Automatisk utlämning av svensk datatrafik till fler myndigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Kustbevakningen satsar nog på sjöfylleri och fortkörning?

Och då är det viktigt att dem har min ip adress, man vet aldrig liksom...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Tveksamt om ens foliehatten hjälper nu för tiden, får nog gräva ett djupt hål och lägga sig i istället.

Permalänk

Hur kan vi vara säkra på att denna info inte sprids till tredje part om dom kan avlyssna vad som helst ?
Känns ju verkligen som att demokratin sätts på spel, företagslivet borde verkligen reagera mot detta mycket hårdare.
Kan man verkligen lita på SÄPO och FRA anställda ?
Hur hårt granskar man deras verksamhet ?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny91:

Tveksamt om ens foliehatten hjälper nu för tiden, får nog gräva ett djupt hål och lägga sig i istället.

Först får man löda in sig i en blybehållare - från insidan!

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Fick detta av Bahnhof ikväll:

Hej,

Oroliga kunder har hört av sig med frågan: Är Bahnhof en av de operatörer som ger myndigheter (Säpo, Polisen, Tullverket) tillgång till automatisk avlyssning?

Det enkla svaret är Nej. Men läs gärna vidare, för vi vill ändå informera om vissa risker.

Hos Bahnhof är din surftrafik lika helig som den klassiska Brevhemligheten. Vi tror att datorn, mobilen eller surfplattan i svenska hem ofta innehåller det allra mest känsliga och privata – i många fall mer privat än pappersbrev och telefon. Säpo försöker just nu övertala olika operatörer att svika sina kunder, men hos Bahnhof har de inget att hämta.

Problemet är de så kallade öppna stadsnäten, där nätägaren kontrollerar de sista kablarna fram till ditt bredbandsuttag. Det har kommit till vår kännedom att vissa av dessa stadsnät i Sverige är anslutna till Maintrac – det företag i Linköping som pekats ut i nyheterna som en bas för övervakning och avlyssning.

Vad innebär det?
Det innebär att vissa av vår kunder riskerar en avlyssning av IP-nummer i "slutsteget" av nätet på vägen till fastigheten och bredbandsuttaget. (När Bahnhof dragit fibern hela vägen fram, vilket är fallet med många bostadsrättsföreningar och företag, finns ingen sådan risk.)

Vad är faran?
En del rycker bara på axlarna åt övervakning. Men Bahnhof menar att frihet från övervakning är en hörnpelare i ett demokratiskt och blomstrande samhälle. Dessutom finns alltid risken att någon på myndigheten missbrukar sin makt av politiska, ekonomiska eller privata skäl.

Vad gör Bahnhof nu?
* Vi kommer inom kort att lista de stadsnät som är anslutna till Maintrac på vår hemsida.
* Vi ska ruska om respektive stadsnät för att få dem att inse det vansinniga i denna typ av registrering.
* Vi kommer att ge alla möjlighet att själva kontakta stadsnäten och ge sina synpunkter. Detta gäller ju inte bara Bahnhofs kunder utan samtliga i de berörda stadsnäten.

Vad kan man göra själv?
Bahnhof erbjuder sedan länge en tjänst vid namn Integrity VPN. Allt som skickas till och från din dator krypteras. Ingen kan avlyssna trafiken på vägen, varken stadsnätet, internetkaféer eller andra som du kopplar upp dig mot.
Läs mer om Integrity här.
Gå gärna in på Mina sidor och se om du tillhör ett stadsnät och i så fall vilket.

Är det något nyhetsbrev eller så man måste anmäla sig till? Jag är också kund men det enda jag har fått är fakturautskick.

Härligt att se att det i alla fall finns EN operatör som inte bara tackar och tar emot.

Edit: såg nu att även jag fått det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GambitSWE:

Lol, har vi inte redan haft det, med sådana där vita bälten, och axelrem som går tvärs över bröstet...

Vad fasiken skall kustbevakningen ha tillgång till ens datatrafik för?..Finns säkert massor av skäl, men kommer inte på ett enda...kanske är ångorna av diverse kemikalier som jag lyckats andas in idag som sätter stopp för tänkandet.

Nej. Polisen har haft mörkblå uniform. Men aldrig svart.

Skrivet av Swedishg33k95:

Och då är det viktigt att dem har min ip adress, man vet aldrig liksom...

De måste ju se till att du är på båten medan den fortkör.. Enkel IP track och se.. Du har glömt din Ipad på och då är du loggad. Skit i om du faktiskt är på båten vid gripandet. För det måste du ju varit för att du surfa på den.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Tycker ni alla verkligen att det är så illa? Jag personligen tycker inte att det är något större problem. Visst kan det kännas obehagligt att någon kan få reda på alla sidor du surfar på, alla sms du skriver osv. Men ser man till helhetsbilden tycker jag ändå att det kan vara värt det. Avlyssna 100 000 - få fast en terrorist eller likande, är det ändå inte värt det? Men bara för att de har tillgång till att avlyssna folk betyder ju inte att de gör det konstant, det sker ju om de har någon anledning till det. Kort och gott drabbas inte vi invånare som sköter oss.

Sen är det ju inte småpojkar som arbetar med avlyssning, som skulle sitta och skratta åt dina sms. Det är ju professionella vuxna män som bara kollar efter potentiella hot. Jag, och de flesta andra, har inget att dölja. Möjligen de pinsamma sms man skickar till vänner och flickvän. Men det blir ju som att gå till doktorn för de röda prickarna du har på pillesnoppen, för oss som patient kan det kännas obehagligt, men för doktorn är det vardag. Han ser ju bara prickarna och granskar inte din kuk som du är rädd att han ska göra.

Självklart kan jag förstå att många av er tycker det är obehagligt men ville bara framföra min åsikt som inte är lika kritisk som de flestas. När man för diskussion med vänner om ämnet känns det alltför ofta som att folk hoppar med i vagnen bara för att, men när man väl börjar diskutera ämnet så visar det sig att de ändå tycker det är okej till viss del.

TL;DR: Jag skulle gärna se en framtid som tar nyfödda bebisars fingeravtryck och DNA, kameror i varje gathörn, mikrofoner i varje mobiltelefon osv. om det kan stoppa kriminaliteten.

Det börjar så, men kan lätt utvecklas till åsiktsregistrering och annat ohyfs.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zache_:

TL;DR: Jag skulle gärna se en framtid som tar nyfödda bebisars fingeravtryck och DNA, kameror i varje gathörn, mikrofoner i varje mobiltelefon osv. om det kan stoppa kriminaliteten.

Ditt resonemang har enligt mig ett stort OM vilande över sig; och det är att det samtidigt då måste finnas en garanti att samhället, rättsväsendet och myndigheter inte nu eller i någon framtid:

1. begår misstag
2. är/blir korrupta
3. behandlar människor olika (diskriminering etc)
4. endast använder informationen för att förhindra/straffa brott
5. sätter dit oskyldiga

Någon som tror att detta ens är möjligt?

Hur stor är den chansen, tror vi att Sverige för alltid kommer att vara en demokrati? De nästa 200 åren, 400åren? Inte så lagom smaskigt att då ha avvikande åsikter än vad de som bestämmer har. Vi har ju redan tidigare skandaler med åsiktsregistrering och dess följder här i Sverige.

Vi har också det lilla vi kallar för integritet och rätten till privatliv. Hur lever vi människor annorlunda när vi vet att vi ständigt är övervakade?
Samtidigt har vi alltid ett politisk klimat som ganska så snabbt kan ändra sig, både i Sverige och i resten av världen. Hur ser det ut om ytterligare 50-200år?
Inte helt otänkbart att vi i Sverige för eller senare får några vid makten som inte helt toleranta mot oliktänkande. Vad är olagligt imorgon?

Därtill har vi också problemet med att det mer eller mindre lovades (??) att informationen inte skulle spridas vidare från FRA och datalagringsidrektivet? Men det är ju precis det som nu händer. Vilka tar del av informationen i nästa steg? Privata bolag?

Fyfan, det här är riktigt jävla äckligt. Bara att luta sig tillbaks och vänta på att systemet missbrukas (för det kommer självklart att missbrukas) och hoppas att man själv inte är den som råkar illa ut.

Får väl bli en röst på enfrågepartiet piratpartiet, om det nu gör någon skillnad..vad har vi för val?

Edit: TLDR: För dom som inte förstår eller inte orkar läsa, all den information som samlas in om oss idag kan användas för att skada oss imorgon. Allt som kan missbrukas kommer att missbrukas av någon, den som har haft någon kontakt med någon annan än sig själv i livet vet detta.

Permalänk
Medlem

Tänk om nazii stasi, gestapo KGB, osv hade haft sådana här verktyg på sin tid, dom skulle gjort vågen och hoppat jämfota av lycka!!

Detta är INTE acceptabelt, men skyll inte på mig jag rösta på piratpartiet sist vilket inte är ett enfrågeparti som dom flesta har fått för sig numera.

och kommer inte rösta på nått parti som inte lyssnar på sina väljare nästa gång heller i väldigt många frågor hur landet ska styras osv, dvs dom flesta eller alla partierna som finns i riksdagen idag.

Skrivet av Ozzed:

Är det något nyhetsbrev eller så man måste anmäla sig till? Jag är också kund men det enda jag har fått är fakturautskick.

Härligt att se att det i alla fall finns EN operatör som inte bara tackar och tar emot.

Edit: såg nu att även jag fått det.

För mig jag läste för någon vecka sen att Tele2 också hittills har sagt blank nej till det hela, men man kan vara säker på att det genom lagändringar operatörer kommer bli tvinnade mot sin vilja att samarbeta fullt ut i detta.

Det läskiga är att staten försöker smyga igenom alla dessa stora förändringar, man ser inte precis mycket nyheter eller diskussion om det förrän väldigt nyligen, och antagligen väldigt försent, har för mig i grunden att det ligger nått EU direktiv bakom som i sin tur staten "måste" rätta sig efter också, jämra messar i så fall!!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Lol, har vi inte redan haft det, med sådana där vita bälten, och axelrem som går tvärs över bröstet...

Vad fasiken skall kustbevakningen ha tillgång till ens datatrafik för?..Finns säkert massor av skäl, men kommer inte på ett enda...kanske är ångorna av diverse kemikalier som jag lyckats andas in idag som sätter stopp för tänkandet.

Drog och människosmuggel troligtvis

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

Så stört, mer och mer polis stat.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Tänk om nazii stasi, gestapo KGB, osv hade haft sådana här verktyg på sin tid, dom skulle gjort vågen och hoppat jämfota av lycka!!

Detta är INTE acceptabelt, men skyll inte på mig jag rösta på piratpartiet sist vilket inte är ett enfrågeparti som dom flesta har fått för sig numera.

och kommer inte rösta på nått parti som inte lyssnar på sina väljare nästa gång heller i väldigt många frågor hur landet ska styras osv, dvs dom flesta eller alla partierna som finns i riksdagen idag.

Röstade också på PP, så jag är inte medskyldig till de här dumheterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Ahh en sak till, alldeles lysande att man även har en privat aktör, ett vinstdrivande företag som heter Maintrac som redan nu sköter en del av insamlandet.

Inget emot vinstdrivande företag, men ska verkligen någon som vill ha så mycket pengar över till bokslutet varje år ta hand om vår privata information? Säger inte att en statlig aktör vore den perfekta lösningen, men där kanske iaf budgeten är lite mer generös.

Vad motiverar Maintrac att spara eller lägga en miljon extra på sitt skydd, och varför skulle dom?

Myndigheter och rättväsende: Nu får ni för fan se till att nära på eliminera kriminaliteten i detta land. Inget mer tjafs om att det inte finns resurser, eller att det inte finns möjligheter för polisen att se vem som blåst vem på blocket.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon4992:

Ahh en sak till, alldeles lysande att man även har en privat aktör, ett vinstdrivande företag som heter Maintrac som redan nu sköter en del av insamlandet.

Inget emot vinstdrivande företag, men ska verkligen någon som vill ha så mycket pengar över till bokslutet varje år ta hand om vår privata information? Säger inte att en statlig aktör vore den perfekta lösningen, men där kanske iaf budgeten är lite mer generös.

Vad motiverar Maintrac att spara eller lägga en miljon extra på sitt skydd, och varför skulle dom?

Myndigheter och rättväsende: Nu får ni för fan se till att nära på eliminera kriminaliteten i detta land. Inget mer tjafs om att det inte finns resurser, eller att det inte finns möjligheter för polisen att se vem som blåst vem på blocket.

VD:n svarade ju till SR att de inte hade något annat val än att implementera de här ändringarna.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Det går käpprätt åt fel håll!
Myndigheternas dokument blir hemliga: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svenska-offentlighetsprinci...
Privatpersoner ska inte får hålla någonting hemligt: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Vi har ingen demokrati längre!

Just detta som Piratpartiet vill ändra på, så det blir tvärtom istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

VD:n svarade ju till SR att de inte hade något annat val än att implementera de här ändringarna.

haha, precis som alla andra skandalfria företag inom...ja säg sjukvården?
Bara en tidsfråga innan deras servrar drabbas av intrång och informationen sprids, lär sitta många olika grupper som redan gör försök för att komma åt deras data, om dom redan inte redan är där inne och leker runt. Jag menar, "till och med" CGI (Logica) drabbades ju av intrång och Skatteverket likaså. Inget är säkert, så det är så korkat att göra informationen tillgänglig från första början.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av batman:

Just detta som Piratpartiet vill ändra på, så det blir tvärtom istället.

Problemet med Piratpartiet är att de inte har i närheten av bred politik nog för att ens vara i riksdagen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag har generellt inte varit jätteorolig innan när det talats om att enstaka instanser skulle få tillgång till nämnda metadata i brottsförebyggande syfte, men det är tamejfan kaoz det som händer nu.

Polisen och säkerhetspolisen har antagligen relativt hårda kontroller över hur systemet accessas, tror ni däremot att tullverket, ekobrottsmyndigheten och inte minst skatteverket har lika hård kontroll på vem som accessar sagda data och på vilket sätt den används?!

Det här handlar inte längre om att förebygga hot mot rikets säkerhet som det talats om från början, det här handlar om kartläggningen av ett helt folk.
När man väl börjat släppa upp på det här är det bara en tidsfråga innan fler och fler instanser får tillgång till verktygen för avlyssning i våra telefonsystem, sen har vi en komplett samling av data klappad och klar...

Sen kan jag också fundera lite över hur naiva folk egentligen kan vara. Inte ens bankerna klarar av att hålla en så pass hög säkerhet att de står emot intrång (trots att budgetar som kan finansiera ett mindre land finns till enbart för säkerheten). Varför skulle det här lilla företaget som fått på sig att samla in allt vara bättre?

Chansen att fånga en terrorist kan aldrig vara värt risken med att skapa ett smörgåsbord som består av svenska befolkningens hela liv (rörelsemönster, kreditkortsnummer osv).

Revolutionen måste börja nu, folket måste säga ifrån banne mig!

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Inaktiv

Detta är verkligen oroväckande, ska man inte få ha något privatliv längre? vad använder dem för argument för att rättfärdiga detta?

Det verkar som om vi får gå ut på gatorna och protestera om detta går igenom, snacka om att skita totallt i sitt eget folk.

Permalänk

Och sen kommer anonymous och snor ALLA DATA och information, våra mail, sms osv efterseom dessa myndigheter har totalt värdelösa säkerhetssystem mot det. GO anonymous GO! Sno mitt privatliv så att detta landsstyre inser vad det har ställt till med. BTW byter nog till Bahnhof så fort jag ser att telia och/eller Tele2 går med på den nya kommunismen.

Mvh svensk blivande utvandrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Vadå folkval? Folkomröstning i det här landet är enbart vägledande och inget som faktiskt måste följas... Annars har vi partival var fjärde år, men det påverkar inte speciellt mycket då båda blocken som har en chans att komma till makten röstar likadant i såna här frågor.

Det är inte helt uppenbart varför folk tror att politiker gör som folket vill.

Jag vet att det bara är vägledande, men jag trodde inte alla partier i riksdagen stödde spionage och integritetskränking. Är inte de också människor?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk

Alltså det lutar ju mot Piratpartiet.

... hoppas man får posta bilder sådär i kommentarstrådar!

EDIT: Har hört att det pratas bra engelska på Island, dessutom så har de en del data center där så bra uppkoppling och jobb borde inte vara något större problem.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Tycker ni alla verkligen att det är så illa? Jag personligen tycker inte att det är något större problem. Visst kan det kännas obehagligt att någon kan få reda på alla sidor du surfar på, alla sms du skriver osv. Men ser man till helhetsbilden tycker jag ändå att det kan vara värt det. Avlyssna 100 000 - få fast en terrorist eller likande, är det ändå inte värt det? Men bara för att de har tillgång till att avlyssna folk betyder ju inte att de gör det konstant, det sker ju om de har någon anledning till det. Kort och gott drabbas inte vi invånare som sköter oss.

Sen är det ju inte småpojkar som arbetar med avlyssning, som skulle sitta och skratta åt dina sms. Det är ju professionella vuxna män som bara kollar efter potentiella hot. Jag, och de flesta andra, har inget att dölja. Möjligen de pinsamma sms man skickar till vänner och flickvän. Men det blir ju som att gå till doktorn för de röda prickarna du har på pillesnoppen, för oss som patient kan det kännas obehagligt, men för doktorn är det vardag. Han ser ju bara prickarna och granskar inte din kuk som du är rädd att han ska göra.

Självklart kan jag förstå att många av er tycker det är obehagligt men ville bara framföra min åsikt som inte är lika kritisk som de flestas. När man för diskussion med vänner om ämnet känns det alltför ofta som att folk hoppar med i vagnen bara för att, men när man väl börjar diskutera ämnet så visar det sig att de ändå tycker det är okej till viss del.

Hela ditt resonemang utgår från att det är till för ett gott syfte. Det har alltid varit för ett gott syfte. FRA-lagen skulle bara ge myndigheter möjlighet att övervaka trafik som passerar våra gränser, men nu - inte så värst mycket senare - talas det om övervakning av inhemsk trafik.
Vi har redan inskränkningar i vår yttrandefrihet som innebär att vi inte får uttala åsikter om vissa företeelser. Jag förstår att man vill förhindra diskriminering mm, men det är något man i första hand gör i handling. Vi har nu inte möjlighet att säga vad vi vill och vi får inte kritisera vilka företeelser vi vill utan att riskera åtal - är det ett demokratiskt och fritt samhälle, eller är det bara att rycka på axlarna och konstatera att det är priset man får betala? När är priset för högt? När sätter du stopp för ytterligare inskränkningar i din frihet? När du inte får rösta på vilket parti du vill - eller när det helt enkelt inte finns några partier kvar att rösta på för att man gradvis förbjudit de "felaktiga" åsikterna?
Rättsprincipen i Sverige är att man är oskyldig till dess att man är bevisats skyldig, men med ständig övervakning så är du misstänkt innan du redan begått ett brott, tom innan du ens tänkt tanken.

Varje litet steg i den här riktningen är ett steg i fel riktning. Brott bekämpas genom att man i samhället värnar om varandra, inte genom att spionera på folk. Du bekämpar inte brott genom att inskränka människors frihet.
Varför har du inte ditt riktiga namn på din profil här på forumet? Tydligen har du något att dölja och då bör kanske myndigheterna ägna dig extra uppmärksamhet, gå igenom din posthistorik mm. De kanske rent av hittar ett inlägg där du varit otrevlig mot någon, kanske rent utav uttalat ett förtäckt hot?

TL;DR: Man kommer aldrig att stoppa kriminalitet genom att spionera, det enda som händer är att de som har något att dölja döljer det och alla andra misstänkliggörs varje gång de öppnar munnen eller går förbi en kamera.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Är ju val nästa år.

...och det spelar ju stor roll när ALLA partier älskar övervakning.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Birkus:

Jag vet att det bara är vägledande, men jag trodde inte alla partier i riksdagen stödde spionage och integritetskränking. Är inte de också människor?

Jo. Men de är människorna som styr över folket. Svenskarna är alldeles för handlingsförlamade för att stoppa dem i det här läget. Reinfeldt hade inte helt fel med "det sovande folket"...

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Varför har alla myndigheter nu börjat följa USAs fanatiska ideologi? Vill de att Sverige ska bli som USA?

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Jo. Men de är människorna som styr över folket. Svenskarna är alldeles för handlingsförlamade för att stoppa dem i det här läget. Reinfeldt hade inte helt fel med "det sovande folket"...

Dags för samhällsdebatt då, ring media och få folk att förstå hur genomskinliga de är. Utan media hade väl inget fungerat i något land, tyvärr.
Politikerna ändrar väl dessutom gärna åsikter efter folkets vilja, för att få sitta kvar i riksdagen. De bryr sig väl åtminstone så pass mycket att de tar upp frågan.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Birkus:

Dags för samhällsdebatt då, ring media och få folk att förstå hur genomskinliga de är. Utan media hade väl inget fungerat i något land, tyvärr.
Politikerna ändrar väl dessutom gärna åsikter efter folkets vilja, för att få sitta kvar i riksdagen. De bryr sig väl åtminstone så pass mycket att de tar upp frågan.

Problemet är ju det tar lång tid. Riksdagspartierna är inte direkt pålitliga heller. Men det är klart att det måste börja spridas! Förändring krävs!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Birkus:

jag trodde inte alla partier i riksdagen stödde spionage och integritetskränking. Är inte de också människor?

Det finns två typer av medborgare.

Företag(sledare), politiker och journalister är riktiga, fullvärdiga, medborgare. De känner varandra och lyssnar på varandra. De har rättigheter, och en röst i samhället (i proportion till hur mycket makt de har). Det är de lagarna skrivs för.

Alla andra är andraklassens medborgare, röstboskap. Röstboskap är farlig och oberäknelig, och måste hållas kort och kontrolleras strikt. Röstboskap är som barn, de kan inte anförtros frihet att tycka eller tänka som de vill. Det är de lagarna skrivs mot.

Den här lagen, precis som alla liknande lagar, kommer att innehålla undantag. Undantagen kommer att vara journalister, företag(sledare), och politiker. De kan man ju inte avlyssna, de har rättigheter. Röstboskapen däremot får inga undantag.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Nä men det är lungt. för har man inget att dölja så har man inget att vara rädd för...

För det är ju vad folk sa till mig...

Nej förfan detta är inte okej, blir ju snart som 1984