Permalänk
Medlem

The Settlers

Tja

Jag har återupptagit ett gammalt spel The Settlers. första spelet. den bästa versionen enligt mig.
Dock söker jag någon Expert här på forumet som kanske lyckats klurat ut mer än jag.
För det är vissa inställningar och dylikt jag inte har begripit mig på ännu i menyerna

Jag ställer frågor så snart jag fått ett visat intresse

Permalänk
Medlem

Ett tips, ställ frågorna först.

Permalänk
Medlem

Folk brukar inte svara på mina inlägg när jag skriver frågor

Permalänk
Medlem

Vad jag minns så spelade jag å polarna i flera flera månader innan vi ens kom på att man kunde anfalla folk, vi bara byggde mysiga självförsörjande byar. Jag håller med dig, settlers 1 är bästa spelet i serien. Ett av de bästa spelen jag lirat

Permalänk
Medlem

Villket Settlers snackar vi om?
Har bara kört:
Settlers 2
Settlers 3
Settlers IV
Settlers Rise of an Empire

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | RX 9070XT Pulse | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB
| Hyte Revolt 3| EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk

Personligen tycker jag att Settlers IV är det bästa spelet på ett bra tag!
Har plöjt ned otaliga timmar i det!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Personligen tycker jag att Settlers IV är det bästa spelet på ett bra tag!
Har plöjt ned otaliga timmar i det!

Måste hålla med där

Plus var kampanjen med svensk dubbning grymt bra ^^

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | RX 9070XT Pulse | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB
| Hyte Revolt 3| EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Lite kul att du söker en expert när du heter Bil_experten.

OnT: Är settlers som AoE eller vad går det ut på?

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Lite kul att du söker en expert när du heter Bil_experten.

OnT: Är settlers som AoE eller vad går det ut på?

https://www.google.se/search?q=settlers+1&es_sm=93&source=lnm...

ett gammalt amiga-lir som kom till PC sen

Permalänk
Medlem

Settlers, bästa strategiet !

kör fortfarande Settlers III imellanåt..

Vad undrar du om inställningarna i Settlers I ?

Har inte spelat på över 10år men kommer säkert ihåg endel

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan jag inte hjälpa med inställningar i ettan men kan tipsa om att settlers 3 finns till mobilen! Iallafall på AppStore, vet ej om det finns på Google play...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Läs manualen?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

Skit i The Settlers 1, är The Settlers IV som är bäst! Utan tvekan.

Visa signatur

| AMD Phenom II X4 965 BE | Noctua NH-U12P SE2 | PowerColor HD7970 3GB | Corsair XMS3 8GB (2x4GB) | Asus M4A88TD-V EVO/USB3 | Corsair Force GT 120 GB | 500GB Samsung Spinpoint F3 | FD Newton R2 650W | FD Define R2 | BenQ TFT 21.5" G2220HD |

--> Fraktfritt hos Inet vid köp över 500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av saibot90:

Skit i The Settlers 1, är The Settlers IV som är bäst! Utan tvekan.

Jag kan helt enkelt inte hålla med, tvåan är min absoluta favorit. En perfekt förfining från ettan

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

the settlers 2 10th anniversary är klart det som slår högst i dag.

Permalänk
Medlem

Får bara hålla med de som sagt Settlers 2. Tog det bästa från ettan och byggde vidare på det. I 3+ så tycker jag de tappade mycket av det som gjorde settlers intressant.

För det som inte spelat Settlers kan man kalla det ett RTS där fokuset inte egentligen ligger på att slåss utan att bygga upp den logistikkjedja som krävs för att utrusta och träna din armé. För att beväpna dina soldater behöver du svärd, men för att göra svärden behöver du stål, men för att göra stålet behöver du järn och kol, men för att få järn och kol behöver du gruvor, men för att dina gruvarbetare ska jobba behöver du mat, och maten är en lika lång kedja den också. Vete mals till mjöl, som tillsammans med vatten blir bröd, eller kan matas till grisar som sen måste slaktas (och gruvarbetarna jobbar så klart bättre om de får varierad mat. Sen i Settlers I och II så behövde du dessutom bygga upp ett effektivt vägnät som transporterade runt allting. Var du inte försiktig blev det lätt förstockningar, det är en av de saker de plockade bort i senare versionen tyvärr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: Nvidia GeForce RTX 4070 Super | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Jäklar vilket engagemang det blev här Det var kul!

Personligen så föredrar jag 1an framför övriga veritioner.
för dom som är intresserade finns den att ladda ner lite överallt på nätet bland annat här
http://www.dosgamesarchive.com/download/the-settlers/
Och för att kunna spela det är det Dosbox som gäller alternativt en gammal äldre dator;)
Sen är det jätte viktigt om man skall spela 1an att man går in i Option och bockar i Support för SVGA Annars är allt Jätte stort insomnat och ospelbart

Nu till mina frågor.
Jag har listat ut det mesta i spelet men infogar en bild där jag röd markerat de största frågetecknena jag har just nu.

där det står 25% och 0 har jag ingen susning om vad det är. under där misstänker jag att det har med hur vältränade trupperna skall vara men jag har ingen susning om fördelar nackdelar och det längst ner har jag ingen aning om vad det gör. ökar man den övre siffran går den undre sakta uppåt och möts med den övre. och tvärt om..

Det var någon som rekommenderade Manualen. Dock har du sett den? jag hade den till amiga. och den är tjock som en telefonkatalog! överdriver kanske något men inte lätt att hitta i den. den finns även på nätet. Men den är sjukt gigantisk. över 100 PDF sidor lungt..

Permalänk
Medlem

tråden dog igen eller?

Permalänk
Skrivet av Zirpelin:

tråden dog igen eller?

Skyll dig själv om du inte skriver frågan i ditt första inlägg.

Visa signatur

i5 4670k @ 4ghz - MSI Z87 G45 - 8GB Corsair Vengance CL9 1600Mhz - XFX 80+ Bronze 750W - MSI GTX 780 @1218Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinApelsin:

Skyll dig själv om du inte skriver frågan i ditt första inlägg.

Förväntade mig inte så mycket svar ändå. de flesta här är ju ändå 12 år och har inte spelat settlers 1 tidigare.

Permalänk
Medlem

Älskar Settlers 1 (Serf city) och var inte så längesedan jag spelade det.

Den översta rutan som du ringat in är hur motiverade de är, den ökar ju mer guldtackor du producerar fram har jag för mig och även när du vinner attacker.
Den i mitten är hur vida taggade dina attackers ska vara, längst upp håller han en vit flagga vilket betyder att de är pussyes
Den längst ner är väl hur många krigare du ska ha typ...

Lite luddigt kanske med det är vad jag fått det till.
Hittade ganska mycket på google när jag spelade aktivt, men sök på serf city istället.

EDIT:
Manualen:
http://www.oldgames.sk/downloads/oldgames/strategy/Settlers/D...

Visa signatur

| Intel i9 14900K | RTX 4070ti |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Ahh Tack så jätte mycket för den manualen de manualer jag tidigare hittat har varit helt utan bilder som ett långt stycke text enbart.
Ja Settlers 1 är helt klart grymmast Man får som sagt dock inte glömma bocka i SVGA Annars ser det ju bajs ut Kan tänka mig många installerar det och får ett första intryck var är det här för skit. ^^

Permalänk
Medlem

Nu har jag läst i manualen som jag förstod det där det står 30% som man med div inställningar kan modifiera är hur många av ens befolkning som kan bli soldater. siffran under är antalet som kan bli soldater. siffran som står 5 är Antalet soldater man har svärd och sköldar till och som man kan konvertera för stunden.
Ikonen med Starka och svaga. Bestämmer vilken strategi du vill använda. om du vill att de starka skalla vara i fronten och attackera eller om de svaga skall attackera och de starka skall försvara dina inre gränser. (det sistnämnda är var manualen rekommenderar)
Bredvid den mittersta markerade är för att träna sina soldater. man kan skicka svaga soldater tillbaks för träning och ersätta med starkare. dock måste man se upp för man tar soldater från fronten. och den nedre siffran är antalet soldater som skall försvara din fästning.

Permalänk
Medlem

Ja, många goda minnen till det spelet. Jag och brorsan lirade på delad skärm med två möss på Amiga, ahh vilka tider....

Om jag ska spela nu så väljer jag också Settlers 2 10:th anniversary versionen som är en remake på tvåan, riktigt snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Ja, många goda minnen till det spelet. Jag och brorsan lirade på delad skärm med två möss på Amiga, ahh vilka tider....

Om jag ska spela nu så väljer jag också Settlers 2 10:th anniversary versionen som är en remake på tvåan, riktigt snyggt.

Jag spelade det oxå på delad skärm med brorsan på Amiga för länge sedan dock hade jag inte så stor koll på vad jag egentligen gjorde då. så nu när jag spelar det lite mer seriöst försöker jag förstå vad konsekvenserna av alla val jag gör blir. Jag hajar det mesta nu. klarade precis ut 3 banan den fastnade jag alltid på förr i tiden PGA resurs brister. sen fick jag lära mig någe nytt oxå man behöver inte bränna ner borgen deras så där har jag alltid Slösat soldater tidigare

Jag har provat installerat 2an och första intrycket var inget vidare. Remake veritionen har jag nog inte kört.
Allt behöver inte se bra ut för mig. Spelglädjen är viktigast. och settlers 1 är verkligen utmaning.

Permalänk
Medlem

Settlers III var det enda bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirpelin:

Remake veritionen har jag nog inte kört.
Allt behöver inte se bra ut för mig. Spelglädjen är viktigast.

Det är inte i första hand för utseendet man spelar remaken utan för det modeniserade gränssnittet och de små förbättringar som de lagt in. T.ex de optimerade transportsystemet (varor tar den väg som faktiskt tar kortast), särskilt för båtar och att man inte behöver ha lika många militärbyggnader med soldater i djupt inne i sitt område.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: Nvidia GeForce RTX 4070 Super | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Det är inte i första hand för utseendet man spelar remaken utan för det modeniserade gränssnittet och de små förbättringar som de lagt in. T.ex de optimerade transportsystemet (varor tar den väg som faktiskt tar kortast), särskilt för båtar och att man inte behöver ha lika många militärbyggnader med soldater i djupt inne i sitt område.

låter lite som de backat till ettan då där tar allting kortaste vägen. även om det är krongliga vägen och sen kan man ju ställa in hur många soldater det skall vara i alla vakt kurer i 1an..

Permalänk

Tycker helt klart IV är det roligaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirpelin:

låter lite som de backat till ettan då där tar allting kortaste vägen. även om det är krongliga vägen och sen kan man ju ställa in hur många soldater det skall vara i alla vakt kurer i 1an..

Nja, inte riktigt, både ettan och tvåan hade en hel del buggar i transportsystemet som bara visade sig när man hade mycket komplexa system, dessa är fixade.
Och visst tvån hade också en slider där du bestämmer ungefär hur många du vill ha, men i remaken gav de möjligheten att utrymma alla soldater ur en byggnad och stoppa nya från att gå dit. Du kan dessutom riva militära byggnader i centrala delar av ditt land utan att förstöra allting, för att ordna mer plats åt andra byggnader så som farms. Och du kan även uppgradera militära byggnader till större (om det finns plats) utan att först riva dom.
Helt enkelt små praktiska förbättringar, speciellt runt armérelaterade saker.
Att det sen har multiplayer support för upp till 6 spelar över internet är inte direkt en nackdel.

Visa signatur