Permalänk
Medlem

MP3 i 320 kbit/s är inte lossless, däremot är FLAC det. Ja jag hör skillnad, jag jobbar bland annat med intonation och stämning av musikinstrument och då får man ett mycket tränat öra och hör små defekter omgående. Det kanske kan ses som en arbetsskada, men det är skillnad och jag vet vad jag själv föredrar. Om skillnaden är svår att höra, öka volymen något, stäng av allt vad dsp osv heter, inget mixtrande med signalen med andra ord. Inga oljud runt omkring utan lyssna bara på musiken. Olika typer av musik och kvalité på inspelningen påverkar förstås.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Om jag betalar för musik är det antingen för en streamingtjänst (Spotify) eller för en fysisk kopia. Gillar inte nedladdningsmodellen personligen, även om den rent objektivt har många fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Bara för att det är komprimerat innebär det inte att det blir sämre. Om du har konverterat non-lossy till MP3 320 kbit/s kommer du inte kunna höra skillnad ens med mycket dyr utrustning i blindtest. Därmed inte sagt att FLAC saknar värde. Det finns gott om MP3er med lägre bitrate och transcodes, vilka såklart är sämre.

Självklart finns det riiiktigt bra konverterade Mp3:er, men då måste det nästan vara en bra inspelning och master där på också. Men överlag hör jag oftast skillnad mellan flac och Mp3, även i mina lite billigare sennheiser-lurar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Självklart finns det riiiktigt bra konverterade Mp3:er, men då måste det nästan vara en bra inspelning och master där på också. Men överlag hör jag oftast skillnad mellan flac och Mp3, även i mina lite billigare sennheiser-lurar.

Skickades från m.sweclockers.com

Allt kräver bra mastering, jag äger köpe skivor som låter sämre än skivor jag har bränt ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kozmos:

Allt kräver bra mastering, jag äger köpe skivor som låter sämre än skivor jag har bränt ut.

Det får mig att tänka på RHCP "Californication".

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk

Jag gillar att äga mina saker, tycker att de flesta musiktjänster är alldeles för mycket "här får du betala men vi bestämmer ändå!".

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Varför finns inte alternativet Vinyl med? Det som känns så retro-rätt idag.

Har en sådär 3000 vinyl skivor i mitt förråd

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Har en sådär 3000 vinyl skivor i mitt förråd

Använder du dem? Vill du sälja några?

Köper inte CD längre, blir bara vinyl.

Permalänk

CD-skivor! Har aldrig gillat downloads, även fast jag funderar på att köpa spelen digitalt för CD-läsaren låter så förjävligt. Men med skivor är det inget problem för de rippar man så fort man fått dom, sen får de stå och se sexiga ut i CD-ställen.

Permalänk
Medlem

När jag väl köper musik gör jag det i princip uteslutande på CD.
Tillhör även den tynande skara som köper CD-R också.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Köper all min musik på CD/Använder streaming tjänster som spotify.

Permalänk
Medlem

Röstade på "Jag köper min musik som download och köper CD skivor endast när det inte finns som download."

Spotify tännker jag aldrig börja med så då tar jag till internets under och laddar ner allt jag behöver Går det inte får det bli good ol CD!

Permalänk
Medlem

Hemma blir det mycket Spotify, men på jobbet (radiopratare) blir det CD och vinyl.

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Medlem

Kör streaming-tjänster, bland annat Spotify men gillar också att ha fysiska-produkter av musik jag verkligen gillar.

Dock anser jag vinylen helt överlägsen CDn på den punkten med sina stora fodral (gärna gatefold). Dessutom är det en mycket trevligare "ritual" att sätta på en vinyl att lyssna på samt att vinylspelaren gör sig väl i vardagsrummet. Så för mig får CD-skivan gärna dö ut helt och vinylen fortsätta att växa sig starkare tillsammans med streaming-tjänsterna!

Permalänk
Medlem

På ämnet MP3-kvalitet, hur mycket bättre/sämre är OGG/AAC än en MP3 med motsvarande bitrate?

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >