Problem med battlefield 4 med telia som leverantör.

Permalänk
Medlem

Problem med battlefield 4 med telia som leverantör.

Hejsan.

Har problem med att spela battlefield 4 med mitt Telia bredband.

Det som händer är att jag kan spela i omgångar om ca 15-45 minuter utan problem, sen kommer det en irriterande DC.
Det verkar som jag bara disconnectar från BF4 och inget annat då skype/allt annat fungerar felfritt.

Har googlat runt och sett att det finns med folk med samma problem och testat saker som ska ha löst detta..
men inget verkar funka för mig.

Jag har bl.a stängt av UPNP i både router och windows.
Har även stäng av SSDP discovery i windows
Öppnat diverse portar som jag har googlat mig fram till.

Portarna jag har öppnat är:

TCP: 80,443,9946-9988,13000-13100,20000-20100,22990,17502,42100-42127
UDP: 3659,6000,14000-14016,22990-23006,25200-25300

Sitter på Telias 100/10 fibernätverk med en inteno mediaomvandlare, med en d-link router kopplad efter intenon/modemet.
Har även testat att spela direkt mot modemet utan router, men samma problem kvarstår.

Har också ringt till Telias support men kunde inte få några vettig tips/hjälp ifrån dem.

Sitter på lan med 2 polare och håller på att bli helt jävla galen på dessa dc's.

Hoppas någon har en lösning!

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara Telias fel om det bara är BF4 som DCar, men resten av internet fungerar? Det låter som att det är BF4 som strular och inte Telia.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Hur kan det vara Telias fel om det bara är BF4 som DCar, men resten av internet fungerar? Det låter som att det är BF4 som strular och inte Telia.

Det är inte så internet fungerar. Visst kan det vara problem med BF4, men bara för att han inte kopplas bort från Skype betyder inte på något sätt att hans internet fungerar ett hundra procent.

För det första så är inte Skype serverarna i samma data center som Battlefield serverarna. Sedan så är Skype inte lika känsligt för problem med internet ansultningen. I spel så räcker det att Telia tappar ett par packet så blir man disconnectad från spelet, medans Skype är designat för att fungera med Internet anslutning ar som 3G och har inte alls lika stora problem med en ostil Internet anslutning.

Det första du ska göra är att kolla att du har updaterade drivrutiner till ditt nätverks-kort. Sedan kan du kolla vilken IP address servern du spelar på, och kanske netstat och kolla vilka IP addresser Origin använder och köra en traceroute mot dessa.

Sedan kan du kolla om modemet har någon mjukvara (firmware) du kan updatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

Det är inte så internet fungerar.

Detta säger han i sitt inlägg:
"Det verkar som jag bara disconnectar från BF4 och inget annat då skype/allt annat fungerar felfritt." Skype OCH allt annat fungerar felfritt.

Inget du har sagt har motbevisat min teori. Ja, skype körs inte i samma datacenter som BF4-servrarna, och BF4 laggar ur men inte Skype. Hm, då är det ju förmodligen BF4s Datacenter som strular?

"Sedan kan du kolla vilken IP address servern du spelar på, och kanske netstat och kolla vilka IP addresser Origin använder och köra en traceroute mot dessa."

Vad vill du att han ska göra med den informationen? Den säger absolut ingenting om nånting och är ändå ingenting han kan påverka? Det är uppenbarligen inget routing-problem för honom då allt han har är en default-route ut till Telia som sen sköter resten. Men visst, han kan ju slänga upp en ping-session mot BF-servern och se om han får några tappade paket mot den när han DCar. Men då måste han också ha en annan session mot tex sin gateway och/eller Telias PE för att se vart trafiken "tappas". Vill du verkligen se vad som händer släng då hellre upp en ordentlig Tcpdump eller Wireshark session och kolla vad som händer i paketen när han DCar.

Jag är osäker på om DU vet hur internet fungerar med tanke på din fantastiska analys.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk

jag tror att det är bf4 som strular för dig, jag har haft telia bredband i 8 år och det har fungerat utmärkt för mig under dom åren.. jag är inget BF4 fans direkt, men man har hört och läst att dom har stooora problem på många sidor, så det är inte förvånande att du blir utkastad från online matcher... det är EA..

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Detta säger han i sitt inlägg:
"Det verkar som jag bara disconnectar från BF4 och inget annat då skype/allt annat fungerar felfritt." Skype OCH allt annat fungerar felfritt.

Inget du har sagt har motbevisat min teori. Ja, skype körs inte i samma datacenter som BF4-servrarna, och BF4 laggar ur men inte Skype. Hm, då är det ju förmodligen BF4s Datacenter som strular?

"Sedan kan du kolla vilken IP address servern du spelar på, och kanske netstat och kolla vilka IP addresser Origin använder och köra en traceroute mot dessa."

Vad vill du att han ska göra med den informationen? Den säger absolut ingenting om nånting och är ändå ingenting han kan påverka? Det är uppenbarligen inget routing-problem för honom då allt han har är en default-route ut till Telia som sen sköter resten. Men visst, han kan ju slänga upp en ping-session mot BF-servern och se om han får några tappade paket mot den när han DCar. Men då måste han också ha en annan session mot tex sin gateway och/eller Telias PE för att se vart trafiken "tappas". Vill du verkligen se vad som händer släng då hellre upp en ordentlig Tcpdump eller Wireshark session och kolla vad som händer i paketen när han DCar.

Jag är osäker på om DU vet hur internet fungerar med tanke på din fantastiska analys.

Hah. Du är rolig. Jag försökte aldrig bevisa dig fel. Som sagt det kan vara BF4 serverarna eller klienten som har problem. Men att säga baserat på det han skrivit att det INTE kan vara Telias fel är helt absurt. Det hade varit en sak om han sagt att han spelar Counter-Strike, eller något liknande spel och inte har några problem alls, eller om väldigt många blivit disconnectade samtidigt. Men även då är risken att det är peering problem mellan stora Tier1 nätverk, mindre Tier2/3 nätverk, eller lokala peering problem

Det gäller även att veta skillnaden på hur applikationer som Skype och Battlefield hanterar trafik. Skype behöver inte veta om du har en stabil anslutning varje millesekund, utan skickar antagligen en ping request ett par gånger per sekund. Även om denna ping request aldrig når fram så testar den antagligen ett par gånger till innan den anser att klienten är död. Skillanden med spel är att den skickar packet hela tiden, och om bara ett fåtal av dessa inte når fram så kan servern anse att klienten inte är stabil och disconnecta klienten.

Poängen med tracert, var att han skulle posta den här. Tracert är knappast pålitliga pga ICMP, men det går att se vilken väg han tar till servern, om han stannar på Telias nät eller går över till t.ex. level3, eller någon annan carrier. Samt visa om det är någon större packet loss på vägen.

Permalänk
Medlem

installera pingplotter och testa mot spelservrarna. kör testet i minst en timme

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk

Kan säga att du är inte ensam om att bli DC på bf4. Använd Google, sök på BF4 disconneted. Spelet är inte helt färdigt och har många buggar.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Mitt internet brukar fungera alldeles utmärkt med 0% packet loss mot sunet.se
Men när jag spelar BF4 så tar det ungefär 15-30min så börjar jag få packetloss i spelet så in helvete.
Sen när jag spelat klart matchen så testar jag att pinga sunet.se igen och då har jag allt mellan 20% och 85% packet loss.
Varför blir det så ?
Problemet kommer alltid efter att jag spelat BF4.

Mvh Linus