Permalänk
Skrivet av Meantek:

Tro nu inte att de 740s jag möter har samma dimljus som de hade monterade från fabrik, den där varianten med levande ljus som fladdrar i fartvinden och kastar ljusfläckar på insidan av reflektorglaset. Nej, det är folk som har feta dimljus som pekar käpprätt åt helvete överallt. Gärna i kombination med xenonkonverterade halvljus som pekar åt alla möjliga håll även de.

Det finns anledningar till att dimljus är förbjudet i mörker och i kombination med halvljus.

Då är det en helt annan sak, och full förståelse. Ungdomar som inte kan eller vet något om ljusinställning och att det blir snyggare med jämna "ljusskarvar" (Själv Volvo-fan av de äldre modellerna, men tre-tal bilar hemma)

Permalänk
Medlem

Inte helt ovanligt att folk kör med dimljus i mörker när jag kör hem från jobb under vintern. Uppenbarligen fler som stör sig då man allt som oftast ser någon som blinkar med helljusen. En annan sak som verkar vara väldigt vanligt (mer uppenbart i låga bilar som t ex bmw, ej suv) är att man verkligen märker hur käpprätt åt helvete vissa har sina ljus vid möte. Ena ljuset åker rakt in i ögonen, andra ljuset lite mer mot vägen, eller båda ljusen rakt in i ögonen. Lägg då till ett hemmasnickrat xenon...

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Idioti att köra med dimljus och halvljus på samtidigt, att man kör dimljus + parkeringsljus på dagen har jag förståelse för, man spar på lampor, reflektor och glas, samt vissa anser det vara snyggare. Dimljusen har aldrig gett mig extra syn, har provat i snöstorm, ösregn, mörker och dimma, då är det bättre att ha låga helljus (min lastbil har extraljus i stötfångaren monterade i samma höjd som dimljusen t.ex.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Ett perspektiv på detta med dimljus, sitter man lite högre upp som i en lätt lastbil med baklyft så blir effekten av mötande med dimljus än värre. Sitter man då och kör en kväll så får man lätt ont i huvudet mot slutet. Det som är synd är att även om man har lightforce-extraljus på vindavvisaren så förstår inte alla idioter, som tycker att det är snyggt att åka omkring med dimljus, varför man bländar dom.

Sen det här med xeon-ljus, möter man en nyare Audi med xeon där det inte är helt plant, så bländar det värre än vissa helljus. Så otroligt drygt. Audis blåaktiga ljus är på något vis starkare än andra biltillverkare. Sen är det inte ovanligt att Audiförare tycker det är snyggt med dimljus som extra bonus.

Jag tycker att det allmänt är alla nyare bilar med xenonljus som bländar mest. BMW, Mercedes, Lexus och även t.ex. Mazda tycker jag bländar lika mycket. Värst är väl de nya xenonljusen som inte har automatisk höjdreglering som jag nämnt tidigare.
Just det med att det är snyggt med dimljus, jag har broschyrer från Audi här hemma och där finns det på flera ställen bilder (tagna i tyskland, har ingen aning om reglerna där) med både halvljus och dimljus. Hittade tyvärr inte de broschyrerna på nätet nånstans, men jag lovar att det finns sådana. Folk som ser dessa bilder tänker väl att man ska ha det så (+ att jag tycker att det är snyggt, men det är inte någon anledning för att ha det så, man ser det ändå inte själv).

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Ser fräscht ut på många bilar att köra med dimljus. Ett exempel är en BMW med endast ringarna på angel eyes tända och dimljus på det. MUMS!
Sen kombinationen av både halvljus-dimljus är en annan femma.

Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt att folk med "moderna" bilar har dimljus på konstant... på "mina" bilar måste jag göra ett aktivt val varje gång jag startar bilen.
Sedan var det väl det där med SAAB ägarna... fucka upp socklen så fetare lampa passar.... Nåja alltid Helljus på de där "häftiga".

Se fräscht ut?? utställnings bil? tänker du verkligen i de termerna när du är i trafiken?

De kombinationerna får inte föraren att se bättre....

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dansk1:

Se fräscht ut?? utställnings bil? tänker du verkligen i de termerna när du är i trafiken?

Antar att han menar på dagen istället för dagsljus så kör man dimljus och parkeringsljus på resten, blir ganska snyggt på vissa bilar som BMW, Jaguar XJ med flera. Dock ingenting man borde köra med när det blir mörkt.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd

Och vad säger du om idioterna som har xenon ljus? Dessa borde tamefan bli förbjudna

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dansk1:

Om du svarade på mitt inlägg så förstår jag faktiskt inte riktigt. För en bilintresserad så är detaljer intressant. Så ja, det ser "fräscht ut" att köra med den kombinationen, enligt mig och många andra. Dessutom är det ingenting som "stör" mötande trafik heller, samt att det är lagligt i dagsljus.

Sen kan det ju diskuteras med att köra halvljus-dimljus på. Det har jag förståelse över.

Antar att alla tycker helt olika.

Skrivet av Blubben:

Antar att han menar på dagen istället för dagsljus så kör man dimljus och parkeringsljus på resten, blir ganska snyggt på vissa bilar som BMW, Jaguar XJ med flera. Dock ingenting man borde köra med när det blir mörkt.

Jatack, precis!

Permalänk
Medlem

Fy för folk som använder dimljus tillsammans med halvljus, samt folk som har felinriktade xenonlampor som bländar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Och vad säger du om idioterna som har xenon ljus? Dessa borde tamefan bli förbjudna

Jo det tycker jag också!

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | ASUS RTX 3080 STRIX OC | Corsair Dominator Platinum DDR5 6400MHz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown | NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Skrivet av amanito:

Jag valde sökte aktivt efter Xenonpaket när jag letade BMW 3-serie. Det var ett av kraven jag hade, då både halvljus (har halvljusautomatik) och helljus gör att jag ser mycket bättre. Resan i skymning och mörker blir således mycket säkrare.

Ett rätt inställt xenonhalvljus är ingen trafikfara. Folk kan bara inte blända av.
Jag möter hellre någon med xenonljus som syns ordentligt än en gammal risig 740 med helmatta lyktglas. De borde inte få vistas på vägarna.

Så nej, vi som kör med Xenon är inte idioterna. Idioterna är folk som kör med gammal, ej fungerande, skit. Folk som inte kan blända av och folk som inte kan rå med rätt inställda lyktor.

Visa signatur

Intel I5 4670K @ 4.4 ghz | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 780 SC 3GB | MSI Z87-S02 "Inet edition" | Corsair XMS 8gb 1600 mhz |NZXT Hale90 1000W | Samsung 840 Pro 256 gb | OCZ Vertex 64 GB | Seagate 1 TB | Fractal Design Define R2

Permalänk

Problemet ligger i att snorungar skaffar xenonljus till sina bilar som inte har det orginal, vilket medför att de får fel ljusbild i sina gamla reflektorer.
Och att lite xenon skulle blända så det blir trafikfarligt tyder på att ni har för dålig körvana.
Och ja jag älskar mina bi-xenon med xenonextraljus man ser svinbra och de är så bra så att jag väljer alltid att blända av sist.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Nu kanske man blir lynchad, men vad är igentligen problemet? Jag personligen kör inte med dimljus/halvljus kombinationen, men har heller inte stört mig eller på något sätt blivit påverkad av det.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk

Dimmljus borde bli helt förbjuda, har ingen funktion alls.
Jag saknar inte mina alls efter jag glömde dom i snödrivan.
Men det är roligt att blända smurfarna på vägen med dimmljus när jag möter dom med min van, 2x250w rakt i nyllet, det är sökarljus med overhead lampor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

Problemet ligger i att snorungar skaffar xenonljus till sina bilar som inte har det orginal, vilket medför att de får fel ljusbild i sina gamla reflektorer.
Och att lite xenon skulle blända så det blir trafikfarligt tyder på att ni har för dålig körvana.
Och ja jag älskar mina bi-xenon med xenonextraljus man ser svinbra och de är så bra så att jag väljer alltid att blända av sist.

Mmm, du är precis en sån varför alla klagar på xenon. Du bländar alltid av sist vilket innebär att du BLÄNDAR MÖTANDE!!!
Blir så trött på folk som inte kan tänka sig in i andras position när det gäller att köra bil...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Blubben:

Mmm, du är precis en sån varför alla klagar på xenon. Du bländar alltid av sist vilket innebär att du BLÄNDAR MÖTANDE!!!
Blir så trött på folk som inte kan tänka sig in i andras position när det gäller att köra bil...

Du förstod att jag raljerade på sista meningen..

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MIFFo_BEast:

Du förstod att jag raljerade på sista meningen..

Som du såg på mitt inlägg så nej

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av P-NILZ:

Ja nej dimbakljus använder jag inte. Jag tror inte dimstrålkastarna ska kunna blända dagtid då dessa kollas på besiktningen.

Dimljus kontrolleras inte av besiktning, inte när det gäller bländningsförmåga i alla fall, däremot kanske att de fungerar om de finns. Dimljus kontrolleras heller inte av de flesta biltillverkare vid tillverkningen på så sätt som halv- och helljus kontrolleras. Förklaringen jag fick av den ansvarige på Volvo när jag jobbade med just ljusinställningsmaskinen var att dimljus har ingen funktion utan är endast kosmetiska och således finns det ingen anledning att testa dem. Alla bilar (som är hyfsat moderna) med dimljus stänger av dem automatiskt när bilen stängs av så varje person som kör med dem igång har medvetet gjort valet att sätta på dem vid det tillfället, vilket underlättar för polisen som kan vara säker på att personen har gjort sig skyldig till förseelsen att ha dem igång om hen har det.

Jag stör mig ganska mycket på dimljusen, det blir förstås bättre nu när dagarna blir längre och ljusare men fortfarande är det ett problem. Vad jag ser så är det typ 10-20% som kör med dem igång helt i onödan och i strid med lagen. Detta tillsammans med oförmågan att hålla avstånd ser jag som de största problemen i trafiken idag. Polisen verkar dock bara vara intresserade av de som kör för fort eller att utföra så många blåsprov som möjligt på sådana tider som minimerar risken att hitta någon berusad, som tidigt på morgonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Dimljus kontrolleras inte av besiktning, inte när det gäller bländningsförmåga i alla fall, däremot kanske att de fungerar om de finns. Dimljus kontrolleras heller inte av de flesta biltillverkare vid tillverkningen på så sätt som halv- och helljus kontrolleras. Förklaringen jag fick av den ansvarige på Volvo när jag jobbade med just ljusinställningsmaskinen var att dimljus har ingen funktion utan är endast kosmetiska och således finns det ingen anledning att testa dem. Alla bilar (som är hyfsat moderna) med dimljus stänger av dem automatiskt när bilen stängs av så varje person som kör med dem igång har medvetet gjort valet att sätta på dem vid det tillfället, vilket underlättar för polisen som kan vara säker på att personen har gjort sig skyldig till förseelsen att ha dem igång om hen har det.

Jag stör mig ganska mycket på dimljusen, det blir förstås bättre nu när dagarna blir längre och ljusare men fortfarande är det ett problem. Vad jag ser så är det typ 10-20% som kör med dem igång helt i onödan och i strid med lagen. Detta tillsammans med oförmågan att hålla avstånd ser jag som de största problemen i trafiken idag. Polisen verkar dock bara vara intresserade av de som kör för fort eller att utföra så många blåsprov som möjligt på sådana tider som minimerar risken att hitta någon berusad, som tidigt på morgonen.

När jag lämnar in bilen på besiktning så kollar de ljusbild på dimljusena, har alltid gjort.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirMacke:

När jag lämnar in bilen på besiktning så kollar de ljusbild på dimljusena, har alltid gjort.

Jepp, jag hade fel där, de kontrollerar att de är riktade minst 2% neråt. Fortfarande gäller att man inte får ha dem tända tillsammans med annat ljus dock. Lagen är ganska tydlig: 1998:1276 Kap. 3: 71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt. I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus. Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

MC-förare som konstant kör med helljuset på är en annan sak som irriterar en del. Många säger att det är enda sättet att få bilförare att uppmärksamma dem, men jag vet inte, bländar gör det ju ändå liksom.

Permalänk
Medlem

Ett korrekt inställt dimljus bländar inte. Vad många "kepsnissar" gör är att antingen plocka ur säkringen eller lampan så att det inte går att kolla inställningen på besiktningen. Dimljuset behöver nämligen inte fungera.

Så ni som skyller på att det är så snyggt med dimljus eller att ni sparar lite minuter på era dyra xenonljus, se åtminstone till att få dem ordentligt justerade. För jag kan garantera att det även är ni som plockar ur lampan/säkringen inför besiktningen.

Visa signatur

///Arch