Ny Dator för ca 10-11k för krävande spel + ny i forumet.

Permalänk
Medlem

Ny Dator för ca 10-11k för krävande spel + ny i forumet.

Tjena sweclockers

Är ny på forumet och jag tänkte att jag skulle ställa denna fråga vilken dator är bäst asså vilken är mest prisvärd min kompis hjälpte mig med denna https://www.inet.se/kundvagn/visa/6531395/2014-02-26 och jag behöver en skärm till men vill inte dra ner på grafikkortet vad ska jag göra?

Jag har mus, musmattans, tangentbord, men behöver skärm och dator min budget är på 10-11k hälsat inte mer är 14 år och har aldrig byggt en dator är det något man ska tänka på?

Med vänlig hälsning, ZyrNathyz

Edit: jag sökte på alla delar i prisjakt och fick ner det för 400kr men budgeten på skärmen inte mer än 1500 hoppas jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyrNathyz:

Tjena sweclockers

Är ny på forumet och jag tänkte att jag skulle ställa denna fråga vilken dator är bäst asså vilken är mest prisvärd min kompis hjälpte mig med denna https://www.inet.se/kundvagn/visa/6531395/2014-02-26 och jag behöver en skärm till men vill inte dra ner på grafikkortet vad ska jag göra?

Jag har mus, musmattans, tangentbord, men behöver skärm och dator min budget är på 10-11k hälsat inte mer är 14 år och har aldrig byggt en dator är det något man ska tänka på?

Med vänlig hälsning, ZyrNathyz

Edit: jag sökte på alla delar i prisjakt och fick ner det för 400kr men budgeten på skärmen inte mer än 1500 hoppas jag.

Din kompis kan sin sak! Det där är ett bra kit
Personligen skulle jag byta ut nätagget mot det jag själv har, mest för att jag hört dåligt om CX-serien, och för att jag är sjukt nöjd med det agget jag har

Ska du ha en skärm till blir det desto dyrare, kör på ett 770 annars med bra kylare och klocka det lite.... men 780 är bättre

tänk på att inte ha på dig yllekläder eller fleece
ta ofta i element/kran
ta inte på "fel" ställen
tänk efter och läs manualerna innan du monterar, undersök noggrant innan du försöker trycka dit något

så ska allt gå bra ser du, kika på youtube-guider om du hittar några också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Din kompis kan sin sak! Det där är ett bra kit
Personligen skulle jag byta ut nätagget mot det jag själv har, mest för att jag hört dåligt om CX-serien, och för att jag är sjukt nöjd med det agget jag har

Ska du ha en skärm till blir det desto dyrare, kör på ett 770 annars med bra kylare och klocka det lite.... men 780 är bättre

tänk på att inte ha på dig yllekläder eller fleece
ta ofta i element/kran
ta inte på "fel" ställen
tänk efter och läs manualerna innan du monterar, undersök noggrant innan du försöker trycka dit något

så ska allt gå bra ser du, kika på youtube-guider om du hittar några också

Du menar denna Nätdel: be quiet! Pure Power L8 630W 80+? Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyrNathyz:

Du menar denna Nätdel: be quiet! Pure Power L8 630W 80+? Tack för hjälpen!

http://www.inet.se/produkt/6909758/be-quiet-pure-power-l8-630...

den, japp

kostar lite mer, men kan vara värt i längden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

http://www.inet.se/produkt/6909758/be-quiet-pure-power-l8-630...

den, japp

kostar lite mer, men kan vara värt i längden

Men du din lila ruta under dig där du har dina spets dom var också bra ju vad kostar den budgeten och är den bra? Annars om jag får så kan man ta dom delarna?

Permalänk
Medlem

Tjusigt paket, men som alltid måste man se till vilka behov man har innan man kallar någonting för prisvärt.
Bara för att man är villig att sprätta elva lök på en datormaskin betyder det inte per automatik att man är i behov av prestandan som de pengarna motsvarar.

Kortfattat: vad har du tänkt spela?

Visa signatur

MAIN :: Intel Core i5 4690K - 4.5GHz@1.235v/76°C - | Be Quiet! Dark Rock 3 P-P | Asus Z97-A | Galax GTX 970 OC | Corsair Vengeance LP 16GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD Green 1TB | Fractal Design Integra M 550W | Fractal Design Define R4
HTPC :: Intel Pentium G3220 | Gigabyte H87N-WIFI | Corsair Vengeance LP 4GB | Samsung 840 EVO 120GB | WD Red 3TB | Be Quiet! SFX Power 300w | Pioneer TX-6500 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyrNathyz:

Men du din lila ruta under dig där du har dina spets dom var också bra ju vad kostar den budgeten och är den bra? Annars om jag får så kan man ta dom delarna?

Jo det kan du ju också göra om du vill det, jag har nästan likadana komponenter, köpte det för 7 månader sedan och då var det dyrare... kostade 12 000 med win7 utan SSD-diskarna inräknade då, de har jag köpt till för ~900+650kr, plus cpu-kylaren som jag köpte nyligen för 780kr
jag skulle råda dig att köpa ett 780 istället för den cpu-kylaren och en SSD till

mitt 770 är sämre än det 780:t du har i din kundvagn dock, samt att cpu-kylaren behöver du inte köpa om du inte tänkt överklocka en hel del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikum:

Tjusigt paket, men som alltid måste man se till vilka behov man har innan man kallar någonting för prisvärt.
Bara för att man är villig att sprätta elva lök på en datormaskin betyder det inte per automatik att man är i behov av prestandan som de pengarna motsvarar.

Kortfattat: vad har du tänkt spela?

Dom jag har tänkt är Bf4, league of Legends, world of Warcraft, minecraft, sånna spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Jo det kan du ju också göra om du vill det, jag har nästan likadana komponenter, köpte det för 7 månader sedan och då var det dyrare... kostade 12 000 med win7 utan SSD-diskarna inräknade då, de har jag köpt till för ~900+650kr, plus cpu-kylaren som jag köpte nyligen för 780kr
jag skulle råda dig att köpa ett 780 istället för den cpu-kylaren och en SSD till

mitt 770 är sämre än det 780:t du har i din kundvagn dock, samt att cpu-kylaren behöver du inte köpa om du inte tänkt överklocka en hel del

Okej tackar så det blir mitt packet med 780:t och allt som innehåller då och ta på element och sånt ofta (metall då?) och inte fleece och ta på känsliga ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyrNathyz:

Okej tackar så det blir mitt packet med 780:t och allt som innehåller då och ta på element och sånt ofta (metall då?) och inte fleece och ta på känsliga ställen.

så du blir av med statisk elektricitet, alternativet om du vill vara helt säker är att köpa ett ESD-armband och koppla det till chassit och ha på dig hela tiden när du bygger

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag byta ut grafikkortet mot ett r9 290, lite billigare och ett väldigt bra kort speciellt för bf4

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Personligen skulle jag byta ut grafikkortet mot ett r9 290, lite billigare och ett väldigt bra kort speciellt för bf4

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för skillnad? Tex i lol minecraft bf4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyrNathyz:

Vad är det för skillnad? Tex i lol minecraft bf4?

lol och minecraft är inte direkt grafikkrävande spel så där lär du inte märka någon skillnad,
i BF4 så har du AMD Mantle som hjälper att minska cpu flaskhals, grymt bra!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

lol och minecraft är inte direkt grafikkrävande spel så där lär du inte märka någon skillnad,
i BF4 så har du AMD Mantle som hjälper att minska cpu flaskhals, grymt bra!

vad är flaskhals?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyrNathyz:

vad är flaskhals?

När en del är så pass sämre än en annan så att hela datorns prestanda lider av det.

Jag skulle personligen rekommendera att du lägger minst 20 % av datorns värde på en skärm

Det folk skriver om att du ska ta i element och liknande är inte riktigt sant, då det du egentligen ska göra är att minimera laddningen mellan dig och datorn, vilket du lättast gör med ett esd-armband.

Permalänk
Medlem

Kom fram till Denna taurus https://www.inet.se/produkt/1517095/taurus-gtx-780-limited-4-... hoppas den presterarbra nu köper den när jag får sålt min laptop för 5,5k