Långsam Hårddisk efter formatering.

Permalänk

Långsam Hårddisk efter formatering.

Hej!

Nu är det så att jag valde att formatera min ssd-disk som även hade Operativsystemet. Allt fungerade perfekt, och jag installerade de drivrutiner som jag fann essentiella. Idag när jag skulle ladda hem ett spel (lagligt) på min 2 TB samsung hårddisk, gick hastigheten upp mot 10-15 mb/sek (har 1 gbit internet). Samtidigt kollade jag på en film som fanns på samma hårddisk, plötsligt började filmen att lagga och min nedladdningshastighet gick ner mot några fjuttiga kb/sek.

Vill för övrigt lägga till att jag formaterade SSD-hårddisken då den hade något slags virus, i alla fall något som jag fann jobbigt. Jag hade gjort det ändå oavsett. Dock så är inte mina två andra hårddiskar formaterade alltså 2 TB Samsung bland de två.

Ställer mig 3 frågor:

Är 2TB trasig och börjar haverera?

Har jag inte tillräckligt med drivrutiner ? I så fall vilka är de viktigaste ?

Är det något vidrigt virus som spökar?

Tacksam för all hjälp!

Med vänliga hälsningar

Martin

Permalänk
Medlem

Det är troligen så att du helt enkelt överlastade din Samsung 2TB.

Det kan hända rätt enkelt med torrent-program + andra filläsningar samtidigt.

I så fall borde den fungera normalt när den fått lugna (+svalna) ner sig.

Ha alltid backup på det data du är rädd om!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Rekordmedlem

Du ser i enhetshanteraren vilk drivrutiner som saknaa, alla är viktiga!
Hur for gick det ? 15mb/sekund är en extremt långsam hastighet så skriv gärna rätt enhet istället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hej, dessvärre var det rätt enhet jag skrev. Jag tycker inte att det är rimligt att min 2 TB ska "vila". Eftersom den jäveln klarade av sitt jobb innan formateringen

Jag får kolla på enhetshanteraren sen när jag kommer hem, även testa att kopiera en större fil från en annan hårddisk till 2 TB för att se vad jag kommer upp i då. Samt kolla hur min andra mekaniska 1 TB beter sig. En kompis misstänkte att det var en fråga angående drivrutiner, låter rimligt. Eftersom det är just drivrutiner som försvinner under en formatering och förhoppningsvis har ingen skada skett.

Tack!

Permalänk
Medlem

Tror mrqaffe menade att

mb = millibit
kb = kilobit

Till skillnad från
MB = Megabyte
kB = Kilobyte
Mb = Megabit
Etc.

On topic:
Om du laddade med torrent i hög hastighet + annan läsning från disken(ex filmtittande),
för att sedan plötligt gå ner till rent fjuttiga hastigheter.

Då är det högst troligt att du råkat ut för en disköverlastning...

Självklart kan det finnas andra tänkbara orsaker.

Fo3

Kolla att du kör i AHCI mode.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.

Permalänk
Rekordmedlem

15 millibit per sekund är så långsamt att datorn förmodligen tycker att anslutningen ligger nere.
Det är en helt orimlig hastighet och det långsammaste format som är allmänt använt är GPS som har den i jämförelse enorma hastigheten 50 bitar per sekund.

Nej jag tror fortfarande inte på 15 millibit per sekund...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hur som Fo3, så har jag aldrig haft hastighetsproblem med disken innan. Jag har spelat film samtidigt som jag laddat ner filer ett flertal gånger och aldrig upplevt ngt som helst lagg. Ska dock kolla på det AHCI mode senare, låter intressant.

Permalänk
Medlem

Varför vägrar du svara på det mrqaffe skrev? Det är ganska viktigt om det är Mb, MB eller mb. Att det är mb tror jag inte heller på, så var snäll och svara på frågorna så att vi kan hjälpa dig. Men kolla, som sagt ovan också, att hårddisken efter formateringen fortfarande är i ACHI mode.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinwalter:

Hur som Fo3, så har jag aldrig haft hastighetsproblem med disken innan. Jag har spelat film samtidigt som jag laddat ner filer ett flertal gånger och aldrig upplevt ngt som helst lagg. Ska dock kolla på det AHCI mode senare, låter intressant.

Kan tex bero på att disken nu är mer välfylld, och att fragmenteringen ökar.

Den begränsande faktorn är förmodligen motorn till läsarmen.
Så man kan även hypotetiskt tänka sig att filmen du tittade på råkade ligga längst ut på diskskivorna.
Och att det du laddade ned skrevs längst in, så att läsarmen fick arbeta mer än vanligt.

Jag har råkat ut för överlastning någon gång, och diskarna fungerar fortfarande, nu några år efteråt.

Men ingenting kan uteslutas.
Se tiil att göra backup.

Fo3

AHCI är viktigt, då det stöder NCQ.

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/853892-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har märkt exakt samma problem sen jag formaterade datorn för en månad sen. Innan jag formaterade så kunde jag tanka i 7.5Mb/s i Utorrent och se 1080p film samtidigt utan något lagg. Nu kan jag inte ens tanka i 5.0Mb/s och se 720p film samtidigt. Då det laggar.

AHCI är på. Lagrings disk 500gig 7200rpm, Windows på SSD 60gig.

Väldigt konstigt problem.

Permalänk
Medlem

Har ni möjligen installerat ny version av uTorrent i samband med ominstallationerna?
(Som kanske har andra defaultinställningar)

Fo3

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Hastigheten påverka även ganska mycket av hur full disken är och är den både full och fragmenterad blir det i praktiken väldigt låga hastigheter.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MaKerS:

Varför vägrar du svara på det mrqaffe skrev? Det är ganska viktigt om det är Mb, MB eller mb. Att det är mb tror jag inte heller på, så var snäll och svara på frågorna så att vi kan hjälpa dig. Men kolla, som sagt ovan också, att hårddisken efter formateringen fortfarande är i ACHI mode.

Sorry men jag menade inget illa. Jag menade helt enkelt Megabyte och inte milibyte eller något annat. Jag får kolla upp mina enheter mer noggrant i framtiden så inte missuppfattningar inträffar.

Tror dock att en diskfragmentering vore på sin plats när jag kommer hem. Då det inte har skett de senaste 100 åren. För visst kan det förbättra hastigheten radikalt?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja fragmentering sänker farten rejält och det påverka även farten var på disken man använder den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Det är troligen så att du helt enkelt överlastade din Samsung 2TB.

Det kan hända rätt enkelt med torrent-program + andra filläsningar samtidigt.

I så fall borde den fungera normalt när den fått lugna (+svalna) ner sig.

Ha alltid backup på det data du är rädd om!

Fo3

du är på rätt spår där, gissar rakt av som du att den vart överbelastad. Torrent eller liknande nedladdningatjänster fyller cachen på disken fort vilket bidrar med lagg i film om man tex ser på det samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk

En intressant fråga. Kan min 2 TB hårddisk påverkas av att jag formaterade min ssd.

Kom även på en jäkligt bra grej. Efter att jag formade datorn, gick det inte att komma in på Windows 7. Utan jag fastande i en svart skärm där det överst stod något i still med "Slic version 2.xx.xxx" där x står för någon version, kommer inte ihåg exakt. JAg googlade på problemet och fann att man kunde skriva "bootsect /nt60" i kommandotolk, alltså den svarta kommandotolksrutan som finns på en W7 skiva när man bootar den. Denna "bootsect /nt60" gjorde något med hårddiskarnas volym. Förstod inte riktigt vad det innebar men efter att jag skrev det och tryckte ENTER och startade om datorn, kunde jag komma in igen på Windows 7, och allt fungerade bra igen.

Mer om detta kan ni läsa på http://pcsupport.about.com/od/bios-booting/ht/bootsect-nt60.h... . Detta kan säkert ha gjort något som har påverkat hastigheten på min 2 TB disk.

Permalänk
Rekordmedlem

Nyinstallation borde inte påverka hastigheten men det kan ju innebära att den "omfördelas" tex till indexering och virussökning bland filerna vilket kan ha varit "klart" på den gamla installationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Öka cachen i ditt torrentprogram.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Utorrent 3.3.2. Alla inställningar som ska vara. Cachen på 1024mb (Ingen skillnad om jag sänker). Är ingen inställning på Utorrent som spökar. Exakt samma inställningar jag har kört i ett par års tid. Funkat perfekt tills nu.

Permalänk
Skrivet av fimp3n:

Utorrent 3.3.2. Alla inställningar som ska vara. Cachen på 1024mb (Ingen skillnad om jag sänker). Är ingen inställning på Utorrent som spökar. Exakt samma inställningar jag har kört i ett par års tid. Funkat perfekt tills nu.

Känner exakt samma som du, har man fått det att funka innan, borde det väl gå nu också... Förresten har du testat att diskfragmentera hårdisken? Ska själv göra det när jag återvänder till mitt hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinwalter:

Känner exakt samma som du, har man fått det att funka innan, borde det väl gå nu också... Förresten har du testat att diskfragmentera hårdisken? Ska själv göra det när jag återvänder till mitt hem.

Japp ingen skillnad.

Permalänk

Jag återkommer senare när jag kan testa diverse metoder. Hade varit najs om du gjorde det samma ifall du får det att funka!

Permalänk

Hej igen!

Jag hade IDE inställningar konstigt nog, så ändrade det till AHCI. Första skillnaden var att när jag startade U-torrent, krävdes inte att programmet skulle kontrollera filen jag laddade ner. Vilket tog flera minuter innan. Så det var ett gott tecken. Dock så kan ajg fortfarande inte ladda med U-torrent o se film samtidigt. Oavsett hastighet jag laddar med. Jag laddade dock hem en stor fil men Google-chrome och där kom jag upp i 40-50 Mb/sek. Då passade jag på att se på en 1080 film som låg på samma hårddisk. Detta fungerade och nedladdningshastigheten gick ner till 20-30 Mb/sek vilket är rimligt. Inget lagg uppstod, istället kompromissades situationen och det blev behagligt för mig som användare.

Men det strular dock med U-torrent som sagt. Men då kanske det inte är min 2 TB hårddisk som klöddar, utan istället något med själva U-torrent?

Tack för hjälpen !

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinwalter:

Hej igen!

Jag hade IDE inställningar konstigt nog, så ändrade det till AHCI. Första skillnaden var att när jag startade U-torrent, krävdes inte att programmet skulle kontrollera filen jag laddade ner. Vilket tog flera minuter innan. Så det var ett gott tecken. Dock så kan ajg fortfarande inte ladda med U-torrent o se film samtidigt. Oavsett hastighet jag laddar med. Jag laddade dock hem en stor fil men Google-chrome och där kom jag upp i 40-50 Mb/sek. Då passade jag på att se på en 1080 film som låg på samma hårddisk. Detta fungerade och nedladdningshastigheten gick ner till 20-30 Mb/sek vilket är rimligt. Inget lagg uppstod, istället kompromissades situationen och det blev behagligt för mig som användare.

Men det strular dock med U-torrent som sagt. Men då kanske det inte är min 2 TB hårddisk som klöddar, utan istället något med själva U-torrent?

Tack för hjälpen !

Förmodligen. Jag har bara problem när jag tankar med Utorrent och försöker se film samtidigt. Funkar kanon med alla andra program. Vete fan vad det skulle kunna vara med Utorrent isf. Kör som sagt Utorrent 3.3.2.

Permalänk
Skrivet av fimp3n:

Förmodligen. Jag har bara problem när jag tankar med Utorrent och försöker se film samtidigt. Funkar kanon med alla andra program. Vete fan vad det skulle kunna vara med Utorrent isf. Kör som sagt Utorrent 3.3.2.

Kul att du nämnde version, för det är exakt samma som jag har. Precis som du hade jag inga problem med Utorrent innan jag formade datorn. Jag tror helt enkelt det inte har med formateringen alls att göra, utan istället att följden har blivit att vi har fått Utorrent 3.3.2..... Ska testa med en gammal version sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinwalter:

Kul att du nämnde version, för det är exakt samma som jag har. Precis som du hade jag inga problem med Utorrent innan jag formade datorn. Jag tror helt enkelt det inte har med formateringen alls att göra, utan istället att följden har blivit att vi har fått Utorrent 3.3.2..... Ska testa med en gammal version sen

Kan vara så. Ska testa med en annan version imorgon. Hoppas det är lösningen

Edit: Bytte nu till Utorrent 2.2.1 (25302) och det funkar perfekt. Så är fel på just 3.3.2 versionen av Utorrent.

Permalänk
Skrivet av fimp3n:

Kan vara så. Ska testa med en annan version imorgon. Hoppas det är lösningen

Edit: Bytte nu till Utorrent 2.2.1 (25302) och det funkar perfekt. Så är fel på just 3.3.2 versionen av Utorrent.

Gött att höra, ska testa det med då

SÅ där ja! Samma version som dig o tankar på stadiga 20 Mb/sek o ser full HD film utan lagg. Kul att vi fick det att funka till sist! Ha det bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinwalter:

En intressant fråga. Kan min 2 TB hårddisk påverkas av att jag formaterade min ssd.

Kom även på en jäkligt bra grej. Efter att jag formade datorn, gick det inte att komma in på Windows 7. Utan jag fastande i en svart skärm där det överst stod något i still med "Slic version 2.xx.xxx" där x står för någon version, kommer inte ihåg exakt. JAg googlade på problemet och fann att man kunde skriva "bootsect /nt60" i kommandotolk, alltså den svarta kommandotolksrutan som finns på en W7 skiva när man bootar den. Denna "bootsect /nt60" gjorde något med hårddiskarnas volym. Förstod inte riktigt vad det innebar men efter att jag skrev det och tryckte ENTER och startade om datorn, kunde jag komma in igen på Windows 7, och allt fungerade bra igen.

Mer om detta kan ni läsa på http://pcsupport.about.com/od/bios-booting/ht/bootsect-nt60.h... . Detta kan säkert ha gjort något som har påverkat hastigheten på min 2 TB disk.

Står det ngt med Slic så har du säkerligen en fulinstallation av windows med en slicloader därav det meddelandet.
/nt60 gör disken bootbar vilket den redan är och det har inget med volymen att göra.
Kör Crystal diskmark på din samsungdisk och kolla hastigheten, seq read/write är relevant.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb