Vilket är de bästa "gratis" antivirusprogrammet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Vadå att jag tar det från luften. Har själv testat "skiten". Vet hur MSE fungerar. Sedan åkte "skräpet" ut ur min dator när den inte hittade något.

Öppnar man MSE och går till Uppdatera-fliken kan man läsa: "Virus- och spionprogramsdefinitionerna uppdateras automatiskt i Security Essentials så att datorn är skyddad". Att då hävda att det krävs manuell uppdatering låter då inte som något annat än tagit ur luften. Det kanske till och med säger ett och annat om hur grundligt resten av din utvärdering är. En misstanke som stärks med tanke på hur slarvigt du läst och förstått mitt inlägg.

Skrivet av buddaz:

Jag trollar vidare. Vilket jag alltid brukar göra.

Ja, gör det du är bäst på.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Avast! + Malwarebytes

Grym kombination. Säkert, snabbt och framför allt så är det helt gratis.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Skrivet av Cimlite:

Indeed, det gör vad det ska utan att störa en för mycket. Finns inget värre än anti-virus program som hela tiden gör sig påminda genom att vilja ha uppmärksamhet med uppdateringar eller helt enkelt sakta ner hela systemet.

I min erfarenhet så är MSE inget man stöter på ifall man inte får tag på någon fil man inte borde gjort, annars så ligger det i bakgrunden lugnt och stilla. Som det ska vara.

Väl talat, detta är varför även jag själv kör microsoft security essentials.

Körde nog norton antivirus på min första dator, det sög ju givetvis sen vart det Eset NOD32 som en polare drog in åt mig (icke graits) men jävligt bra. Sen vart det ju en ominstallation och då blev de AVG eftersom de var just fritt och enda som jag visste om och beslutade mig för att prova det. AVG spelade sin roll mycket bra men jag blev störd av virusskyddet var och varannan dag eftersom det skrek för minsta lilla, virus, hot och uppdateringar. Riktig jobbigt!

Har nu kört MSE i kanske 1 år och jag är riktigt nöjd med detta som antivursskydd. Det är prefekt, tyst, självständigt och stör mig inte med varningar om Hot eller uppdateringar hela tiden. Och självklart är jag medveten om att det finns hot på internet osv men surfar man bara tryggt och ordentligt utan att gå in på en massa skit, så behöver man knappast ha ett viursskydd. Däremot är det ju alltid bäst att ta det säkra före det osäkra men webbläsare som Google Chrome exempelvis varnar ju användaren ifall denne är påväg att besöka en osäker hemsida, eftersom den loggats i Googles hotlista.

Jag kan nog tänka mig att den normala datoranvändaren inte heller vill bli störd av virusskyddet hela tiden. Själv blir jag lätt irriterad och är glad i att slippa AVG nu.

Aldrig provat AVAST som folk nämner i tråden men hur som helst. Jag rekommenderar dig Microsoft Security Essentials.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

IDG har gjort ett stort test (2012) över alla gratisprogram för viruscheck.
De korade: Avast.

Läs testet här: http://www.idg.se/2.1085/1.448314/gratis-virusskydd---sa-bra-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

IDG har gjort ett stort test (2012) över alla gratisprogram för viruscheck.
De korade: Avast.

Läs testet här: http://www.idg.se/2.1085/1.448314/gratis-virusskydd---sa-bra-...

Resultaten för skyddet är från AV-Tests resultat från 2011 och inte alls säkert gällande i dag.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Bitdefender som funkar riktigt bra.

Permalänk

Vill bumpa denna tråden för att se om någon har koll på vad man borde använda idag? och kanske något råd om vad man verkligen inte borde använda! Jag körde mycket med ad-aware förut tills den bestämde sig för att hata utorrent, sedan dess har jag kört AVG antivirus.
Är de rätt val? eller finns de något bättre jag borde köra? Igår pröva jag även köra AVG pc tuner är de ett program att lita på eller är de bara skit? Tips och råd uppskattas

Permalänk
Medlem

mcafee (gratis trial)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklas62:

mcafee (gratis trial)

Hm. Jag skulle inte tro det. McAfee segar ner ens dator och det skyddar inte så bra mot malwares. Det är även "omöjligt" att avinstallera. Inte ens John McAfee (grundaren) kan göra det. Han använder det inte ens, för han tycker det är så dåligt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Hm. Jag skulle inte tro det. McAfee segar ner ens dator och det skyddar inte så bra mot malwares. Det är även "omöjligt" att avinstallera. Inte ens John McAfee (grundaren) kan göra det. Han använder det inte ens, för han tycker det är så dåligt.

Kolla in denna länk.
http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-8/novdec-2013/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det var genom den sidan jag tog min information från, gällande prestandan och skyddet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Det var genom den sidan jag tog min information från, gällande prestandan och skyddet.

De påstår ju dock att F-Secure är bland de bättre.
Hur mycket det nu ligger i det....
Det krävdes en mindre räd för att få bort det från min Asus-dator.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd

Så nu har jag kör avast i några veckor och har aldrig haft så mycket löjliga problem,vad fan står på?
Det blir direkt tillbaka till microsoft security essentials.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd

Framförallt avast free som jag kört senaste veckorna verkar ju vara rena skiten.Den blockerar en massa portar fastän jag kör med lagligt windows och lagligt köpta spel?Vad fan är detta för skit?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Framförallt avast free som jag kört senaste veckorna verkar ju vara rena skiten.Den blockerar en massa portar fastän jag kör med lagligt windows och lagligt köpta spel?Vad fan är detta för skit?

Du måste ju göra något fel för jag har aldrig haft något problem med avast whatsoever.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

Qihoo 360 internet security

Överlägset bästa gratis antiviruset på samtliga plattformar:
http://www.360safe.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Överlägset bästa gratis antiviruset på samtliga plattformar:
http://www.360safe.com/

Och varför är det bättre än nåt annat? Länka gärna till nåt test som bevisar ditt påstående.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Du måste ju göra något fel för jag har aldrig haft något problem med avast whatsoever.

Knappast jag ville ge avast en chans för det såg så bra ut i tester.Men aldrig igen efter dessa veckor,jag har aldrig haft så mycket problem som jag haft efter att ha installerat avast.Microsoft security essentials gav mig aldrig såna problem.Och sen kör man en spybot search and destroy mellan varven.Och jag har kört alla system från grunden,windows 95,98,ME,vistaskiten och till nyare system.Aldrig har jag haft såna problem som med avast tyvärr:(

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Har aldrig hänt mig och jag kör Avast free. Hur vet du att det är Avast som blockerar och inte Windows egna brandvägg?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

vissa personer kan få allting de stöter i att strula, har några sånna vänner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av immutable:

Och varför är det bättre än nåt annat? Länka gärna till nåt test som bevisar ditt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Kan du länka till sidan som gjort det testet?

Den listar ju t.ex. MSE som helt värdelöst och att den till och med har lite sämre performance medan den är en av de minst krävande programmen som finns.

Permalänk
Medlem

Några av mina polare på högskolan som pluggade IT-forensik ställde ett gäng antivirus mot väggen en gång och försökte knäcka dem. Det antivirus som gick ner först var MSE. Räcker som referens för mig i mitt val

Permalänk
Inaktiv

Jag använder själv Bitdefender och är mycket nöjd, drar inget på datorn, lätt att använda och säkert. Köpte total security och brandväggen är flawless och lätt att jobba med om man ska t.ex ha en spelserver igång.

Skrivet av Nietszche:

Den listar ju t.ex. MSE som helt värdelöst och att den till och med har lite sämre performance medan den är en av de minst krävande programmen som finns.

Den räkna MSE som baseline, dvs MSE är 0 på skalan som allt annat jämförs med, det säger inte att MSE är sämst bara att de andra är bättre, det finns flera olika anti-virus mjukvaror som är sämre än MSE, men de listas inte här. Här finns sidan som refereras till: http://www.av-test.org/en/home/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179502:

Jag använder själv Bitdefender och är mycket nöjd, drar inget på datorn, lätt att använda och säkert. Köpte total security och brandväggen är flawless och lätt att jobba med om man ska t.ex ha en spelserver igång.

Den räkna MSE som baseline, dvs MSE är 0 på skalan som allt annat jämförs med, det säger inte att MSE är sämst bara att de andra är bättre, det finns flera olika anti-virus mjukvaror som är sämre än MSE, men de listas inte här. Här finns sidan som refereras till: http://www.av-test.org/en/home/

Säker på att det är den sidan som refereras till av r3mpuh? För enligt den sidan så rankas 360 först på plats 13 för säkerhet med Bitdefender och F-secure på delad första plats trots att han säger att det överlägset bäst.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TiasE:

Säker på att det är den sidan som refereras till av r3mpuh? För enligt den sidan så rankas 360 först på plats 13 för säkerhet med Bitdefender och F-secure på delad första plats trots att han säger att det överlägset bäst.

Det är den sidan, men vet inte vilken lista eller vilka kravinställningar som gjorts för att få det resultatet. Det kan får r3mpuh själv förklara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Det är för att 360 använder även Bitdefender:S motor

http://www.wilderssecurity.com/threads/360-total-security-eng...

http://360safe.com/totalsecurity.html "Integrated five top award antivirus engines including 360 Cloud Engine / QVMII / Avira and Bitdefender to offer you complete protection and best detection."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Testerna tar jag med en nypa salt och peppar. Man säger i AV-test att ESET är dåligt på performance. Stämmer inte ett dugg alls. ESET är nog den enda som inte har gått över till så kallad "modern UI".

Sedan har jag aldrig förstått hur Bitdefender vinner varje år. När Bitdefender haft en sjukt massa F/P i sina tidigare versioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nietszche:

Nej, du har fel. Qihoo 360 internet security är det absolut minst krävande & bäst skyddande bland alla gratis antivirus.http://www.av-test.org/en/home/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

360 ligger först bland alla gratid antivirus, F-secure & bitdefender är inte gratis. Win 8.1 testet är 2 månader nyare än Win 7 testet. Har något annat gratis antivirus likvärdigt maximalt skydd som 360? så utklassar 360 dem i performance. Har någon betal-variant av antivirus lika bra skydd & performance som 360 så vinner 360 då det är gratis & skapat av asiater.