Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

CPU PLL är CPU Clock Multiplier. Om du ändrar PLL så sänks även spänningen som skickas till processorn och VCore.
Du vill att den ska vara lite högre än Vcore. Kan tänka mig att man kan få många roliga svårupptäckta fel om PLL gör att man får fel frekvenser eller hoppar över 100MHz var tionde sekund pga feltolkningar.

1.25V är ganska lågt. Jag måste ha 1.365 för 4.5GHz stabilt. Har även fipplat runt med lite andra inställningar.

Numera kör jag utan överklock då det inte behövs. Har uppdaterat bios och ska så småningom uppdatera min post med överklockning för det nya bioset.

Jag hade inga problem med att processorn inte klockade ner sig. Dock stänger sig C-state av sig om man ändrar på multiplarna. Bara att sätta igång direkt efteråt. Att spänningen är hög spelar ingen roll. Effekt användningen regleras av I*U. Om Spänningen är hög så sjunker strömmen och vice versa. '

Återkom gärna om det är stabilt. Kör du Small FFT?

Bestämde mig för att sänka turbo multipeln till 42, 44 kändes inte så mycket snabbare än vad det gör nu, är ju "bara" 200MHz, samt att jag tyckte att temperaturerna var lite för höga.

Körde två tester på 4.2GHz, en med Prime95 (In-place large FFTs) i några minuter, samt ett test med IntelBurnTest (Stress level standard, threads all, 10 körningar).

Här är temperaturerna.
Prime95

Dold text

IntelBurnTest

Dold text

Skiljer alltså ~10° mellan core 1 och resten förutom core 4, och det ser ut som att det blev efter att jag kört på 4.4 igår och gjorde de testerna... tecken på dålig kylpasta mellan IHSen och cpun(dien), eller mellan kylare och IHS?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av crille631:

Bestämde mig för att sänka turbo multipeln till 42, 44 kändes inte så mycket snabbare än vad det gör nu, är ju "bara" 200MHz, samt att jag tyckte att temperaturerna var lite för höga.

Körde två tester på 4.2GHz, en med Prime95 (In-place large FFTs) i några minuter, samt ett test med IntelBurnTest (Stress level standard, threads all, 10 körningar).

Här är temperaturerna.
Prime95

IntelBurnTest

Skiljer alltså ~10° mellan core 1 och resten förutom core 4, och det ser ut som att det blev efter att jag kört på 4.4 igår och gjorde de testerna... tecken på dålig kylpasta mellan IHSen och cpun(dien), eller mellan kylare och IHS?

Ta alltid temperaturerna med en nypa salt. De beräknas fram utifrån en termisistor liknande lösning. Tempen är aldrig riktigt helt korrekt.
10°C tyder nog mer på problem mellan IHS och Kylare. Viktigaste är att man inte smetar på för mycket och för guds skull spackla inte på skiten.

Man ska väldigt lite, så lite att man tror att det inte räcker. Här stämmer verkligen "Less is more".

Har du slangarna hängandes ut från moderkortet kan även deras vikt påverka lite och minska trycket på de över kärnorna och således leda till en sämre kontakt.

Kan även vara att du tvättar bort den gamla pastan med något smutsigt/icke-rent.

Mina tips:
Rengöring:
Kemisk ren bensin, etanol eller aceton från ica/coop kostar ca 20-25kr flaskan och fungerar näst bäst (Ska man gå haywire så kan man köpa isopropanol som är bra mycket dyrare och teoretiskt sätt lite bättre).

Kaffe-filter släpper inte av sig några fibrer och är ett riktigt bra alternativ till dyrare alternativ som finns (microfiber dukar och liknande).

Kylpasta:

Billigaste är oftast bäst. Det är extremt marginella skillnader mellan en AX-4 för 80Kr grammet och majonnäs som kostar 40kr kilot. Skillnaden blir dessutom ännu mindre när man överklockar då Delta-T ökar.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ta alltid temperaturerna med en nypa salt. De beräknas fram utifrån en termisistor liknande lösning. Tempen är aldrig riktigt helt korrekt.
10°C tyder nog mer på problem mellan IHS och Kylare. Viktigaste är att man inte smetar på för mycket och för guds skull spackla inte på skiten.

Man ska väldigt lite, så lite att man tror att det inte räcker. Här stämmer verkligen "Less is more".

Har du slangarna hängandes ut från moderkortet kan även deras vikt påverka lite och minska trycket på de över kärnorna och således leda till en sämre kontakt.

Kan även vara att du tvättar bort den gamla pastan med något smutsigt/icke-rent.

Mina tips:
Rengöring:
Kemisk ren bensin, etanol eller aceton från ica/coop kostar ca 20-25kr flaskan och fungerar näst bäst (Ska man gå haywire så kan man köpa isopropanol som är bra mycket dyrare och teoretiskt sätt lite bättre).

Kaffe-filter släpper inte av sig några fibrer och är ett riktigt bra alternativ till dyrare alternativ som finns (microfiber dukar och liknande).

Kylpasta:

Billigaste är oftast bäst. Det är extremt marginella skillnader mellan en AX-4 för 80Kr grammet och majonnäs som kostar 40kr kilot. Skillnaden blir dessutom ännu mindre när man överklockar då Delta-T ökar.

Dold text

Bytte nyss till ny kylpasta (AC MX-2), rengjorde med isopropanol och ett kaffefilter, la på ungefär såhär mycket: http://i.imgur.com/5lSN0hd.png (inte min bild, ungefär inom de röda linjerna), var det för mycket?

Temperaturerna sjönk inte direkt så mycket vid load:
Innan

Dold text

Efter

Dold text

Tack för all hjälp!

Permalänk

Har en fråga, vilket är det bästa alternativet mellan offset och fixed Vcore? Vilken ska man köra på?

Stabilt i prime?: Öka CPU multipliern med 1.
Instabilt i Prime?: Minska CPU multipliern med 1.
Stabil uppstart?: Minska "Offset" med -0.005v.
Instabilt uppstart?: Höj "Offset" med 0.005

På denna! Ska man inte öka offset om den är instabil? varför ska man sänka multipliern?? då får man ju en lägre klock.

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Sitter och testar mig fram lite i den här guiden, och måste fråga:

Jag sitter och kör test 1 och har just nu en offset på -0.150 & turbo boost på +0.004 vid multiplier 43x

- Är detta vettiga siffror (tänker mest på offset)?

Permalänk
Medlem

Jag behöver hjälp med Överklockning

Hej, så jag har nu försökt klocka delvis min gamla dator och min nya . Jag lyckas aldrig. Nu skriker jag efter hjälp.

http://valid.canardpc.com/2bzc2g <-- Här är en riktig bra bild ifrån Cpu-Z på vad jag har för hårdvara.

Den drivs av XFX pro750w - xxx edition semi modular

Så det jag vill ha svar på är väl hur jag får rätt värden, och vad jag behöver för min överklockning. En Rak guide hade varit fint i deltaljerad skrivning för en lite mer {lat/trött på skiten/försökt för många ggr nu/] kille som mig. Men tack i förhand och hoppas någon ser mitt rop på hjälp .

Permalänk
Medlem
Skrivet av TOMMYHAX:

Hej, så jag har nu försökt klocka delvis min gamla dator och min nya . Jag lyckas aldrig. Nu skriker jag efter hjälp.

http://valid.canardpc.com/2bzc2g <-- Här är en riktig bra bild ifrån Cpu-Z på vad jag har för hårdvara.

Så det jag vill ha svar på är väl hur jag får rätt värden, och vad jag behöver för min överklockning. En Rak guide hade varit fint i deltaljerad skrivning för en lite mer {lat/trött på skiten/försökt för många ggr nu/] kille som mig. Men tack i förhand och hoppas någon ser mitt rop på hjälp .

Vad har du för kylning till prollen?
1,6 Ghz är ju kalas

Vad har du pillat med för inställningar i Bios?

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

jag har ett H100i corsair. 1,6 Ghz är väl att den går ner för att få mindre energiförbrukning och delvis är det turbo i systemet så går in av sig själv hade jag suttit och lirat så hade den väl stått runt 4.2 ghz. Har inte pillat med något har allt i Default , tillsvidare hoppas man får vettiga svar . Har även 4 flyktar som fläktar gott och väl på kylsystemet som du ser ligger den runt http://speedy.sh/xRwCq/Untitled.jpg <-- Bild ifrån CoreTemp.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Tack!, nu har jag inte tittat direkt men pumpa ut till 4.2 verkar lite i mina ögon med tanken att jag har H100i

Så nu har jag testat den här killens inställningar, och jag får blåskärm testade även sänka till 42 i core ratio om det är nu så kallat (4.2 ghz)..

Vet ej riktigt vad jag ska göra nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av TOMMYHAX:

Tack!, nu har jag inte tittat direkt men pumpa ut till 4.2 verkar lite i mina ögon med tanken att jag har H100i

Så nu har jag testat den här killens inställningar, och jag får blåskärm testade även sänka till 42 i core ratio om det är nu så kallat (4.2 ghz)..

Vet ej riktigt vad jag ska göra nu

Får du blåskärm bevöver du mer volt.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem

Hallå, ska testa core ratio på 42 och ändra volten med steg vad är max på volten som man ej ska överstiga?

42 ratio , med 1.260 volt

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TOMMYHAX:

Hallå, ska testa core ratio på 42 och ändra volten med steg vad är max på volten som man ej ska överstiga?

42 ratio , med 1.260 volt

Det står utförligt i post 1 eller post 2.
Jag har varit uppe på 1.4125V och nosat men det var lite för varmt för min smak.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

42 ratio med 1.264 volt entligt cpu-z verkar stabilt (alltså ingen blåskärm) behöver dock någon som kan bevisa att det är stabilt något ni kan rekommenderar? har hört prim95 är inte bra eftersom de gör mer skada än nytta så sagt
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eftersom jag har ändå har den kylningen jag har så ska jag testa och få det stabilt runt 45 ratio allttså utan att få blårskärm på skrivbordet eller i ett singel gamepcspel
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdatering* vid 4.5 ghz fick jag blåskärm med högsta volt på 1.350 stegvis till 1.380 Gick ner till 4.4 då startar dator åtminstone med en volt på 1.344 entligt cpu-z
Uppdatering* 4.4 ghz - 1.360 v - 60 grader - 7 min in i prime95 blåskärm nytt test med 1.365 volt /15min test i prime95
Uppdatering* Datorn hängde sig 11 min in i prime med 1.365 volt - högsta temperaturen gick core#0 41'c till 65*c i core temp- vet ej om prime95/hela datorn hänger sig är normalt utan blåskärm. Nytt försök med 1.370 volt / 15 min i prime
Uppdatering * Datorn hängde sig 1 min in i prime med 1.375 volt - högsta tempen nådde 68*c - Blev blåskärm - höjer volten ytterligare till 1.380
Uppdatering * Datorn hängde sig 2 sek in i prime med 1.380 volt - inga temperaturer sedda*c - Mållös
Uppdatering* 12:31 - 2014-02-04 . höjde volten till 1.385 nu, eftersom jag fick blåskärm i ett spel. Kör ett primetest senare hoppas på lite mer information om mitt bios osv vad som kan ändras tack!
Uppdatering* Nej får ingen stabil klockning på 4.4 ghz med 1.385 volt. Sätter allt på default nu och hoppas på mer tips och svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TOMMYHAX:

42 ratio med 1.264 volt entligt cpu-z verkar stabilt (alltså ingen blåskärm) behöver dock någon som kan bevisa att det är stabilt något ni kan rekommenderar? har hört prim95 är inte bra eftersom de gör mer skada än nytta så sagt

Eftersom jag har ändå har den kylningen jag har så ska jag testa och få det stabilt runt 45 ratio allttså utan att få blårskärm på skrivbordet eller i ett singel gamepcspel

Uppdatering* vid 4.5 ghz fick jag blåskärm med högsta volt på 1.350 stegvis till 1.380 Gick ner till 4.4 då startar dator åtminstone med en volt på 1.344 entligt cpu-z

Håll dig under 1.4 så blir det bra.
Håll koll på Core temps vid full load. Över 70 grader börjar det bli varmt.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag kommit till höga volt och allt verkar hänga sig . Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra

här är en bild på allt jag har , ni kanske ser något fel som jag inte ser som jag kanske ska ändra http://speedy.sh/7x8Kt/Untitled.jpg

Kör ett andra test med samma värden som jag hade sist och nu har det inte kraschat 7 min in på prime. Får se hur det går

Uppdatering* 2014-02-04 klockan 11:16 fick ett test klart på prime http://speedy.sh/T9fpR/Clockbesttest.png

startade sedan webbläsaren och fick blåskärm, startade om datorn och sitter här o skriver nu.

Uppdatering* Nej får ingen stabil klockning på 4.4 ghz med 1.385 volt. Sätter allt på default nu och hoppas på mer tips och svar.

Permalänk
Medlem

Det finns en inställning som bestämmer hur brant kurvan ska vara, som reglerar högre volt med högre clock.
Du kan sänka den inställningen för att få högre volt när du inte belastar datorn.
Min 3570k kräver dock i princip 1.39V för att hålla sig stabil i 4,4GHz.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tjo började överklocka min i5 2500k för jag känner att vissa spel börjar strypas av cpun.
är uppe i 4.1 ghz men har inte testat sänka vcore offset under 0.010. turbo är på +0.004 och det är lite väl mycket vcore pendlar mellan 1.36-39.
vill helst vara under 1.36 är det möjligt? ska testa sänka offset nu.

moderkortet är asus p8p67
finns även en inställning som heter cpu current capability. den står på 100% just nu.
står så här i beskrivningen: provides wider total power range for overclocking.A higher value setting gets vrm power consumption delivery.?

Edit: är nu uppe i 4.3ghz med 1.28v vcore. är ganska nöjd med det. klara prime95 i 15 min temp under 69 grader!

Permalänk
Medlem

hej!, vad heter inställningen ?...

Permalänk
Medlem

CPU Load-Line Calibration

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Du kan sänka den inställningen för att få högre volt när du inte belastar datorn.", varför vill jag få högre volt när jag inte använder datorn att få högre volt när jag använder den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TOMMYHAX:

"Du kan sänka den inställningen för att få högre volt när du inte belastar datorn.", varför vill jag få högre volt när jag inte använder datorn att få högre volt när jag använder den..

Du fick blåskärm vid surfning vilket kan indikera att CPUn kräver mer volt i mellanregistret alt höjs volten för sakta. Det finns en inst för det oxå.
Du måste testa vad du kan göra för att först få den stabil vid belastning, vilket du har gjort. Sen vid vila. Och sen vid delbelastning. Eftersom olika CPU har olika krav måste man testa sig fram för att hitta de bästa inställningarna. Orkar man inte det får man helt enkelt köra med högre volt el lägre klock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag får även blåskärm i hög belastning tex när jag spelar...

Permalänk
Medlem

Ok. Du verkar ju inte ha några tempproblem så det är väl bara att höja volt el sänka klock.
Sen skulle jag se till att bussen håller sig på 100 medan du testar.
Det kan även bli stabilare om man inte kör XMP på minnet om du gör det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

.. verkar stabilt ändå får väl testa lite spel ändrade inne i cpu load line och några andra inställningar med hjälp av den kompletta overklockningsguiden så fick lite svar där

Permalänk
Medlem

Nu funkar allt =)!

Permalänk
Medlem

Fan! Jag har pillat runt lite men jag får inte min att gå stabilt i 4.4 oavsett hur hög volt jag lägger på. Har en 2500k och har 4.2 just nu med en volt på 1.32 i load. Känns väl rätt högt för den klocken? Har ett mATX moderkort så är kanske det som gör det? Hade den stabil först på 4.4 1.32 men det gav upp när jag sänkte den för jag kände att jag inte behövde det.. Vettifan vad det beror på. 4.2 är okej för min del men undrar lite varför det gick tidigare och inte nu?

stabil = 12 timmar prime

Edit: Ska jag testa att höga offset? Har använt turbo voltage bara...jag är noob på detta btw.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Intel Turbo Boost Tech: Enabled
- Denna inställning låter dig använda Turbo Voltage

Additional Turbo Voltage: +0.004v (Denna inställning finns bara på vissa kort, ASRocks kort ska ha det!)
- Denna inställning kommer vi ändra senare
- Denna inställning gör att du kan ändra din Turbo Voltage, ungefär som Vcore offset, fast denna används bara i load.
- Denna bör vara på det lägsta möjliga, i de flesta fall +0.004v
- Denna extra volt används inte i idle

Internal PLL Overvoltage: Disable
- Denna inställning kan du själv välja ifall du vill ha på eller av.
- Om du vill kunna sätta datorn i viloläge ska denna vara Disabled.
- Denna inställning hjälper dig dock väldigt mycket om du vill få en högre klock över 4,7GHz
tänk dock på att din dator troligen inte kommer att vakna om den sätts i viloläge

Core Current Limit: 250
Long Duration Power Limit: Max
Long Duration Maintained: Auto
Short Duration Power Limit: Max
Primary Plane Current Limit: Max
Secondary Plane Current Limit: Max

- För att veta vilket ditt "Max" är så skriver du in 1000 i rutan, därefter borde datorn själv ställa om till max.
- Dessa inställningar är bara gränser för hur mycket kraft CPUn får använda och har inget med hur mycket som pumpas in i den.
- Detta kommer inte skada din CPU alls, vi sätter allt på max eftersom vi ska överklocka

GT Overclocking Support: Disabled
- Denna inställning överklockar den interna grafiken i din CPU, det vill vi ej

Power Saving Mode: Disabled
- Denna inställning finns inte på alla kort, hittar du den ej så behöver du inte bry dig om den.
- Vad inställningen gör är att den sänker din Vcore

CPU Core Voltage: Offset Mode/Fixed mode/Auto
- Denna inställning kommer vi gå igenom lite senare i guiden.
- Det är denna inställning och CPU ratio som vi huvudsakligen kommer använda oss av när vi överklockar.

Förklarning av CPU Core Voltage inställningarna

Permalänk

Hej! Har ett problem när jag överclockar och jagtror du är rätt person att hjäpa mig

Det är så här att när vi börjar överklocka med 0.1 ghz och kör prime95 så går temperaturen nästan upp i taket den ligger på 68-72C

Jag har en Intel Core i7 3.5 ghz 4770K (Haswell)

Moderkort har jag ett: Msi z87 motherboard g45 gaming

Processor kylare har jag: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Vad gör vi för fel?

tacksam för svar /mvh Adam

Permalänk
Medlem
Skrivet av EastmountainH:

Hej! Har ett problem när jag överclockar och jagtror du är rätt person att hjäpa mig

Det är så här att när vi börjar överklocka med 0.1 ghz och kör prime95 så går temperaturen nästan upp i taket den ligger på 68-72C

Jag har en Intel Core i7 3.5 ghz 4770K (Haswell)

Moderkort har jag ett: Msi z87 motherboard g45 gaming

Processor kylare har jag: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Vad gör vi för fel?

tacksam för svar /mvh Adam

Hej.
Vad har du för Volt och Clock vid load före och efter överklockningen?

Visa signatur