Permalänk

Moppe eller Dator?

15-års dagen närmar sig och jag vet inte riktigt om jag vill ta moppekort och köpa en begagnad yamaha aerox eller köpa en monster dator.
Moped i all ära, men datorn jag sitter på just nu är ju inte den bästa, får lagg på spel som magicka, jag skulle kunna plocka ihop en amd dator för ca 15k med riktigt bra prestanda men då har jag ingen moppe.

Pros/cons moppe

-Roligt!
-Dyrt. (försäkring, bensin,)
-Jag skulle aldrig behöva bry mig om busstider

Pros/cons dator

-Ingen moppe, fortsatt åka buss.
-Jag skulle äntligen slippa lagg.

Om jag skulle köpa ny dator så skulle jag nog kunna spara 16gb RAM och min hårddisk från min nuvarande dator men resten skulle köpas nytt.

Jag behöver hjälp!!

Permalänk

Dator.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Moped.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Moped.

Moppe kommer du bara ha skoj med en gång i livet, och det är nu när du är 15.
Dator kan du ha resten av livet.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Jag hade jäkligt kul med min Aerox när jag var 15. Men jag hade jäkligt kul med datorn också för den delen.

Jag tror det finns viss risk för bias-svar när du frågar på ett forum riktat just mot datorbygge/datorköp men jag personligen hade nog valt moppen. Friheten det gav när jag var i den åldern går inte att byta mot att slippa lite lagg (var dock 2003 så ser väl lite annorlunda ut idag kanske).

Allt handlar egentligen om ditt liv och hur du lever/vill leva det. Om du är ute mycket med polare hade jag tagit moppen och kört spel på lite lägre grafik istället. Om du däremot inte tror du kommer ha så mkt användning/nöje av moppen hade jag kört på datorn!

Lycka till med valet

Permalänk

För 15k skulle jag rekommendera en Intel dator. Grafikkortet kan dock vara AMD. Men vad har du för dator nu? Om den har 16GB minne kan den knappast vara lastgammal. Kanske det går att uppgradera den?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kan man inte ta en bra dator för 10-12k och en beggad scooter för 4-6k? Hitta en hyfsat fräsch scooter från innan -98 eller vad det var, så behöver man väl inte EU-moppekort heller? Men det kanske är omöjligt att hitta, samt att det kanske behövs nåt körkort för dom med? Hade själv en Aerox 97-98, men ingen EU-variant. Det var en av de första Aeroxarna i Sverige och scootrar var rätt ovanliga. Vätskekyld och digital mätare för bränsle och kylvätsketemp, ren rymdteknik :). Polisen trodde det var en motorcykel när man körde på cykelbanan och parkerade i stan. Goa minnen :). Jag saknar min Aerox, jag skulle behållit den...

Visa signatur

|| Ryzen 7800X3D || Sapphire RX 7900XT Pulse Gaming OC || Gigabyte B650M Gaming X AX || 2x16 GB Corsair Vengeance RGB EXPO DDR5 6000MHz CL30 || Goodram PX600 2TB || WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM850x || Corsair iCUE H100i Elite LCD XT || Lian Li O11D EVO RGB || 2x Samsung Odyssey OLED G6 G60SD 27" ||

Permalänk
Medlem

Jag har båda och dator är roligt på vintern , Men moppe vinner! sjukt roligt på sommaren dra och grilla med kompisar eller bara vara ute och chillla

Edit : köp båda?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition GPU: ASUS GTX 660 OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE SSD: 120GB Intel 530 OEM
MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Permalänk

Just nu har jag ingen värsting dator, inte lastgammal alls, från januari 2013.
Mina komponenter är
Grafikkort: nVidia kfa2 650ti
Processor: intel i5 3570 ivy bridge
Nätagg: Fractal design integra 650w
minnen:corsair xms3 16gb 1600mhz

Inte den sämsta datorn man kan ha men den laggar helt enkelt för mycket.
Och jag har ett litet problem med det Burte säger, om jag är mycke ute me vänner så ta moppe, annars dator.
Jag är alltid ute med mina vänner på dagen och till ca 21-22 på vardagar men sen kommer jag hem och spelar, på helger är jag ute mer tills kanske 23-00 sen kommer jag hem o spelar, så jag är mycke ute me vänner OCH sitter mycke vid datorn, så de är definitivt ett dilemma! Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Moppe, kommer inte distrahera dig lika mycket från dina studier heller.

Dator kan du alltid skaffa senare, men moppe är något speciellt vid den åldern.

Edit: Din dator är faktiskt helt okej, om du byter ut grafikkortet. Moppe+Körkort för ~12.500:- och grafikkort för ~2500:- ?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitolor13:

15-års dagen närmar sig och jag vet inte riktigt om jag vill ta moppekort och köpa en begagnad yamaha aerox eller köpa en monster dator.
Moped i all ära, men datorn jag sitter på just nu är ju inte den bästa, får lagg på spel som magicka, jag skulle kunna plocka ihop en amd dator för ca 15k med riktigt bra prestanda men då har jag ingen moppe.

Pros/cons moppe

-Roligt!
-Dyrt. (försäkring, bensin,)
-Jag skulle aldrig behöva bry mig om busstider

Pros/cons dator

-Ingen moppe, fortsatt åka buss.
-Jag skulle äntligen slippa lagg.

Om jag skulle köpa ny dator så skulle jag nog kunna spara 16gb RAM och min hårddisk från min nuvarande dator men resten skulle köpas nytt.

Jag behöver hjälp!!

Varför inte köpa en begagnad moppe och en hyffsad speldator? För 15 lax tycker jag att man ska ha råd med båda
Om det måste bli det ena eller det andra så tycker jag definitivt en moppe.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Entusiast

Skaffa dig en moppe.
Det gör att du kommer ut och rör på dig mer än vad du gör framför en dator.
Måhända att man bara sitter o åker med, men det är fortfarande mer fysiskt aktivitet än vad du har med mus+tangentbord.

Komplettera gärna med en rejäl cykel, antigen Mountainbike så du kan ta dig runt i skog och terräng (Det är vad jag kör med), eller en citybike och ge dig ut på "Urban Exploration".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitolor13:

Mina komponenter är

Och jag har ett litet problem med det Burte säger, om jag är mycke ute me vänner så ta moppe, annars dator.
Jag är alltid ute med mina vänner på dagen och till ca 21-22 på vardagar men sen kommer jag hem och spelar, på helger är jag ute mer tills kanske 23-00 sen kommer jag hem o spelar, så jag är mycke ute me vänner OCH sitter mycke vid datorn, så de är definitivt ett dilemma! Tack för svaren!

Uppgradera processorn kommer inte ge mycket men kosta mycket (=processorn är bra). Helt meningslöst att köpa ny dator, dock kan du uppgradera grafikkortet oh ha pengar över till moppe:-) köp ett 280 x eller bättre och en moppe (köper du en lite billigare moppe får du pengar över till bensin, bensin är dyrt).

Permalänk
Skrivet av kitolor13:

Mina komponenter är

Inget fel på den datorn. Kanske ett nytt grafikkort och den blir mer än ok. Ett grafikkort för 2500-3000 kr och den borde vara riktigt bra. Har du kollat temperaturen på processorn om det laggar? Detta kan göras med t.ex. HWMonitor. Ladda gärna ner prime95 och kör det medan du kollar temperaturen på processorn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Jag hade tagit moppen direkt. Många år sen jag hade moppe själv men man ser alltid tillbaka på den tiden med ett litet flin.
Ett råd är dock att skita i scooterstuket. Köp en offroad- eller enduro-modell istället med manuell låda. Det är jäkligt mycket tuffare också Att hantera en manuell växellåda lär du dig på 2-3 dagar men du har nytta av det hela livet. Inte minst när du ska ta körkort sen.
När jag tog körkort (B) var det många i samma veva som hade haft scootrar när de var i moppe åldern och min körlärare sa att det var skrämmande hur dåliga de var på gas/koppling. De fick börja helt ifrån grunden med dom.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Moped, en dator är inte alls värt det i den åldern.

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Moped, en dator är inte alls värt det i den åldern.

Dessutom har TS ju redan en bra dator om den fungerar som den ska. Ett nytt garfikkort skulle dock göra susen.

Visa signatur

Permalänk

Jani, de flesta pekar mot moppe.
Det blir nog en moppe och nytt grafikkort!
Fast jag valde delar själv men betalade 799.- till inet o dom byggde ihop datorn till mig, är det någon som vet hur det funkar med sånt?
Alltså om dom byter delar åt dig, kanske mot betalning eller att dom får behålla mitt kfa2?
Jag får inte byta något alls själv då försvinner garantin helt, det är också en av anledningarna jag övervägde en ny dator istället för moppe.
Och behövs det inget alls om man köper moppe äldre än -98?
Inte körtillstånd eller inget?

Permalänk

Även om du byter grafikkort så borde ju inte garantin resten av datorn gå förlorad tycker man. Men om det laggar tycker jag absolut deu ska kolla temperaturen på prcessorn med HWMonitor. Kör gärna prime95 när du gör detta.

Visa signatur

Permalänk

Tack för tipset om temperatur, ska absolut testa.
Postar resultatet senare ikväll eller på fredag när jag ska dra på ett lan me vänner.
Vad tror ni om att köpa en Puch Packy flakmoppe för 9500 o måla om den (gillar inte rött)?
Isåfall skulle det bli denna http://www.blocket.se/stockholm/Flakmoped_Puch_packy_51372043....
Jag ska åka och snacka med Inet på lördag när jag drar på bio..
Vad tror ni om detta kort http://www.inet.se/produkt/5409993/sapphire-radeon-r9-280x-3g...

Permalänk
Medlem

En fråga varför flakmoppe, istället för något mera offroad ?

Hittade exempelvis denna för 4900kr på blocket.

Permalänk
Medlem

Moppe alla dagar i veckan. Trimma som bara den och få den å gå i hundra typ! Bra nycket roligare än en dator

Permalänk

min processors temperatur står mellan 29c och 36c, dock är det utan att jag spelar något.
Jag vet inte vad jag skulle spela för att testa temperaturen så jag öppnade minecraft, endast för att de är inte fullscreen spel, som magicka och cs:go är. JAG VET ATT MAN KAN ÄNDRA DET MEN JAG HAR GLÖMT HUR!!
Med minecraft öppet blev det genast mellan 36 och 42 grader.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av kitolor13:

min processors temperatur står mellan 29c och 36c, dock är det utan att jag spelar något.
Jag vet inte vad jag skulle spela för att testa temperaturen så jag öppnade minecraft, endast för att de är inte fullscreen spel, som magicka och cs:go är. JAG VET ATT MAN KAN ÄNDRA DET MEN JAG HAR GLÖMT HUR!!
Med minecraft öppet blev det genast mellan 36 och 42 grader.

Det är inga höga temperaturer och din dator borde inte hacka i så simpla spel, det är troligen något annat som är fel. Virus/drivrutinsproblem eller något annat skräp som tagit sig in.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Jag har kaspersky antivirus, jag brukar kolla saker innan jag laddar ner så de borde inte finnas virus.
Oftast när jag laddar ner saker, så väljer jag ''custom download'' istället för ''express download'' och bara ladda ner grejen jag vill ha, inga toolbars eller gratis anitvirus o sånt som man ofta får till.
Jag borde nog lämna in min dator till inet så får dom söka den åt mig.

Permalänk

Alpha77, just för att den är gammal och jag vill ha ett ''bagage'', vart nånstans fanns den där crossen?
Jag gillar flakmopeder, har haft en förut och skulle inte ha något emot att ha en igen.
Den finns dessutom i stockholm och fungerar felfritt, stora möjligheter till styling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

En fråga varför flakmoppe, istället för något mera offroad ?

Hittade exempelvis denna för 4900kr på blocket.
http://cdn.blocket.com/static/1/images_full/78/7890140752.jpg

Skojar du? Flakmoppe är ju kung! Speciellt om han bor i Stockholm, perfekt om han ska på lan ju:-) dessutom borde den väl vara körkortsfri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kitolor13:

Jag får inte byta något alls själv då försvinner garantin helt, det är också en av anledningarna jag övervägde en ny dator istället för moppe.

Din garanti försvinner inte bara för att du byter ut en komponent, i synnerhet inte om du även köper den komponenten på Inet.

Sen så är att byta grafikkort det överlägset enklaste att byta ut i en dator, hårdvarumässigt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Pellepelikan helt rätt!!!

Minsc S2, är du helt säker att man får byta saker själv? Jag ska nog fråga när jag ändå är i stan på lördag.

Permalänk

Du lär ju vilja mecka lite med moppen och som de flesta sa så är din dator bra! (Eller åtminstone om du byter ut grafikkortet)

Skaffa ett 760 gtx sen moppe för resten!

Köp en riktig skitmoppe (såklart körduglig) som du sen kan fixa till! Men som alla andra sa fyfan va kul man hade när man var 15 och körde runt med moppen!

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam