Permalänk
Medlem

FPS droppar i varje spel!

Halloj, har rätt länge haft ett problem med min dator men jag tror att det är processorn som ligger i grunden för problemet. I varje spel jag spelar så får jag massiva fps-drops i ca 30 sekunder sedan återgår det till som vanligt. Det konstiga är att det verkar gå i vågor. För några veckor sedan hade jag aldrig detta problem, nu har det kommit tillbaka. Här är i stora drag det jag har försökt mig på för att lösa detta:

• klockat upp processorn från 3.4 till 3.6

• återställt BIOS till default

• uppdaterat alla drivrutiner till moderkort och grafikkort

• dammat ur datorn med tryckluft

• installerat tidigare drivrutiner

• kollat tempereturer (inga problem, CPU ligger runt 50-60, grafikkortet runt 45-50

Min dator:

ASUS M4N 68T m LE -v2
AMD Phenom II X4 965 3,4GHz ( uppklockad till 3,6 GHz )
GeForce GTX 660 OC
8GB RAM

Permalänk
Medlem

Gå in i kontrollpanelen>hårdvara och ljud>energialternativ>ändra till hög prestanda
För att vara på den säkra sidan, starta om datorn. Testa några spel.

Ifall det redan är gjort, har du nyligen bytt grafikkortsdrivrutiner?

Permalänk
Medlem

Den var inte på "hög prestanda". Går in och testar om en stund. Angående drivrutiner så har jag pillat lite uppochner med gamla drivrutiner men jag har den senaste atm

Permalänk
Medlem

Jag körde på balanserad förut, och tyckte alla spel dippade i fps helatiden och flöt allmänt dåligt.
Sen testade jag prestanda istället, och vips - allt fungerade. För mig märktes det extremt väl i Diablo 3/BF3/BF4 och andra cpu krävande spel.

Permalänk
Medlem

Kan vara virus. Ctrl+delete och gå in på processer i aktivitetshanteraren kolla om du hittar något som heter "stij.exe" eller så kan du alltid söka efter annat virus

Permalänk
Medlem

#4 Märkte skillnad rent prestandamässigt(tack!) men de här random droppsen fortsätter...:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trenshy:

Kan vara virus. Ctrl+delete och gå in på processer i aktivitetshanteraren kolla om du hittar något som heter "stij.exe" eller så kan du alltid söka efter annat virus

Hittar några processer jag inte har en aning om vad det är men inte stij.exe. Mitt virusprogram hittar inget annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGaz:

Hittar några processer jag inte har en aning om vad det är men inte stij.exe. Mitt virusprogram hittar inget annars

Starta datorn i felsäkert läge och skanna den med Malwarebytes Anti-Malware

http://www.malwarebytes.org/products/malwarebytes_free/