Fractal Design XL R2 - vibrerar

Permalänk

Fractal Design XL R2 - vibrerar

Har lite problem med mitt XL R2 chassi som vibrerar såvida man inte lägger något ovanpå det.
Det som är att när man skruvar fast sidopanelerna så börjar toppdelen av vibrera något vilket skapar ett dovt mullrande, mycket störande.
Sätter jag fingret på toppen och trycker ner så "klickar" det till något vilket är orsaken till vibrationerna.
Vibrationerna försvinner även när jag skruvar bort främre sidopanelen.

Chassit känns lite snett då när jag ska flytta på det genom att knuffa lite lätt så ser man att sidopanelen "rör sig" gentemot resterande delen av chassit.

Någon som haft liknande problem och lyckats lösa eller har jag bara haft otur?

Permalänk
Medlem

kolla där inne om det är någon sladd eller annat som rör toppen..

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Skrivet av Stefan93:

kolla där inne om det är någon sladd eller annat som rör toppen..

Det är det inte då det är när jag trycker ner fingret på toppen som det "knäpper/klickar" till.

Permalänk

http://youtu.be/yWhBv4kbik4

om man höjer volymen så hör man hur det knäpper till. Spänning i chassit? För tight?

Permalänk
Medlem

Mekaniska diskar?

Har du mekaniska diskar i chassiet? Kolla så du inte spänt skruvarna till hårddiskarna för hårt mot gummibussningarna.

Permalänk
Skrivet av Snedr4:

Har du mekaniska diskar i chassiet? Kolla så du inte spänt skruvarna till hårddiskarna för hårt mot gummibussningarna.

Yes, 3 mekaniska. En byts ut mot SSD istället.
Ska kolla ifall skruvarna sitter åt för tight.

Permalänk
Skrivet av Snedr4:

Har du mekaniska diskar i chassiet? Kolla så du inte spänt skruvarna till hårddiskarna för hårt mot gummibussningarna.

Nope, inte detta.
Vibrationerna uppstår endast när sidopanelen skruvas fast. Endast efter att sidopanelen skruvats fast så "bucklar" ovansidan upp och man kan "knäppa" på den.
Chassit känns snett.

Permalänk
Medlem

Min egen erfarenhet av Fractals chassin är att det vibrationsdämpande vaggor för hdd,s inte är så speciellt vibrationsdämpande, min gissning är att det är därifrån det kommer vibrationer.

Jag hade version 1 av XL chassit men böt till ett annat just pga att det vibrerade så från hårddiskarna.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk

Intressant att du skriver om det här problemet. Har ett likadant chassi och har exakt samma problem som dig. Jag brukar lägga en tyngd eller nått ovanpå och vips så är ljudet borta.

Detta måste va ett konstruktionsfel, märkte det när jag monterade in 2 st fläktar högst upp, plåten är tunn som ett asplöv och trycker du ovanpå så knäpper det till och buktar nedåt så att säga.

Otroligt svagt, men man orkar till slut inte bry sig. Det är liksom fel på allt man köper nuförtiden.. inklusive BF4

Permalänk
Medlem

Prova klistra på lite bitumen för att dämpa vibrationerna?

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Prova klistra på lite bitumen för att dämpa vibrationerna?

Bra förslag faktiskt:)

Är tyvärr av den uppfattningen att om man ägnar mer tid åt att optimera och fixa än att spela spelet/spelen man köpte då är det nått som är riktigt snett med PC (CP) idag.

Permalänk
Skrivet av apefreeze:

Intressant att du skriver om det här problemet. Har ett likadant chassi och har exakt samma problem som dig. Jag brukar lägga en tyngd eller nått ovanpå och vips så är ljudet borta.

Detta måste va ett konstruktionsfel, märkte det när jag monterade in 2 st fläktar högst upp, plåten är tunn som ett asplöv och trycker du ovanpå så knäpper det till och buktar nedåt så att säga.

Otroligt svagt, men man orkar till slut inte bry sig. Det är liksom fel på allt man köper nuförtiden.. inklusive BF4

Precis, det knäpper och buktar. Har en bok liggandes på den just nu så den trycks ner.

Permalänk
Skrivet av Gipp3r:

Min egen erfarenhet av Fractals chassin är att det vibrationsdämpande vaggor för hdd,s inte är så speciellt vibrationsdämpande, min gissning är att det är därifrån det kommer vibrationer.

Jag hade version 1 av XL chassit men böt till ett annat just pga att det vibrerade så från hårddiskarna.

Kan bekräfta att så är inte fallet på Define R3 och Define XL R2 iaf, Med gummibussningarna så har inte hårddiskarna någon som hellst kontakt med vaggorna. Det är alltså ingen metall mot metall.

Jag tror att TS har rätt i att chassit är snett, Kontakta återförsäljaren och be att få ett nytt chassi

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Kan bekräfta att så är inte fallet på Define R3 och Define XL R2 iaf, Med gummibussningarna så har inte hårddiskarna någon som hellst kontakt med vaggorna. Det är alltså ingen metall mot metall.

Jag tror att TS har rätt i att chassit är snett, Kontakta återförsäljaren och be att få ett nytt chassi

Så var det inte heller på define XL jag hade, problemet var inte att det inte satt några gummibustningar utan att dom var alldeles för hård och stela så hårddiskarna förde vibrationer vidare genom vaggorna och i chassit även fast hårddiskar satt med gummibustningar.

Problemet som beskrivs i tråden låter precis sm dom problem jag hade med mitt define chassi.
Det finns inte mycket annat som kan skapa så starka vibrationer som färdas vidare genom chassit så.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt precis ett liknande problem som TS.

Ganska ofta när jag pressar datorn så blir där ett konstigt ihåligt vibrerande ljud (precis som att en fläkt varvar upp och ner konstant - HDD:erna kanske?).
Testade att trycka lite på ovansidan av chassit, och det mesta av ljudet försvann.

Jag lade ett pokersett uppe på chassit, och det dämpar både ljud och vibrationer, men det känns ju lite B...
Har också reagerat på att om jag sätter handen på chassit så är där så mycket vibrationer att det efter några sekunder känns som att man får ström igenom handen...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Nu när jag läste i tråden så testade jag att trycka lätt med fingret på toppen och ett dovt mullrande försvann.

Permalänk
Medlem

Kontakta FD direkt tycker jag!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Kontakta FD direkt tycker jag!

Skrivet av altair4:

Har samma problem. Nu när jag läste i tråden så testade jag att trycka lätt med fingret på toppen och ett dovt mullrande försvann.

Har skapat en ticket hos FD så får vi se vad de säger.

Permalänk
Medlem

Hade detta problem på ett tidigare chassi, men då hade jag en fläkt i toppen som var boven. Nu har jag ingen fläkt där och då borde det ju inte vibrera alls kan man tycka.