Ansluta sig till Öppen Fiber i efterhand?

Permalänk
Medlem

Ansluta sig till Öppen Fiber i efterhand?

Halllå!

Ska nu om någon månad flytta till villa och har insett att det redan finns Öppen Fiber i området men pensionärerna som bor där nu inte har "hoppat på tåget". Överallt där jag sökt information står det bara att man ska ta alla frågor med säljaren som "är i ditt område" men vi har ju ingen säljare i området då det drogs in för flera år sedan.

Frågan lyder, vart får jag tag i någon som kan ge oss en offert på vad det skulle kosta att koppla på sig i efterhand samt vad man kan göra själv för att få ner kostnaden?

Visa signatur

Pixel 7a | Fungerande PC | Switch OLED | Epagneul Breton | Labrador Retriever

Permalänk
Medlem

Kolla upp vilka som byggde ut det öppna fibernätet från början och kontakta dem.. det är en början. Om du inte vet så kontakta kommunen - företaget måste ha haft kommunens tillstånd att gräva upp gatan o liknande

Ang kostnader så när man hoppar på tåget så får man det rätt bra rabatterat och då kostar det runt 20-30 tusen vanligen så du kan tänka dig att det är lite dyrare än så.

Om du vill få ner priset så får du försöka skrapa ihop grannarna så de oxå vill ha fiber, sen får ni grannar kontakta företaget. Hur du ska locka dem vet jag inte riktigt men du kan alltid gå till de grannar som redan har fiber och låta dem berätta för er hur nöjda de är med sin fiber.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Avstängd

http://www.norrkoping.se/bo-miljo/bredband/

Titta under kontakt, de ska kunna hjälpa dig.

Visa signatur

Copyright © 2000 - 2013 SweClockers. PS. Glöm inte köpa en mugg! DS.

Permalänk
Rekordmedlem

Du får fråga den som äger nätet, öppen fiber är bara ett system för tjänsteinnehåll i nätet, i vår förening kan alla som vill köpa in sig i efterhand för den faktiska kostnaden.
Vissa har dragit fram tomslang och alltså betalt "lite men inte allt" andra har inte gjort några grävarbeten alls och kostnaden för att färdigställa det så att det fungerar kommer ju att skilja i de fallen även om själva blåsa/svetsa/aktivera delen kostar lika mycket.
Grävarbeten på egen mark kan du alltid göra själv, kanske även på annans mark om du nu vill det, beroende på hur avtalen ser ut, men detaljerna vet den som äger nätet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:
Skrivet av Info:
Skrivet av mrqaffe:

Tack för svar! Jag drog ett mail till kommunen och ett till "öppen fiber" via nån kundsupport-mail. Dock svarar ju ingen på helger så jag får allt vänta.

Men om jag förstod det rätt så ska jag i första läget ta reda på VEM som dragit in/äger själva nätet? För går man in på Öppen Fiber så står det bara att "dom" (utan att specificera vilka) gör allt jobb till en schablonavgift och det känns ju sådär när man har kontakter med både elektriker och grävare..

Visa signatur

Pixel 7a | Fungerande PC | Switch OLED | Epagneul Breton | Labrador Retriever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linsu:

Tack för svar! Jag drog ett mail till kommunen och ett till "öppen fiber" via nån kundsupport-mail. Dock svarar ju ingen på helger så jag får allt vänta.

Men om jag förstod det rätt så ska jag i första läget ta reda på VEM som dragit in/äger själva nätet? För går man in på Öppen Fiber så står det bara att "dom" (utan att specificera vilka) gör allt jobb till en schablonavgift och det känns ju sådär när man har kontakter med både elektriker och grävare..

Vilken sida pratar du om? Och hur vet du att det är de som finns i ditt område?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Linsu:

Tack för svar! Jag drog ett mail till kommunen och ett till "öppen fiber" via nån kundsupport-mail. Dock svarar ju ingen på helger så jag får allt vänta.

Men om jag förstod det rätt så ska jag i första läget ta reda på VEM som dragit in/äger själva nätet? För går man in på Öppen Fiber så står det bara att "dom" (utan att specificera vilka) gör allt jobb till en schablonavgift och det känns ju sådär när man har kontakter med både elektriker och grävare..

"Öppen fiber" har inte gjort något jobb hos oss, det är visserligen Telia som ska driva nätet men tjänsterna levereras av de företag som är anslutna till öppen fiber, Största delen av grävningen och blås/svets är gjort av 2 lokala företag som anlitats av föreningen, merparten av installationen i änden mot Telias station är gjord av Eltel och Skanova, Öppenfiber/Telia ska i princip bara administrera tjänster och hålla i nätets aktiva komponenter (switcharna i noden och fiberkonvertrar i hemmen) i drift enligt avtalet.
Nätets passiva komponenter äger vi i föreningen helt själva och det kommer inte att automatiskt överlåtas till någon, hur det blir i framtiden får vi se då, det kanske blir anslutning till stadsnätet eller nått annat som passar.
Det finns flera olika kombinationer och bara för att man är ansluten mot Öppen fiber så betyder det inte att det är byggt/ägt på likadant sätt överallt.
Det är ju vanligt att det finns nån ekonomisk förening i området som hanterar "gemensama infrastrukturfrågor" så fråga dem om hur det fungerar lokalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det Telia öppen fiber ni pratar om? Bara säga "öppen fiber" säger ingenting.
När man väl vet vem som driftar nätet så kontsktar man dom om hur man väljer operatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Vilken sida pratar du om? Och hur vet du att det är de som finns i ditt område?

Skrivet av teejee:

Är det Telia öppen fiber ni pratar om? Bara säga "öppen fiber" säger ingenting.
När man väl vet vem som driftar nätet så kontsktar man dom om hur man väljer operatör.

Dåligt av mig, det är Telias öppen fiber och jag fick informationen av Telia när jag ringde dit och frågade vad vi kunde få på nya adressen. Dumt nog så ställde jag inte mer frågor just då men det är alltså Telia jag ska prata med även om indragning?

Visa signatur

Pixel 7a | Fungerande PC | Switch OLED | Epagneul Breton | Labrador Retriever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linsu:

Dåligt av mig, det är Telias öppen fiber och jag fick informationen av Telia när jag ringde dit och frågade vad vi kunde få på nya adressen. Dumt nog så ställde jag inte mer frågor just då men det är alltså Telia jag ska prata med även om indragning?

Om de äger nätet, ja.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om de äger nätet, ja.

Det är ju det jag är ute efter, men det är av Telia jag fått informationen att det finns fiber via "Öppen Fiber" (som om det är nått företag i sig). Inte hittat något annat någon annanstans. Iofs kan jag väl höra av mig till Telia och fråga och eventuellt bli vidareskickad!

Tack för svar!

Visa signatur

Pixel 7a | Fungerande PC | Switch OLED | Epagneul Breton | Labrador Retriever

Permalänk
Rekordmedlem

Telia driver öppen fiber men de behöver inte äga nätet, om nätet är utbyggt till ditt hus så kan de aktivera tjänsterna, är det inte utbyggt så måste du kontakta nätägaren som kan vara nån annan än Telia.
De kanske kan ge dig information om vem som äger nätet på närliggande adresser, annars får du fråga grannarna, eller kanske kommunens V/A avdelning, de brukar veta vilka som har grävt i området, det finns också en databas som innehåller det mesta som är nedgrävt för att folk inte ska gräva sönder saker
https://www.ledningskollen.se/
Där borde "fiber i närheten" finnas med.

Hursomhelst så är det viktiga att få reda på vem som äger nätet, för det är nätägaren som kan hjälpa till med anslutningen, inte den som levererar tjänsterna om det är olika organisationer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om det är Telias öppna nät så är det skanova som äger nätet om inte det finns en förening i området som byggt nätet själva. Börja med att prata med föreningen (samfällighetsföreningen), det är väl någon som har roddat detta i området! Någon måste ju veta, ha en kontaktperson, telefonnummer. Sedan är det Telia man skall prata med.

Vi gjorde detta i vårt område för inte så länge sedan och det var jag som roddade allt. Jag har all information för de hus som valde att inte ansluta sig. Dock valde vi inte öppet nät utan låsta till Telia i ex antal år, kanske en större skillnad än vad jag tror när det kommer till tillväga gång sättet.

Permalänk
Medlem

Hos oss är det Telia öppen fiber som sköter driften av nätet, men det är kommunen som äger fiberinstallationen och som bygger ut fibernätet.

Om man vill dra in fiber där det redan finns fiber utanför tomten så kontaktar man kommunen. Kommunen drar rör för fiber samtidigt som man tex drar fjärrvärme eller VA. När vi flyttade till huset så hade huset anslutits till fjärrvärme 2004, samtidigt drogs tomrör för fiber till husgrunden, det var bara att anmäla om fiberanslutning till kommunen.

Om huset har fiber indraget men avaktiverat så anmäler man aktiveringen till kommunen.

När sedan fibern är aktiv så går man in på Telias bredbandswebben.se och väljer tjänsteleverantör(er).

Skickades från m.sweclockers.com