Intel: "PC-marknaden på väg att stabiliseras"

Permalänk
Medlem

Tyckte väl att det såg bekant ut

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Juugz:

Ja, det kommer det nog göra. Om vi jämför med dagens försäljningssiffror. Tror knappt att PC kommer vara aktuellt om 10 år. Då är det streaming som gäller. Mobiler kommer även att vara tillräckligt starka för kontorsarbete. Så det är bara att koppla mobilen till en skärm samt en bluetooth mus och ett bluetooth tangentbord.

Användningsområdet för PC krymper helt klart.

Vet du mycket power man behöver för att streama spel över bredband?

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Vet du mycket power man behöver för att streama spel över bredband?

Kolla bak på teknologin för 10 år sedan. Och ta sedan en titt på dagens teknologi. Tror verkligen inte att det är ett problem om 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo men att PC:n kommer "dö ut" är väl nästintill ett faktum... iallafall så som vi är vana vid PC idag.

Detta har folk förutspått i 20 år, har ännu inte hänt. Finns väl få tendenser förutom att folk väljer pekplattor ist för bärbart i större utsträckning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rashnu:

Man måste bara få fråga vad R.I.P står för enligt dig?

Det är ju värre än alla som skriver "pga av" och inte fattar vad pga står för.

Var bara tvungen att gnälla av mig på detta, tack för ordet!

Inte värre än folk som skriver tack vare istället för på grund av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rashnu:

Rest in pieces såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Kolla bak på teknologin för 10 år sedan. Och ta sedan en titt på dagens teknologi. Tror verkligen inte att det är ett problem om 10 år.

Tror jag säkert att det är. Småstäder i USA ex lär nog inte ha i närheten så det räcker. En majoritet av svenskarna, visst. Fast det är ju ganska irrelevant i jämförelse.

Dessutom är det tydligen jätteviktigt för amerikanska folksjälen att soldater i Afghanistan och liknande kan spela offline.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att Intels prestanda prollar går bra när dom har i princip monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

För tio år sen hade vi 100Mbit, nu har vi 100Mbit. På bredbandsfronten har det stått helt stilla

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Inte så konstigt att Intels prestanda prollar går bra när dom har i princip monopol.

Du missförstod poängen.

Eftersom just DE har monopol så kan DE se hur marknaden för PC utvecklas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Jo, de var lite mystiskt att helt plötsligt försvann alla Athlon 64 burkar från affärerna och de vara bara P4 som kunde köpas även om de kosta mer och var sämre.

Seriöst P4 var så jävla värdelös jämfört mot Athlon 64. Sen var de ju Pentium D som va sämst mot Athlon 64 X2.

Vet inte det jag, men man var tvungen med netbursarkitekturen köpa en northwood eller prescott på 3ghz+ för att ens slå en Athlon XP/MP på 2ghz i spel och kompileringsprestanda och då är ändå både northwood och prescott enorma förbättringar mot Willamette med dess hutlöst dyra RDRAM och allvarliga problem med simpel kompatibilitet med dåtidens program. En Intel Pentium 3 eller AMD Duron på 1ghz kunde slå flaggskeppet på 2ghz med Willamettekretsarna.

Man kan dock säga att netburstprocessorerna hanterade kompression rätt så raskt och out of order exekveringarna fungerade mycket bra. Andra fördelar var hyperthreading som i och för sig inte gav ett skvatt i spel med netburst prollarna (i vissa fall minskade prestandan till och med), men i andra appliceringar och uppgifter fungerade det redigt ljuvt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rashnu:

Skrivet av Woods:

Rest in peace in peace

Skrivet av Ozzed:

R.I.P = Rest in Peace, bara så du vet.

I övrigt så handlar artikeln om att PC är på väg uppåt igen, inte att PC håller på att dö.

Haha jävlar vad sura ni blev. Det är ett skämt, man skriver så med sarkastiska meningar... "RIP in peace AMD". Så känn er inte så himla smarta nu när ni rättade honom för tredje gången

Visa signatur

Moderkort: ASUS Prime B650M-A CPU: Ryzen 7 7800X3D CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 4090 GAMING X SLIM RAM: 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000 mhz Nätagg: MSI MAG A850GL Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

För tio år sen hade vi 100Mbit, nu har vi 100Mbit. På bredbandsfronten har det stått helt stilla

Många i USA köra fortfarande modem och kabelmodem på 1-2mbit är fortfarande det vanligaste i uppkopplingssammanhang "over there". Tack vare det så har vi fått mycket bättre kompressionstekniker får både ljud och bild.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Haha jävlar vad sura ni blev. Det är ett skämt, man skriver så med sarkastiska meningar... "RIP in peace AMD". Så känn er inte så himla smarta nu när ni rättade honom för tredje gången

Det känns ju lite onödigt att ta våra tillrättavisningar som surhet, det är ju förvånansvärt många som inte fattar vad förkortningar står för och då kan man lika gärna låta bli att skriva de. Jag nöjer mig med denna beskrivning av frasen

Citat:

RIP in peace is a term commonly used among people with limited knowledge of the English language or in order to appear funny and/or unintelligent in the eyes of others.

Vidare verkar ingen av oss ha uppfattat att "man" skriver så med sarkastiska meningar, men det kanske är coolt nuförtiden i grundskolan... Återigen, ingen surhet, bara reflektioner.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av blackeagle:

Ja, datorerna räcker ju längre nuförtiden. Jag slänger inte längre bort gamla datorer, utan de blir HTPC och gäst-spel-datorer.

Den vassaste gäst-PCn har iaf Athlon x4 och ett HD4870, så det är inte många spel som den inte klarar i bra fart. Då är det rätt gammal CPU och GPU kan man tycka.

Själv är jag nöjd med min Phenom II X6 på ca 4GHz o.c. känns inte aktuellt att köpa något nytt, varken Intel eller AMD än på något år eller två, när den klarar allt jag slänger på den utan problem.

Min gästdator är baserad på en Phenom II X4 940. Jag bytte HD 4850 mot HD 6870 då BF3 verkligen inte gick att spela med 512 MiB VRAM. Datorn gråter ändå i BF3 pga processorn. Men det ska det bli ändring på när min 2600K flyttas över till gästdatorn, vilket förhoppningsvis blir i slutet av året! Man får ändå säga att 940:n har hängt i bra.

Skrivet av BergHa:

För tio år sen hade vi 24 Mbit/s; nu har vi 8 Mbit/s.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

okunskap från folk som du är problemet.

AMD var ifatt och framför intel 2005-2006 men eftersom intel ifrån 2000-2009 mutade sig fram och totalt dödade den konkurans som fanns har lämnat AMDs prestanda marknad vid en i5as prestanda nivå med strömförbrukning av ett high end grafikkort på CPU fronten. AMDs senaste vettiga serie var Vishera om den hade kommit 1 år tidigare. annars var det phenom cpuerna innan problemet var att de helt övergav dem istället för att fortsätta och utveckla dem.

Vet inte varför du ska gapa? kasta skit på mig om okunskap och om du läser ordentligt och inte som en liten sur bessewerwisser så kanske du förstår vad som stod.

Alltid denna sandlåde attityd på SWEC nuförtiden.. aldrig en tråd utan såna sura .... som dig här... inte en enda tråd nuförtiden är ren från skit som du bringar in här....

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Vet inte det jag, men man var tvungen med netbursarkitekturen köpa en northwood eller prescott på 3ghz+ för att ens slå en Athlon XP/MP på 2ghz i spel och kompileringsprestanda och då är ändå både northwood och prescott enorma förbättringar mot Willamette med dess hutlöst dyra RDRAM och allvarliga problem med simpel kompatibilitet med dåtidens program. En Intel Pentium 3 eller AMD Duron på 1ghz kunde slå flaggskeppet på 2ghz med Willamettekretsarna.

Man kan dock säga att netburstprocessorerna hanterade kompression rätt så raskt och out of order exekveringarna fungerade mycket bra. Andra fördelar var hyperthreading som i och för sig inte gav ett skvatt i spel med netburst prollarna (i vissa fall minskade prestandan till och med), men i andra appliceringar och uppgifter fungerade det redigt ljuvt.

Snälla påminn mig inte. Var 13 eller så när morsan köpte en vacker ny dator från dell. Söt liten Willamette på 1.6ghz. Hade den jättelänge men den verkade fan slö redan efter ett år. Usch. Blev en Athlon 64 X2 3800+ efter det egenbygge såklart

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Rashnu:

Skrivet av Woods:

Rest in peace in peace

Skrivet av Ozzed:

R.I.P = Rest in Peace, bara så du vet.

I övrigt så handlar artikeln om att PC är på väg uppåt igen, inte att PC håller på att dö.

Ni är inte på internet så ofta, va? http://knowyourmeme.com/memes/rip-in-peace

I övrigt var det rätt tydligt att det inte var speciellt seriöst med tanke på att nyheten är positiv.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

I övrigt var det rätt tydligt att det inte var speciellt seriöst med tanke på att nyheten är positiv.

Vadå då jag skrev bara samma sak som han

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Blazter:

Det finns lite olika varianter av Snowball.

Hah! Jag kunde faktiskt vinkla min trots allt, bara jag som var r-tarded.

Permalänk
Skrivet av Juugz:

Kolla på ljusets hastighet för 10år sedan och se på ljushastigheten idag? Med detta menar jag att jag ej tror att bredbandhastigheten kommer öka lika mycket.

Nå gött att det ser ljusare ut, då så många idag har stora problem med att få datorkraften att räcka till. Och det ställer till med en massa arbete att behöva använda klusterdatorer för varenda tillämplig som man ska använda, även om nu mer "seriösa programvaror" har inbyggt stöd för att enkelt lägga programdelarna på olika kluster.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Men är att streama spel verkligen en önskvärd utveckling? Hamna ännu mera i klorna på ett företag som kan rycka ut kontakten när som helst för att de bestämt att ditt favoritspel inte är lönsamt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

För 10 år sedan betalade jag 320 kronor i månaden för 100mbits internetuppkoppling.
Idag betalar jag 339 kronor i månaden för 100mbits internetuppkoppling.

hmmmmmmm...

Jag tror inte streaming på det sättet kommer bli stort inom 10 år, det krävs en hel del beräkningskraft för moderna spel och dom blir bara mer och mer komplexa.
Och oavsett teknik du använder som ens är besläktad med det vi har idag så kommer du inte under typ 20ms inputlagg osv ens i allra bästa fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

För 10 år sedan betalade jag 320 kronor i månaden för 100mbits internetuppkoppling.
Idag betalar jag 339 kronor i månaden för 100mbits internetuppkoppling.

hmmmmmmm...

Sådär kan du inte räkna, då tappar du bort både inflation och löneökningen under 10 år. Ifall man räknar ut bara inflationen, dvs. värdeminskningen på pengarna med ett snitt på 2%/år under 10 år med utgångspunkt på 320 kronor borde det idag kosta: 320*1,02^10=390.

Således har internet blivit billigare, även om det på pappret ser ut att ha blivit en kostnadsökning. 339/390=0,869 vilket blir ungefär 13%. Så mycket billigare har internet blivit idag jämfört med för 10 år sedan om du räknar ut gentemot en inflation som ligger på inflationsmålet dvs. 2%.

Så det är väl den största skillnaden då mot nu, priset har sjunkit på nätet.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Sådär kan du inte räkna, då tappar du bort både inflation och löneökningen under 10 år. Ifall man räknar ut bara inflationen, dvs. värdeminskningen på pengarna med ett snitt på 2%/år under 10 år med utgångspunkt på 320 kronor borde det idag kosta:
320*1,02^10=390.

Således har internet blivit billigare, även om det på pappret ser ut att ha blivit en kostnadsökning. Utöver det har du också löneökning.

Då har alltså bredbandsteknologin blivit hur många procent effektivare om du fortsätter på din uträkning?
Och hur mycket effektivare kommer den vara om 10 år med samma uträkning?

Och nej, jag har ingen löneökning. Tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Då har alltså bredbandsteknologin blivit hur många procent effektivare om du fortsätter på din uträkning?
Och hur mycket effektivare kommer den vara om 10 år med samma uträkning?

Och nej, jag har ingen löneökning. Tvärtom.

Det är billigare för företagen att underhålla ett redan draget fibernät än att bygga ut ett. Så det är väl kostnadsmässigt mer effektivt. Dock inte prestandamässigt, samma saker då som nu (nästan).

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Aja, min poäng var och är iaf att bredbandsteknologin idag och för 10 år sedan inte direkt är särskilt stor skillnad.
Det har blivit bättre men det är inget revolutionerande som hänt och det finns ingenting som pekar på att det kommer hända inom dom närmsta 10 åren heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Skrivet av Flamso:

Det beror tydligen på var på internet man hänger.

Citat:

RIP in peace is a term commonly used among people with limited knowledge of the English language or in order to appear funny and/or unintelligent in the eyes of others.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Aja, min poäng var och är iaf att bredbandsteknologin idag och för 10 år sedan inte direkt är särskilt stor skillnad.
Det har blivit bättre men det är inget revolutionerande som hänt och det finns ingenting som pekar på att det kommer hända inom dom närmsta 10 åren heller.

Ser nu jag missförstod din poäng om bredbandsutvecklingen (skyller på trötthet).

Min poäng var att det enda som har skett är att bredband relativt sätt har blivit billigare.

Däremot håller jag med dig helt och hållet om att det ej skett någon revolution inom fiber de senaste 10 åren utöver att det kommit snabbare hastigheter (1000mbit var väl inte vanligt för 10 år sen?) och de lär ej ske något inom de närmsta åren heller då det inte finns något större behov av det.

Däremot lär väl mobila nätet utvecklas, och där har det skett en hel del de senaste 10 åren.

Visa signatur

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ozzed:

Det beror tydligen på var på internet man hänger.

Läs det sista som du citerar. Det är menat som ett skämt.

I övrigt blir jag lite frustrerad över det här forumet ibland. Folk rättar någon när de inte förstår skämt men inget påpekas när det kommer till alla vansinniga mängder av användare som skriver "dem" för att de tror att det är samma sak som "de". Nivån på kommentarerna till AMD-nyheten som handlar om serverprocessorer är rätt talande också. Jag vet inte varför jag skriver detta till dig, kände att jag behövde få utlopp för det.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB