Ska det behöva ta en halv dag för RAID kortet att initiera

Permalänk
Medlem

Ska det behöva ta en halv dag för RAID kortet att initiera

Hej!

Jag har ju ett RAID kort med två WD80GBSE diskar i min burk.

Jag undrar varför det tar så lång tid för RAID kortet att hitta diskarna??? när moderkortets IDE portar scannas så tar det ju mindre än en sekund..... men när sedan RAID kortets portar skall scannas tar det typ 15 sek innan den hittar dem....?? och det är ju ganska slött jämfört med 1 sekund på moderkortets portar...

Det har varit såhär hela tiden.... spelar ingen roll om diskarna är tomma oformaterade eller om man gjort en RAID array och formaterat dom.... blir samma i alla fall....

Moderkortet är ett 8RDA+ som jag har orginalBIOSet i än så länge..

Kan det ha något med det att göra kanske....? Såg att det skulle vara nån pci slot fix med i de nyare biosen....

När man har fått igång windows så står det att det är nån pci konflikt med grafikkortet.... så man undrar ju.....

Men jag fattar inte..... jag har ju raid kortet i pci slot 5..... .. det är ju pci slot 6 som delar irq med agp porten....... och så har jag inget annat pci kort heller....

Är det någon som vet om det ska ta så lång tid för raidkortet att hitta sina enheter??

Tacksam för svar!

/N

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk

Jag vet att med fyra diskar i mitt raidkort hittar den alla på mindre än en sekund, saknas någon disk däremot tar det en jäkla tid, längre til ju fler som fattas. Du får helt enkelt köpa två diskar till.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem

Hmm.... !?

Men jag har ju ett raid kort med bara två kanaler... visserligen skulle jag kunna ha en slave disk på varje kanal med... men det ska ju inte behövas tycker jag...

Moderkortets IDE port går ju lika snabbt att hitta varesig det finns nått på den eller inte.....??

Konstigt tycker jag.....

/N

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Det tar också ca 10-15sek för min kontroller att hitta mina två WD 80GB.
Har ett MSI med kt266A med ett integrerat Promise Fasttrack100 Lite.

irriterande, men jag har vant mig vid det

Permalänk
Medlem

Mitt promise tar också en jävla tid nu när jag bara har 2 diskar.

Är lite osäker på hur jag byglat dem bara (inte orkat bry mig). En del diskar har ju Master without slave eller dyl. bygling.
Kollat groups.google.com ?

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem när jag satte upp en RAID 0 array med två WD 80 se på ett Abit AT7 max2 (HPT374 controller).
Det löste sig konstigt nog genom att jag byglade om diskarna från "master" till "cable select".

Visa signatur

- Det var tamejtusan det vackraste jag hört sen jag konfirmerades! Vill du ha ett fikon?

Permalänk
Medlem

Jasså!!! där ser man!!

Det står bestämt i instuktionsboken att man ska sätta båda diskarna på MASTER. Och det har jag gjort...

Men jag ska ta å testa att sätta dem på cable select en gång så får man se vad som händer!!

Tack för tipsen!

/N

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977
Jasså!!! där ser man!!

Det står bestämt i instuktionsboken att man ska sätta båda diskarna på MASTER. Och det har jag gjort...

/N

Jag vet... det var därför jag testade "CS" först efter ett par dagar.

Visa signatur

- Det var tamejtusan det vackraste jag hört sen jag konfirmerades! Vill du ha ett fikon?

Permalänk
Medlem

Det är ju inget fel.. .det tar oftast så lång tid för kortet att hitta diskarna..
ide är ide och raid är raid.. alltså är de inte samma saker.. så förvänta dig inte att de ska funka exakt som vanliga ide portarna gör

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Ja man får väl stå ut med att vänta lite i startuppen... bara det går fort sen så!!! å det gör det ju!!

Ska testa CS med sen!! hehe

Visa signatur

Permalänk

kan du inte trycka ned esc så hoppar den över men hittar diskarna endå???

Permalänk
Medlem

hmm har inte tänkt på det... (heller) ..... ska prova!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande med mitt 29160 (scsi), den stog och sökte igenom alla Id och alla underkatergorier i säkert 30 sekunder. Gick in i bios:et och avbockade alla utom id0 och id 6 (som var för kontrollern och enheten), vilket gjorde att den struntade i att scanna allt annat. Kan du inte göra något liknande med din raid, stänga av att den ska leta efter enheter, och bara ta de som du redan valt ut?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

om du menar första andra å tredje boot device så har jag ställt in floppy, cd-rom och scsi.... så då borde den ju bara söka efter dem... var det så du menade eller var det nått annat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

om du menar första andra å tredje boot device så har jag ställt in floppy, cd-rom och scsi.... så då borde den ju bara söka efter dem... var det så du menade eller var det nått annat?

han menar inte att dina boot devices..

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

någon som vet hur det ligger till med abit kt7a raid. tror det är hpt 370 raidkontroller.
Som nu har jag en liten hårddisk på den ensam (ingen raid array) och det tar lite tid innan den hittat den, kanske 10 sek.
Går det långsammare sen om jag har en raid 0 array med nya hårddiskar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
någon som vet hur det ligger till med abit kt7a raid. tror det är hpt 370 raidkontroller.
Som nu har jag en liten hårddisk på den ensam (ingen raid array) och det tar lite tid innan den hittat den, kanske 10 sek.
Går det långsammare sen om jag har en raid 0 array med nya hårddiskar.

jag hade raid kortet förut.. det är normalt som sagt att det tar ca10-15sec innan den hittar diskarna ... fast när det är fullt på varje raid kanal så vet jag inte om det går fortare.. testade bara med 2 diskar som mest..

raid 0 ska ju göra det snabbare.. men det är inget du kommer märka av tror jag.. jag märkte inte av något med 2 diskar av samma fabrikat/rpm ..

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz

jag hade raid kortet förut.. det är normalt som sagt att det tar ca10-15sec innan den hittar diskarna ... fast när det är fullt på varje raid kanal så vet jag inte om det går fortare.. testade bara med 2 diskar som mest..

raid 0 ska ju göra det snabbare.. men det är inget du kommer märka av tror jag.. jag märkte inte av något med 2 diskar av samma fabrikat/rpm ..

Det sista, menar du på att hitta hårddiskarna eller prestanda sen när de "används"?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ne, det var inte så jag menade. PÅ ett scsi-kort har du ett separat bios (jag vet inte hur det är med raid dock), och då kan man gå in i detta efter att den laddat moderkortets bios. Om du nu har den möjligheten (att gå in i raidkortets bios), så kanske du kan stoppa det från att söka igenom anslutningar där det ändå inte sitter någon hårddisk, och på så sätt speeda upp laddningen.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Man kan gå in i RAID kortets bios JA! men man kan inte göra några inställningar mer än skapalite olika raid arrays....

Visa signatur