Permalänk
Datavetare
Skrivet av mrqaffe:

1an och 2an på superdatortoppen:
http://forumbilder.se/CG5LG/1tianhe-2.PNG

http://forumbilder.se/CG5LG/cray-titan.PNG

Om man bara kollar på rå prestanda så vinner Intel, men prestanda per beräkningsenhet viner Cray XK 7 baserad på AMD och Nvidia stort. Intel har 6 ggr mer cores för att ge dubbla prestandan så det skalar ju inte särskilt bra för dem när det blir extrema maskiner, däremot drar den ungefär lika mycket "ström per beräkning"

Dold text

Fast nu jämför du äpplen och kaniner när du hävdar att de 3120000 kärnorna i "Tianhe-2" kan på något sätt jämföra med 560640 kärnorna i "Titan".

Ja, det sitter 560640st Bulldozer-kärnor i "Titan", men det sitter också en massa nVidia GPU-kärnor som inte ingår i denna siffra och dessa bidrar med majoriteten av Tflop/s värdet här.

Det sitter totalt 3120000 kärnor i "Tianhe-2", av dessa är 256000 Ivy Bridge kärnor, resten är Xeon Phi kärnor! Så om du bara jämför CPU-delen så är det alltså 256000 IVB kärnor mot 560640 Bulldozer kärnor. Då båda dessa datorer har ungefär samma perf/W så är det inget snack om att "Tianhe-2" på all sätt och vis är det snabbare systemet.

Skrivet av Xeno88:

Hatar när folk säger att en AMD kärna är som en Intel kärna fast med mer avancerad HT. HT kan inte göra beräkningar utan är bara ett system för hanteringar av fler trådar på en och samma kärna. AMDs två trådar som ligger på en modul kan båda utföra beräkningarna själva förutom nu att de får dela vissa resurser mellan varandra.

Vilken CPU som är bättre på vad är en annan diskussion.

Dold text

Har sagt flera gånger att jag inte lägger mig vad som är en riktig kärna eller ej, det är en irrelevant distinktion då CPU-trådar måste behandlas som "riktiga" kärnor av både programutvecklare och OS-tillverkare. Både HT och moduler delar saker mellan de två CPU-trådarna och även här måste programutvecklare och OS-tillverkare göra samma optimeringar (om man bry sig om att optimera för sådan), så ur den aspekten är HT och moduler helt likvärdiga.

Du har däremot helt fel kring att HT inte skulle kunna "göra beräkningar", då jag antar att du med menar att trådarna måste turas om att använda den enda CPU-kärnan. Exakt så fungerar SMT i vissa implementationer, t.ex. i SPARC T1-T3, men det har aldrig fungerat så i Intels CPUer, inte ens i P4.

CPU-schemaläggaren i Haswell tittar på upp till 192 µops (µops är interna instruktioner, inte x86 instruktioner) framåt, om båda trådarna används är detta en mix av instruktioner från båda trådarna. Upp till 8 av dessa kan påbörjas per CPU-cykel och de kan komma från vilken CPU-tråd som helst. Det är ytterst sällan man faktiskt hittar en exakt match av 8 instruktioner som är oberoende och inte behöver samma exekveringsport (de 8 portarna är inte identiska), vad HT gör är att öka den genomsnittliga mängden instruktioner man kan köra per cykel då man nu har två oberoende instruktionsströmmar att plocka ifrån.

Detta är en av sakerna som gör att HT fungerar, den andra har med att "gömma" latens mot RAM men påverkar mest servers (är denna del som även SPARC T1-T3 utnyttjar då de inte kan köra instruktioner från mer än en CPU-tråd per cykel).

Och för att vara lite on-topic: det som är väldigt trevligt idag är att normalt sett får man definitivt inte en 2x "bättre produkt" om man lägger 2x så mycket pengar på något, i alla fall inte om den bättre produkten börjar närma sig toppen i sitt segment. Men tittar man på pris/prestanda så är det faktiskt hyfsat konstant på FX-6xxx upp till FX-8xxx samt på i3 upp till i5. Skulle också hävda att vi idag ser en av de få tillfällena när Intel faktiskt har ungefär samma pris/prestanda som AMD i låg och mellanklassen (atom/i3/i5).

Har kört väldigt mycket AMD genom åren, allt från K6 fram till Phenom. På Athlon-tiden var det inga tvivel om att AMD hade bättre pris/prestanda, men tyvärr så går det inte att säga samma sak idag. Tittar man på serversida så är pris/prestanda faktiskt bättre för Intel idag. Jämför man priset på en 2x 16 kärnors Opteron och lägger samma pengar på en högt klockad 2x 6 kärnors Xeon alt en lägre klockad 2x 8 kärnos Xeon så presterar den senare i genomsnitt bättre.

Vet inte vad AMD tänkte när de gjorde sitt "modul-koncept" (som man kallar CMT, Cluster Multi-Threading), men tyvärr kan man konstatera att i stället för att kombinera fördelarna med SMT och multi-core CPUer lyckades man kombinera väl många nackdelar. HT ger relativt sett en större prestandaboost i förhållande till hur många transistorer det tar, HT påverkar inte enkeltrådprestanda negativt och i "riktig" multi-core så påverkar inte enkeltråd-prestanda negativt bara för att man kör något på andra CPU-kärnor. Det riktigt trista är att CMT visat sig vara riktigt uselt på serversidan, något som gjort att AMD rejält tappat här.

Servermarknaden har relativt höga marginaler, något som AMD verklige skulle behöva då deras marginaler har gått neråt många kvartal nu. Man gjort som tur är vinst senaste kvartalet, antagligen tack vare next-gen konsolerna. Men konsol-APUerna är om något en marknad med låga marginaler och mycket riktigt hade man en ganska stor dipp här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yoshman:

Ja, det sitter 560640st Bulldozer-kärnor i "Titan", men det sitter också en massa nVidia GPU-kärnor som inte ingår i denna siffra och dessa bidrar med majoriteten av Tflop/s värdet här.

Det är väl "bara" 18688 fysiska cpuer " och ika många Tesla i XK7 så antalet kärnor är väl totalen ? eller har de skrivit fel eller har jag missuppfattat nått ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Jag har tagit bort inlägg som var otrevliga och inlägg som klagade på andra medlemmar, samt svaren på dessa.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl "bara" 18688 fysiska cpuer " och ika många Tesla i XK7 så antalet kärnor är väl totalen ? eller har de skrivit fel eller har jag missuppfattat nått ?

Hade läst en del om Tianhe-2 tidigare så visste att Xeon Phi-kärnorna stod för majoriteten av 3,120,000 talet. Hade däremot inte läst på om Titan och det är rätt uppenbart att 560640 inte innefattar alla "CUDA cores" så antog (vilket är helt fel strategi, "don't assume it, prove it" ) att det var AMD-kärnorna. Efter att läst på om Titan så har ingen aning om vad 560,640 refererar till, det är 299,008 st Bulldozer-kärnor och totalt 50,233,344 CUDA-kärnor. Så tar på mig dumstruten för att varit ute och cyklat <:/

Men hela jämförelsen är ändå meningslös om man pratar Flops/s på en modern superdator, majoriteten av flyttalskapaciteten kommer idag från saker skilt från CPU-kärnorna. I Tianhe-2 kommer det från Xeon Phi och i Titan kommer det från nVidia GPUerna.

Men även Flops/s värdet börjar bli lite meningslöst. På ett enda år gick Xeon Phi om nVidia GPUer vad det gäller installerad Flops/s kapacitet i superdatorer. Men tittar man på siffrorna verkar det helt omöjlig att förklara, nVidias GPUer som används i superdatorer har bättre maximal kapacitet och även bättre Flops/W så varför skulle någon välja Xeon Phi?

Förklaringen är att visst har en GPU brutal teoretisk flyttalsprestanda, men det handlar om en krets som är optimerad för en väldigt specifik uppgift: 3D-grafik. Problem som är väldigt lik 3D-grafik fungerar jättebra att köra på en GPU, men HPC spänner över väldigt många olika områden som alla är flyttalsintensiva men inte nödvändigtvis lik 3D-grafik. Xeon Phi är mycket mer lik en "vanlig" CPU, fast med rätt dålig heltalskapacitet och en brutal flyttalskapacitet, så i praktiken fungerar den på ett mycket bredare spektrum av problem och är framförallt mycket mer lik en CPU i hur den programmeras (och CPUer är mycket lättare än GPUer att programmera).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av RiHjD:

Måste bara sticka in här igen, visst, Intel är så pass mycket bättre helt enkelt, men liksom, det är grovt stor prisskillnad på den dyraste AMD och den dyraste Intel! Knappt 3000 spänn mot dryga 15000? Min fråga var inte, är Intel 5 gånger bättre och behöver därför kosta 5 gånger mer, utan frågan var varför det skiljer så mycket i pris när specsen verkar vara ganska lika. Frågar för jag vill förstå, kanske tar och köper mig en ny dator, vem vet, så då vill i alla fall jag vet vilken som är bäst. Kollade en massa Benchmarks när jag skulle köpa grafikkort, det sa ju inte så mycket alls, eller det berodde på vilken sorts mätning det var. Från spel till spel. Ett Gforce kort kunde utklassa alla andra kort på två spel, men sen bli utklassat själv av samma kort i ett annat spel. Så det säger mig inte så mycket. De flesta Benchmarks verkar också luta åt att dom dyrare korten är bäst, vilket tyder ganska bra på två saker. Antingen så får de som gör Benchmarks pengar från de dyraste företagen för att sätta de högst upp på testresultatet, eller så är de dyrare sakerna bara bäst helt enkelt.

Haha, kom precis på en sak att jag såg en massa Benchmarks där Gforce Titan fick stryck gång på gång i spel efter spel av R9 290x, vilket säger emot det jag skrev nyss, och faktiskt tyder på att ett kort för halva priset kan vara bättre till och med, kanske det är lika med AMDs CPUs också!

Du inser att titan är över 9månader gammalt? och R290x är knappa månaden?.....

amd hade inget att konkurera med på prestanda nivån ett år sedan, och då släppte nvidia titan (9månaderish sen) för att få ett bra multiskärms/beräknings/hög upplösnings kort med mycket Vram) ingen köper tex ett AMD kort om man ska lira på HÖG upplösning och därför släppte det titan för att ta över tronen helt.

Och sedan att säga att en CPU för 15k är inte lika prisvärd som en för 3k som har liknande prestanda så har du fel. ingen köper tex 15kcpu utan att veta varför och vara insatt i hur det fungerar, och oftast är xeon cpuer för extrema användare som oftast har (2?) cpuer på samma mobo för att beräkna &server osv där amd inte är lika bra

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Men ts sa att amd-processorerna var 4-5 gånger billigare. 8320 och 8350 är inte 4-5 gånger billigare än 3570k.

Läs igen på vad jag svarade på;)

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmie:

*Tråd rensad*

Jag har tagit bort inlägg som var otrevliga och inlägg som klagade på andra medlemmar, samt svaren på dessa.

Det är helg och folk är trötta och onyktra shit happens

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

ropa in troll i onödan.

Personen kanske är novice och tror att GHz är GHz, och därför jämför processorer med samma frekvens rakt av, exempelvis.

En åtta "kärnig" bulldozer är väl egentligen 4 "moduler"
som är kapabla att hantera två trådar var.
mer potent variant av hyperthreading skulle man väl kunna kalla det.
Men är lite osäker på om man kan kalla det 8 riktiga kärnor.

Ja, amds flerkärninga fx processorer är klyvda.

tex fx 4xxx är en 2 kärning processor med klyvda kärnor till 4.

samma gäller 6xxx och 8xxx
(6xxx=3kärnor klyvda till 6 8xxx=4klyvda till 8)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jycklo:

Läs igen på vad jag svarade på;)

Det är du som inte verkar hajja vad du svarade på.

Skrivet av RiHjD:

Varför kostar en AMD processor med liknade prestanda 3-4 gånger så lite som en Intel processor? :S

Skrivet av Golvmopp:

Vilken AMD CPU för 600-700 kr slår min intel 3570k?

Skrivet av Jycklo:

Hur tänker du? Jämnför din propp med 8320 eller 8350 vilken står i paritet med din propp!

Han jämför sin 3570k med amd cpu's för 600-700 kr därför att ts sa ju att dom presterar liknande som hans processor.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KimTjik:

*** tråd modererad ***

...

Uppmaning till TS: redigera ditt första inlägg för att skapa en bättre grund för diskussion. Du har tankar i ett annat inlägg i tråden som du skulle kunna inkludera i ditt första. Om du inte uppdaterar ditt första inlägg blir jag tvungen att låsa tråden.

/KimTjik

*** tråd låst ***

TS har tyvärr valt att inte uppdatera det första inlägget.