SweClockers drop!

[LÖST] Ominstallation av W8.1 på SSD tillsammans med lagringsdisk

Permalänk

[LÖST] Ominstallation av W8.1 på SSD tillsammans med lagringsdisk

Enkel fråga:
Om jag ominstallerar Windows 8.1 via "Ta bort allt och installera om Windows", kan jag behålla min lagringsdisk i utan att få problemet med att W8.1 installerar något på lagringsdisken? Det är ju något man vill undvika och därför vid installation av Windows så brukar man bara ha i SSDn och sedan sätta i lagringsdisken. Men vid ominstallation, behöver jag göra det samma?

Eller finns det ett enklare alternativ? Vill nämligen återställa datorn helt för att få bort installerade drivers och program.

Tack på förhand!

Min setup:
SSD: Primär hårddisk, alltså C:/ med Windows-installationen på.
HDD: Lagringsdisk, alltså D:/ med bilder, musik och dokument på. Har ändrat så att det som ligger under "Den här datorn" länkas till D:/ istället för C:/.

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirvasher:

Enkel fråga:
Om jag ominstallerar Windows 8.1 via "Ta bort allt och installera om Windows", kan jag behålla min lagringsdisk i utan att få problemet med att W8.1 installerar något på lagringsdisken? Det är ju något man vill undvika och därför vid installation av Windows så brukar man bara ha i SSDn och sedan sätta i lagringsdisken. Men vid ominstallation, behöver jag göra det samma?

Eller finns det ett enklare alternativ? Vill nämligen återställa datorn helt för att få bort installerade drivers och program.

Tack på förhand!

Min setup:
SSD: Primär hårddisk, alltså C:/ med Windows-installationen på.
HDD: Lagringsdisk, alltså D:/ med bilder, musik och dokument på. Har ändrat så att det som ligger under "Den här datorn" länkas till D:/ istället för C:/.

Jag har inte tagit ut mina lagringsdiskar när jag installerat om Windows 8 eller 8.1 iaf. Det enda du behöver göra sen är ju att länka om.

EDIT: Iofs kanske du ska ta bort länkningen innan beroende på hur det alternativet fungerar. Jag har ju inte provat med länkade mappar. Men "ta bort allt"-alternativet bör ju snabbformatera rakt av utan att radera filer, så det borde inte bli fel. Annars så kan man ju se till att man snabbformaterar C först.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Jag har inte tagit ut mina lagringsdiskar när jag installerat om Windows 8 eller 8.1 iaf. Det enda du behöver göra sen är ju att länka om.

EDIT: Iofs kanske du ska ta bort länkningen innan beroende på hur det alternativet fungerar. Jag har ju inte provat med länkade mappar. Men "ta bort allt"-alternativet bör ju snabbformatera rakt av utan att radera filer, så det borde inte bli fel. Annars så kan man ju se till att man snabbformaterar C först.

Tack för ditt svar!
Jag körde på det säkra och tog bort länkningen som du sa, stängde av maskinen, kopplade bort min lagringsdisk så länge och sedan körde jag en total återställning. När det väl var klart kopplade jag in hårddisken igen. Så blev det säkert utan några konstigheter.

Visa signatur

Stationär: R4 ROG: Maximus VI Formula i7 4770K, 16GB RAM, GTX 760
Skärm: Acer Predator XB271HU
Bärbar: Lenovo Ideapad 720S 14"