Inet är årets datorbutik 2013 – Cdon och Webhallen starkast utmanare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Var i inets fysiska butik och köpte en fläkt. Var tvungen betala 50kr mer än på nätet. Ska det vara såhär!?

Dyrt dyrt. Många rika som gillar Inet antar jag

Kanske dags att lyfta på stenen och se hur samhället fungerar ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Alibaba123:

Bra jobbat inet.

Kan säga att inet och webhallen ligger så sjukt lika när det gäller leveranstider, service, priser. Webhallen har dock större utbud, men inets utbud räcker tycker jag.

Blev dock förvånad över att cdon är en utmanare, har bara bestället av dem en gång, och kan säga att det var den sämsta paketeringen jag varit med om.

Kan ha varit en engångsgrej ju.

Senaste åren har jag bara köpt hos CDON...sjukt nöjd!
Tjänat massor med kosing på det;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Palme_570:

Kanske dags att lyfta på stenen och se hur samhället fungerar ?

Vad försöker du få sagt min gode herre

Permalänk

Nu vet jag inte hur stora inet.se är jämfört med ex. komplett.se , Men skönt att det är lite kick on the upper class. Dessutom så vinner inet.se för att dom kombinerar,bra utbud,bra priser, bra support. Säger inte att komplett osv är sämre. Men sweclockerare har en försmak för inet.se för alla dessa kundvaru korgar länkas dit.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Vad försöker du få sagt min gode herre

Att ha en butik kräver personal som svarar på frågor och annat och personal kostar pengar och då krävs mer än -10 - 5% marginal på grejerna man säljer.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Nu vet jag inte hur stora inet.se är jämfört med ex. komplett.se , Men skönt att det är lite kick on the upper class. Dessutom så vinner inet.se för att dom kombinerar,bra utbud,bra priser, bra support. Säger inte att komplett osv är sämre. Men sweclockerare har en försmak för inet.se för alla dessa kundvaru korgar länkas dit.

Vilket i sig är ofattbart då det går att använda Prisjakt till det och då har man bättre sökfunktioner samt bättre jämförfunktion och man har alla listade företags kombinerade utbud. Inet har ett väldigt begränsat utbud imho och dessutom inte speciellt bra priser. Deras säljare håller inte speciellt hög klass heller, måste säga att webhallens folk har bättre koll, men det klart dom får hålla igång precis hela tiden på webhallen och har större utbud så det är väl rätt väntat att dom skall ha koll på mer...

Så två av dina punkter stämmer inte, den tredje, bra support är lite intressant, frågan är varför så många sweclockare måste ha hjälp av supporten eftersom det är enda punkten som möjligtvis Inet är bättre på. Folk här borde väl ha koll på vad dom pysslar med och är det frågan om DOA så har jag aldrig varit med om att något företag skulle ha problem att ersätta sånt och det är väl i princip enda gången man behöver ha kontakt med supporten... eller är sweclockare klantar som lyckas förstöra saker?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Att ha en butik kräver personal som svarar på frågor och annat och personal kostar pengar och då krävs mer än -10 - 5% marginal på grejerna man säljer.

Fast Inet är ju ett företag, som därmed drar in pengar på både butiker och nätbutiken. Känns som att alla seriösa butiker gått över till att ha samma pris på nätet som i butik. Det verkar ju inte som att det blir högre priser då heller, då Inet enligt Prisjakts prisfight (som väl går på online-priser?) inte alls är billigast. Lättare för kunderna och det enda vettiga att ha samma priser i butik som på nätet om man frågar mig.

Permalänk
Medlem

"Röstar du på moderaterna och gillar köttbullar ?

Skrivet av JesperT:

Måste också lägga mig i den där underliga debatten om lägst vs bäst pris (och ja, jag har läst samtliga inlägg i tråden).
Det där distinktionen mellan lägst och bäst pris låter som rent trams i mina öron.
Självfallet är det lägsta priset det bästa priset om man nu inte ser ett egenvärde i att bli av med pengar.

Däremot kan man givetvis väga in en massa annat som avgör om man tycker att hela ens köp är prisvärt eller inte.
Men då pratar vi om något annat tex pris/prestanda, pris/kvalite', pris/service eller dylikt och inte priset på själva varan.

Om vi snackade hemmagjorda produkter där det kan skilja sin en hel del mellan olika tillverkare och butiker, så vore det också en annan sak. Men har vi tex en Razer Deathadder 2013 mus, så är det ingen som helst skillnad i vad man får om man köper den på Inet jämfört med hos någon annan. Det är precis samma prylar. Kostar då denna mus 50 kronor mindre någon annanstans (hypotetiskt exempel) så har den ett lägre och bättre pris där. Det är samma mus, samma prestanda, samma kvalite' osv.

Det finns dock ett fall jag kan tycka att argumentet är delvis giltigt och det är om man köper tex en dator som butikens anställda satt ihop. Då kan man ha åsikten att olika butiker gör olika bra jobb med att sätta ihop burken som därmed motiverar ett högre pris. Då kan man säga att man får mer för pengarna trots att det är dyrare. Då är ju inte längre produkterna nödvändigtvis identiska i olika butiker.

Som det är nu kan man jämföra identiska datorrelaterade produkter hos olika butiker och konstatera att de skiljer sig i pris.
Mer objektiv indikator finns inte. Det är siffror svart på vitt. Vill man sitta och lura sig att ett högre pris egentligen är bäst så kan man ju få göra det.
Det påminner mycket om debatten rörande Applefans (eller fans av något annat märke för den delen). "Apple produkter är BÄST." hör man sägas. Sedan försöker man utreda saken och konstaterar att det finns vissa punkter där Appleprodukter ligger efter konkurrenterna. Då får man ofta samma luddiga svar liknande "Det är min åsikt och helheltsbedömning att Apple är BÄST".

För att undvika dylika luddigheter i framtiden kanske man kunde formulera mer konkreta frågor som tvingar folk att bli lite mer objektiva ?
Vad jag, som köpare, vore intresserad av när det gäller själva priset är inte om det är trevligast, roligast eller "bäst" pris, utan vad priset egentligen är. Där kan man ta alla varor som samtliga butiker säljer och jämföra dem rakt av och presentera detta.
Var är snittpriset högst, lägst osv. ?

Sedan kan man försöka mäta annat av intresse, tex bemötande vid reklamation. Då får man fråga tex
"Har du reklamerat någon produkt den senaste tiden ? Hur lång tid tog det att få den fixad ? Fick du betala någon extraavgift?".

Man kan fråga rörande leveranstider.
"Var bor du och hur lång tid tog det innan du fick din leverans efter beställning?"

osv.

Överhuvudtaget är det en god ide' att separera olika frågor så gott det går för att inte skapa denna typ av förvirring, tycker jag. Annars blir det lite som att göra en politisk undersökning med frågor som "Röstar du på moderaterna och gillar köttbullar ?"

Bra skrivit! Det ligger mycket i vad du skriver.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Palme_570:

Att ha en butik kräver personal som svarar på frågor och annat och personal kostar pengar och då krävs mer än -10 - 5% marginal på grejerna man säljer.

Ursäkt som sagt. Det är ett stort företag som inte är begränsat till en enskild butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Ursäkt som sagt. Det är ett stort företag som inte är begränsat till en enskild butik.

Och hur motiverar man att ha butiksdel överhuvudtaget om de inte går med vinst? Butiken kräver personal med kompetens och inte bara packare som skickare iväg grejerna. Kunder ska ställa frågor osv. Om de inte har högre priser är det helt meningslöst för dem att ha butiker överhuvudtaget.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wazzbi:

Roligare?

Är du 12 eller?

Ont:

Grattis till Inet.

ibland börjar man ju fundera vilka som skriver på ett sådant spydigt sätt.... "är du 12 eller" vad är det för jävla fråga?
är du en idiot?
dum fråga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Palme_570:

Och hur motiverar man att ha butiksdel överhuvudtaget om de inte går med vinst? Butiken kräver personal med kompetens och inte bara packare som skickare iväg grejerna. Kunder ska ställa frågor osv. Om de inte har högre priser är det helt meningslöst för dem att ha butiker överhuvudtaget.

reklam
knappast stora förluster. isf mindre vinster, men i slutändan större
fast jag faller inte för tricket

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

reklam
knappast stora förluster. isf mindre vinster, men i slutändan större
fast jag faller inte för tricket

Med de marginaler de har på nätet hade de inte gått +-0 i butiken en gång varför tror du företag efter företag trillar av pinn ? Det är de med en stark näthandel som kommer finnas kvar om ett par år.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9