Läckor säger nu att luren ska in på försäljning i USA den 21:a, alltså nu på torsdag.
Jag hade en bokning på Nexus 5 hos Bazula men den blev försenad(jag tog 32 gigabyte varianten, den svarta). Den lär inte komma förrän i mitten av december så jag avbokade. Anledningen till varför jag valde Nexus 5 var just att det var total radiotystnad från Nokias/Microsofts sida angående Lumia 929, så jag antog att den blev försenad och sen får man räkna med några månaders försening innan den kommer till Sverige.
Men nu plötsligt så kommer den släppas om bara några dagar i USA.
USA är naturligtvis inte Sverige, men jag gissar att releasen i Europa är inte långt ifrån. Import från Europeiskt land brukar gå smidigt.
1520 kommer den 16:e januari till Sverige, men till Finland i början av december. Så jag gissar att Lumia 929 kommer till antingen Finland eller t.ex. Storbritannien i december, åtminstone före jul. Finland prioriteras ganska kraftigt av Nokia nu där de är störst av alla operativsystem(inte så konstigt kanske). Men kul för oss svenskar, då man kan tajma en hyffsat billig finlandsfärja över sundet och köpa en lur direkt på plats när den väl släpps.
En sak som tippade mig från Nexus 5 är Googles allt större paranoia över att kontrollera allt, speciellt på senaste 4.4 Androidversionen. Sen har vi saker som är lika oavsett plattform, som att de forcerar en att använda Google+ för att kommentera på Youtube. Visserligen något som är lika om man använder iOS eller WP, men det är ändå en fingervisning om var de är på väg som företag.
Microsoft är inte mer moraliska, men eftersom de är mindre på mobilmarknaden så tvingas de vara mer ödmjuka helt enkelt. Dessutom är Lumialurarna så sjukt bra av de som har testat och/eller köpt dem.