Permalänk
Medlem

Styra fläkt steglöst via skrivarporten

Håller som sagt på med en FanBus. Inte vilken som hälst, utan en som kommer styrav via skrivarporten(LPT). Men den kommer också va helt oberoende av den så om du till ex skulle behöva använda den till en skrivere eller nått annat crap så ska du kunna klöra fläktarna ändå.

http://djchille.net/fanbus/[/url] kommer det finnas lite mer info om den!

Hur långt har jag kommit?
Kan styra en lysdiod steglöt. kan nästan styra fläkten steglöst mellan 0-12 volt, men ena transistorn dampar sig lite så ja måste hitta en annan som jag kan använda. :/

Lite bilder:

FanBusen

FanBusen med en 40mm fläkt

Närbild på DAC:en

Effekttransistorn (plockade bort sladden till molexen, därifrån får den iaf ström)

EDIT (30e november):
uppdaterade sidan på adressen ovan, iaf lite nyare och bättre prislista

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem

http://djchille.net/fanbus/

WONDERBAR! vill bygga... men ser ganska komplecerat ur
och inte e man nå bra på och programera heller

vill se de färdiga resultatet sen

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen
http://djchille.net/fanbus/

WONDERBAR! vill bygga... men ser ganska komplecerat ur
och inte e man nå bra på och programera heller

vill se de färdiga resultatet sen

men programmera gör ja... har redan ett program som kan styra en fläkt nu...

Visa signatur

Permalänk

chippen: Man behöver inte vara duktig på att programmera något som styrs genom LPT-porten. Det är super-enkelt!

Ex. (C, linux):

int lpt_addr = 0x378; // kolla /proc/sys/dev/parport/parport0/base-addr

ioperm(lpt_addr, 1, 1);

outb(255, lpt_addr); // Sätt D0 - D7 till hög
outb(1, lpt_addr); // Sätt D1 - D7 till låg, D0 till hög

Visa signatur

[size="1"]$ cd pub
$ more beer[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mysterious Bob
chippen: Man behöver inte vara duktig på att programmera något som styrs genom LPT-porten. Det är super-enkelt!

Ex. (C, linux):

int lpt_addr = 0x378; // kolla /proc/sys/dev/parport/parport0/base-addr

ioperm(lpt_addr, 1, 1);

outb(255, lpt_addr); // Sätt D0 - D7 till hög
outb(1, lpt_addr); // Sätt D1 - D7 till låg, D0 till hög

jo men du måste veta vilka tal som du ska skicka... skickar du en 7a så blir det ~3.74volt medans om du skickar en 8a så blir det ~0.27volt :).... satt en jävla halvtimme med volmätaren för att mäta fram det där... så ja har en lista på vilken ordning skiten kommer i dessutom så ska den va USB styrd om det går som planerat

Visa signatur

Permalänk

Men den listan har ju du redan gjort, så man slipper fixa en egen eller hur?

USB låter ju trevligt... Slipper man, om man har extra USB-headers på moderkortet, dra kabeln utifrån chassit o in (om man inte tycker om o löda på sitt moderkort då)...
Hur fungerar USB? Det är väl seriellt på nåt sätt antar jag?

Visa signatur

[size="1"]$ cd pub
$ more beer[/size]

Permalänk
Medlem

men kör du med extern ström till fläktarna på nått vis eller kör du direckt från LPT porten? om du kör från LPT porten så borde den väll dö efter ett tag för den kan inte leverera hur mycket kräm som helst. elle?

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

jäkligt snyggt arbete!!
väntar på underbara bilder!!

OTTO:
den dör väl inte, men den går inte snabbare än 5 volt typ...
och iofs dör den väl när den kommer under 5...

men man borde köra med extra spänning för att det ska bli bäst

Visa signatur

[size="1"]P4 1,9GHz - 256mb DDRRam - GF2 TIvX 64mb - Hercules Fortissimo III 7.1 - Logitech MX700[/size]
[size="1"]17" skärm , Stereo och TV inkopplad också...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chille

jo men du måste veta vilka tal som du ska skicka... skickar du en 7a så blir det ~3.74volt medans om du skickar en 8a så blir det ~0.27volt :).... satt en jävla halvtimme med volmätaren för att mäta fram det där... så ja har en lista på vilken ordning skiten kommer i dessutom så ska den va USB styrd om det går som planerat

Måste vara en väldigt knasig DAC du byggt, normalt sett så har man väl helt enkelt 0-5V i 256 steg numrerade i ordning... bra mycket enklare

Permalänk
Medlem

Mysterious Bob:
Hur USB funkar vet ja inget om och det kommer dröja innan den blir USB styrd om den äns blir dte

OTTO:
Nej effekttransistorerna snyltar ström från molexen... det var därför ja sprängde en lysdiod och brände typ 3 samt kortslöt mitt nätagg 2 gånger imorse (förlorade min uptime )

cyr:
Det där med dacen vettefan altså... men det är precis på samma sätt som jag byggde min LPT dac och den funkade finfint för att spela musk med
EDIT: skulle det kunna va det att ja har kopplad datastiften fel? dvs att den som går till 8 ska gå till 1 och vice versa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SÖKES: nån bra designer som vill va med och sätta lite design på mjukvaran... om nån e bra på att programmera i linux så e de vel bra också

maila mig om ni e interreserade:
chille@djchille.net

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

EDIT: skulle det kunna va det att ja har kopplad datastiften fel? dvs att den som går till 8 ska gå till 1 och vice versa?

Mycket möjligt...

Permalänk
Medlem

ja.. men då ska man väll sätta igån och bygga då.. men vill vänta te min nya burk kommer.. men är inte riktigt haj på det där.. får rådfråga nån smart snubbe om ett kopplingsschema så är det mer äller mindre klart. programeringen får man väll lösa på nå sätt. men koplingsschemat e det krångligaste... e inte sågär jätte haj på att komma på koplingsscheman.. men det är inge svårt när man har ett klart .. bara och följa så e det klart.. men man får väll fråga nån som kan då

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chippen
ja.. men då ska man väll sätta igån och bygga då.. men vill vänta te min nya burk kommer.. men är inte riktigt haj på det där.. får rådfråga nån smart snubbe om ett kopplingsschema så är det mer äller mindre klart. programeringen får man väll lösa på nå sätt. men koplingsschemat e det krångligaste... e inte sågär jätte haj på att komma på koplingsscheman.. men det är inge svårt när man har ett klart .. bara och följa så e det klart.. men man får väll fråga nån som kan då

jo men kopplingsschema kommer jag med när det e klart =D

har ni riktigt tur så kommer ni kunde köpa färdigbygda versioner av den :D:D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur går det med den? Den värkar väldigt schysst !
Har själv fått tag på en lcd från en Ericsson R???(en lång fet mobil med en stor tuch lcd).Tänkte bygga nått med den!Har tyvärr inte fått upp den en för jag väntar på en specialskruvmäjsel :(. Ska kolla om det går att göra något med.En fråga: Kör du på linux med denna manick?

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeBulan
Hur går det med den? Den värkar väldigt schysst !
Har själv fått tag på en lcd från en Ericsson R???(en lång fet mobil med en stor tuch lcd).Tänkte bygga nått med den!Har tyvärr inte fått upp den en för jag väntar på en specialskruvmäjsel :(. Ska kolla om det går att göra något med.En fråga: Kör du på linux med denna manick?

det e nått knas med transistorn så ja kan bara styra mellan 0-5volt ska se om ja kan hitta en annan, har inte haft så mycke tid att mecka med det

kör linux på vad? gissar på att du menar programvaran som styr den. den kommer i första hand vara för windows men om det nu skulle vara så bra att nån med linux använder skiten så kjommer det nog komma en windows version också men som sagt så kommer den vara helt oberoende av datorn. så även om datorn h'änger sig så ska inte alla fläktar stanna och processorn brinna upp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om datorn skulle hänga sig så ändras ändå inte lpt-porten ifrån sitt senaste värde så det är nog rätt lungt. Skulle lätt skriva ett program till linux om jag hade en såndär, satt senast förra helgen och skrev ett program för 8 lysdiodrar i både windows och linux.(en kompis ville ha ett för att skriva i en lång lista och köra upp på dh)

Visa signatur

Vi radioamatörer gör det i vågor... ~~~~73 de SM4XSN
AMD64 3200+@2450Mhz| H2O-kylning | LG Electronics 915FT 19" | Sapphire Radeon 9600 Pro Fireblade | Seagate 7200.7 160gig x 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JuBBo
om datorn skulle hänga sig så ändras ändå inte lpt-porten ifrån sitt senaste värde så det är nog rätt lungt. Skulle lätt skriva ett program till linux om jag hade en såndär, satt senast förra helgen och skrev ett program för 8 lysdiodrar i både windows och linux.(en kompis ville ha ett för att skriva i en lång lista och köra upp på dh)

hmm... iofs, men om nått nu skulle gå åt skogen, typ att programmet krachar sen så kommer ditt scannerprogram och juckar upp fanbusen så vore juh inte det så bra, kommer ha nån typ av PING? PONG! grej som kollar lite då och då så att datorn lever, och om den inte gör det så drar dne bara upp hastigheten på max eller nått

har också skrivit ett sånt program måste dock skriva om det, e väldigt många som använder detr så ja börjar få en del klagomål på att man inte kan ha det i systray

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nice!
Vill se mer bilder på alltet bara.
När är den färdig... Vill bygga en sån...

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Måste bara ha en sådan... ska lära mig göra en sådan sen...

snyggt föresten

Visa signatur
Permalänk
Medlem

mjo... när den e klar så ska ja kolla hur stor efterfrågan det e. är det tillräckligt stor så kanske ja börjar sälja såna

farsan driver eget företag och kan därför köpa/sälja exkl moms. så då kommer man undan lite billigare eller eventuellt att man kan sälja den till nån webshop

*bort* kanske?

/Redigerad av moderator, länken leder till otillåtet material och virus. // Ulvenstein

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja varför inte.... Alltså när blir du färdig?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

när ja blir färdig...hmm ja du.. först så måste ja få tag i en microcontroller och några flip-flops. vem vet kanske ja börjar fixa det med microcontrollern runt jul så nån gång efter det

OFFTOPIC:
håller på skriva ett program som gör så man kan få lite lysdioder att börja lysa till ex om man får ett mess på ICQ/IRC... hör av er om ni e intresserade, kommer skapa en tråd om det imorn eller nån gång när ja e klar med skiten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med URL:en?

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Medlem

*bump* :D::DD

den är nere, men om ni vill så kan ja vel slänga upp den igen, måste bara komma på vad det är för IP till min ftp där skiten ligger

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo gör så. Försökte också komma in igår men märkte att den var nere. Känner lite för att kolla på guiden (inte för att jag orkar bygga men ändå )

Permalänk
Medlem

okej, ska se om ja kan få upp sidan igen

kan passa på och tala om hur långt ja har kommit

har lyckats styra en fläkt steglöst mellan 0-5volt. nya transistorer måste fixas så blir det mellan 0-12volt. ska införskaffa microcontrollern den senaste veckan så man kan fixa lite annat skojs såssom säkerhetsgrej så om dtaorn hänger sig så ska den dra upp alla fläktar på max. och eventuellt att ja meckar in en LCD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

okej, ska se om ja kan få upp sidan igen

har lyckats styra en fläkt steglöst mellan 0-5volt. nya transistorer måste fixas så blir det mellan 0-12volt.

OK, få se om jag har fattat detta rätt!
Du styr en transistor via LPT porten. Vad har LPT porten för nivå på spänningen som går till basen på transistorn?
Är den spänningen +5v? Då blir det svårt att få ut högre nivå mellan Emitter och jord.
Men jag kan ha fel i min tanke där.

Visa signatur

[size="1"]MSI 845E Max2(MS-6398E), PIV 2,53@2,64
512 Mb; ASUS GF4 Ti4600[/size]

Permalänk
Medlem

mjo... LPT porten skickar ut 8 signaler på 5 volt. DAC:en är inkopplat direkt på LPT porten dvs ur dacen för man ut en analog signal mellan 0-5volt och det är den som jag vill kunna "förstärka" så att den blir mellan 0-12volt så jag kan styra effekttransistorn som i sin tur ska styra släkten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

mjo... LPT porten skickar ut 8 signaler på 5 volt. DAC:en är inkopplat direkt på LPT porten dvs ur dacen för man ut en analog signal mellan 0-5volt och det är den som jag vill kunna "förstärka" så att den blir mellan 0-12volt så jag kan styra effekttransistorn som i sin tur ska styra släkten.

OK, då tänker vi så här. De flesta fläktar går ej under 5v! Varför då styra spänningen under det värdet?
Sätt ett grundvärde in på ca5 - 6v och styr upp från det värdet.
Då kan man alltså få säg 6v + 5v = 11v nästan max fart på fläkten.
Kan det passa bättre då?
/edit. 6v är grundärdet och 5v är ut från DACen/

Visa signatur

[size="1"]MSI 845E Max2(MS-6398E), PIV 2,53@2,64
512 Mb; ASUS GF4 Ti4600[/size]