Köpråd 5s, Nexus 5 eller Note 3?

Permalänk
Medlem

Skulle inte välja 5s för att den är så buggig, har redan sålt vidare två st; z1 för att den är gjord av glas, tappar man den på marken så är det bye bye; lg2 är bra men knapparna kan vara lite svårt att vänja sig vid; och note 3 är den stora giganten. Har man inget emot storleken så är det note3 som gäller och inget annat.

End

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir.Snooze:

Ja, det känns verkligen som det, eftersom jag är väldigt mycket ute i naturen. Jag fiskar, fjällvandrar, knatar överallt oavsett väder och det stora + på det hela är att jag flugfiskar så då vadar jag över vattendrag och då vet man aldrig vad som kan hända, bra att ha en lur som klarar av lite vatten då.

Nu har jag min Z1 och HERREGUD jag ÄLSKAR den. Den är så otroligt söt och passar perfekt i handen. Jämfört med min Z Ultra som måste ha två händer till.

Första intrycket var awesome. Precis som min Z Ultra så skriker även denna PREMIUM.

Nu ska det rootas.

Rootad med senaste firmware, nu ska jag bara backa up alla apps med Titanium Backup på min Z Ultra och överföra till Z1.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kanto64:

Skulle inte välja 5s för att den är så buggig, har redan sålt vidare två st; z1 för att den är gjord av glas, tappar man den på marken så är det bye bye; lg2 är bra men knapparna kan vara lite svårt att vänja sig vid; och note 3 är den stora giganten. Har man inget emot storleken så är det note3 som gäller och inget annat.

End

Well... Min första tanke var att skaffa iPhone 5S och den är också gjord i glas i princip, det är iallafall min 4S. Så jag har aldrig tappat den på två år. Så varför ska det hända nu för? Note 3 är alldeles för stor, mina fickor är för små för den och sen vill jag helst slippa använda två händer när jag ska hantera en mobil.

Skrivet av SweFox*:

Nu har jag min Z1 och HERREGUD jag ÄLSKAR den. Den är så otroligt söt och passar perfekt i handen. Jämfört med min Z Ultra som måste ha två händer till.

Första intrycket var awesome. Precis som min Z Ultra så skriker även denna PREMIUM.

Nu ska det rootas.

Rootad med senaste firmware, nu ska jag bara backa up alla apps med Titanium Backup på min Z Ultra och överföra till Z1.

Är den grym utan att roota och dra in ny firmware?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir.Snooze:

Well... Min första tanke var att skaffa iPhone 5S och den är också gjord i glas i princip, det är iallafall min 4S. Så jag har aldrig tappat den på två år. Så varför ska det hända nu för? Note 3 är alldeles för stor, mina fickor är för små för den och sen vill jag helst slippa använda två händer när jag ska hantera en mobil.

Är den grym utan att roota och dra in ny firmware?

Jag blev riktigt imponerad då Sony är minst lika lätt att roota, flasha som Samsung.

Så ja, det tar sådär 3 minuter och är i princip 3 steg.

Det finns en video på youtube där han förklarar i steg hur man gör!

Nu såhär långt senare insåg jag att du faktiskt frågade om den var grym UTAN root. Well, Android utan root suger enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Inte alls galet om du förstår vilken typ av företag Apple är.

Det är lustigt med Fandroids. Dom låter precis som PC/Linuxanvändarna lät redan för 10-15 år sen. Det är som om det var fult och oetiskt att ta betalt enligt vad kunderna var villiga att betala. Det är ju varje företagsledares dröm att kunna göra det. Det är dom som köper som själv får välja om det är värt det eller inte.

Jag köpte precis en olåst 5S och visst smärtade det i plånboken men jag tänkte inte börja byta ner mig till ett i mina ögon sämre operativsystem bara för att spara lite pengar. Inte på en pryl jag använder så pass mycket som jag gör. Då får det hellre kosta.

Permalänk
Inaktiv

Jag har kollat lite mer på lurarna, jag fastnar lite mer för Note 3 konstigt nog, man kan typ köra mer multitasking på den än Z1?
Har sådan beslutsångest över vilken lur jag ska köpa imorgon. Vad är det som gör att Z1 är bra/dålig samt Note 3?

Vilken är "bäst"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Snooze:

Jag har kollat lite mer på lurarna, jag fastnar lite mer för Note 3 konstigt nog, man kan typ köra mer multitasking på den än Z1?
Har sådan beslutsångest över vilken lur jag ska köpa imorgon. Vad är det som gör att Z1 är bra/dålig samt Note 3?

Vilken är "bäst"?

Skulle nog säga Note 3.

Z1 - http://www.youtube.com/watch?v=hUgOgMCKXqs&feature=c4-overvie...

Note 3 - http://www.youtube.com/watch?v=9NSBB-kFDGQ&feature=c4-overvie...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir.Snooze:

Vilken är "bäst"?

Jag har enbart haft Samsung mobiler och nu när man bytte till Sony fick man en inblick över hur SKIT Samsung faktiskt är. Folk säger att touchwiz suger, deras skärmar suger, byggkvalitén. Jag har alltid varit i förnekelse och tänkte "äsch det är väl inte så farligt? Jag tycker om plasten!" Haha ja, när jag fick min Z Ultra och Z1 så kände jag hur otroligt korkad jag är för att ha stannat med Samsung så länge när det finns bättre.

Du kommer gråta av Samsungs dåliga skärmar samt byggkvalité, givetvis har Note 3 även dessa problem. Du kommer bli sjukt imponerad av Z1 byggkvalité.

Hur kul är det att få en ny Samsung Note 3 och det första man ser är den skitiga skärmen med gula äckliga nyanser, ojämnheter, svarta tjocka sträck djupt i skärmen osv. Det är detta som fick mig att bli så äcklad för jag insåg att även om Samsung har släpps så många mobiler så är deras skärmar fortfarande som S2 när jag köpte den! Förutom det så hade min S4 chipmarks och även min Note 3. Dvs, eftersom plasten är så billig så kan du hitta små chippings på själva ramen, även små svarta prickar. Detta är givetvis inget problem om du har ett case.. Du kommer INTE se något av detta på Z1 då ramen är av metall, den ligger bra i handen och är bekväm, du kan använda den med tummen och det är grymt som tusan.

Du kan multitaska precis lika bra på Z1 som på Note 3. Sonys interface är absolut inte sämre än touchwiz.. Samsung må ha s-pen osv men det bästa är att du kan få samma funktioner med ett par otroligt bra appar på XDA. Och det där med att inte ha fysiska knappar är sjukt nice då man kan customiza sin navbar och lägga till mer knappar osv.

Och sist men inte minst, kameran på Z1 är NICE.

Ja, du har blivit varnad. Du bör veta om att Note 3 har multitouch problem och har svårt att registrera över 4 fingrar, vissa klarar mer, vissa mindre. Nu betyder inte detta att du (om du nu köper en Note 3) får en jättedålig men det är värt att nämna. Jag testade givetvis på min Note 3 innan jag sålde och mycket väl så började mobilen flippa ut om jag hade 4+ fingrar. Den gick bokstavligen "haywire" ;).

Nu är detta kanske inget stort problem, men Note 3 har massiv ghosting när det gäller att scrolla vissa bilder. Ett bra sätt att se detta är att kolla på en svart figur, zooma in och sedan scrolla, då kommer du se att siluetten blir dubblerat, alltså det skapas en lila dubblet som ghostar efter.

Något annat värt att nämna är att moderkortet på min Note 2 dog efter ett år, bara att byta ut eller slänga, så lite orolig vart man ju.

Så för att sammanfatta?

Note 3 har dålig skärm, byggkvalité och för skrivande stund multitouch problem. Ghosting och burnins (dock beror väl det mer på typ av skärm). Touchwiz är helt beroende på vad man gillar och jag har alltid älskar Touchwiz. s-pen är helt klart något attraktiv och visst gör det multitasking trevligt.

Z1 har en okej skärm, jag finner min toppen jämfört med mina Samsungmobiler. Den kanske inte har lika "poppande" färger men jag slipper ojämnheten, halva sidan som är gul, massiv banding och framför allt så slipper jag AMOLED och det satans burnins. Detta kan jag lova är en stor anledning till att också ville komma ifrån den typ av skärm. Jag vill kunna ha på min mobil utan att oroa min för burnins och ghosting bara av att titta på en ikon några minuter.

Du får ingen s-pen men som jag skrev så finns det vädligt bra lösningar för detta för mobiler som inte är av Samsung. Att köpa en penna är ju inte direkt svårt så att säga. Min Z Ultra kan använda precis vad som helst som penna, så jag kör på blyerts, funkar extremt bra.

Konstig och lång post men vill verkligen du ska inse vad du kanske ger dig in på (haha). Du skriver att du vill ha en tålig mobil. Samsung mobiler är INTE tåliga. Nu menar jag inte att skärmen spricker direkt då jag faktiskt tappade min Note 2 ett par gånger, en av gånger small det högt som tusan då den landade platt på skärmen. Vad jag syftar på är att plasten kommer ta skada FORT. Hur ska du göra om du får vatten på mobilen? Samsungs mobiler och definitivt Note 3 är inte direkt så täta om man säger så.

I vilket fall rekommenderar jag ett case som denna: http://swefox.me/sharex/Ut77g.png

Fråga gärna om det är något, kanske har skrivit väldigt udda och konstigt.. Vad ska man göra när klockan snart är 3.

Ville som sagt bara ge dig en ärlig bild.

Permalänk
Inaktiv

Ska kolla videosarna, tack!

Skrivet av SweFox*:

Jag har enbart haft Samsung mobiler och nu när man bytte till Sony fick man en inblick över hur SKIT Samsung faktiskt är. Folk säger att touchwiz suger, deras skärmar suger, byggkvalitén. Jag har alltid varit i förnekelse och tänkte "äsch det är väl inte så farligt? Jag tycker om plasten!" Haha ja, när jag fick min Z Ultra och Z1 så kände jag hur otroligt korkad jag är för att ha stannat med Samsung så länge när det finns bättre.

Du kommer gråta av Samsungs dåliga skärmar samt byggkvalité, givetvis har Note 3 även dessa problem. Du kommer bli sjukt imponerad av Z1 byggkvalité.

Hur kul är det att få en ny Samsung Note 3 och det första man ser är den skitiga skärmen med gula äckliga nyanser, ojämnheter, svarta tjocka sträck djupt i skärmen osv. Det är detta som fick mig att bli så äcklad för jag insåg att även om Samsung har släpps så många mobiler så är deras skärmar fortfarande som S2 när jag köpte den! Förutom det så hade min S4 chipmarks och även min Note 3. Dvs, eftersom plasten är så billig så kan du hitta små chippings på själva ramen, även små svarta prickar. Detta är givetvis inget problem om du har ett case.. Du kommer INTE se något av detta på Z1 då ramen är av metall, den ligger bra i handen och är bekväm, du kan använda den med tummen och det är grymt som tusan.

Du kan multitaska precis lika bra på Z1 som på Note 3. Sonys interface är absolut inte sämre än touchwiz.. Samsung må ha s-pen osv men det bästa är att du kan få samma funktioner med ett par otroligt bra appar på XDA. Och det där med att inte ha fysiska knappar är sjukt nice då man kan customiza sin navbar och lägga till mer knappar osv.

Och sist men inte minst, kameran på Z1 är NICE.

Ja, du har blivit varnad. Du bör veta om att Note 3 har multitouch problem och har svårt att registrera över 4 fingrar, vissa klarar mer, vissa mindre. Nu betyder inte detta att du (om du nu köper en Note 3) får en jättedålig men det är värt att nämna. Jag testade givetvis på min Note 3 innan jag sålde och mycket väl så började mobilen flippa ut om jag hade 4+ fingrar. Den gick bokstavligen "haywire" ;).

Nu är detta kanske inget stort problem, men Note 3 har massiv ghosting när det gäller att scrolla vissa bilder. Ett bra sätt att se detta är att kolla på en svart figur, zooma in och sedan scrolla, då kommer du se att siluetten blir dubblerat, alltså det skapas en lila dubblet som ghostar efter.

Något annat värt att nämna är att moderkortet på min Note 2 dog efter ett år, bara att byta ut eller slänga, så lite orolig vart man ju.

Så för att sammanfatta?

Note 3 har dålig skärm, byggkvalité och för skrivande stund multitouch problem. Ghosting och burnins (dock beror väl det mer på typ av skärm). Touchwiz är helt beroende på vad man gillar och jag har alltid älskar Touchwiz. s-pen är helt klart något attraktiv och visst gör det multitasking trevligt.

Z1 har en okej skärm, jag finner min toppen jämfört med mina Samsungmobiler. Den kanske inte har lika "poppande" färger men jag slipper ojämnheten, halva sidan som är gul, massiv banding och framför allt så slipper jag AMOLED och det satans burnins. Detta kan jag lova är en stor anledning till att också ville komma ifrån den typ av skärm. Jag vill kunna ha på min mobil utan att oroa min för burnins och ghosting bara av att titta på en ikon några minuter.

Du får ingen s-pen men som jag skrev så finns det vädligt bra lösningar för detta för mobiler som inte är av Samsung. Att köpa en penna är ju inte direkt svårt så att säga. Min Z Ultra kan använda precis vad som helst som penna, så jag kör på blyerts, funkar extremt bra.

Konstig och lång post men vill verkligen du ska inse vad du kanske ger dig in på (haha). Du skriver att du vill ha en tålig mobil. Samsung mobiler är INTE tåliga. Nu menar jag inte att skärmen spricker direkt då jag faktiskt tappade min Note 2 ett par gånger, en av gånger small det högt som tusan då den landade platt på skärmen. Vad jag syftar på är att plasten kommer ta skada FORT. Hur ska du göra om du får vatten på mobilen? Samsungs mobiler och definitivt Note 3 är inte direkt så täta om man säger så.

I vilket fall rekommenderar jag ett case som denna: http://swefox.me/sharex/Ut77g.png

Fråga gärna om det är något, kanske har skrivit väldigt udda och konstigt.. Vad ska man göra när klockan snart är 3.

Ville som sagt bara ge dig en ärlig bild.

Det var ett väldigt långt meddelande, kan jag hålla med om.

Det är härligt att det finns mobil entusiaster där ute, jag har väldigt stor ångest över vilken mobil jag ska välja. Hälften säger Note 3 och andra hälften säger Z1, ett par stycken säger Nexus 5. Så det är antingen Note 3 eller Z1, eftersom jag måste köpa mobilen imorgon eller fredag. Jag har varit och pillat lite på Z1 för någon vecka sen, den såg rätt okej ut, jag tycker dock inte att designen är så snygg. Jag tror att både Note 3 och Z1 är lika lätta att ta sönder, den ena är gjord av plast och läder, den andra är av glas och aluminium, man får nog rätt fina jack i aluminium också. Flickvännen min har lyckats väldigt bra att ha sönder sin aluminium mobil. Känns som att det är svårt att hitta en "tålig" mobil. Om vi säger såhär, jag tycker att min iPhone 4S är SJUKT TÅLIG. Har dock aldrig tappat mobilen, hehe. Så, vilken mobil som helst är väl "tålig" för mig då jag är väldigt försiktig när jag håller på med min mobil, det är min lilla bäbis.

Jag förstår dig, mitt syfte är att glugga film, spela, surfa samt smsa och tjöta i telefon. Spelar egentligen inte så stor vilken lur jag tar. Dock gillar jag att Note 3 har läderbaksida samt 3 gb ram. Eftersom icke stock androider blir så sega, så är det sjukt fint med 3 gb ram. De jag känner som har Note 3 är väldigt nöjda, känner nog ingen som har en Z1, eller jo en, han bytte den mot en Note 3 dock. Väldigt svårt att veta vilken man ska ta.

Har läst att kameran på Z1 inte är så bra som den borde vara, sant/falskt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir.Snooze:

Jag förstår dig, mitt syfte är att glugga film, spela, surfa samt smsa och tjöta i telefon. Spelar egentligen inte så stor vilken lur jag tar. Dock gillar jag att Note 3 har läderbaksida samt 3 gb ram. Eftersom icke stock androider blir så sega, så är det sjukt fint med 3 gb ram. De jag känner som har Note 3 är väldigt nöjda, känner nog ingen som har en Z1, eller jo en, han bytte den mot en Note 3 dock. Väldigt svårt att veta vilken man ska ta.

Har läst att kameran på Z1 inte är så bra som den borde vara, sant/falskt?

Hoppas det inte gör dig besviken om jag berättar att "lädret" är plast.

Den där 1GB är obetydligt i skrivande stund, det kan jag lova dig.

Angående Kameran, jag köper absolut inte mobiler för kameran skull utan om den tar bilder som går att se på, så blir jag nöjd helt enkelt. Jag tycker det är gött med en extern kameraknapp, det var längesen man hade!

Well, jag har ju redan sagt det jag kan och sen är det upp till dig. Om du nu lutar mer mot Note 3 så kör på det. Du kanske inte alls bryr dig så som jag gör, var bara vaksam över ifall du hittar något. Vad jag menar är att betalar man 6 tusen vill man kunna se på film med en helt okej skärm och inga ojämnheter som stör. Folk som köper mobiler är ju oftast nöjda utan att ens veta om problemen! Så därför blir det jobbigare när man är insatt.

Känn dig fri att fråga om programvara osv. Även om du lutar mer mot Note 3 så svarar jag gärna :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir.Snooze:

Jag har tidigare alltid haft Android, men jag tycker att Android lurarna blir så sega efter de första uppdateringarna. Jag har dock bara haft Samsung och Sony. Så Nexus vore spännande att testa, för det ska tydligen vara ett "renodlat" Android OS? Då man slipper alla program som man måste ha med Samsung och Sony?

Den enda Apple produkten jag har ägt är en iPhone 4s, jag har alltid varit fascinerad över deras OS och system, samt finesserna som finns på Apple lurarna. Men jag läser väldigt mycket nyheter och man hör i princip bara dåliga nyheter gällande 5s, vilket gör att jag inte får en positiv inriktning mot att skaffa en sådan lur. Men ofta brukar det vara blaj blaj i tidningarna. Jag ska iväg och kolla på några av dessa lurar under veckan som kommer. Men jag fick ett fint erbjudande ifrån min operatör om att dem slopar min kvarvarande abonnemangstid (5 månader) om jag tecknar ett nytt avtal med ett nytt abonnemang samt en 5s på "köpet".

Det som ingår i abonnemanget är fria minuter, fria sms och mms, samt 4gb surf.

Vad tror ni?

Jag vill gärna hör mer personliga åsikter om Nexus 5 och iPhone 5s, det är nog dem två som ligger på önskelistan för mig. Samsung Note 3 känns så stor i fickan.

Om det ar Telenor(eller nagot annat bolag for den delen ocksa), skriv for i hela helvete inte pa det! Du har antagligen kvar det gamla abonnemanget dar du har obegransad surf! 4 gb gar at alldeles for fort!

Jag har haft iphone sedan den slapptes, forutom en BB ett tag, och jag ar sa javla trott pa dom. den forsta, 3g, 4, 4s och nu 5an, och jag tror att 5an blir min sista(fick den gratis sa det var inte mycket att snacka om, speciellt efter att 4s hade badat) Men forra julen kopte jag en Samsung Tab, och blev helt sald pa samsung och android. Det flyter kanske lite battre i iPhone, men maste saga att jag ar helt sald pa Samsung/android, och nasta telefon jag koper sjalv blir garanterat en Samsung.

Varfor? For mig ar lite svart att satta fingret pa just varfor, men personligen tycker jag att iPhone har inte gjort mycket forandringar sedan slappet, men tar mer betalt. Prestanda, absolut, men design? Och dessutom tar de bra betalt. Sen ska vi inte snacka om hur nya iOS ser ut, var det en forstaklassare som fick designa det?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Avstängd

Något bra att veta det är att man kan få AOSP på både Samsung och Sonys mobiler. Dvs, det mest renaste Android du kan skaffa.

Om man nu vill skippa Samsungs, Sonys egna UI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Jodå! Android 4.4 kommer komma till Z Ultra och Z1! Läser man på XDA så har folk varit väldigt nöjda med att fått uppdateringar från Sony, oftare än vad Samsung ger ut.

Sen finns det alltid underbara folk som gör roms med 4.3/4.4 så inget att oroa sig för. Just nu i skrivande stund är det en kille som fixar google stock 4.4 för Z Ultra/Z1!

Så vart e 4.4 till min Tablet z nu när sony e sååå jäkla snabba enligt dig?

Visa signatur

hej hej

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Janne1:

Så vart e 4.4 till min Tablet z nu när sony e sååå jäkla snabba enligt dig?

Har aldrig sagt att dom är snabba :P. Tydligen så kommer 4.4 i Januari.

Jag kommer dock inte vänta på det officiella.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweFox*:

Något bra att veta det är att man kan få AOSP på både Samsung och Sonys mobiler. Dvs, det mest renaste Android du kan skaffa.

Om man nu vill skippa Samsungs, Sonys egna UI.

Hur går man tillväga för att roota då? Är det enkelt? Fungerar allt som har med mobilen att göra om man gör det? Hur är det med garanti och försäkringar? Försvinner det om jag rootar luren?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir.Snooze:

Hur går man tillväga för att roota då? Är det enkelt? Fungerar allt som har med mobilen att göra om man gör det? Hur är det med garanti och försäkringar? Försvinner det om jag rootar luren?

Det är extremt enkelt och tar i princip 3 steg. Att roota betyder att du berättar för mobilen att du är admin.

Det går att unroota med ett klick så det är inget att oroa sig för direkt. Om man nu måste skicka in mobilen dvs.

Jag har haft så många mobiler och alltid rootat inom 5 min, aldrig behövt skicka in mina någon gång!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweFox*:

Det är extremt enkelt och tar i princip 3 steg. Att roota betyder att du berättar för mobilen att du är admin.

Det går att unroota med ett klick så det är inget att oroa sig för direkt. Om man nu måste skicka in mobilen dvs.

Jag har haft så många mobiler och alltid rootat inom 5 min, aldrig behövt skicka in mina någon gång!

Men, garantin kommer finnas kvar om jag rootar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir.Snooze:

Men, garantin kommer finnas kvar om jag rootar?

Det är olika för olika företag så jag vill inte lura dig på något vis. Låt oss säga att det helt enkelt gör det.

Det är ju alltid en risk man tar med all teknologi. Vill man vara 100% säker, då får man stanna vid tråkiga icke admin.

Men jag kan lova dig att inget dåligt kommer hända, för jag kan inte på något sätt tänka mig hur du skulle kunna förstöra din mobil :P!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweFox*:

Att roota i sig gör inte det. Det är när du installera custom roms osv.

Men låt oss säga att du måste skicka in mobilen, då tar man helt enkelt bort root och installerar stock om man nu har custom.

Men det är olika för olika företag så jag vill inte lura dig på något vis. Låt oss säga att det helt enkelt gör det.

Vad är custom roms för något då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir.Snooze:

Vad är custom roms för något då?

Jag ändrade mitt inlägg. Vill som sagt inte lura dig om du nu inte känner dig säker.

Folk gör egna roms baserade på stock roms. Dom kan t.ex modda skiten ur det, tweaka, förbättra, lägga in egna saker osv. Det är väldigt populärt. Många avskyr Sonys och Samsungs egna stuff. Nu menar jag inte få appar utan mer helheten i sig.

Det där med 4.4, det är det renaste du kan få och kommer direkt från Google.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweFox*:

Jag ändrade mitt inlägg. Vill som sagt inte lura dig om du nu inte känner dig säker.

Folk gör egna roms baserade på stock roms. Dom kan t.ex modda skiten ur det, tweaka, förbättra, lägga in egna saker osv. Det är väldigt populärt. Många avskyr Sonys och Samsungs egna stuff. Nu menar jag inte få appar utan mer helheten i sig.

Det där med 4.4, det är det renaste du kan få och kommer direkt från Google.

Så om jag rootar så måste jag välja en "Custom Rom"?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sir.Snooze:

Ska kolla videosarna, tack!

Det var ett väldigt långt meddelande, kan jag hålla med om.

Nej det är plast på Note 3 som ser ut som läder. Har själv en HTC One men har svårt att rekommendera den då det finns mycket nyare mobiler nu. Det jag kan säga är dock att jämfört med Samsung så är skärmen så, så bra. Det är en riktigt äcklig gul ton över deras skärm på Note 3 och S4.

Om jag var du skulle jag ta G2 eller Z1 beroende på vad du vill ha. G2 har bättre batteritid, den är mindre samt har en större och bättre skärm, samtidigt som den är lite drygt 1000kr billigare. Z1 känns mer premium, vattentät, bättre kamera och sedan finns ju även den subjektiva delen om vilken som har bäst Android skin.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir.Snooze:

Så om jag rootar så måste jag välja en "Custom Rom"?

Nej absolut inte. Du kan helt enkelt roota och sen inte göra ett piss.

Jag har faktiskt aldrig installerat något annans rom utan alltid stannat på stock.

Men att roota öppnar en ny värld när det kommer till appar och att kunna customiza din mobil. Mycket kräver root..

En stor orsak att roota är att man kan installera en app som heter "Titanium Backup". Med denna kan du radera skräpappar som kommer med. Du kan göra backups på dina appar+data. Ifall du någon gång måste resetta mobilen så kan du återställa dina appar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweFox*:

Nej absolut inte. Du kan helt enkelt roota och sen inte göra ett piss.

Jag har faktiskt aldrig installerat något annans rom utan alltid stannat på stock.

Men att roota öppnar en ny värld när det kommer till appar och att kunna customiza din mobil. Mycket kräver root..

En stor orsak att roota är att man kan installera en app som heter "Titanium Backup". Med denna kan du radera skräpappar som kommer med. Du kan göra backups på dina appar+data. Ifall du någon gång måste resetta mobilen så kan du återställa dina appar.

Låter riktigt fint, hur gör man och vart får man tag på allting?

Så om jag rootar blir det en "Stock Android"? Utan att behöva lägga in Custom Rom?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir.Snooze:

Låter riktigt fint, hur gör man och vart får man tag på allting?

Så om jag rootar blir det en "Stock Android"? Utan att behöva lägga in Custom Rom?

Beroende på vad du väljer, Note 3, Z1 etc så går man tillväga på olika sätt.

Stock är det som är på den när du köper den.

Att roota är att du berättar för mobilen, jahapp nu är det jag som bestämmer här. Det är inget som ändras förutom att du får kontroll ;)!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweFox*:

Beroende på vad du väljer, Note 3, Z1 etc så går man tillväga på olika sätt.

Stock är det som är på den när du köper den.

Att roota är att du berättar för mobilen, jahapp nu är det jag som bestämmer här. Det är inget som ändras förutom att du får kontroll ;)!

Jaså okej. Jag letade lite info om vad som händer ifall man rootar en Samsung, enligt vissa källor så ser Samsung att man varit inne i systemet och gjort en ändring. Är det så?

Förresten, vart kan man få tag på skal till mobilen? Gärna fysisk butik i Stockholm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir.Snooze:

Jaså okej. Jag letade lite info om vad som händer ifall man rootar en Samsung, enligt vissa källor så ser Samsung att man varit inne i systemet och gjort en ändring. Är det så?

Förresten, vart kan man få tag på skal till mobilen? Gärna fysisk butik i Stockholm.

Yes, flashar man så är det en liten klocka som klockar varje flash. Går att resetta, återställa. Detta är för Samsung då.

Detta sker dock inte vid root.

usch, retail affärer har ju knappt några skal alls :s. Jag köpte med skal när jag köpte mina mobiler online.

Vilken ska du välja nu då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweFox*:

Yes, flashar man så är det en liten klocka som klockar varje flash. Går att resetta, återställa. Detta är för Samsung då.

Detta sker dock inte vid root.

usch, retail affärer har ju knappt några skal alls :s. Jag köpte med skal när jag köpte mina mobiler online.

Vilken ska du välja nu då?

Det får bli en Note 3 har jag bestämt mig för, köper från Telia eftersom jag har ett presentkort på 2 k där. Så, vart ska man beställa väska ifrån då? Vill gärna ha någon flipcover som man kan ha som stativ när man kollar film.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir.Snooze:

Det får bli en Note 3 har jag bestämt mig för, köper från Telia eftersom jag har ett presentkort på 2 k där. Så, vart ska man beställa väska ifrån då? Vill gärna ha någon flipcover som man kan ha som stativ när man kollar film.

Hehe okej! Vilken långt inlägg jag gjorde i onödan då xD.

Du kan ju se om butiken har några väskor? Ja, min Z Ultra har ett sådant case :D!

Här har du en hel del nice! http://www.mytrendyphone.se/shop/samsung-galaxy-note-223436s....

Jag beställde skal från den sidan.

Permalänk
Medlem

Hade jag fått välja hade jag återgått till iOS igen. (har haft min note2 i snart ett år).
Iphone 5s har en grymt bra kamera då apple gör rätt och inte fokuserar på megapixels utan förbättrar linsen som låter mer ljus komma igenom vilket resulterar i skarpare bilder och finare kontraster.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz