Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

On topic, coolt bygge

Off topic, du har väl gjort dig av med ace nätdelen i din sign?^^
Om inte, gör det och rädda din dators liv

ont tack.

oft det sitter i datorn jag använder atm som skall skrotas ändå den har gjort sitt nu efter snart 5 år

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obolla:

Nej jag tänkte på plexi ytorna. Tror det skulle kunna bli riktigt snyggt att ha slipad plexi så att det blir "dimmat". Har dock ingen aning om hur det skulle bli om man slipar plexit utan tänkte att du kanske kunde testa på en provbit och se om det blev bra om du gillade idén.

Kommer bild på detta imorgon testade slipa på en spillbit inte så noga men man får en uppfattning av hur det skulle kunna bli.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

ont tack.

oft det sitter i datorn jag använder atm som skall skrotas ändå den har gjort sitt nu efter snart 5 år

Aha, då förstår jag, bra tänkt iallafall

För övrigt, vad kostade plexit i runda slängar för dig?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Aha, då förstår jag, bra tänkt iallafall

För övrigt, vad kostade plexit i runda slängar för dig?

Jag beställde från början 5mm plexi från Stocksundet Byggsystem AB men dem la undan 6mm. dem va dock snälla och gav mig dem 6mm skivorna till priset av vad 5mm skulle ha kostat. 5mm = 1200;- (6mm 2100;-)
sen har jag köpt 3 st 600x400x4 mm skivor från biltema = 270;-

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

Jag beställde från början 5mm plexi från Stocksundet Byggsystem AB men dem la undan 6mm. dem va dock snälla och gav mig dem 6mm skivorna till priset av vad 5mm skulle ha kostat. 5mm = 1200;- (6mm 2100;-)
sen har jag köpt 3 st 600x400x4 mm skivor från biltema = 270;-

Det var snällt gjort av dem, bra reklam!
Tack för infon, ska kika runt och jämföra lite priser:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Det var snällt gjort av dem, bra reklam!
Tack för infon, ska kika runt och jämföra lite priser:)

Var väldigt bra service, trevliga personer och jag tyckte det var bra priser. bor du i stockholmstrakten så kan jag starkt rekomendera dem, dem säljer ut plexi nu då dem byter lager om jag mins rätt. bor du inte i stockholm så fick jag riktigt bra fraktpris från dem om jag inte hade haft vägarna förbi. dock om du skall göra ett chassi eller bocka något skulle jag rekomendera pollycarbonat före plexiglas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

Var väldigt bra service, trevliga personer och jag tyckte det var bra priser. bor du i stockholmstrakten så kan jag starkt rekomendera dem, dem säljer ut plexi nu då dem byter lager om jag mins rätt. bor du inte i stockholm så fick jag riktigt bra fraktpris från dem om jag inte hade haft vägarna förbi. dock om du skall göra ett chassi eller bocka något skulle jag rekomendera pollycarbonat före plexiglas.

Aha, tackar, jodå jag finns i krokarna av den stora hufvudstaden så det funkar

Det är bara en bit jag ska byta ut på två sidor av en låda jag redan har pga repor på den, ska mäta på tjocklek och storlek till helgen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Aha, tackar, jodå jag finns i krokarna av den stora hufvudstaden så det funkar

Det är bara en bit jag ska byta ut på två sidor av en låda jag redan har pga repor på den, ska mäta på tjocklek och storlek till helgen

oki men är det inga större skivor och inte tjockare än 4 mm så är nog biltema billigast dock kanske man måste skära själv och det är inte det roligaste.
har märkt att det lätt och snabbt blir repigt ingen ide för mig att ens försöka hålla det repfritt :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

oki men är det inga större skivor och inte tjockare än 4 mm så är nog biltema billigast dock kanske man måste skära själv och det är inte det roligaste.
har märkt att det lätt och snabbt blir repigt ingen ide för mig att ens försöka hålla det repfritt :/

Aha, tack för tipsen, jag har själv bara skurit glas och de är betydligt svårare att repa, men har en firma här på promenadavstånd som sysslar med glas och sånt, och de sa att de kunde hjälpa mig kostnadsfritt bara jag kikade på deras kontorsdator, då kunde de skära till vad jag än önskade

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då kommer det en liten uppdate har nu fixat det mesta inför morgondagen då kommer förhoppningsvis chassit hem från svärföräldrarna där jag lånat uppvärmd verkstad. räknar med att montera komponenterna på lördag eller söndag. kommer även bilder med systemkamera när allt kommit hem tills dess får ni hålla tillgodo med iphone bilder.

HDD/DVD rack på plats.

Monterat "stabiliserings vinklar" för mb plåten samt limmat "lås" bitar.

Skrivet av godspeed:

Aha, tack för tipsen, jag har själv bara skurit glas och de är betydligt svårare att repa, men har en firma här på promenadavstånd som sysslar med glas och sånt, och de sa att de kunde hjälpa mig kostnadsfritt bara jag kikade på deras kontorsdator, då kunde de skära till vad jag än önskade

Då e de ju bara kila in på biltema då

Skrivet av Obolla:

Nej jag tänkte på plexi ytorna. Tror det skulle kunna bli riktigt snyggt att ha slipad plexi så att det blir "dimmat". Har dock ingen aning om hur det skulle bli om man slipar plexit utan tänkte att du kanske kunde testa på en provbit och se om det blev bra om du gillade idén.

här kommer bild på slipat plexi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det tar sig sa pyromanen.

Har fixat allt utom perfplåten hittade inte rätt borr så får höra med svärfar imorgon vart han gömt borrarna. tills dess här är liget atm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu står chassit hemma på köksbordet. Har lite småsaker att göra imorgon innan jag börjar installera komponenterna. ikväll har jag pillat bort den sista skyddsplasten samt dragit ledslingori chassit. imorgon kommer uppdate med bilder och förhoppningsvis en sågott som färdig dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

5 steg fram och ett tillbaka. när jag skulle montera fläktfiltrena så lossnade hela HDD delan av HDD/DVD racket så bilr att sätta fast den med nån vinekl samt limma en gång till innan komponenterna kommer in i burken.
bilder får vänta tills allt är klart. just nu är det kabeldragning samt återställande av HDD/DVD racket som är kvar och sedan in med komponenterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har fixat vinklar och limmat en gång till så får vi se imorgon om HDD/DVD racket blir stabilare...

har dock stött på ett litet problem till tror att min power switch kabel är förkort någon som vet vart det går att få tag på förlängare eller extra lång kabel? eller är enda sättet att lösa det ett hemmabygge?
edit: nwm hittade på bitfenix hemsida...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser häftigt ut!

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagheter:

Ser häftigt ut!

tackar har varit bra mkt krongligare än jag trode när jag började dock...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Idag kom förlängningen till strömbrytaren samt en förlängare för intern usb.
Har beställt dammfilter och fläktgaller från inet också som borde komma i veckan.
Börjat montera vinklar till hdd/dvd racket och kommer slutföra arbetet imorgon för att sedan installera komponenterna på torsdag om inga nya oförutsedda händelser händer.

Visa signatur

Permalänk

Riktigt intressant, och riktigt snyggt änsålänge, och har alltid varit imponerad på hur bra folk är på att sleeva, du lyckades väldigt bra! :D, och gillar idén av "rökslip/tonat" men det gör sig nog inte till ditt bygge i min åsyn, sen vill jag nämna som även någon annan sade, kolla hur långt moderkortet är, finns ju channs att man kan kapa nogg att kunna få in fläkten, eller om du bygger "fötter" så kan man alltid ha den under med bara något dammfilter på insidan,

Snyggt jobbat iaf! blir kul att följa mvh

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |
planering: vattenblock för grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ordningsvakt:

Riktigt intressant, och riktigt snyggt änsålänge, och har alltid varit imponerad på hur bra folk är på att sleeva, du lyckades väldigt bra! :D, och gillar idén av "rökslip/tonat" men det gör sig nog inte till ditt bygge i min åsyn, sen vill jag nämna som även någon annan sade, kolla hur långt moderkortet är, finns ju channs att man kan kapa nogg att kunna få in fläkten, eller om du bygger "fötter" så kan man alltid ha den under med bara något dammfilter på insidan,

Snyggt jobbat iaf! blir kul att följa mvh

Tackar kul att det uppskattas

måste säga att jag inte är helt nöjd och kommer nog inte att bli det heller då det är lite saker jag skulle göra annorlunda om jag gjorde det igen men det är ju så man lär sig ju alltid. angående sleeven så blev det bättre och bättre för varje kabel men man ser tydligt vilken jag gjorde först men det är ju samma här man blir bättre av att öva.

Jag tror inte heller att det skulle bli bra med "rök effekt" på hela chassit men skulle nog vara snyggt att göra på t.ex. en "ruta"

tror inte moderkortet kommer ha marginal under då det rör sig om ganska mycket plats men vi får se. är inne på att om temperaturerna blir höga med bara fläkt fram och top så gör jag tassar och då kommer både dammfilter samt fläktgaller att sitta även under och om inte fläkten hamnar där så kommer det enbart sitta dammfilter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu närmar det sig alla komponenter utom en hdd sitter nu i lådan och det mesta är klart ska bara vänta tills det är lite mörkare och ta några bilder men ledljuset på. samt installera windows osv

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade några medhjälpar som tyckte jag skulle ge dem också lite uppmärksamhet.

kabeldragningen på baksidan inte perfekt men var väldigt tight att få fram kablarna i utrymmet mellan mb plåten och hdd/dvd racket så är ganska nöjd ändå.

fronten.

sida.

bak.

i mörker med blixt blev inte optimalt så fick stänga av blixten

Var något som luktade väldigt bränt och fläktarnas led gick inte igång så får ta mig en titt på detta samt kola temps osv på sönda eftermidda eller måndag.
inväntar ett paket från inet för att kunna ansluta dem sista kablarna från frontpanelen samt fläktgaller och fläktfilter som antagligen tirillar in på måndag.
fins fler bilder om någon vill se mer? vad tycker ni något jag skulle kunna gjöra bättre eller annorlunda?

Visa signatur

Permalänk

ända jag kan lämna åsyn på är att det hade varit snyggare att ha lite mer "kabel managing" haha, typ som fläktarna på cpu kylaren, vända så man kan dra dom bakåt in direkt, och dölja dom istället för "utåt" samt alla sexiga röda kablar i botten lite mer "samlade" än hängande, ser riktigt nice ut förövrigt!

Visa signatur

corsair hx 750w 80+ gold | FX 8320 octacore 4,5ghz |custom loop vattenkylning för processorn| 970a-g43 msi | Radeon HD powercolor 7970| 1x360gb lacie 7200rpm| OCZ agility 2 40gb | nzxt phantom vit | 8GB ballistix sport vlp 1866mhz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ordningsvakt:

ända jag kan lämna åsyn på är att det hade varit snyggare att ha lite mer "kabel managing" haha, typ som fläktarna på cpu kylaren, vända så man kan dra dom bakåt in direkt, och dölja dom istället för "utåt" samt alla sexiga röda kablar i botten lite mer "samlade" än hängande, ser riktigt nice ut förövrigt!

Ska testa ändra på CPU kylaren och se hur det blir ;P
Dem röda kablarna i botten ligger där tills jag får intern usb3.0 - usb3.0 adaptera jag beställt sen ska dem ordnas bättre

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Andez:

Ska testa ändra på CPU kylaren och se hur det blir ;P
Dem röda kablarna i botten ligger där tills jag får intern usb3.0 - usb3.0 adaptera jag beställt sen ska dem ordnas bättre

ah ja men dåså, jag har alltid varit lite av ett kabelnazi, mina vänner hatar mig för det ska se så lite kablar som fysiskt möjligt.. haha men gillar det hära bygget enormt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ordningsvakt:

ah ja men dåså, jag har alltid varit lite av ett kabelnazi, mina vänner hatar mig för det ska se så lite kablar som fysiskt möjligt.. haha men gillar det hära bygget enormt

Tack så mycket
Hehe ja det är ju lite svårt att inte se kablarna i ett genomskinligt chassi men är ganska nöjd.
Ska ge mig på lite modd av sambons chassi där ska du se att det blir nästan kanelfritt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Idag häntade jag ut ett paket från inet så nu ska jag nog ha allt jag behöver för att bli klar. kommer en uppdate med bilder igen imorgon när jag moddat det jag fått så att det passar som det ska.
Har dock ett litet problem när jag ändrade om fläktarna så dem kopplas till fläktkontrollern via molex istället för 3 pin så började ledslingorna strejka va tror ni detta kan bero på? överbelastning på molexen borde det väl inte bli av två ledslingor, två fläktar samt en fläktkontroller? eller kan det vara så simpelt som att dem glappar i kontakten? eller kan det bli kortis på ledslingorna av att man kopplar in fläktar?
ska undersöka lite noggrannare imorgon.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Andez:

Idag häntade jag ut ett paket från inet så nu ska jag nog ha allt jag behöver för att bli klar. kommer en uppdate med bilder igen imorgon när jag moddat det jag fått så att det passar som det ska.
Har dock ett litet problem när jag ändrade om fläktarna så dem kopplas till fläktkontrollern via molex istället för 3 pin så började ledslingorna strejka va tror ni detta kan bero på? överbelastning på molexen borde det väl inte bli av två ledslingor, två fläktar samt en fläktkontroller? eller kan det vara så simpelt som att dem glappar i kontakten? eller kan det bli kortis på ledslingorna av att man kopplar in fläktar?
ska undersöka lite noggrannare imorgon.

vad jag har varit med om så har nästan alla led slingor/cathodes börjat glappa hur lätt som helst, så jag gissar på det till att börja med, försök lirka lite och se om det är det.. mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gud vad något så enkelt som att göra fyra tassar kan ta tid... har bestämt mig för att jag skall ha fläkten i botten på chassit så måste göra tassar som är ca 5cm, sagt och gjort tar lite 4mm plexi som låg och samlade damm. sågade och böjde väl hemma har en tass gått sönder så nu sitter jag här med 3 tassar får ta och göra en till imorgon sne skall dem bara fästas och in med fläkten. funderar fortfarande på va de e med ledslingorna får ta och plocka ut dem och testa i en annan dator och se vad som händer...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Andez:

Gud vad något så enkelt som att göra fyra tassar kan ta tid... har bestämt mig för att jag skall ha fläkten i botten på chassit så måste göra tassar som är ca 5cm, sagt och gjort tar lite 4mm plexi som låg och samlade damm. sågade och böjde väl hemma har en tass gått sönder så nu sitter jag här med 3 tassar får ta och göra en till imorgon sne skall dem bara fästas och in med fläkten. funderar fortfarande på va de e med ledslingorna får ta och plocka ut dem och testa i en annan dator och se vad som händer...

mina glappade verkligen precis vid kontakten till slingan, asså där det lilla "plasthöljet" eller vad man ska säga sitter, typ krympslangen om du förstår vad jag menar, duttade jag lite dära så funkade det utmärkt för mig

och ja tassar är nog smått jobbiga att göra, blir dock intressant att se hur du gör dom, om dom blir fyrkantiga med botten, eller utan, och jag kom även på att tassarna nog hade varit snygga "röktonat"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här kommer en liten Teaser för morgondagens uppdate

Visa signatur