Permalänk

Ny Zenbook leder ström!

Hej!
köpte en Zenbook ux302LG idag och när jag kopplar i strömmen känner jag att chassit är lite lätt ledande.
Detta försvinner när jag drar ut ladningskabeln.
Är det normalt för metalchassin? Eller är något trasigt? tex laddaren?
Tack

Permalänk
Medlem

Om du har ojordat uttag är det helt normalt, och tyvärr något man i princip alltid upplever med chassin i metall.

Permalänk

Tack för svaret.
Jag testade nu i flera jordade uttag och tyvärr var det samma sak.
Är det också normalt?
Borde jag inte reklamera den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleanka123:

Tack för svaret.
Är det också normalt?

Har själv en laptop av metallchassi som jag får småstötar av då och då när strömkabeln är inkopplad, så tror att det är relativt "vanligt" att man får det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är inget fel på datorn. Det är fel på ditt hus som inte har jordade uttag.

Permalänk
Skrivet av kalleanka123:

Tack för svaret.
Är det också normalt?

Det är inte normalt att chassit ska ha spänning när det laddar eftersom det ska vara dubbelt isolerat enligt lag, precis som damsugare. Helt klart ett reklamationsärende.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Om du har ojordat uttag är det helt normalt, och tyvärr något man i princip alltid upplever med chassin i metall.

Skrivet av beh:

Det är inget fel på datorn. Det är fel på ditt hus som inte har jordade uttag.

Det hjälper knappast om kontakten är av europlug-typ.
Vad jag kan se av reservdelar så är det fallet: http://www.asusparts.eu/se/partfinder/Asus/Notebook/U%20Serie...

Jag hade en liknande upplevelse av min gamla HTC Desire, där kanten upplevdes som att den var spänningssatt. 5V är ju dock inte så mycket att jag fick stötar av den.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Det hjälper knappast om kontakten är av europlug-typ.
Vad jag kan se av reservdelar så är det fallet: http://www.asusparts.eu/se/partfinder/Asus/Notebook/U%20Serie...

Jag hade en liknande upplevelse av min gamla HTC Desire, där kanten upplevdes som att den var spänningssatt. 5V är ju dock inte så mycket att jag fick stötar av den.

Sant om datorn inte kan jordas kan det bjuda på problem.

PS. Hur stark stöt man kan få via ett sådant problem har inget att göra med hur många volt laddaren ger!

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Sant om datorn inte kan jordas kan det bjuda på problem.

PS. Hur stark stöt man kan få via ett sådant problem har inget att göra med hur många volt laddaren ger!

Givetvis påverkar laddaren hur kraftig stöten blir. Man kan inte få högre spänning i chassit än den maximala spänningen i datorn då det är ett isolationsfel.
Spänning och ström går hand i hand. Ju högre spänning desto högre ström.
Är spänningen under en viss gräns (~50 V) så är risken för personskador ganska liten då resistansen i huden vanligtvis är tillräcklig för blockera strömmen.
I detta fallet är det även likspänning vilket inte är lika farligt som växelspänning.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Kontakten i datorn är väl ändå 2-polig, så skyddsjorden gör ju varken till eller från efter laddaren. Rekalmera säger jag, den borde inte leda ateöm.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Tack för alla svar!
Jag misstänker också att det är relativt vanligt.
Men nu provade jag den även i ett jordat uttag och det var förfarande strömförande.
Ska in med den nu på lunchen och kräva en ny.

Permalänk
Medlem

Inget fel på den, varit så på alla datorer jag testat beroende på hur ochvar den pluggats in i väggen, från många olika tillverkare. Är ju ingenting farligt så...

Permalänk

Inget fel.
Varit så på flera datorer i min ägo, allt från Dell till Asus.

Permalänk
Medlem

Alla Macbooks jag varit i kontakt med lider av samma problem (5 st kanske).
Inte för att det berättigar något... Finns det "lagar" eller riktlinjer som reglerar detta?

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Medlem

Min Zenbook leder då inte ström i varken jordat eller ojordat uttag så jag tror knappast det skall vara så...

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 9950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[Asus Astral RTX 5090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk

Jag har hanterat 7 st olika Macbook datorer med metall chassin i mitt hem och det har aldrig varit någon ström in dem.
Sedan har jag även klämt på ett dussintal Macbook datorer hos återförsäljare och på Applestore. Aldrig varit ström i någon av dem heller...

Kan det inte vara så att ni förväxlar resonans med "ström"? För om man drar sitt finger över en aluminium-yta uppstår det vibrationen som kan kännas som "ström".

Permalänk

Tänkte säga att det har med den borstade ytan att göra, hade lika på en stationär dator då det vibrerade/surrade lite när man drog handen över chassit. Men kan inte hitta något som stärker min teori. Fick aldrig någon stöt eller problem med min dator iaf.

Oh förutom ovanstående post då ser jag nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag har hanterat 7 st olika Macbook datorer med metall chassin i mitt hem och det har aldrig varit någon ström in dem.
Sedan har jag även klämt på ett dussintal Macbook datorer hos återförsäljare och på Applestore. Aldrig varit ström i någon av dem heller...

Kan det inte vara så att ni förväxlar resonans med "ström"? För om man drar sitt finger över en aluminium-yta uppstår det vibrationen som kan kännas som "ström".

Det är just när den är inkopplad som den "vibrerar" medan man drar sitt finger över ytan. Kopplar man ur laddaren vibrerar det inte längre.
Jag är inte övertygad om att det är resonans. Notera att man märker tydlig skillnad när laddaren är ikopplad eller inte!

Edit: Någon med multimeter skulle kunna kolla detta enkelt.

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk
Skrivet av Umiss:

Det är just när den är inkopplad som den "vibrerar" medan man drar sitt finger över ytan. Kopplar man ur laddaren vibrerar det inte längre.
Jag är inte övertygad om att det är resonans. Notera att man märker tydlig skillnad när laddaren är ikopplad eller inte!

Edit: Någon med multimeter skulle kunna kolla detta enkelt.

Jo, jag testade och får samma resultat. Men jag tror fortfarande inte det är "ström" man känner. Ytan är oxiderad och kan således inte leda ström. (Inte så lätt, det ska till en jävla massa volt om man ska leda ström genom en keram)

När man kopplar in laddaren så kommer det gå ström inuti datorn som alstrar magnetfält, eftersom aluminium är paramagnetiskt så kommer det därför uppstå små vibrationen när du drar fingret över aluminium ytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Även jag och min flickvän har MacBooks med aluminiumchassi och jag har då aldrig upplevt att dess chassin skulle vara strömförande.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jo, jag testade och får samma resultat. Men jag tror fortfarande inte det är "ström" man känner. Ytan är oxiderad och kan således inte leda ström. (Inte så lätt, det ska till en jävla massa volt om man ska leda ström genom en keram)

När man kopplar in laddaren så kommer det gå ström inuti datorn som alstrar magnetfält, eftersom aluminium är paramagnetiskt så kommer det därför uppstå små vibrationen när du drar fingret över aluminium ytan.

Paramagnetism är nästintill synonymt med ingen magnetism, såvida inte ett signifikant magnetfält appliceras.
Angående liknelsen till keramik så beror det på hur chassit ser ut. Aluminium ett tunt oxidlager ytterst. Det behöver inte betyda att det är aluminiumoxid rakt igenom (antar att det är detta du menar med keramik).

Jag säger inte att det du sagt inte stämmer, men jag har svårt att köpa att magnetismen är ansvarig i det här fallet.
Bildas det ett magnetfält under laddningen av batteriet enbart, och man fäller upp skärmen borde isf effekten minskas när man drar fingret över baksidan av skärmen då den kommer längre bort från strömmen, exempelvis (finns det någon anledning till att strömen skulle sprida sig homogent i chassit om inte chassit vart ledande?).

I andra fallet kan man resonera att det alltid går ström igenom datorn, även om laddaren inte är inkopplad. Så effekten borde vara där ändå i så fall.

Aja, man kan ju spekulera i all oändlighet, tror inte vi kommer så långt på det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Umiss:

Paramagnetism är nästintill synonymt med ingen magnetism, såvida inte ett signifikant magnetfält appliceras.
Angående liknelsen till keramik så beror det på hur chassit ser ut. Aluminium ett tunt oxidlager ytterst. Det behöver inte betyda att det är aluminiumoxid rakt igenom (antar att det är detta du menar med keramik).

Jag säger inte att det du sagt inte stämmer, men jag har svårt att köpa att magnetismen är ansvarig i det här fallet.
Bildas det ett magnetfält under laddningen av batteriet enbart, och man fäller upp skärmen borde isf effekten minskas när man drar fingret över baksidan av skärmen då den kommer längre bort från strömmen, exempelvis (finns det någon anledning till att strömen skulle sprida sig homogent i chassit om inte chassit vart ledande?).

I andra fallet kan man resonera att det alltid går ström igenom datorn, även om laddaren inte är inkopplad. Så effekten borde vara där ändå i så fall.

Aja, man kan ju spekulera i all oändlighet, tror inte vi kommer så långt på det.

Paramagnetisk betyder att aluminium blir magnetiskt när andra magnetfällt är närvarande. Exakt vad vibrationerna beror på är svårt att säga. Men någonting med el är det ialf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Givetvis påverkar laddaren hur kraftig stöten blir. Man kan inte få högre spänning i chassit än den maximala spänningen i datorn då det är ett isolationsfel.

Joho, då.

Detta handlar om en kapacitiv koppling mellan primär och sekundär i nätdelen; spänningen är antagligen i storleksordningen 100-200 V. Strömstyrkan som den lilla kapacitansen kan ge är dock helt ofarlig.

Permalänk

Tillbaka från datorbutiken.
De var förvånade och sa: "så ska det inte vara".
Det undersökte en dator till (den enda de hade), den hade samma problem.
Jag skulle höra av mig när de fått in nya datorer i dagarna.
Hoppas inte alla datorer har samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleanka123:

Tillbaka från datorbutiken.
De var förvånade och sa: "så ska det inte vara".
Det undersökte en dator till (den enda de hade), den hade samma problem.
Jag skulle höra av mig när de fått in nya datorer i dagarna.
Hoppas inte alla datorer har samma problem.

Alla kommer inte ha samma problem då det inte är ett problem till att börja med.

Permalänk
Medlem

Blir lite rädd över hur många kommentarer som finns här påståenden tagna helt ur luften. Eventuella elfel kan vara riktigt allvarliga och man bör inte ge råd och säga att det är ofarligt om man inte vet vad man talar om. Som någon säger så kan det vara ett fel i transformatorn, vilket gör att nätspänning kan läcka igenom till enheten, och inte alls den lågspänning som finns i batterierna. Elfel kan också såklart leda till problem med batterier, vilket kan orsaka brandfara beroende på batteriets kemiska sammansättning.

Att påstå att aluminium inte är elektriskt ledande för att det har ett tunt oxidskikt är inte sant. Det har heller ingenting med dess paramagnetism att göra. Förklara gärna hur ett fingers rörelse skulle kunna applicera ett magnetfält som är så pass starkt att det kan kännas av som vibrationer?

Det man känner på en Zenbook känner jag dock igen, men jag tror det har mer med metallens räfflade struktur att göra. Troligen skapas det små vibrationer när man drar fingret över ytan, som ligger nära chassits egenfrekvens/resonansfrekvens, vilket gör att det känns som en "hummande" känsla, och detta hummande kanske förknippas med hummandet av en transformator. Jag har dock aldrig tänkt på att det skulle vara skillnad om laddaren sitter i eller ej, men kanske kan laddarpluggen vara en tillräcklig störning för att dämpa resonansen. Prova att sätta ett till finger på datorn medan du drar det andra. Minskar inte effekten då också?

Tycker du gjorde rätt som lämnade tillbaka enheten. Lite inte på lösa påståenden på ett forum, utan låt återförsäljaren höra med kunnig tekniker istället.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Blir lite rädd över hur många kommentarer som finns här påståenden tagna helt ur luften. Eventuella elfel kan vara riktigt allvarliga och man bör inte ge råd och säga att det är ofarligt om man inte vet vad man talar om. Som någon säger så kan det vara ett fel i transformatorn, vilket gör att nätspänning kan läcka igenom till enheten, och inte alls den lågspänning som finns i batterierna. Elfel kan också såklart leda till problem med batterier, vilket kan orsaka brandfara beroende på batteriets kemiska sammansättning.

Att påstå att aluminium inte är elektriskt ledande för att det har ett tunt oxidskikt är inte sant. Det har heller ingenting med dess paramagnetism att göra. Förklara gärna hur ett fingers rörelse skulle kunna applicera ett magnetfält som är så pass starkt att det kan kännas av som vibrationer?

Det man känner på en Zenbook känner jag dock igen, men jag tror det har mer med metallens räfflade struktur att göra. Troligen skapas det små vibrationer när man drar fingret över ytan, som ligger nära chassits egenfrekvens/resonansfrekvens, vilket gör att det känns som en "hummande" känsla, och detta hummande kanske förknippas med hummandet av en transformator. Jag har dock aldrig tänkt på att det skulle vara skillnad om laddaren sitter i eller ej, men kanske kan laddarpluggen vara en tillräcklig störning för att dämpa resonansen. Prova att sätta ett till finger på datorn medan du drar det andra. Minskar inte effekten då också?

Tycker du gjorde rätt som lämnade tillbaka enheten. Lite inte på lösa påståenden på ett forum, utan låt återförsäljaren höra med kunnig tekniker istället.

Detta är varken något fel eller särskilt ovanligt. Som sagt är det helt ofarligt och något som man helt enkelt "får på köpet" med ojordade nätdelar.

Brummandet försvinner när man drar ur sladden så det har ingenting med ytans struktur att göra.

// blivande elektroingenjör

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Detta är varken något fel eller särskilt ovanligt. Som sagt är det helt ofarligt och något som man helt enkelt "får på köpet" med ojordade nätdelar.

Brummandet försvinner när man drar ur sladden så det har ingenting med ytans struktur att göra.

// blivande elektroingenjör

Helt rätt försvinner det när jag drog ut kontakten.
Tror du alla de nya zenbooks har denna defekten?

Permalänk
Skrivet av kalleanka123:

Helt rätt försvinner det när jag drog ut kontakten.
Tror du alla de nya zenbooks har denna defekten?

Mina vibrationer försvann efter att jag gjorde rent själva kontakten (där laddaren överför strömmen) och där man pluggar i kontakten (på datorn).

Permalänk
Medlem

Jag har en nyköpt Zenbook ux305 , och när jag håller på den kan jag känna en viss elektricitet.

Ännu en märkligare grej:
Tjejen satt och skrev med sin Macbook (utan strömkabel) och jag satt med min Asus Zenbook (med strömkabel). Då samtidigt som jag höll min ena hand på datorn och rörde henne så fick vi stötar av varandra. (Aj! vad gör du!? skrek hon!) haha... Stötarna försvann då jag pluggade ur min strömkabel från Asus Zenbooken.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz | Mobo: Asus ROG Strix Z370E Gaming ATX | Minne: G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB C14 | GPU: Asus GeForce GTX 1080ti Strix Gaming 11GB | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | HDD: 3TB Seagate Barracuda | Nätagg: Corsair HX750i 750W 80 Plus Platinum | CPU-kylare: NZXT Kraken X62 v2 | Chassi: Fractal Design Define C Temp G | Chassi-fläktar: 2st 120mm fläktar