Playstation 4 och Xbox One "för begränsade" för Oculus Rift

Permalänk
Melding Plague

Playstation 4 och Xbox One "för begränsade" för Oculus Rift

Nästa generation spelkonsoler är inga lämpliga plattformar för VR-glasögonen Oculus Rift, det uppger företagets grundare, som menar att den fasta hårdvaran är det största problemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kul att next gen är old gen innan dom släppts

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk

Ingen överraskning direkt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Varken 4K eller OR, konsolerna kommer få det trrröööögt!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

"Hört att dom nya konsolerna ska vara bättre än PC!"
-no one

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Xbox one kommer köra en hel del spel i 30fps (20 fps så fort det händer något på skärmen) @ 720p så är jag inte det minsta förvånad...

Next Gen my ass.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freneticz:

Kul att next gen är old gen innan dom släppts

Nu var det inte riktigt så han sa det, han menade bara att de borde pensioneras efter ett år ungefär.. Sen är ju det också lite blaj av honom om han inte syftar på hårdvaruinterface mellan konsol och headset eftersom det mjukvarumässigt egentligen bara handlar om vilken nivå på grafiken man önskar. Jag själv skulle mycket väl kunna spela Star Fox med OR, behöver inte se ut som Battlefield 4 även om det så klart vore ännu häftigare. Får se om Sony släpper uppföljaren till Super Rub a'Duck till sitt egna VR-headset

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Med tanken på att OC kommer stödja Android mobiler så vet jag inte riktigt vad detta uttalandet grundades i början på? I ena fallet är prestanda viktigt tydligen men annars inte så.

Jag tror snarare att de blivit nekade från både Microsoft och Sony att få sälja sin produkt till dom och tja måste börja skiva något om det. Sedan har det ryktas väldigt länge på liknande teknik från Sony, samt de har redan ett par gamla patent i området, tvivlar på att de vill släppa in konkurrenter i sådana fall.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Sony har ju något VR headset till PS4 på gång.

Permalänk
Medlem

Nån av er som läst artikeln ens?

Permalänk
Medlem

Surt sa räven...

Permalänk
Medlem

Konsolhårdvara räcker inte till, men gpu:n på mobila enheter gör det? Hycklare. Det kommer inte att stämma ens om 8 år.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast

Är väl ingen överraskning... Hade inte en endaste tanke på att konsolerna skulle ha någon möjlighet att använda Oculus Rift.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tror mer på detta som nån skrev på ett annat forum med tanke på att det kommer till mobiler.

Skrivet av :

Hipshot i dag, 10:24
Konsoler borde ju vara perfekta för occulus, de är ju alltid samma så man vet att det alltid funkar.

Tror det vart någon sorts samarbetsproblem eller så blev occulus dissad av MS-Sony
5 )

Permalänk
Medlem

Denna generationens konsoler kommer handlar om att spela in när man spelar, och övriga saker i bakgrunden som att t.ex. ladda ner demos samtidigt som man spelar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Känns lite ologiskt att inte släppa OR till konsoller. Om nu Sony arberar på sin egen lösning kommer vi alla (konsumenter och utvecklare) få brottas med minst en standard till. Dessutom kommer det rimligen vara svårt för någon annnan att etablera sig på PS4 när väl Sonys egna lösning är integrerad.

Permalänk
Medlem

Någon som kan berätta när det är planerat komma en konsumentversion som går att beställa? Estimerat pris?

...när saker drar ut på tiden som Oculus Rift så börjar man ju undra om det kanske finns några kniviga problem som inte lösts än. Man vill ju att den ska kunna bli en smärre revolution men det känns samtidigt som att hela konceptet potentiellt kan floppa.

Permalänk
Medlem

Tycker ändå att det är konstigt att de säger så. Konsolerna nu kommer att vara mer lik en PC än någonsin. Ja, det är komponenter som inte är det värsta i PC väg men det bör fortfarande vara möjligt att lägga till stöd för oculus utan större problem. Oculus är trots allt en "tillbehör" som allt annat du använder när du spelar på en dator. Det drar förmodligen en del power att räkna ut var användaren tittar etc men det kan väll knappast vara så illa att det hämmar spelens/konsolens prestanda?

Det jag menar är, konsolerna kommer att få alla nya spel och grafikstandarden kommer att sättas via dem (även om vi pc gamers hade velat att allt alltid maxades och utvecklades för pc) och kommer att vara med ett antal år. Så varför inte bara ge stöd till konsolerna och ge spelarna en grym upplevelse?

Är det en frågan om att Sony och Microsoft vägrar låta dem integrera sådan här teknologi så fine, då är det deras fel och vi kan inte göra så mycket mer åt det än att sucka och gå vidare.

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Konsolhårdvara räcker inte till, men gpu:n på mobila enheter gör det? Hycklare. Det kommer inte att stämma ens om 8 år.

Skrivet av MugiMugi:

Med tanken på att OC kommer stödja Android mobiler så vet jag inte riktigt vad detta uttalandet grundades i början på? I ena fallet är prestanda viktigt tydligen men annars inte så.

Jag tror snarare att de blivit nekade från både Microsoft och Sony att få sälja sin produkt till dom och tja måste börja skiva något om det. Sedan har det ryktas väldigt länge på liknande teknik från Sony, samt de har redan ett par gamla patent i området, tvivlar på att de vill släppa in konkurrenter i sådana fall.

det är väll ändå en gigantisk skillnad på hur krävande spel på ps4 och Xbox one är jämfört med Android? samt android är helt öppet och där har man en möjlighet att utveckla spel efter att dom ska ha vi säger 30fps, OR i vi säger 720p och anpassa spelet därefter så mycket som hårdvaran orkar med, vilket förmodligen inte är möjligt på samma sätt på konsollerna då dom är så pass stängda som dom är..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

anpassa spelet därefter så mycket som hårdvaran orkar med

Sant, det har du rätt i.

Fast å andra sidan, konsolspelutvecklare skulle ju kunna ta fram ett särskilt läge för Oculus Rift, med lägre grafikinställningar.

Jag misstänker att det är just där problemet ligger: Oculus Rift-folket pratade med konsolutvecklarna, som vägrade. Därför påstår nu Rift-folket att det beror på "begränsningar". Inte omöjligt iaf.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Varken 4K eller OR, konsolerna kommer få det trrröööögt!

De klarar ju inte ens 1080p i många spel med tillräckligt hög FPS..

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

De klarar ju inte ens 1080p i många spel med tillräckligt hög FPS..

Precis. Men det är ju snarare 'current gen'. Ska man prata äkta 'next gen' så är det 4K, 120 Hz samt OR som gäller, i någon form av kombination.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Hur är next-gen ens gämförbar med PC? prisskillnaden blir ju enorm när man ska bygga en rigg för high-res, 60fps, 3D. Det är 4k mot 10k+, helt klart förståeligt om de inte släpper rift till next-gen då.. Vad är nytt?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Tycker det låter konstigt att det skulle vara omöjligt. Som sagt ska det komma stöd till mobiler. Och jag trodde Oculus i stort sett var en skärm med avskiljning. Är det inte så? Tycker en 1080p@60FPS bild borde kunna skickas till den skärmen via HDMI. Visst när upplösningen ökar på framtida OR blir det lidande men att det ska vara helt omöjligt låter konstigt.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Sant, det har du rätt i.

Fast å andra sidan, konsolspelutvecklare skulle ju kunna ta fram ett särskilt läge för Oculus Rift, med lägre grafikinställningar.

Jag misstänker att det är just där problemet ligger: Oculus Rift-folket pratade med konsolutvecklarna, som vägrade. Därför påstår nu Rift-folket att det beror på "begränsningar". Inte omöjligt iaf.

omöjligt är det självklart inte.. men varför släppa OR till konsoller om man inte kan komma åt AAA titlarna? känns en aning onödigt, samt om dom väl skulle komma åt AAA titlarna så kommer ingen ändå inte vilja spela dom med OR då grafiken kommer vara hemsk jämfört med utan..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Tycker det låter konstigt att det skulle vara omöjligt. Som sagt ska det komma stöd till mobiler. Och jag trodde Oculus i stort sett var en skärm med avskiljning. Är det inte så? Tycker en 1080p@60FPS bild borde kunna skickas till den skärmen via HDMI. Visst när upplösningen ökar på framtida OR blir det lidande men att det ska vara helt omöjligt låter konstigt.

som jag förstått det så är OR precis som en vanlig 120hz skärm med stöd för 3d, dvs för att få 60fps så måste maskinen orka mata ut 2st 60fps signaler (en till varje skärm) vilket resulterar i att det kräver en hel del prestanda beroende på typ av grafik som ska matas ut..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

som jag förstått det så är OR precis som en vanlig 120hz skärm med stöd för 3d, dvs för att få 60fps så måste maskinen orka mata ut 2st 60fps signaler (en till varje skärm) vilket resulterar i att det kräver en hel del prestanda beroende på typ av grafik som ska matas ut..

Då låter det mer logiskt att det inte går. Men låter inte alls som de beskrivningar jag sett av i alla fall utvecklar versionen.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Sony har ju redan en färdig VR produkt på marknaden, HMZ T2/T3, är det den dom filar vidare på eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Videoapan:

Nu var det inte riktigt så han sa det, han menade bara att de borde pensioneras efter ett år ungefär.. Sen är ju det också lite blaj av honom om han inte syftar på hårdvaruinterface mellan konsol och headset eftersom det mjukvarumässigt egentligen bara handlar om vilken nivå på grafiken man önskar. Jag själv skulle mycket väl kunna spela Star Fox med OR, behöver inte se ut som Battlefield 4 även om det så klart vore ännu häftigare. Får se om Sony släpper uppföljaren till Super Rub a'Duck till sitt egna VR-headset

Nya konsolerna ÄR för klena, klarar inte ens BF4 i 1080p@60 fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Inaktiv

Känns som att det enda som är tillräckligt bra idag är en vattenkyld i7-4770K och R9-290X i Crossfire.

Det mesta pallar inte ens 60 FPS på 1080p med bra inställningar. 4K är på väg tillsammans med Occulus Rift och andra grejer.

Skickades från m.sweclockers.com