Jag har enbart haft Samsung mobiler och nu när man bytte till Sony fick man en inblick över hur SKIT Samsung faktiskt är. Folk säger att touchwiz suger, deras skärmar suger, byggkvalitén. Jag har alltid varit i förnekelse och tänkte "äsch det är väl inte så farligt? Jag tycker om plasten!" Haha ja, när jag fick min Z Ultra och Z1 så kände jag hur otroligt korkad jag är för att ha stannat med Samsung så länge när det finns bättre.
Du kommer gråta av Samsungs dåliga skärmar samt byggkvalité, givetvis har Note 3 även dessa problem. Du kommer bli sjukt imponerad av Z1 byggkvalité.
Hur kul är det att få en ny Samsung Note 3 och det första man ser är den skitiga skärmen med gula äckliga nyanser, ojämnheter, svarta tjocka sträck djupt i skärmen osv. Det är detta som fick mig att bli så äcklad för jag insåg att även om Samsung har släpps så många mobiler så är deras skärmar fortfarande som S2 när jag köpte den! Förutom det så hade min S4 chipmarks och även min Note 3. Dvs, eftersom plasten är så billig så kan du hitta små chippings på själva ramen, även små svarta prickar. Detta är givetvis inget problem om du har ett case.. Du kommer INTE se något av detta på Z1 då ramen är av metall, den ligger bra i handen och är bekväm, du kan använda den med tummen och det är grymt som tusan.
Du kan multitaska precis lika bra på Z1 som på Note 3. Sonys interface är absolut inte sämre än touchwiz.. Samsung må ha s-pen osv men det bästa är att du kan få samma funktioner med ett par otroligt bra appar på XDA. Och det där med att inte ha fysiska knappar är sjukt nice då man kan customiza sin navbar och lägga till mer knappar osv.
Och sist men inte minst, kameran på Z1 är NICE.
Ja, du har blivit varnad. Du bör veta om att Note 3 har multitouch problem och har svårt att registrera över 4 fingrar, vissa klarar mer, vissa mindre. Nu betyder inte detta att du (om du nu köper en Note 3) får en jättedålig men det är värt att nämna. Jag testade givetvis på min Note 3 innan jag sålde och mycket väl så började mobilen flippa ut om jag hade 4+ fingrar. Den gick bokstavligen "haywire" ;).
Nu är detta kanske inget stort problem, men Note 3 har massiv ghosting när det gäller att scrolla vissa bilder. Ett bra sätt att se detta är att kolla på en svart figur, zooma in och sedan scrolla, då kommer du se att siluetten blir dubblerat, alltså det skapas en lila dubblet som ghostar efter.
Något annat värt att nämna är att moderkortet på min Note 2 dog efter ett år, bara att byta ut eller slänga, så lite orolig vart man ju.
Så för att sammanfatta?
Note 3 har dålig skärm, byggkvalité och för skrivande stund multitouch problem. Ghosting och burnins (dock beror väl det mer på typ av skärm). Touchwiz är helt beroende på vad man gillar och jag har alltid älskar Touchwiz. s-pen är helt klart något attraktiv och visst gör det multitasking trevligt.
Z1 har en okej skärm, jag finner min toppen jämfört med mina Samsungmobiler. Den kanske inte har lika "poppande" färger men jag slipper ojämnheten, halva sidan som är gul, massiv banding och framför allt så slipper jag AMOLED och det satans burnins. Detta kan jag lova är en stor anledning till att också ville komma ifrån den typ av skärm. Jag vill kunna ha på min mobil utan att oroa min för burnins och ghosting bara av att titta på en ikon några minuter.
Du får ingen s-pen men som jag skrev så finns det vädligt bra lösningar för detta för mobiler som inte är av Samsung. Att köpa en penna är ju inte direkt svårt så att säga. Min Z Ultra kan använda precis vad som helst som penna, så jag kör på blyerts, funkar extremt bra.
Konstig och lång post men vill verkligen du ska inse vad du kanske ger dig in på (haha). Du skriver att du vill ha en tålig mobil. Samsung mobiler är INTE tåliga. Nu menar jag inte att skärmen spricker direkt då jag faktiskt tappade min Note 2 ett par gånger, en av gånger small det högt som tusan då den landade platt på skärmen. Vad jag syftar på är att plasten kommer ta skada FORT. Hur ska du göra om du får vatten på mobilen? Samsungs mobiler och definitivt Note 3 är inte direkt så täta om man säger så.
I vilket fall rekommenderar jag ett case som denna: http://swefox.me/sharex/Ut77g.png
Fråga gärna om det är något, kanske har skrivit väldigt udda och konstigt.. Vad ska man göra när klockan snart är 3.
Ville som sagt bara ge dig en ärlig bild.