2 eller 8 mb cache på hårddisk?

Permalänk
Medlem

2 eller 8 mb cache på hårddisk?

Hej

jag ska välja en seagate barracuda hårddisk 120 gig.

Det är nämligen den som jag har hört är tystast.

Men men ...

Nu finns det två varianter på hårddisken med 2 eller 8 mb cache.

Vad gör den skillnaden egentligen?

Stället jag vill handla på har bara 2 mb varianten men är det värt att handla 8 mb någon annanstans?

Snälla hjälp mig!

tack

eric

Permalänk
Medlem

Det visste inte jag att det fanns. Är det det som skiljer version IV och den nyare version V åt?

Visa signatur

Stunning debut album 01 Doubt 02 Change The original idea was to press this disk on multi-coloured vinyl but the pressings came out as a rather muddy green colour with a slight warp [The warp didn’t affect the playing of the disk].

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är med Seagate, men WD's hårddiskar med 8 mb cache är ju snabbare än de med 2 mb.

Visa signatur

drick jolt, bli beroende

Permalänk
Medlem

Nej båda är version V

2mb hittar du på www.datorbutiken.se
8mb hittar du på www.komplett.se

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag förstår att de är lite snabbare...

Frågan är det så stor skillnad att jag kommer att märka det?

Permalänk
Medlem

Knappast troligt. I en benchmark kan det nog märkas men knappast i den dagliga användningen.

Permalänk
Medlem

Den största fördelen med en hårddisk med 8MB cache är nog att dessa diskar brukar ha 3 års garanti.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Skildnad

Jo du kommer visst att känna skildnaden.

Eftersom att hårddisken lägger saker som du använder ofta i cach minnet, så kommer sådana saker gå mycket snabbara, ungefär som lite mer ram skulle jag tro.

Visa signatur

MSI GT663-486eu

Permalänk
Medlem

Re: Skildnad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bertil_starfight
Jo du kommer visst att känna skildnaden.

Eftersom att hårddisken lägger saker som du använder ofta i cach minnet, så kommer sådana saker gå mycket snabbara, ungefär som lite mer ram skulle jag tro.

Bull hävdar jag. 8MB cache ÄR snabbare men inte alls mycket. Det ska till mer än ett par procent för att man ska MÄRKA skillnaden.

Kika lite på följande benchmarks och se hur liten skillnaden egentligen är:
http://www.storagereview.com/welcome.pl/http://www.storagerev...

Detta behandlas för övrigt också i faq'en i detta forum.

Permalänk
Medlem

Blir det inte snabbare när man flyttar filer som är mindre än 8 mb alltså det som får plats i cacheminnet?

Visa signatur

drick jolt, bli beroende

Permalänk
Medlem

Re: Re: Skildnad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perb

Bull hävdar jag. 8MB cache ÄR snabbare men inte alls mycket. Det ska till mer än ett par procent för att man ska MÄRKA skillnaden.
.

Om man skall vara petig så är det rätt många procents skillnad..
200% närmare bestämt!

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Skildnad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av r0bber

Om man skall vara petig så är det rätt många procents skillnad..
200% närmare bestämt!

Menar du storleken på minnet då eller? I så fall behöver du gå en snabbkurs i procenträkning också. Om det är en 200-procentig prestandaförbättring du menar så skulle jag gärna vilja se det testet.

Och angående filer som är mindre än 8MB: Nej, filen måste ju fortfarande läsas från disken, det är knappast så att disken kan klura ut att du just vid ett speciellt tillfälle vill läsa in just en speciell fil. Cachningalgoritmer kan inte läsa tankar. Ännu.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Skildnad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perb

Och angående filer som är mindre än 8MB: Nej, filen måste ju fortfarande läsas från disken, det är knappast så att disken kan klura ut att du just vid ett speciellt tillfälle vill läsa in just en speciell fil. Cachningalgoritmer kan inte läsa tankar. Ännu.

Det jag menade var att om du vill KOPIERA en fil som är mindre än 8 mb borde det väl gå snabbare än om den måste gå genom moderkortet eller vad den gör i vanliga fall. Det är säkert möjligt att jag har fel.

Visa signatur

drick jolt, bli beroende

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Skildnad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaMMi

Det jag menade var att om du vill KOPIERA en fil som är mindre än 8 mb borde det väl gå snabbare än om den måste gå genom moderkortet eller vad den gör i vanliga fall. Det är säkert möjligt att jag har fel.

Det har du.
Filen måste alltid passera moderkortet (eller åtminstone diskkontrollern) oavsett hur mycket cache du har.

Permalänk

HDns cache lagrar bara instruktioner till dess inbyggda kontrollerkort - inga filer. Så ditt resonemang är lite fel, och vad gäller en enda stor fil märker du ingen skillnad. Jag benchmarkade två lika diskar från WD förrut (80GB) och skillnaden är knappt värd att nämna. Dessutom visar den sig endast om du kopierar flera tusen filer som är mindre än klusterstorleken.

Visa signatur

Stray cat.

Permalänk
Medlem

Så det är därför söktiden inte skiljer mellan 2mb och 8mb modellen då?
Varför skall man då köpa den lite dyrare 8mb modellen?

EDIT: menar Western diskarna.

Permalänk
Medlem

Tror att diskcachens programvara bara begriper sig på diskblockadresser, inte filer. Om en läsförfrågan kommer in på block x och om x finns i cachen så tas det därifrån i stället för att gå ut och hämta fysiskt på disken.

Säkert är algoritmen för att hantera diskens armar hyfsat komplicerad. Troligen tittar programmet i kölistan på "kommande uppdrag" för att passa på att göra vissa av dessa när diskhuvet ändå är i närheten.

Finns säkert ett antal professorer i kö- och optimeringslära som skrivit avhandlingar i ämnet.

Det jag själv snappat av detta är att de första 2MB cache betyder mer än de efterföljande. Det betyder att 8MB INTE är 4ggr verksammare än 2MB.