Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

nokia 3210 skärm kopplad till datan

Är det någon som vet hur man kopplar in en Nokia 3210 lcd skärm till datan? finns det nått kopplings schem?

MVH Mathias

Permalänk
Medlem

Sätt på mobilen, woila.

Permalänk
Medlem

Dator inte data...

Permalänk
Medlem

ok sorry Dator.. finnsdet något sätt man kan koppla in en Mobil skärm till DATORN?

Permalänk
Medlem

och vad ska man med de till?? de är ju fjolligt små..
kan va bra till bärbara saker inte "släpbara"

en kille som fixat en 3310disp till en grej..

här. http://www.myplace.nu/mp3/yampp7.htm

skapligt grymt

Permalänk
Medlem

Det är mycket enkelt att koppla in en 3210/3310 skärm eftersom den innehåller framebuffer/lcddrivare i sig själv. Tyvärr verkar jag inte ha kvar databladet för 3210:ans skärm men den går att hitta på nätet. Hmm svåraste delen blir nog att konvertera signalerna till dom 2,5V som displayen kräver. Om man gillar 'hack' så borde det fungera med ett antal dioder

Permalänk
Medlem

Jepp.. 3310 displayn (även fler) har redan ett inbyggt kontrollerchip av nåt slag, eftersom den har så få anslutingspins.

Det gäller bara att hitta datablad över den, vilken inte kanske blir så lätt.. sen anpassa elektriska nivåer o sånt.
sen skriva nån sorts program

Permalänk
Avstängd

När vi ändå är inne på ämnet.
Är det ngn som vet vad man kan göra med en Eriksson A1018s och en gammal hederlig GA628?

Permalänk
Medlem

ringa?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
ringa?

Mjo men det har jag redan en R310s till, tänkte om man kunde koppla displayen till datorn för ngt ändamål.

Om ngn vet vart jag kan hitta specen på dessa displayer vore jag tacksam om jag fick reda på det....

Permalänk
Medlem

vore det inte tuffare och bygga in dem i datorn och dra ut en handsfree, koppla telefonen till datorn och bygga ett program som kan ringa upp med hjälp av telefonen?

flummigt skrivet men ni kanske fattar

Permalänk
Medlem

Displayen på Nokia 3210 är en Philips-display. Jag lyckades luska fram kopplingsschema och grejjer här: http://www.semiconductors.philips.com/cgi-bin/pldb/pip/PCD854...

Hoppas att det var det du sökte.

EDIT: Du får gärna adda mig på ICQ och berätta hur det går med projektet. UIN: 70073170

Permalänk
Medlem

Letade också och hittade ett liknande projekt:
http://sandiding.tripod.com/lcd.html
(Nokia 5110)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Condor
vore det inte tuffare och bygga in dem i datorn och dra ut en handsfree, koppla telefonen till datorn och bygga ett program som kan ringa upp med hjälp av telefonen?

flummigt skrivet men ni kanske fattar

Hmmm och åter hmmmm För det första så har du ingen täckning överhuvudtaget innuti ett datorchassi då detta är mer eller mindre en Faradaybur och för det andra, fattigstudent och mobil för att leka med går inte bra ihop....

Permalänk
Medlem

Colt vore ju att slakta en Samsung.. .400-nånting - de med motordriven antenn. Då skulle man ha ett litet hål i toppen och vid behov åkte antennen upp Lite för snygg för att slaktas dock...

Ang. "faradaybur" eller vad det hette. Folk här (Pawa00 t.ex.) har mobiler i datorn som de kan ringa till och den startar - det går mycket väl att få mottagning i lådan.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Colt vore ju att slakta en Samsung.. .400-nånting - de med motordriven antenn. Då skulle man ha ett litet hål i toppen och vid behov åkte antennen upp Lite för snygg för att slaktas dock...

Ang. "faradaybur" eller vad det hette. Folk här (Pawa00 t.ex.) har mobiler i datorn som de kan ringa till och den startar - det går mycket väl att få mottagning i lådan.

Isf vore jag tacksam om jag fick reda på hur de har löst det, för när jag var på studiebesök i Chalmers högspänningslabb så var det stört omöjligt att få mottagning där då taket och väggarna samt golvet är klätt i koppar, och mitt datorchassi är gjort av metall och heltäckande. Måste iväg till banken och skicka en betalning för elektronikkomponenter till Holland.... *byggmani*

Permalänk
Medlem

En datorlåda är i och för sig en metallbur, men den är inte så vass ur faraday-syfte. Min farsa jobbar med marinens nya stealthbåtar (YS 2000 serien), och där demade de ett nytt fränt plastmaterial som skall användas i skroven kombinerat med stealthmaterialet som "åt upp" signaler. De hade en container klädd i sånt, ett litet hål (typ någon cm) i sidan och en radio där inne. När de hade stängt allt utom hålet hade de fortfarande mottagning och radion spelade om än en liten gnutta brusigare. När de pluggade det lilla hålet dog allt direkt.

hade en datorlåda vart en bra faradaybur så hade det nog räckt fint med ett vanligt stålskrov i en helt vanlig båt.

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Tack..ska kolla om jag får ordning på det

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axly
En datorlåda är i och för sig en metallbur, men den är inte så vass ur faraday-syfte. Min farsa jobbar med marinens nya stealthbåtar (YS 2000 serien), och där demade de ett nytt fränt plastmaterial som skall användas i skroven kombinerat med stealthmaterialet som "åt upp" signaler. De hade en container klädd i sånt, ett litet hål (typ någon cm) i sidan och en radio där inne. När de hade stängt allt utom hålet hade de fortfarande mottagning och radion spelade om än en liten gnutta brusigare. När de pluggade det lilla hålet dog allt direkt.

hade en datorlåda vart en bra faradaybur så hade det nog räckt fint med ett vanligt stålskrov i en helt vanlig båt.

Jo fast anledingen till stealth är att man inte vill ha ngt eko på radaren

Permalänk
Medlem

Bara lite nyfiken på om någon fick igång något av detta?
Såna små söta lcd'er borde ju vara grymt trevligt att kunna få pillrat in i burken.
Hoppas inte att detta klassas som nån bumpning...

Visa signatur

Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

jag ska nog gå lös på min ericsson GH688 då...
d.v.s om det kan tänkas funka? ngn som vet var det finns kopplingsschema kanske??

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ferronovum
När vi ändå är inne på ämnet.
Är det ngn som vet vad man kan göra med en Eriksson A1018s och en gammal hederlig GA628?

Denna länken kan nog vara till nytta...

http://www.spletomat.com/tech/

Visa signatur

LaserMagic
Web: www.lasermagic.se
Mail: info@lasermagic.se

Permalänk
Avstängd

hur gick det med 3210:orna? jag har nämligen 3 st som ligger o skräpar i en låda här hemma det vore roligt att kunna koppla in någon av dem eller varför inte alla? men de länkar som angets hitils är ju smått omöjliga att få ut något av ingen som kan ge ett elschema man kan fatta och som kan göra så man ser låten i winamp typ eller varför inte hur snabbt man laddar ner?

Visa signatur

P4 2.0 GHZ ♂ Sapphire Radeon 9700 np @ 364/349 ORGINAL kylning ♂ Hercules Game Theater XP 7.1 ♂ Segate Barracuda IV 80+40 ♂ Logitech T-bord, Mus & Webcam!! Bäst noterad på 16 plats på www.snyggast.com ;)

Permalänk
Medlem

Jag har slängt ut denna frågan på några andra forum också, men inga svar alls...verkar inte vara så simpelt?

Visa signatur

Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

har också en 3210 opch skulle vilja fixa detta.. har sökt på mpnga sökmotorer men hittar ingen.. kanske nån kan hjälpa mig?

Visa signatur

Walla?

Permalänk
Medlem

nån som har schemat till en 7110?

Visa signatur

Apple frälst

Permalänk
Medlem

Jag har också en 3210 som jag vill koppla lcd skärmen till datorn med.... hjälp!?! :S

=D

Visa signatur

[size="0,5"]| Dator #1 | AMD Athlon(tm) XP 2400+ @ 2GHz (134*15) | MSI K7N2 nForce2 | GeForce3 Ti200 128 Mb @ 1280x1024 | DDR 3200 @ 512 Mb | 120 Gb IBM | WinXP Pro |[/size]

Permalänk
Medlem

habeapa.. använder du irc.. kanske vi kan samarbeta?
eller msn? M_atte@hotmail.com det e min adress

Visa signatur

Walla?

Permalänk
Medlem

faaaaaaan när jag skulle få ut dusplayen ur telefonen så råka jag ta sönder displayen.. :*(
var kan man köpa displayer billigt?

Visa signatur

Walla?

Permalänk
Medlem

haha,. inte bra, jag fick ur min perfekt...

Visa signatur

Apple frälst