GTX 780 Låg FPS på alla spel (BF4 30 - 40 FPS)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Makan747:

"installera om den och applicera ny kylpasta"

Skulle du kunna förklara detta för mig som aldrig hållit på med kylpasta eller fläktar överhuvudtaget?

Hmm du har alltså aldrig monterat en processor menar du?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Hmm du har alltså aldrig monterat en processor menar du?

Stämmer mycket bra de.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Makan747:

Stämmer mycket bra de.

Hmm då blir det lite svårare,men har du ingen datakunnig polare som kan hjälpa dig med det då?
Det är inte så svårt egentligen men har man aldrig gjort det så kan det bli lite problem.Det är är synd att riskera sin processor och moderkort om du bara kan få lätt hjälp av någon du känner:))

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Hmm då blir det lite svårare,men har du ingen datakunnig polare som kan hjälpa dig med det då?
Det är inte så svårt egentligen men har man aldrig gjort det så kan det bli lite problem.Det är är synd att riskera sin processor och moderkort om du bara kan få lätt hjälp av någon du känner:))

Njaa, jag är nog den enda datorintresserade utav mina kompisar, men annars är en av mina vänner elektriker, han kan nog säkert fixa det, dock frågar han ifall det inte är bättre att köpa en radiator istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makan747:

Njaa, jag är nog den enda datorintresserade utav mina kompisar, men annars är en av mina vänner elektriker, han kan nog säkert fixa det, dock frågar han ifall det inte är bättre att köpa en radiator istället?

Vart i landet bor du? kanske finns någon snäll sweclockare i närheten som kan hjälpa dig.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vart i landet bor du? kanske finns någon snäll sweclockare i närheten som kan hjälpa dig.

Tror inte det ska behövas, min vän gör det gärna, jag behöver bara lite information, och svar ang, radiotorn.

Permalänk
Medlem

Finns otroligt mycket filmer på youtube some visar precis allt man kan behöva veta. Satte själv på min första kylare för ett par dagar sedan. Hade tillochmed räckt med den beskrivning som är med i förpackningen. Det är inga konstigheter alls, se bara till att köpa rätt sorts fläkt så löser du det där.

Om du inte bara tar loss din nuvarande, gör rent med lite brännvin och drar på lite ny kylpasta och provar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av znai:

Finns otroligt mycket filmer på youtube some visar precis allt man kan behöva veta. Satte själv på min första kylare för ett par dagar sedan. Hade tillochmed räckt med den beskrivning som är med i förpackningen. Det är inga konstigheter alls, se bara till att köpa rätt sorts fläkt så löser du det där.

Om du inte bara tar loss din nuvarande, gör rent med lite brännvin och drar på lite ny kylpasta och provar.

Joo självklart tänker jag prova med kylpasta först, men dedär med "radiator", jag måste veta ifall det inte är bättre att köpa sån också, får att all värme ska dra sig till den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Makan747:

Joo självklart tänker jag prova med kylpasta först, men dedär med "radiator", jag måste veta ifall det inte är bättre att köpa sån också, får att all värme ska dra sig till den.

Med radiator menar han sluten vattenkylning typ corsair H100 och sånt eller?Det är inget jag skulle rekommendera om man är ovan,det är mindre riskfyllt med en bättre rejäl luftkylare för man har ju sett skräckhistorierna här på forumet om läckande vattenkylning som drar med sig övriga komponenter och vissa har inte fått något knappt på garantin:(

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Med radiator menar han sluten vattenkylning typ corsair H100 och sånt eller?Det är inget jag skulle rekommendera om man är ovan,det är mindre riskfyllt med en bättre rejäl luftkylare för man har ju sett skräckhistorierna här på forumet om läckande vattenkylning som drar med sig övriga komponenter och vissa har inte fått något knappt på garantin:(

Yes, blir så att åka och köpa kylarpasta imorrn, blir denna bra tro?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makan747:

Yes, blir så att åka och köpa kylarpasta imorrn, blir denna bra tro?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Bästa som finns, använd inte för mycket bara.
Lägg som en ärta eller okokt riskorn i mitten av cpun, kylaren kommer trycka ut det jämnt och fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Bästa som finns, använd inte för mycket bara.
Lägg som en ärta eller okokt riskorn i mitten av cpun, kylaren kommer trycka ut det jämnt och fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, men troru det kommer att göra en stor skillnad, alltså med temperaturen, hur mycket tror du att den kommer gå ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makan747:

Yes, men troru det kommer att göra en stor skillnad, alltså med temperaturen, hur mycket tror du att den kommer gå ner?

det kommer göra bra med skillnad om du monterar kylaren rätt med bra pasta, men det bästa är att köpa en bättre kylare.
http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...
där har du en prisvärd och bra kylare som kommer göra STOR skillnad!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

det kommer göra bra med skillnad om du monterar kylaren rätt med bra pasta, men det bästa är att köpa en bättre kylare.
http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...
där har du en prisvärd och bra kylare som kommer göra STOR skillnad!

Okej, nu har jag lagt på ny kylpasta, rensat fläkten, då det var MYCKET damm som täckte för.. MEN nu när jag spelar BF4 har jag 50 - 60 grader, vilket är jätte bra! Men jag har fortfarande 35 - 45 FPS på bf4 ..

Permalänk
Medlem

Alltså, dedär är ett svårt fall, verkar inte som de är kortet som det är fel på, utan någonstans i din dator..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruberg:

Alltså, dedär är ett svårt fall, verkar inte som de är kortet som det är fel på, utan någonstans i din dator..

Joo jag vet, men sen så säger många att det är BIOS som måste uppdaters, men jag vet inte .. kan det verkligen vara det som minskar med 70 FPS? ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makan747:

Joo jag vet, men sen så säger många att det är BIOS som måste uppdaters, men jag vet inte .. kan det verkligen vara det som minskar med 70 FPS? ..

Det tror jag knappast, en BIOS uppdatering borde inte kunna göra så mycket.
Men om jag vore du så skulle jag försöka med vad som helst, om du har lust så dra ner senaste BIOS för ditt kort så hjälper jag dig genom processen att uppdatera BIOS.
Kontakta mig på skype

/Mattias

Visa signatur

WS: | R7 7800X3D | G.Skill 32Gb DDR5 | MSI X670E Tomahawk | EVGA GTX 1080Ti FTW3 |

Laptop: | Apple MacBook Pro 14" (M3 Pro 11-core) |

Permalänk

Kör 3DMark och posta en länk till dina resultat. Om du får normala resultat i 3DMark så måste det vara något annat som gör att BF4 fungerar dåligt. Hur ser processoranvändningen ut i idle när du inte gör något speciellt på datorn?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Makan747:

Okej, nu har jag lagt på ny kylpasta, rensat fläkten, då det var MYCKET damm som täckte för.. MEN nu när jag spelar BF4 har jag 50 - 60 grader, vilket är jätte bra! Men jag har fortfarande 35 - 45 FPS på bf4 ..

Bra att du fick ordning på processortemperaturen. Dom där värdena du lade upp hade den inte mått bra av att gå med under en längre tid. För att inte tala om att du tappade all prestanda..

Jag antar att de låga fps du får nu är med 780 kortet installerat igen? Vill bara vara helt på det klara med att du inte sitter o försöker med ditt 570

Jag kan ju flika in med att även jag har en oklockad 2500k och ett GTX780 och jag sitter för det mesta med över 100fps i BF4 på ultra. Dippar ner till runt 80 ibland men det är ju acceptabelt. Upplösning är 1680x1050

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Bra att du fick ordning på processortemperaturen. Dom där värdena du lade upp hade den inte mått bra av att gå med under en längre tid. För att inte tala om att du tappade all prestanda..

Jag antar att de låga fps du får nu är med 780 kortet installerat igen? Vill bara vara helt på det klara med att du inte sitter o försöker med ditt 570

Jag kan ju flika in med att även jag har en oklockad 2500k och ett GTX780 och jag sitter för det mesta med över 100fps i BF4 på ultra. Dippar ner till runt 80 ibland men det är ju acceptabelt. Upplösning är 1680x1050

Joo, just nu sitter jag med mitt 570 då mit 780 är inne fortfarande hos webhallen.
Jag provade även samma upplösning som du spelar med, det var då jag fick ungefär 5 FPS mer.

Skrivet av fantomsmurfen:

Kör 3DMark och posta en länk till dina resultat. Om du får normala resultat i 3DMark så måste det vara något annat som gör att BF4 fungerar dåligt. Hur ser processoranvändningen ut i idle när du inte gör något speciellt på datorn?

Jag minns att jag hade jätte dåliga resultat på mitt 780, minns endast att FPS:en låg på 54 i genomsnitt.

Permalänk
Skrivet av Makan747:

Jag minns att jag hade jätte dåliga resultat på mitt 780, minns endast att FPS:en låg på 54 i genomsnitt.

Kör det igen och posta en länk till dina resultat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av Makan747:

Joo, just nu sitter jag med mitt 570 då mit 780 är inne fortfarande hos webhallen.
Jag provade även samma upplösning som du spelar med, det var då jag fick ungefär 5 FPS mer.

Då är det nog så att ditt grafikkort inte orkar med mer FPS än så faktiskt.
Innan jag köpte mitt 780 hade jag två stycken Radeon 6870 kort. Som är någotsånär jämförbara med GTX570. 570 är ett snabbare kort men har ungefär samma mängd grafikminne på 1gig cirka.
Jag kunde spela BF4 med mina 6870 och det flöt helt ok men jag var tvungen att ha i princip allting på det lägsta pga den låga mängden minne. Det gick alltså men tänk på att jag hade TVÅ kort. Du har bara ett. Nu är 570 cirka 30% snabbare än ett 6870 men slutsatsen är att ett 570 inte riktigt räcker hela vägen.
Det du kan göra tills du får tillbaka ditt 780 igen är att prova med precis allt på lägsta inställningarna som är möjligt och se vad som händer med din FPS då. Blir det spelbart eller ej? Och sen ska du ju inte köra på samma upplösning som mig utan den som din skärm är på. Vanligtvis 1920x1080. Anledningen att jag har en annan upplösning är att jag har en skärm i det lite mer ovanliga formatet 16:10 iställer för 16:9.

Du kan nog också med fördel ringa Webhallen och säga att dom kan avbryta sin felsökning och skicka tillbaka kortet till dig. Det är med största sannolikhet inget fel på det. Dina problem du hade innan berodde ju helt på processorn.

Vill även tillägga att det är ingen idé att du gör jämförelser mellan FPS du fick innan du monterade om cpu-kylaren och de FPS du får nu. De är inte på något som helst sett jämförbara. Spelreglerna ändrades fullkomligt nu när CPUn får den kylning den behöver. För att inte tala om att det är två olika grafikkort i helt olika prestandaklasser.

Så för att summera. Dumpa grafikinställningarna i BF4 ner i bott innan du fått in ditt 780 i burken igen så kanske det blir spelbart.
När du får 780 kortet igen är det nog bara o gejma på

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med mitt 780 jag köpte. Krigade på som satan på vad som kunde vara fel. Tills jag öppnade upp datorn och kollade innuti och såg att min kylpasta runnit bort...?

min tråd: http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1244449-i7-3770k-fe...

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem

Skrivet av The Slayer:

Skrivet av The Slayer:

Då är det nog så att ditt grafikkort inte orkar med mer FPS än så faktiskt.
Innan jag köpte mitt 780 hade jag två stycken Radeon 6870 kort. Som är någotsånär jämförbara med GTX570. 570 är ett snabbare kort men har ungefär samma mängd grafikminne på 1gig cirka.
Jag kunde spela BF4 med mina 6870 och det flöt helt ok men jag var tvungen att ha i princip allting på det lägsta pga den låga mängden minne. Det gick alltså men tänk på att jag hade TVÅ kort. Du har bara ett. Nu är 570 cirka 30% snabbare än ett 6870 men slutsatsen är att ett 570 inte riktigt räcker hela vägen.
Det du kan göra tills du får tillbaka ditt 780 igen är att prova med precis allt på lägsta inställningarna som är möjligt och se vad som händer med din FPS då. Blir det spelbart eller ej? Och sen ska du ju inte köra på samma upplösning som mig utan den som din skärm är på. Vanligtvis 1920x1080. Anledningen att jag har en annan upplösning är att jag har en skärm i det lite mer ovanliga formatet 16:10 iställer för 16:9.

Du kan nog också med fördel ringa Webhallen och säga att dom kan avbryta sin felsökning och skicka tillbaka kortet till dig. Det är med största sannolikhet inget fel på det. Dina problem du hade innan berodde ju helt på processorn.

Vill även tillägga att det är ingen idé att du gör jämförelser mellan FPS du fick innan du monterade om cpu-kylaren och de FPS du får nu. De är inte på något som helst sett jämförbara. Spelreglerna ändrades fullkomligt nu när CPUn får den kylning den behöver. För att inte tala om att det är två olika grafikkort i helt olika prestandaklasser.

Så för att summera. Dumpa grafikinställningarna i BF4 ner i bott innan du fått in ditt 780 i burken igen så kanske det blir spelbart.
När du får 780 kortet igen är det nog bara o gejma på

Förstår inte riktigt, vad är det som har löst mitt problem?
Vad är det som gör att det kommer helt plötsligt bli bättre nu med mitt nya grafikkort än vad det ar innan?
Min FPS på 570 har inte blivit bättre?

Permalänk

Om du skulle köra 3DMark skulle vi veta om det är ditt grafikkort eller din processor som underpresterar. Eller så kanske det är helt normala resultat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makan747:

Vad är det som gör att det kommer helt plötsligt bli bättre nu med mitt nya grafikkort än vad det ar innan?

Eftersom processorn inte behöver jobba lika hårt med 570t som med 780t så kommer den inte hålla tillbaka dig.
Prova med ditt 780 igen och se om det fungerar som det ska innan du börjar leta andra felkällor.

Permalänk
Skrivet av Makan747:

Innan hade du ju temperaturproblem på din processor. Det är så att när processorn når 95 grader så börjar den klocka ner sig för att inte ta skada. Alltså den gör sig själv långsammare för att inte överhettas. Processorn matar grafikkortet med information om man tar det lite förenklat. Om processorn är för långsam så kan inte grafikkortet prestera fullt ut. Detta gjorde att ditt 780 inte ens gick på halvfart förut eftersom din processor var överhettad och klockade ner sig.
Stoppar du i 780 kortet igen ska du nog se att allt fungerar som det är meningen.

Om du skulle köra 3DMark skulle vi veta om det är ditt grafikkort eller din processor som underpresterar. Eller så kanske det är helt normala resultat.

Eller så tar du o läser igenom hela tråden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fint att du löste det med CPU, nu till nästa del. När du installerade ditt nya grafikkort, hur avinstallerade du det gamla? Vilka drivrutiner kör du nu? Kör en runda med 3D Mark (gratis) och posta ditt resultat här. Sen finns det ju alltid chansen att du kopplat in DVI-kabeln i moderkortet istället för grafikkortet, alternativt att du är tvungen att stänga av de interna gpun på cpun.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av The Slayer:

Eller så tar du o läser igenom hela tråden?

Jag ser inga 3DMark resultat i tråden. Så du menar att han kör med sitt gamla 570 nu och inte med sitt 780?

Visa signatur

Permalänk

Jag ser inga 3DMark resultat i tråden. Så du menar att han kör med sitt gamla 570 nu och inte med sitt 780?

EDIT: Ok ser att han gör det. Idiotiskt att tro att man borde få mer fps än vad han får med ett 570.

Visa signatur