Netflix dummar sig massivt, app och IE.

Permalänk
Lego Master

Netflix dummar sig massivt, app och IE.

Tjo, alltså va.

Jag har ett riktigt, riktigt störigt problem med Netflix på min HTPC. Både Silverlight-klienten i IE 11 och Win 8.1-appen har fått nåt slags fnatt och mekkar med aspect ration på filmer och serier. Och nej, det är inte cropping-problemet som folk har raljerat om på nätet, det här handlar om klienten. Och det händer på samtligt material.

Låt mig förklara:
Uppspelningen börjar helt normalt, företrädelsevis i 16:9 på min 1080p-TV. Nice. Efter allt mellan 30 sekunder och 3 minuter får klienten sen för sig att kapa ungefär 15% av bilden till höger och centrera om bilden så det mer liknar 16:10, motsvarande 1920x1200 tex. Om jag startar om uppspelningen vid slumpmässig tidpunkt visas först materialet i korrekt 16:9, för att ganska snart klippas till höger, centreras om och skapa räliga svarta fält till höger och vänster.

Om jag kör i tex. Chrome visas materialet helt ok, samma på min speldator med SAMMA OS, Win 8.1, och webläsare, IE 11.
Normalt hade jag bara formaterat om skiten, men eftersom problemet uppstår både i appen och i webläsaren i skrivbordsläget så blir jag nyfiken på vad problemet faktiskt kan vara. Har uppdaterat Silverlight, Windows, grafikdrivrutinerna samt ominstallerat Netflix-appen för MUI. To no avail.
Kan tillägga att det har fungerat utmärkt i ungefär ett år innan det började jäklas nu för nån vecka sen.

Nån som har sett eller hört om nåt liknande? Det enda jag hittar på google är raljerande om att Netflix visar felklippt material i vissa filmer, men det är inte det som är problemet här.

EDIT:
Well, en lång chattsession med Netflix amerikanska support i Colorado gav mig bara att Silverlight inte stöder 5.1-ljud (vilket förklarar varför jag inte kan välja det i webläsarklienten, medan valet finns i appen på samma film) och att de jobbar på att bygga om hela skiten till HTML5. Bra nyheter iof, men hjälper mig inte. Snubben var väldigt hjälpsam iaf, men begrep sig inte på problemet. Han föreslog att jag skulle prova med en annan skärm istället för TVn, men vet inte vad det skulle göra för nytta. Får prova imorgon.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield