Hejsan,
Jag är i köptankarna just nu för en ny speldator. Men efter som det är 10 år+ sedan jag sist satte ihop en egen dator eller för den delen köpte en PC är jag lost i lingonskogen. Datorn ska topp prestera på Battlefield 4 och kanske Counter Strike, men inget annat.
Hur stor vikt ska man lägga vid att BF själva säger att de är byggt för AMD-produkter (minne, grafik, processor etc) eller är det bara marknadsföring?
Budget
10 000 - 25 000 kr (ca) (lägger ett större värde i att få hårdvara som är optimal för ändamålet är att pricka exakt rätt på budgeten)
Processor
Intel / AMD?
i5 / i7 eller AMD FX-serien?
Grafikkort
Radeon eller GeForce?
Dual eller singel?
Antal gb ram?
RAM
Tänkte mig 16 gb, men har sett en hel del med 8gb dock med högre mhz. Dvs i stället för 1600 mhz så kör man 2400 mhz. Märker man skillnaden eller är det bara merförsäljning?
Moderkort
Ingen aning utöver att den ska passa för chassi, ha plats för 4 minnen, 2 grafikkort.
Ska man ha inbyggt ljudkort?
Busshastigheter?
Har sett en del gaming moderkort, är det något att kika på?
HDD
Tänkte mig helt klart SSD. Har fått för mig att de har snabbast läs och skriv hastighet?
Borde inte behöva mer än 128 gb, eller?
Kylning
Jag vill gärna hålla ner ljudnivån. Men hur står sig vattenkylning nu för tiden?
Chassi
Någon form av Tower. Förslag?
PSU
Finns de några mätvärden förutom watt som man kan kika på?
OS
Det tycks vara i det närmsta en religös kamp mellan win 7 och 8, pro och inte pro.
Kan någon motivera ett OS för något annat mer än på "jag tycker"?
Finns det någon Linux dist som är optimerad för gaming / BF4?
Bör man köpa färdigbyggt eller bygga själv? De gånger som jag byggt själv har jag alltid varit lite missnöjd, typ inbillat mig fel osv. Uppskattar enkla garantiregler när det kommer till sådant här.
Tack på förhand!