Dubbelbeskattning USA-Sverige

Permalänk
Inaktiv

Dubbelbeskattning USA-Sverige

Är det någon som har erfarenhet av att använda W-8BEN blanketten från IRS för att undvika dubbelbeskattning? Jag undrar om jag behöver ansöka om ett Taxpayer Identification Number (TIN) i USA och fylla i detta på W-8BEN? Vissa säger att man måste och vissa säger att man inte måste. Instruktionerna är för mig lite otydliga angående detta. Jag har dessutom hört att processen att skaffa TIN är ganska jobbig och tar flera veckor. Jag menar, jag uppfattar det lite som att W-8BEN är menad för att undvika onödigt pappersarbete och dubbelbeskattning så varför skulle man behöva ansöka om ett TIN?

Det handlar alltså om en mindre inkomst från ett företag som är baserat i USA. Jag är själv baserad i Sverige och samarbetar med företaget som privatperson, jag har alltså inget företag själv och är inte heller anställd av företaget i USA. Jag vet inte hur man ska kalla det men det är ungefär som att jag frilansar som privatperson. Företaget i USA drar ingen skatt alls utan jag får en oskattad summa som jag behöver skatta själv.

Jag har för övrigt ingen annan anknytning till USA. Jag är född, och helt baserad i Sverige och därför lämpar det ju sig såklart att jag även betalar skatten i Sverige va?

Permalänk
Medlem

Det du beskriver är en konstig sits, ingen näringsverksamhet och du är inte heller anställd.
Då blir det svårt att skatta för det också, om du inte driver näringsverksamhet kan du ju inte utföra tjänster och är du inte anställd så vetefasen vad det blir.

Ring skatteupplysningen, men håll dig anonym så får du vägledande svar iallafall.
TIN har du ju inte så stor nytta av då du inte har en formell lön att beskatta.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HCP:

Det du beskriver är en konstig sits, ingen näringsverksamhet och du är inte heller anställd.
Då blir det svårt att skatta för det också, om du inte driver näringsverksamhet kan du ju inte utföra tjänster och är du inte anställd så vetefasen vad det blir.

Ring skatteupplysningen, men håll dig anonym så får du vägledande svar iallafall.
TIN har du ju inte så stor nytta av då du inte har en formell lön att beskatta.

Det handlar om annonsintäkter på internet. Man behöver väl inte starta ett företag om man vill ha betalt för att ha annonser på t.ex. sin privata blogg/hemsida?

Jag har redan pratat med skatteverket och de har förklarat hur jag ska skatta i Sverige, men handläggaren jag pratade med visste inte vad som gäller utanför Sverige.

Angående TIN så kan jag hitta att man måste ha ett sådant om man vill kunna använda sig av "treaty benefits". Är det inte det jag vill då jag vill undvika dubbelbeskattning?

Permalänk
Medlem

Du behöver bara skatta i Sverige.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Agile:

Du behöver bara skatta i Sverige.

Så mycket har jag förstått, men W-8BEN måste fortfarande fyllas i eftersom det är ett Amerikanskt företag.

Permalänk

Hittade du någon lösning på detta? Jag håller också på att fylla i en W-8BEN för att kunna få betalt av en amerikans tjänst och jag förstår inte detta med TIN och varför det står på blanketten "Persons submitting this form must file an annual U.S. income tax return to report income claimed to be effectively connected with a U.S. trade or business (see instructions)". Någon sådan har jag ju knappast.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joohansson:

Hittade du någon lösning på detta? Jag håller också på att fylla i en W-8BEN för att kunna få betalt av en amerikans tjänst och jag förstår inte detta med TIN och varför det står på blanketten "Persons submitting this form must file an annual U.S. income tax return to report income claimed to be effectively connected with a U.S. trade or business (see instructions)". Någon sådan har jag ju knappast.

Nej, jag försöker fortfarande klura ut hur man ska fylla i den och vad som gäller. Du nämner "Persons submitting this form must file an annual U.S. income tax return to report income claimed to be effectively connected with a U.S. trade or business (see instructions)". Jag kan då inte se något sådant på W-8BEN (åtminstånde inte den som ligger publicerad på IRS's webbplats. Jag gjorde t.o.m. en ctrl-f sökning på PDF:en för att vara säker på att jag inte missade det. Är du säker på att du kollar på rätt blankett?

Permalänk
Skrivet av anon79096:

Nej, jag försöker fortfarande klura ut hur man ska fylla i den och vad som gäller. Du nämner "Persons submitting this form must file an annual U.S. income tax return to report income claimed to be effectively connected with a U.S. trade or business (see instructions)". Jag kan då inte se något sådant på W-8BEN (åtminstånde inte den som ligger publicerad på IRS's webbplats. Jag gjorde t.o.m. en ctrl-f sökning på PDF:en för att vara säker på att jag inte missade det. Är du säker på att du kollar på rätt blankett?

Du har rätt, det var w8eci jag tittade på som är snarlik (förstår inte riktigt skillnaden mellan dem). Jag kunde nämligen välja mellan den och w8ben. Jag frågade supporten på den tjänsten jag tänkte använda och de säger bara att jag behöver fylla i den men inte varför och vad som händer om jag inte gör det.. Jag läste också lite i hjälpfilen http://www.irs.gov/pub/irs-pdf/iw8.pdf men den engelskan är så kryptisk så jag blev inte klokare på om jag behöver ange ITIN eller inte. Det stod bland annat att den bara gäller i tre år om man inte anger ITIN.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joohansson:

Du har rätt, det var w8eci jag tittade på som är snarlik (förstår inte riktigt skillnaden mellan dem). Jag kunde nämligen välja mellan den och w8ben. Jag frågade supporten på den tjänsten jag tänkte använda och de säger bara att jag behöver fylla i den men inte varför och vad som händer om jag inte gör det.. Jag läste också lite i hjälpfilen http://www.irs.gov/pub/irs-pdf/iw8.pdf men den engelskan är så kryptisk så jag blev inte klokare på om jag behöver ange ITIN eller inte. Det stod bland annat att den bara gäller i tre år om man inte anger ITIN.

Jag vet inte vad skillnaden är, men fick instruktioner om att BEN blanketten skulle användas i mitt fall. Hur som helst så är både blanketterna och instruktionerna svåra.