Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nocy123:

Märkte nu att CPUn ligger på 75-60 grader är det något problem eller ska det vara så?

Max tempen för dom där CPUerna är på 62c, sen börjar dom throttla ner sig.

Byt kylare ASAP.

AMD original kylaren kan du kasta ut igenom fönstret, den är värdelös.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Max tempen för dom där CPUerna är på 62c, sen börjar dom throttla ner sig.

Byt kylare ASAP.

AMD original kylaren kan du kasta ut igenom fönstret, den är värdelös.

Kom bara ihåg att öppna fönstret först, det är för dyrt att laga bara för en kass kylare

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Kom bara ihåg att öppna fönstret först, det är för dyrt att laga bara för en kass kylare

På en gång så får han ju en effektiv subzero kylning om han glömmer öppna fönstret!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocy123:

Märkte nu att CPUn ligger på 75-60 grader är det något problem eller ska det vara så?

det är ett problem då amd i synnerhet fx serien fungerar som bäst under 50c vid belastning , öppna upp och byt kylpasta och var noga med att montera ner den igen , även med orginal kylaren så brukar den ligga runt 45-55c vid belastning. kolla även damm och rensa det om det är ivägen.

om detta är core tempsen du menar , är det socket tempen så ligger du hyvsatt okey

Visa signatur

CPU:Intel i9 10900KF ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

60 i idle eller under belastning?

Ifall det är under belastning är det ungefär på max "safe" temperatur ifall du har 60 på cores. Men det är inte anmärkningsvärt då du har en stockkylare i burken vars kylprestanda är beräknad för stockhastighet och inte mer. Du bör absolut inte ge dig på överklockning före du bytt till en riktig kylare.

Ifall det är idle-temp på 60, då är det jävligt högt...

Well har diablo på i backrunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocy123:

Well har diablo på i backrunden

Lol... då är det ju inte idle temps... Inte heller konstigt att du har så höga temperaturer. Varför ha Diablo i bakgrunden? Båda spelen är ju ganska CPU krävande.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Lol... då är det ju inte idle temps... Inte heller konstigt att du har så höga temperaturer. Varför ha Diablo i bakgrunden? Båda spelen är ju ganska CPU krävande.

Men såklart att jag inte ha diablo och wow på samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocy123:

Men såklart att jag inte ha diablo och wow på samtidigt

Eh? Nu förstår jag inte riktigt... Du sa ju att du har Diablo på i bakgrunden... När har du Diablo igång och när har du inte det? Om du har det igång så är dina temperaturer inte idle. Idle betyder att du inte har något igång, mer än möjligen webbläsare. Du förklarar ganska dåligt faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Eh? Nu förstår jag inte riktigt... Du sa ju att du har Diablo på i bakgrunden... När har du Diablo igång och när har du inte det? Om du har det igång så är dina temperaturer inte idle. Idle betyder att du inte har något igång, mer än möjligen webbläsare. Du förklarar ganska dåligt faktiskt.

" Båda spelen är ju ganska CPU krävande." du förmedlar att du tror att jag har igång båda spelen samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocy123:

" Båda spelen är ju ganska CPU krävande." du förmedlar att du tror att jag har igång båda spelen samtidigt.

Ja, för det var så jag uppfattade det när du sa att du har Diablo på i bakgrunden. Än en gång, om du har ett spel igång, oavsett om det är i "bakgrunden", så räknas inte det som idle. Om du vill ha mer exakt hjälp, tala om vilka temperaturer du har i idle (utan någon belastning), och temperaturer i load. Inte bara "75-60" grader, det säger ingenting...

Visa signatur