Köpa ChromeCast, behöver en strömadapter!

Permalänk
Inaktiv

Köpa ChromeCast, behöver en strömadapter!

Hallå där!

Tänkte köpa en Chromecast från Amazon (200kr) istället för att köpa en i Sverige (500kr).

Dock så får jag då med mig en strömkabel som är anpassad för eluttagen i USA, men jag behöver en för i Sverige. Är det bäst att köpa en reseadapter att stoppa in den medföljande kabeln i eller finns det svenska kablar att köpa som passar i Chromecasten?

http://www.amazon.com/Google-Chromecast-Streaming-Media-Playe...

Tacksam för snabba svar!
God Jul

EDIT: Är det någon skillnad i den version jag tänker köpa mot den som säljs i svenska butiker? Den funkar väl även att användas i Sverige?

Permalänk
Medlem

det följer ju med en "USB power cable", så har du ett USB-uttag på TV:n så borde det fungera att köra där. Vilken Android-laddare som helst borde också fungera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

det följer ju med en "USB power cable", så har du ett USB-uttag på TV:n så borde det fungera att köra där. Vilken Android-laddare som helst borde också fungera.

Har tyvärr inte USB på TVn då den är något år för gammal för det, bra idé med mobilladdare dock! Tänkte bara att den kanske får för lite/för mycket ström om man inte använder rätt strömkabel?

Permalänk
Medlem

Den medföljande UK-adaptern ger 850mA till USB, tror de flesta adaptrar klarar det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

Har tyvärr inte USB på TVn då den är något år för gammal för det, bra idé med mobilladdare dock! Tänkte bara att den kanske får för lite/för mycket ström om man inte använder rätt strömkabel?

För mycket ström kan den inte få. En strömförbrukare tar vad den behöver, alternativt så mycket som den får, om strömkällans kapacitet är lägre än vad strömförbrukaren vill ha.

Spänning däremot är något helt annat, och visst kan du ta livet av en elektrisk pryl genom att mata för hög spänning till den. Men USB är ju USB, 5 volt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

Hallå där!

Tänkte köpa en Chromecast från Amazon (200kr) istället för att köpa en i Sverige (500kr).

Dock så får jag då med mig en strömkabel som är anpassad för eluttagen i USA, men jag behöver en för i Sverige. Är det bäst att köpa en reseadapter att stoppa in den medföljande kabeln i eller finns det svenska kablar att köpa som passar i Chromecasten?

http://www.amazon.com/Google-Chromecast-Streaming-Media-Playe...

Tacksam för snabba svar!
God Jul

EDIT: Är det någon skillnad i den version jag tänker köpa mot den som säljs i svenska butiker? Den funkar väl även att användas i Sverige?

Köpte en från CDON det satt klistrad en svensk strömadapter på lådan. En sådan där vanlig man typ har till sin telefon.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Köpte en från Dustin och fick med Usa laddaren så inget du missar från att köpa där ifrån.

Visa signatur

350D, Gene VI, 4670k, Evo 212, R9 280X DCII, Vengence 16GB, Be-Quiet 630W

G73JH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Köpte en från CDON det satt klistrad en svensk strömadapter på lådan. En sådan där vanlig man typ har till sin telefon.

Samma med Netonnet, och båda har väl gratis frakt.

Så de kronorna man sparar in på att köpa från Amazon blir nog inte så många om man räknar med frakt och adaptern. Sen kanske det även är värt någon krona att man enkelt kan skicka tillbaka om det är något strul, en kollegas chromecast gick faktiskt sönder efter några dagar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tsint:

Samma med Netonnet, och båda har väl gratis frakt.

Så de kronorna man sparar in på att köpa från Amazon blir nog inte så många om man räknar med frakt och adaptern. Sen kanske det även är värt någon krona att man enkelt kan skicka tillbaka om det är något strul, en kollegas chromecast gick faktiskt sönder efter några dagar.

Jag har faktiskt bestämt mig att köpa från Sverige ändå eftersom att det inte gick att beställa från amazon (man fick inte beställa elektronik ifrån USA)

och amazon uk var inte mycket billigare än de svenska priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

Hallå där!

Tänkte köpa en Chromecast från Amazon (200kr) istället för att köpa en i Sverige (500kr).

Dock så får jag då med mig en strömkabel som är anpassad för eluttagen i USA, men jag behöver en för i Sverige. Är det bäst att köpa en reseadapter att stoppa in den medföljande kabeln i eller finns det svenska kablar att köpa som passar i Chromecasten?

http://www.amazon.com/Google-Chromecast-Streaming-Media-Playe...

Tacksam för snabba svar!
God Jul

EDIT: Är det någon skillnad i den version jag tänker köpa mot den som säljs i svenska butiker? Den funkar väl även att användas i Sverige?

35 euro är väl ändå inte 200 kronor?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av z0rks:

35 euro är väl ändå inte 200 kronor?

Det står väl i dollar?

$= dollar
€ = euro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

Det står väl i dollar?

$= dollar
€ = euro

Ojdå herregud här är man trött!
Ber om ursäkt!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Inaktiv

!

Skrivet av z0rks:

Ojdå herregud här är man trött!
Ber om ursäkt!

Haha, ingen fara!

Tack för alla svar hörrni! Ska kika i mellandagarna ifall chromecasten dyker upp lite billigare

Permalänk
Medlem

Jag beställde min från Bazula, fick med en sån där enkel US -> EU plug som du stoppar original adaptern i. Än så länge är jag nöjd med hur den fungerar, det är klart man vill ju alltid ha fler appar men rent funktionsmässigt är det bra.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Appar

Funkar bra att casta via Chrome då kan man även visa egna video på datorn eller tex se SVTplay
http://fatherben.se/wordpress/chromecast/

Permalänk
Medlem

funderar lite på ett köp av denna,men funderar lite på en grej bara,kanske en dum fråga men om jag sätter denna i tv kommer ljudet att spelas upp i tv högtalarna då eller?,jag har idag kopplat endast en HDMI mellan min tv och hemma bio receiver som sköter allt,jag vill ju ha att ljudet går ut i mitt hemmabio system,eller skickar den ljudet genom min HDMI till min receiver? kan inte mycket om sånt här!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse G360A D-RGB | Intel Core Intel Core i5 13600KF | CPU Kylare: ASUS TUF Gaming LC 240 A-RGB | Moderkort: ASRock Z790 Pro RS | Minne: ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz | Hårddiskar: Crucial P3 Plus M.2 NVMe SSD 1TB M.M | Grafikkort: RTX 3080 | Nätaggregat: Corsair RM850e 850W | Bildskärm: Gigabyte 34" G34WQC A QHD VA 1500R 21:9 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacke666:

funderar lite på ett köp av denna,men funderar lite på en grej bara,kanske en dum fråga men om jag sätter denna i tv kommer ljudet att spelas upp i tv högtalarna då eller?,jag har idag kopplat endast en HDMI mellan min tv och hemma bio receiver som sköter allt,jag vill ju ha att ljudet går ut i mitt hemmabio system,eller skickar den ljudet genom min HDMI till min receiver? kan inte mycket om sånt här!

Då sätter du den i en av HDMI-portarna på receivern