Muskampen 2025: Segraren korad!

Behöver skaffa nytt grafikkort vilket ska jag skaffa för att stödja Linux?

Permalänk
Medlem

Behöver skaffa nytt grafikkort vilket ska jag skaffa för att stödja Linux?

Behöver skaffa nytt grafikkort vilket ska jag skaffa för att stödja Linux? ATI eller Nvidia?
Jag spelar inte så himla mycket blir mest StarCraft 2 på Windows 7 partitionen.

Har absolut ingen koll på vem som är bäst för Linux filosofiskt eller tekniskt sett ATI eller Nvidia. Har haft lyckade och misslyckade installationserfarenheter från båda företagen när det gäller Linuxinstallationer. Så min taktik har alltid varit att hålla tummarna att grafikkorten ska fungera på Linux.

Behöver bli upplyst om grafikkortskriget på Linuxarenan 2013/2014.

Permalänk

ATI är AMD sedan 2009 I övrigt så krävs openGL för att lira på Linux. Vad jag vet så är inte det ett problem gällande grafikkort idag

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

nVidia är bättre val i Linux tycker jag. Detta säger jag av egen erfarenhet då jag äntligen tagit tag i att köra med AMD Mitt HD5770 funkar ypperligt på Linux faktiskt, men drivrutiner är någorlunda kvalitet. Men visst funkar det med AMD, det gör det. Samtidigt blir ju drivrutinerna bättre med tiden så. Lika bra att köra med AMD tycker jag

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk

Ska du bara köra desktop och ingen grafik-acceleration så spelar det ingen roll.

Ska du spela spel, skaffa NVIDIA och använd de proprietära drivrutinerna. AMD håller på att bli bättre men det är väldigt väldigt långt kvar. Mycket problem med spel i wine och inget officiellt Steam-stöd på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

nVidia är bättre val i Linux tycker jag. Detta säger jag av egen erfarenhet då jag äntligen tagit tag i att köra med AMD Mitt HD5770 funkar ypperligt på Linux faktiskt, men drivrutiner är någorlunda kvalitet. Men visst funkar det med AMD, det gör det. Samtidigt blir ju drivrutinerna bättre med tiden så. Lika bra att köra med AMD tycker jag

Va!?

Permalänk
Skrivet av addek83:

Lite motsägelsefullt ja :). Han måste ha skrivit fel någonstans.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Skrivet av Ch1p:

http://steamcommunity.com/linux
Steam-stöd finns till Linux. Visst fortarande i Beta stadie, men det finns.

OnT: Kör själv ett ATI/AMD 5770 på min linux burk, funkar hur fint som helst.
Inte det bästa kortet på planeten, men den gör sitt jobb.

Ja Steam-stöd finns till linux. Vad jag menade var att Steam för Linux inte stöder AMD-grafikkort (än, man jobbar ju på det pga SteamOS).

Tänker man köra wine så kan man i princip glömma det med AMD. Betydligt sämre performance, och i många fall fungerar det inte alls. Dessutom använder wine en reverse-engineered version av NVIDIAS shader-programvara för dx9-spel när GLSL inte fungerar. Måste GLSL alltså stängas av för att få ett spel att fungerar så fungerar det inte alls med AMD-kort (ex. Path of Exile)

Se även.:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=MTI5NjU

Denna bugg kan vara intressant att titta på också:
http://ati.cchtml.com/show_bug.cgi?id=528
^Detta visar alltså just på dålig shader-implementation. Inte fixat ännu.
Sedan är i princip hela WineHQ fullt med spel som fungerar med NVIDIA men inte med AMD (och för många saknas dessutom information för just AMD-funktionalitet för att de flesta gett upp att ens försöka)

För native spel:
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=27way_linu...
Men i stort sett kan man ju säga att det faktiskt fungerar hyfsat om det än är långt kvar att gå för AMD när det gäller native-linux.

Förutom då att AMD inte stöds av vdpau som i princip krävs för att spela upp högupplöst video utan screen tearing och dylikt.

Permalänk
Medlem

Om man har en bärbar dator med optimus (nvidia) är man rökt.
nVIDIA drivrutiner kan vara lite knepiga att installera om de inte finns i "software central" som i Ubuntu eller om du vill ha de senaste.
Jag har kört med AMD 4550 kort förut i Linux Mint med AMDs drivrutiner och aldrig haft problem även om vissa säger att drivrutinerna från AMD är dåliga så är det inget jag har upplevt och baserat på min erfarenhet så säger jag AMD.
Så länge nVIDIA inte stödjer optimus på laptops så nej tack nVIDIA

Permalänk

Linus Torvalds själv sa fuck you till nvidia så jag skulle nog köra Amd. De har fått boostade drivrutiner det senaste året Amd

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk

Om du vill "stödja" linux så ska du köpa AMD. AMD har anställt flera personer som jobbar på den öppna drivrutinen för deras grafikkort. Dess utvecklare samarbetar dessutom till viss mån med intel för att förbättra opengl/opencl stödet till open source drivrutinerna.

Nvidia har bättre (stängda) drivrutiner och där med högre prestanda. Men dom bidrar inte något till open source direkt.
Detta är en av anledningarna till att man är körd om man har optimus som MrRhoads påpekade.

Permalänk
Medlem

Om man läser runt på internet så känns det som att det är Nvidia man ska ha om man vill spela på Linux. Just för att amd inte har lika bra drivrutiner till linux som Nvidia har. Ur prestanda synpunkt. Har själv aldrig fått igång amd riktigt bra och spela med heller. Med med Nvidia så funkade det ganska bra. Så utifrån min erfarenhet så säger jag Nvidia är det man ska köra med i nuläget. Men sen är jag heller ingen Linux gud så kan ha missat nått.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Citat:

Linus Torvalds själv sa fuck you till nvidia så jag skulle nog köra Amd. De har fått boostade drivrutiner det senaste året Amd

Vilket han sa för ett och ett halvt år sedan (en evighet i teknikvärlden alltså) pga deras motvilja att stödja open-source. Inte pga dåliga linux-drivrutiner. Som respons har NVIDIA tagit kontakt med nouveau-utvecklarna för att hjälpa till då och då.

Citat:

Om du vill "stödja" linux så ska du köpa AMD. AMD har anställt flera personer som jobbar på den öppna drivrutinen för deras grafikkort. Dess utvecklare samarbetar dessutom till viss mån med intel för att förbättra opengl/opencl stödet till open source drivrutinerna.

Och ändå är drivrutinerna fortfarande i stort sätt värdelösa. Både proprietära och open-source. Antalet utvecklare spelar nog ingen roll om dem är dåliga på vad de gör.

Citat:

Om man har en bärbar dator med optimus (nvidia) är man rökt. [...] Så länge nVIDIA inte stödjer optimus på laptops så nej tack nVIDIA

Sedan slutet på 2013 stöds nu även Optimus fullt ut i NVIDIAs proprietära drivrutiner. Visserligen så får man lite mera screen-tearing vid videouppspelning än på andra GPU-lösningar, men det fungerar betydligt bättre än open-source alternativ och NVIDIA jobbar fortsatt på att fixa det. Ja, det kräver lite mera arbete att få igång än att bara installera drivrutiner, men det bör man ju i allmänhet vara beredd på när det gäller linux.

Så i slutändan är det såhär:

Kör du linux av ideologiska skäl, är du någon slags libertarian, anarkist, kommunist eller dylikt som är uppslukad av FOSS-tanken och tvärt vägrar ha kapitalistiskt stängd och proprietär programvara på din dator, ja då är det AMD som gäller.

Kör du linux för att du helt enkelt tycker det är bra och vill att saker och ting bara fungerar. Då är NVIDIA det naturliga valet.

Permalänk
Skrivet av Baba Tong:

Och ändå är drivrutinerna fortfarande i stort sätt värdelösa. Både proprietära och open-source. Antalet utvecklare spelar nog ingen roll om dem är dåliga på vad de gör.

Värdelösa skulle jag inte säga. Sämre än Nvidias, ja. Så om allt som spelar roll är att man ska maxa fps i valfritt spel så är Nvidia att föredra.

Skrivet av Baba Tong:

Sedan slutet på 2013 stöds nu även Optimus fullt ut i NVIDIAs proprietära drivrutiner. Visserligen så får man lite mera screen-tearing vid videouppspelning än på andra GPU-lösningar, men det fungerar betydligt bättre än open-source alternativ och NVIDIA jobbar fortsatt på att fixa det. Ja, det kräver lite mera arbete att få igång än att bara installera drivrutiner, men det bör man ju i allmänhet vara beredd på när det gäller linux.

Nja, om ingenting ändrats sen denna wiki artikel skrevs så är det fortfarande inte fullt stöd:
https://wiki.archlinux.org/index.php/NVIDIA_Optimus

Citat:

using the official Optimus support included with the proprietary NVIDIA driver, which offers the best NVIDIA performance but does not allow GPU switching and can be more buggy than the open-source driver

Ingen GPU switching innebär att man helt förlorar vitsen med att ha optimus. Dvs att man kan byta till den mindre avancerade GPUn för att spara batteri. Så datorn blir varmare och drar mer ström.
Dock är detta helt klart ett steg framåt då det inte fungerade alls med optimus till de stängda drivrutinerna innan.

Skrivet av Baba Tong:

Så i slutändan är det såhär:

Kör du linux av ideologiska skäl, är du någon slags libertarian, anarkist, kommunist eller dylikt som är uppslukad av FOSS-tanken och tvärt vägrar ha kapitalistiskt stängd och proprietär programvara på din dator, ja då är det AMD som gäller.

Kör du linux för att du helt enkelt tycker det är bra och vill att saker och ting bara fungerar. Då är NVIDIA det naturliga valet.

Kör du UNIX av ideologiska skäl, är du någon slags libertarian, anarkist, kommunist eller dylikt som är uppslukad av FOSS-tanken och tvärt vägrar ha kapitalistiskt stängd och proprietär programvara på din dator, ja då är det linux som gäller.

Kör du UNIX för att du helt enkelt tycker det är bra och vill att saker och ting bara fungerar. Då är Mac det naturliga valet.

Att dra alla över en kam och säja att man är kommunist/fascist eller t.o.m Hitler själv om man inte håller med är inte ett bra sätt att argumentera...
Jag hoppas att du inser att bara för att du kör linux inte är "någon slags libertarian, anarkist, kommunist eller dylikt som är uppslukad av FOSS-tanken och tvärt vägrar ha kapitalistiskt stängd och proprietär programvara på din dator".
Samma gäller om man kör intel/amd GPU.

Permalänk
Citat:

Ingen GPU switching innebär att man helt förlorar vitsen med att ha optimus. Dvs att man kan byta till den mindre avancerade GPUn för att spara batteri. Så datorn blir varmare och drar mer ström.
Dock är detta helt klart ett steg framåt då det inte fungerade alls med optimus till de stängda drivrutinerna innan.

Det har du självfallet rätt i.

Citat:

Kör du UNIX av ideologiska skäl, är du någon slags libertarian, anarkist, kommunist eller dylikt som är uppslukad av FOSS-tanken och tvärt vägrar ha kapitalistiskt stängd och proprietär programvara på din dator, ja då är det linux som gäller.

Kör du UNIX för att du helt enkelt tycker det är bra och vill att saker och ting bara fungerar. Då är Mac det naturliga valet.

Att dra alla över en kam och säja att man är kommunist/fascist eller t.o.m Hitler själv om man inte håller med är inte ett bra sätt att argumentera...
Jag hoppas att du inser att bara för att du kör linux inte är "någon slags libertarian, anarkist, kommunist eller dylikt som är uppslukad av FOSS-tanken och tvärt vägrar ha kapitalistiskt stängd och proprietär programvara på din dator".
Samma gäller om man kör intel/amd GPU.

Vad jag försöker påvisa är att Linux-folk gärna stirrar sig blinda på FOSS och Open-source och ser allt proprietärt som ont och på det sättet aktivt hämmar funktionalitet. Och att många gör det just pga ideologiska själ.

Du själv försöker ju utesluta möjligheten att någon kör UNIX bara för att man tycker det är bra och saker fungerar, om än på ett ironiskt vis. Just det ideologi-tramset är det som gör att Linux aldrig kommer bli större på desktops: man installerar inte bara ett OS utan även dess tillhörande sekt (ja, lite som med Mac OS X då).

Permalänk
Medlem

Tack för alla upplysningsinfo. Jag tror jag har vad som behövs nu för att göra ett sista minuten köp/beslut, när jag står där vid disken och ska pröjsa för ett nytt grafikkort.

Såvida jag inte lyckas återuppliva mitt ATI/AMD HD 3000 kort, det kan vara ett drivrutinsproblem och inte ett hårdvaruproblem.
Linux Mint partitionen funkar fortfarande bara Windows 7 partitionen som kraschar efter 4 minuter varje gång på grund av drivrutinsproblemet.

Tycker det är lite konstigt att AMD forum folket inte kan peka mig till nåt download arkiv med gamla drivisar från deras egen domän. Att gå till 3e parts hemsida för att skaffa gamla drivisar öppnar liksom upp dörren för virus och trojaner ju.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av biffy811:

Tycker det är lite konstigt att AMD forum folket inte kan peka mig till nåt download arkiv med gamla drivisar från deras egen domän. Att gå till 3e parts hemsida för att skaffa gamla drivisar öppnar liksom upp dörren för virus och trojaner ju.

Allmänt så bör du försöka hålla dig till din distributions egen programbank för att lösa installation, uppdatering, etc., automatiskt. Att "jaga" drivrutiner och programuppdateringar från diverse hemsidor i tid och otid är väldigt ineffektivt, och de paket som är anpassade till din distribution ser till att följa de konventioner som just din distribution använder.

I synnerhet att leta efter gamla och därmed utdaterade versioner låter som något som inte kommer sluta smärtfritt. Ifall AMD väljer att inte stödja ditt grafikkort i deras stängda drivrutiner så är du i praktiken utlämnad till öppna varianter, och om AMD då väljer att inte släppa drivrutiner med fullt hårdvarustöd för dessa äldre kort så får du helt enkelt inte detta. Fortsatt stöd för äldre hårdvara är ett vanligt argument för just öppna drivrutiner, men varken AMD eller Nvidia har öppnat upp sina respektive drivrutiner för full funktionalitet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Fortsatt stöd för äldre hårdvara är ett vanligt argument för just öppna drivrutiner, men varken AMD eller Nvidia har öppnat upp sina respektive drivrutiner för full funktionalitet.

Teoretiskt sett, vad krävs det för nåt för att man ska kunna skapa ett team som kan tillverka ett opensource grafikkort med opensource drivrutiner?

Finns det nån existerande grupp inom FOSS eller OSHW man bör ta kontakt med om man vill driva på utvecklingen snabbare av opensource drivrutiner för grafikkort?

Permalänk
Medlem

GTX Titan fungerar utmärkt i RHEL 6

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av biffy811:

Teoretiskt sett, vad krävs det för nåt för att man ska kunna skapa ett team som kan tillverka ett opensource grafikkort med opensource drivrutiner?

Finns det nån existerande grupp inom FOSS eller OSHW man bör ta kontakt med om man vill driva på utvecklingen snabbare av opensource drivrutiner för grafikkort?

Menar du open hardware? Om du vill ha konkurenskraftig hårdvara så låter det väldigt svårt.
Det var en kickstarter för ett tag sen för att producera en öppen fpga basrad konstruktion. Dock rörde det sig närmast om 90-tals nivå. (Inget fel med det. Att ha tillgång till en fri öppen gpu design att inkludera i ditt fpga projekt hade varit grymt) Kickstartern misslyckades dock.

Rör det sig om öppna drivrutiner så har ju både Intel och AMD opensource projekt för sina kretsar. Dessutom finns ju nouveau för nvidia som jag tror är ett obundet freedesktop.org projekt.

Permalänk
Medlem

Svaret är både alternativ A och B antar jag.

Drivrutinerna till mitt ATI HD 3000 kort fungerar fortfarande utmärkt i Linux. Jag vill bara hitta nåt sätt, för att hjälpa till med att snabba på utvecklingen av öppna drivrutiner. Så mitt grafikkort ska fungera i Windows 7 igen.

Det var inget fel på mitt grafikkort hårdvarumässigt StartCraft 2 började krångla i Windows 7 så jag uppdaterade till senaste Catalyst 13 nånting sen krascha Windows varje gång efter 4 minuter. Och det finns inget säkert sätt att nedgradera till äldre drivrutiner, man blir bara hänvisad till 3e parts hemsidor eller blir bemött med total tystnad från AMD folk. NSA kan ju ha planterat skumma grejer lite överallt på nätet där folk besöker ofta. Då vore det ju bäst att vända sig direkt till tillverkaren för gamla drivisar. Men det alternativet verkar inte existera.

Därför vore det bra med öppna drivrutiner och öppen hårdvara, för AMD verkar ha en väldigt stor och trög byråkrati när det gäller åtkomst av gamla drivisar. Så jag tänkte om AMD och Nvidia är så dåliga med öppna drivrutiner då får man väl skapa ett bättre alternativ.

Då vore det bra om man visste vad som krävs för att skapa det bättre alternativet, oavsett hur högt berget är liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Nja, det vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om.

Permalänk
Avstängd

Intel satsar mest på open source och Linux och har bäst open source drivrutiner och flest anställda som jobbar inom open source och Linux.

Jag kör i7 4770K utan grafikkort och det funkar fint för mina ändamål.
Jag spelar inte, men när jag testat lite så funkar det fint för mig att spela, men om man är seriös gamer så vill man ändå ha ett grafikkort.

AMDs proprietära drivrutiner är inte alls lika bra som Nvidias proprietära drivrutiner som har paritet med deras Windows drivrutiner. Det klagas ofta på att AMDs proprietära drivrutiner är buggiga.

AMDs open source drivrutiner är inte lika bra som Intels för dom har inte lika många utvecklar, men är mycket bättre än de öppna Nvidia drivrutinerna som utvecklas av community helt utan hjälp av Nvidia.
AMD släpper dokumentation och hjälper utvecklarna.

Nvidia har en bra proprietär drivrutin, men när det kommer till open source så har dom totalignorerat det. Community har dock försökt hacka på open source drivrutiner men skriva drivrutiner för grafikkort är extremt svårt, speciellt när man gör det i blindo utan dokumentation.
På senaste tror jag Nvidia öppnat upp aningen och släppt iaf någon dokumentation.

Tänk dock på att AMDs nya R7 serie funkar kasst på Linux just ny då den är så ny.
Men det har dykt in lite patchar till uppkommande kärnan 3.14, så det kommer bli bättre på sikt.