CPU PLL är CPU Clock Multiplier. Om du ändrar PLL så sänks även spänningen som skickas till processorn och VCore.
Du vill att den ska vara lite högre än Vcore. Kan tänka mig att man kan få många roliga svårupptäckta fel om PLL gör att man får fel frekvenser eller hoppar över 100MHz var tionde sekund pga feltolkningar.
1.25V är ganska lågt. Jag måste ha 1.365 för 4.5GHz stabilt. Har även fipplat runt med lite andra inställningar.
Numera kör jag utan överklock då det inte behövs. Har uppdaterat bios och ska så småningom uppdatera min post med överklockning för det nya bioset.
Jag hade inga problem med att processorn inte klockade ner sig. Dock stänger sig C-state av sig om man ändrar på multiplarna. Bara att sätta igång direkt efteråt. Att spänningen är hög spelar ingen roll. Effekt användningen regleras av I*U. Om Spänningen är hög så sjunker strömmen och vice versa. '
Återkom gärna om det är stabilt. Kör du Small FFT?
Bestämde mig för att sänka turbo multipeln till 42, 44 kändes inte så mycket snabbare än vad det gör nu, är ju "bara" 200MHz, samt att jag tyckte att temperaturerna var lite för höga.
Körde två tester på 4.2GHz, en med Prime95 (In-place large FFTs) i några minuter, samt ett test med IntelBurnTest (Stress level standard, threads all, 10 körningar).
Här är temperaturerna.
Prime95

IntelBurnTest

Skiljer alltså ~10° mellan core 1 och resten förutom core 4, och det ser ut som att det blev efter att jag kört på 4.4 igår och gjorde de testerna... tecken på dålig kylpasta mellan IHSen och cpun(dien), eller mellan kylare och IHS?