Permalänk
Medlem

Gaming dator för BF4

Hejsan,
Jag är i köptankarna just nu för en ny speldator. Men efter som det är 10 år+ sedan jag sist satte ihop en egen dator eller för den delen köpte en PC är jag lost i lingonskogen. Datorn ska topp prestera på Battlefield 4 och kanske Counter Strike, men inget annat.

Hur stor vikt ska man lägga vid att BF själva säger att de är byggt för AMD-produkter (minne, grafik, processor etc) eller är det bara marknadsföring?

Budget
10 000 - 25 000 kr (ca) (lägger ett större värde i att få hårdvara som är optimal för ändamålet är att pricka exakt rätt på budgeten)

Processor
Intel / AMD?
i5 / i7 eller AMD FX-serien?

Grafikkort
Radeon eller GeForce?
Dual eller singel?
Antal gb ram?

RAM
Tänkte mig 16 gb, men har sett en hel del med 8gb dock med högre mhz. Dvs i stället för 1600 mhz så kör man 2400 mhz. Märker man skillnaden eller är det bara merförsäljning?

Moderkort
Ingen aning utöver att den ska passa för chassi, ha plats för 4 minnen, 2 grafikkort.
Ska man ha inbyggt ljudkort?
Busshastigheter?
Har sett en del gaming moderkort, är det något att kika på?

HDD
Tänkte mig helt klart SSD. Har fått för mig att de har snabbast läs och skriv hastighet?
Borde inte behöva mer än 128 gb, eller?

Kylning
Jag vill gärna hålla ner ljudnivån. Men hur står sig vattenkylning nu för tiden?

Chassi
Någon form av Tower. Förslag?

PSU
Finns de några mätvärden förutom watt som man kan kika på?

OS
Det tycks vara i det närmsta en religös kamp mellan win 7 och 8, pro och inte pro.
Kan någon motivera ett OS för något annat mer än på "jag tycker"?
Finns det någon Linux dist som är optimerad för gaming / BF4?

Bör man köpa färdigbyggt eller bygga själv? De gånger som jag byggt själv har jag alltid varit lite missnöjd, typ inbillat mig fel osv. Uppskattar enkla garantiregler när det kommer till sådant här.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Minna svar. För spel intel i7. Men den bör överklockas. AMD låssas 8 kärniga (skriver låsas de delade resurserna gör att de inte alltid beter sig som mer än en 4 kärnig.(ett amd fan kan fylla i detta bättre.)) är också bra men inte med tanke på vad spelen vill ha idag.

Då du skriver BF4 och CS så är det två olika tänke sätt.
CS kräver inte så stark hårdvara där det kommer till grafikkort men där vill du ha en skärm med låg input lag, en mus med låg input lag, ram minnen med höga mhz och låga latencys. Dvs du vill sänka alla fördröjningar så att det bara ska vara din prestanda som är problemet mellan dig och det som händer. I bf4 märker man skilnad också men det är mest spelare som är vana vid låga fördrödningar som märker den skillnade. Sen har bf4 lite fusk som aktiveras för dem som har för hög ping mm. (lag compensation)

Så ur den synpunkten så skulle jag säga att du ska sattsa på 1 en bra skärm. 2 en bra rotta. (givet). 3 om du är kräsen Snabba minnen med låg lateny. (men om du inte kan ställa in dem så har du ingen nytta av dem). Och om du verligen vill ha ner latency får du inte gå över 2 minnen så du kan ha både låg cas och 1T.

Ram är det minst 16gb som gäller.

128GB SSD räcker inte. T.ex så tar BF4 28,9 på min disk.

Moderkort är nog det svåraste. Beror på amd intel. Sen tycker jag att det är värt ett separat ljudkort för 700-1200kr och då spelar den inbygda inte så stor råll. Men kontakterna på moderkortet spelar desto strörre råll.

PSU:
någon guld eller högre ratad. om du vill spara pengar borns men..
850 ligger ganska bar till och då borde du klara 2 grafikkort om du vill ha det.

Windows 8.1 för spel. sen om du så önskar en startmeny. Min favo är startisback.

Kylare är fördelen med vatenkyning att du inte behöver tänla på om ram minnena är i vägen och att om du bara köper 2 moduler nu så kan du köpe fler senare om så behövs utan att behöva tänka på utrymmet. Bara hastighet cmd 1t eller 2t. Döremot så är många bra luftkylare lika tysta eller tystare. Men har andra problem. Där har jag valt vatten just nu. men är osäker på om jag är mer eller mindre näjd gentemot min gamla torn kylare.

Grafikkort är den svårsate frågan

Du får mer för pengarna på amd. Men jag fördrar nvidia.
Så skulle jag snarare rekomendera att köpa ett värsting kort från någon av dem snarare än köpa två.

Hoppas ni inte tar för mycket illa upp av min stavning. Får gå igenom det senare.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Detta verkar som en bra bas: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/184036-w... annars kan du ju bara köpa en webhallen config om du inte vill bygga.

Permalänk

Satte ihop lite grejer du kan fundera på. Med 250GB SSD så har både Windows och ett antal spel rum.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6467440/2014-02-07

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurefiix:

Hejsan,
Jag är i köptankarna just nu för en ny speldator. Men efter som det är 10 år+ sedan jag sist satte ihop en egen dator eller för den delen köpte en PC är jag lost i lingonskogen. Datorn ska topp prestera på Battlefield 4 och kanske Counter Strike, men inget annat.

Hur stor vikt ska man lägga vid att BF själva säger att de är byggt för AMD-produkter (minne, grafik, processor etc) eller är det bara marknadsföring?

Budget
10 000 - 25 000 kr (ca) (lägger ett större värde i att få hårdvara som är optimal för ändamålet är att pricka exakt rätt på budgeten)

Processor
Intel / AMD?
i5 / i7 eller AMD FX-serien?

Grafikkort
Radeon eller GeForce?
Dual eller singel?
Antal gb ram?

RAM
Tänkte mig 16 gb, men har sett en hel del med 8gb dock med högre mhz. Dvs i stället för 1600 mhz så kör man 2400 mhz. Märker man skillnaden eller är det bara merförsäljning?

Moderkort
Ingen aning utöver att den ska passa för chassi, ha plats för 4 minnen, 2 grafikkort.
Ska man ha inbyggt ljudkort?
Busshastigheter?
Har sett en del gaming moderkort, är det något att kika på?

HDD
Tänkte mig helt klart SSD. Har fått för mig att de har snabbast läs och skriv hastighet?
Borde inte behöva mer än 128 gb, eller?

Kylning
Jag vill gärna hålla ner ljudnivån. Men hur står sig vattenkylning nu för tiden?

Chassi
Någon form av Tower. Förslag?

PSU
Finns de några mätvärden förutom watt som man kan kika på?

OS
Det tycks vara i det närmsta en religös kamp mellan win 7 och 8, pro och inte pro.
Kan någon motivera ett OS för något annat mer än på "jag tycker"?
Finns det någon Linux dist som är optimerad för gaming / BF4?

Bör man köpa färdigbyggt eller bygga själv? De gånger som jag byggt själv har jag alltid varit lite missnöjd, typ inbillat mig fel osv. Uppskattar enkla garantiregler när det kommer till sådant här.

Tack på förhand!

Titta på den här videon om du vill veta lite mer om ram minnen
http://www.youtube.com/watch?v=dWgzA2C61z4

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition GPU: ASUS GTX 660 OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE SSD: 120GB Intel 530 OEM
MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Du får mer för pengarna på amd. Men jag fördrar nvidia.
Så skulle jag snarare rekomendera att köpa ett värsting kort från någon av dem snarare än köpa två.

Hoppas ni inte tar för mycket illa upp av min stavning. Får gå igenom det senare.

Tack, ditt svar gav lite förtydligande på det jag redan misstänkte. Å stavningen var cool-lugn, är dyslektiker själv.

Skrivet av Wo0ntee:

Titta på den här videon om du vill veta lite mer om ram minnen
http://www.youtube.com/watch?v=dWgzA2C61z4

Bra video. Dock blir jag alltid lite misstänksam när "hårdvaru-nördar" uttalar sig om huruvida prestandan är märkbar eller inte i resurskrävande spel. För lite som han själv säger så är mycket som ser bra ut på pappret inte alltid lika bra i verkligheten. Men video öppna helt klart ögonen för mig i frågan om att inte stirra sig blind på mhz.

Skrivet av fantomsmurfen:

Satte ihop lite grejer du kan fundera på. Med 250GB SSD så har både Windows och ett antal spel rum.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6467440/2014-02-07

Tack, ska kika igenom uppsättningen. Hur valde du moderkort och PSU?

Permalänk
Medlem

Nu har det dykt upp en ny fråga:

Vilket / vilka chipset ska man kika efter, och hur / vilken roll spelar antalet kanaler för roll för moderkortet?

Tack på förhand!