Displaylink DL-5500 levererar 4K-upplösning via USB 3.0

Permalänk
Melding Plague

Displaylink DL-5500 levererar 4K-upplösning via USB 3.0

Högre upplösningar kräver högre bandbredd, vilket gör att många av dagens gränssnitt inte hänger med. Nu lovar Displaylink videoströmning av 4K-upplösning via USB 3.0.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken Hz pratar vi om här?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Äntligen! Detta har jag längtat efter länge! Hoppas det kommer skärmar som kan matas med ström över USB också. Säg hejdå till kabelhärvan!

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Borde väl kunna bli viss tidsfördröjning innan bilden visas när det överförs med komprimering? Funkar nog för skrivbordsarbete eller titta på video men kanske kan ge visst lagg för de som spelar spel?

Permalänk
Medlem

Försöker förstå vad det är man gör men lyckas verkligen inte.. Någon som kan förklara?
Vart stoppar man in sladden etcetc, hur skulle setupen vara?

Permalänk

Disaplayport 1.2 ger äkta 4K medans USB3 get *host* "TV" 4k *host*.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Tycker inte de låter som någon bra lösning, själv kör jag DisplayPort klarar 4K och har dessutom stöd för högre Hz än t.ex. HDMI 1.3 så jag hade valt HDMI 2.0 eller DP varje dag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av qaaka:

Försöker förstå vad det är man gör men lyckas verkligen inte.. Någon som kan förklara?
Vart stoppar man in sladden etcetc, hur skulle setupen vara?

Ett exempel är enkla dockningsstationer för laptopar som drivs med USB. Så du har en låda på skrivbordet som du kopplar ihop med din laptop med USB 3.0. I den lådan har du sedan massa andra kontakter som fler USB, skärmanslutning, nätverk och ljud. Detta för att man enkelt ska kunna bygga en vettig arbetsplats med skärm, skrivare, tangentbord, mus, ljudanläggning, nätverk och ändå göra det lätt att ta med sig laptopen när man går utan att behöva dra ut mängder av sladdar. Titta till exempel på de här:

http://www.dustinhome.se/product/5010379708/deltaco-usb-docki...
http://www.dustinhome.se/product/5010653831/targus-usb-3-0-du...

Laptopar som är inriktade mot företag brukar ha en egen dockningskontakt i botten så de går att montera in i en specialdocka som ger liknande funktionalitet. Här är ett alternativ om man har en av alla de laptops som saknar proprietär dockningskontakt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har testat två usb-dockningsstationer, värdelösa. Bilden blir sämre och märkbart segare.

USB-grafikkort är inte ett alternativ enligt mig.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 2600K, 16GB DDR3, Gigabyte GF680 OC 2GB SLI
Bärbar: Macbook Air 13", Intel Core i7, 8GB DDR3
HTPC: Intel i3 3220, 4GB DDR3, 120GB SSD

Permalänk
Medlem

Krävs det inte sjuka bandbreddar för höga upplösningar. Om man har 32bits färgdjup och ska köra 4k i 60Hz är det väl ganska många Gbit/s som krävs? eller tänker jag helt fel...

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vilken Hz pratar vi om här?

Dessa faktorer tillsammans gör det möjligt att driva upplösningar i upp till 3 840 x 2 160 pixlar via en ensam USB 3.0-anslutning till HDMI 1.4.

Enbart HDMI 2.0 klarar 4K vid 60Hz, vad jag förstått nyheten är det en adapter till 1.4. 30Hz alltså. HDMI är ju kasst jämfört med Displayport, jag fattar inte grejen med HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Dessa faktorer tillsammans gör det möjligt att driva upplösningar i upp till 3 840 x 2 160 pixlar via en ensam USB 3.0-anslutning till HDMI 1.4.

Enbart HDMI 2.0 klarar 4K vid 60Hz, vad jag förstått nyheten är det en adapter till 1.4. 30Hz alltså. HDMI är ju kasst jämfört med Displayport, jag fattar inte grejen med HDMI.

Suck.. Jag ser verkligen ingen stor marknad (rätta mig gärna om jag har fel) för endast kunna köra 30hz i den upplösningen eller överhuvudtaget?
Varför kan man inte bara sätta en standard att 60hz är minimum krav från början?

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Suck.. Jag ser verkligen ingen stor marknad (rätta mig gärna om jag har fel) för endast kunna köra 30hz i den upplösningen eller överhuvudtaget?
Varför kan man inte bara sätta en standard att 60hz är minimum krav från början?

60hz behövs inte för presentationer i typ powerpoint.
Finns faktiskt en rätt stor marknadsandel för detta. Hör och häpna: Utanför lagenheten/rummet/studentlyan/bilen/husvagnen finns det massor av företag som inte behöver ett 780ti för att visa bilder på sina nya designkläder tex

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Disaplayport 1.2 ger äkta 4K medans USB3 get *host* "TV" 4k *host*.

Men nu är väl denna teknik mer tänkt till dockningsstationer kanske, finns det många dockningsstationer för displayport?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av lite_:

60hz behövs inte för presentationer i typ powerpoint.
Finns faktiskt en rätt stor marknadsandel för detta. Hör och häpna: Utanför lagenheten/rummet/studentlyan/bilen/husvagnen finns det massor av företag som inte behöver ett 780ti för att visa bilder på sina nya designkläder tex

Vem har behov av 780 Ti i en bil?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur man INTE kan se en marknad för detta? Är man verkligen så insnöad att man tror att det enda som existerar i datorvärlden är "gaming"?

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Forbidden:

Suck.. Jag ser verkligen ingen stor marknad (rätta mig gärna om jag har fel) för endast kunna köra 30hz i den upplösningen eller överhuvudtaget?
Varför kan man inte bara sätta en standard att 60hz är minimum krav från början?

Det finns en värld utanför spelvärlden. På jobbet har vi till exempel en NUC som tillsammans med 2 st USB-grafikkort driver 4 st skärmar för att visa diverse statistik och information. Eftersom det är så låg uppdateringsfrekvens är till och med 30 Hz overkill för ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Vem har behov av 780 Ti i en bil?

Japaner

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ett exempel är enkla dockningsstationer för laptopar som drivs med USB. Så du har en låda på skrivbordet som du kopplar ihop med din laptop med USB 3.0. I den lådan har du sedan massa andra kontakter som fler USB, skärmanslutning, nätverk och ljud. Detta för att man enkelt ska kunna bygga en vettig arbetsplats med skärm, skrivare, tangentbord, mus, ljudanläggning, nätverk och ändå göra det lätt att ta med sig laptopen när man går utan att behöva dra ut mängder av sladdar. Titta till exempel på de här:

http://www.dustinhome.se/product/5010379708/deltaco-usb-docki...
http://www.dustinhome.se/product/5010653831/targus-usb-3-0-du...

Laptopar som är inriktade mot företag brukar ha en egen dockningskontakt i botten så de går att montera in i en specialdocka som ger liknande funktionalitet. Här är ett alternativ om man har en av alla de laptops som saknar proprietär dockningskontakt.

Jag använder en USB-setup på jobbet av en typ som Zotamedu beskriver (använder en docka från Targus). När man kommer till jobbet fipplar man in en USB3 + en miniDP på Surface Pro 2 och får därmed 3 skärmar (1440p + 2st 1080p) + tangentbord + mus + ljud + nätverk på ett bra sätt. Sedan är det bara att koppla loss SP2 och ta med den när det behövs. För desktoparbete funkar DisplayLink helt okej, men det är inget man spelar spel på även om det går. Vid fullskärmsvideo har jag sett drivern gå upp till 15% CPU på min SP2 (en i5-U4200) så den drar en ej försumbar mängd CPU när stora frekventa uppdateringar sker.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

DVI

Dual link DVI har fler stift och högre bandbredd än USB3. Varför kan man inte förtsätta använda det?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Dual link DVI har fler stift och högre bandbredd än USB3. Varför kan man inte förtsätta använda det?

Hela tricket här är att de använder videokomprimering. Det ger avsevärt sämre bild, men man kan föra över den över ett interface med lägre bandvidd. Det kräver ju dock att man har elektronik vid skärmen som packar upp bilden igen, eller snarare en box med usb in och hdmi/displayport ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JAZIP:

Äntligen! Detta har jag längtat efter länge! Hoppas det kommer skärmar som kan matas med ström över USB också. Säg hejdå till kabelhärvan!

Om du är beredd att offra bildkvalité så visst, trevligt tillskott.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av danedi:

Dual link DVI har fler stift och högre bandbredd än USB3. Varför kan man inte förtsätta använda det?

För att det är till för något helt annat. Det här är inte en ersättare för DVI, DisplayPort eller HDMI. Det är till för externa grafikkort som har massa användningsområden. Sen tidigare i tråden för ett par exempel och länkar till användningsområden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Borde väl kunna bli viss tidsfördröjning innan bilden visas när det överförs med komprimering? Funkar nog för skrivbordsarbete eller titta på video men kanske kan ge visst lagg för de som spelar spel?

Dröjer dock nog X antal år innan spel flyter på bra i 4K, trots att det finns överföringsstandarder för det. Denna standard känns mer som om den är för "kontorsbruk" eller filmtittande.

Permalänk
Medlem

Den nya specifikationen för DisplayPort 1.3 kommer förhoppningsvis att göra det möjligt för dockor baserade på denna att förmedla bild, data och ström på bra sätt så att vi slipper tumma på kvalitet och/eller använda så många kablar som idag.

För någon vecka sedan så anammades DockPort till den nya DisplayPort-standarden och om AMDs "Free-Sync"-demo sätter lite mer press på dem kan vi förhoppningsvis även se variabel uppdateringsfrekvens i den nya DP-standarden så vi inte behöver köpa GSync-prylar och låsa oss till en proprietär lösning för det ändamålet.

Källor:

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gix:

Det finns en värld utanför spelvärlden. På jobbet har vi till exempel en NUC som tillsammans med 2 st USB-grafikkort driver 4 st skärmar för att visa diverse statistik och information. Eftersom det är så låg uppdateringsfrekvens är till och med 30 Hz overkill för ändamålet.

Hade inte alls just spel i åtanke när jag skrev, men jag förstår vad du menar.
Min tanke var väl mer att sätta/skapa en typ av standard så att 60Hz är ett minimum men att du på egen hand kan sänka till 30Hz, eller va du nu önskar, efter behov. Likt Tv som verkar ha satt 50Hz som nån typ av standard.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Forbidden:

Hade inte alls just spel i åtanke när jag skrev, men jag förstår vad du menar.
Min tanke var väl mer att sätta/skapa en typ av standard så att 60Hz är ett minimum men att du på egen hand kan sänka till 30Hz, eller va du nu önskar, efter behov. Likt Tv som verkar ha satt 50Hz som nån typ av standard.

Du menar 25p eller 50i. Film är antingen 25 eller 29,99 FPS på TV och 24 på bio. 50 Hz gäller bara för CRT eftersom de bara ritar varannan linje vid varje svep så för att rita 25 bilder per sekund så måste man uppdatera hela skärmen 50 gånger per sekund. Men det är fortfarande bara 25 hela bilder.

Så 60 Hz är så mycket standard i datorer som 50 Hz är för TV för det är det normala skrivbordet arbetar i.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

Vilken Hz pratar vi om här?

Att spela i 4K med 24/30hz kommer inte på frågan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Dual link DVI har fler stift och högre bandbredd än USB3. Varför kan man inte förtsätta använda det?

Håll i hatten, pata har många många fler stift än sata, seriell port har fler stift än usb. PS/2 har fler stift än USB.

Hur många ultrabooks ser du med DVI? Hur många har överhuvudtaget extra grafikutgångar? Hur många av förra generationens grafikkort kan driva 4k skärm?

Vet du inte svaren på ovanstående frågor inser jag att du inte förstår nyhetsvärdet av produkten ifråga.
Nyheten berättar nämligen att du väldigt enkelt kan få stöd för 4k skärm på en dator som inte haft den möjligheten tidigare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara