[FIXAT] Problem med att connecta till Routerns inställningar / konstiga nätvärksproblem

Permalänk
Medlem

[FIXAT] Problem med att connecta till Routerns inställningar / konstiga nätvärksproblem

Hej!
Tänkte skriva en liten guide då jag satt en hel dag och försökte fixa mitt hemmanätverk, och efter att till sist funnit lösningen, så jag tänkte dela med mig av den utifall nån annan får/har liknande problem:

system:

Windows 7 x64
trådbundet nätverk

Symptom:
1. nätet lägger av ibland
2. problem med att ansluta till routerns inställningssida
3. hemsidor renderas ibland konstigt, man måste refresha för att få det att funka
4. problem med att ansluta och att rendera routerns config-sida

jag testade:

byta router
byta nätverkssladd
byta nätverkskort i datorn
uppdatera drivrutiner

Åtgärd:
Avinstallera och installera om Antivirusprogrammet. I mitt fall nod32, och när man installerat om det, gå in på inställningar och web&mail>protocol filtering>exludera ip-addressen till routern, oftast 192.168.1.1, kolla i statusen till ditt nätverk, där det står Default gateway o DNS server.
Antiviruset kan ställa till det vid andra tillfällen oxå, så det kan vara värt att börja med att utesluta det om man får problem med nätverket.

Provade som sagt att byta både router, nätverkskort och sladdar. Det blev ganska självklart att felet låg i min dator, då brorsans dator som oxå e kopplad med sladd funkade utan problem, men det tog lite tid o fatta det

Hoppas detta hjälper om nån har liknande problem!

Visa signatur

Stationära:Chassi:Cooler Master ATCS 840|Moderkort:ASUS P6X58D Premium|CPU:Intel Core i7 920@4.0 GHz|Kylning:Corsair H80+2xNoctua NF-S12B FLX 120mm|Ram:Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 3x2GB+3x4GB@9-9-9-24|SSD: Crucial MX100@512GB|Grafikkort:Asus Radeon R9 280X DCII_TOP/3GB|Nätagg: Corsair HX 850W PSU|Tillbehör: Corsair VengeanceK70MX Brown |Skärm: LG 24"+ViewSonic 19"|Laptop:UX32VD-R4002H|Telefon:SonyZ3c