Permalänk
Medlem

Börja minea bitcoins

Hej!

Är det värt i dagsläget att börja gräva bitcoins? Finns någon bra guide?
Har tillgång till gratis el.
Samt vilka grafikkort är det mest värda att gräva med?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ragequit:

Hej!

Är det värt i dagsläget att börja gräva bitcoins? Finns någon bra guide?
Har tillgång till gratis el.
Samt vilka grafikkort är det mest värda att gräva med?

Avråder dig ens från att försöka tills du har mer kunskap i ämnet.

Att mine:a bitcoins är inte lönsamt med grafikkort.

Kolla i denna forumavdelning så finns det massor av information. Kolla även trådarna ett par sidor bakåt, det finns massor av liknande trådar.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bättre o mina litecoin med grafikkort..

Visa signatur

| B550 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B |
| iPhone 16 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Bättre o mina litecoin med grafikkort..

Eller diverse altcoins för att vara mer precis. SHA är inte lönt med grafikkort, medans scrypt-baserade valutor (och alla variationer som scrypt-jane etc.) är det.

Permalänk
Medlem

Har du redan ett bra grafikkort kommer det alltid vara lönsamt om du har gratis el, frågan är dock om en investering i kort är värt det just nu.

Permalänk
Medlem

Stjäl tråden lite, hur skulle det gå att mina med 2x GTX 660? Tillgång till gratis el, och har en del tid i skolan då datorn bara står.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FreddieT:

Stjäl tråden lite, hur skulle det gå att mina med 2x GTX 660? Tillgång till gratis el, och har en del tid i skolan då datorn bara står.

Freddie

Skulle gå väldigt långsamt men du kanske skulle tjäna några kronor om du la ner lite tid.

Permalänk
Medlem

Om ni vill mina Bitcoin så skulle jag rekommendera Middlecoin, där ni egentligen minar olika scrypt-coins men får betalt i Bitcoin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Snacker:

Om ni vill mina Bitcoin så skulle jag rekommendera Middlecoin, där ni egentligen minar olika scrypt-coins men får betalt i Bitcoin.

Skickades från m.sweclockers.com

Får man några utbetalningar att prata om i förhållande till kHash/s?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Får man några utbetalningar att prata om i förhållande till kHash/s?

inte längre tyvärr. . .

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Skrivet av AnteBellum:

inte längre tyvärr. . .

Nog borde det väl ge hyffsad avkastning än? Jag minear LTC enbart, och får in 3-4 coins i veckan med en vanlig speldator (två grafikkort).. Nu ligger värdet iofs jäkligt lågt motför tidigare, men även nu efter kraschen blir det ca $60 i veckan, eller ca 390:-. Det är ju inte mycket, men elen till datorn ligger på just under 100:- / vecka, så det är ju ändå en vinst på nästan 300:-/vecka. Inget man blir rik på, men man går ju iaf plus än.

Permalänk
Skrivet av stingray454:

Nog borde det väl ge hyffsad avkastning än? Jag minear LTC enbart, och får in 3-4 coins i veckan med en vanlig speldator (två grafikkort).. Nu ligger värdet iofs jäkligt lågt motför tidigare, men även nu efter kraschen blir det ca $60 i veckan, eller ca 390:-. Det är ju inte mycket, men elen till datorn ligger på just under 100:- / vecka, så det är ju ändå en vinst på nästan 300:-/vecka. Inget man blir rik på, men man går ju iaf plus än.

Man går plus ja, knappt! om det är hyffsad avkastning? Nej.

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Skrivet av FreddieT:

Freddie

Jag hade rekommenderat dig att mine:a Metiscoin eller något annat CPU coin det finns GPU miner för, Nvidia-kort presterar ofta mycket bättre med sådana miners än om du kör Scrypt.
Auroracoin har t:ex en Nvidia miner: http://aur.1gh.com/ - det finns andra coins med Cuda/nvidia miner som är riktigt bra, rota runt lite och se vad du hittar.

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Skrivet av AnteBellum:

Man går plus ja, knappt! om det är hyffsad avkastning? Nej.

Beror på vad man förväntar sig. Med dagens usla kurs får jag dryga tusenlappen i månaden av att inte göra något alls, och det är med en kontorsdator. Med en mining rig kan du dra in tredubbla det (per rigg * flera riggar). Och om priset hämtar sig till tidigare nivåer så kan du räkna +50% extra på det kanske. Klart man inte blir miljonär, men några tusenlappar i månaden på en mining rig kallar iaf JAG hyffsad avkastning.

Permalänk
Skrivet av stingray454:

Beror på vad man förväntar sig. Med dagens usla kurs får jag dryga tusenlappen i månaden av att inte göra något alls, och det är med en kontorsdator. Med en mining rig kan du dra in tredubbla det (per rigg * flera riggar). Och om priset hämtar sig till tidigare nivåer så kan du räkna +50% extra på det kanske. Klart man inte blir miljonär, men några tusenlappar i månaden på en mining rig kallar iaf JAG hyffsad avkastning.

nej?

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av stingray454:

Vad består din såkallade "kontorsdator" av? Och vad mine:ar du.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad består din såkallade "kontorsdator" av? Och vad mine:ar du.

Jag byggde en hackintosh med två st 280x i (4.3 ghz haswell, 768 Gb SSD, 32 GB ram osv, sånt som man nog normalt inte har i en miningdator). Byggd som jobbdator, men när den inte används får den minea istället. Jag minear LTC.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av stingray454:

Jag byggde en hackintosh med två st 280x i (4.3 ghz haswell, 768 Gb SSD, 32 GB ram osv, sånt som man nog normalt inte har i en miningdator). Byggd som jobbdator, men när den inte används får den minea istället. Jag minear LTC.

Kontorsdator? Nej.

Arbetsdator? Möjligen såvida du använder OpenCL för renderingar eller liknande. Extremt sällan jag kan se att en Jobbdator får vara överklockad då just tunga renderingar inte får bli fel. Det är inte värt risken helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har folk gått tillbaka till LTC nu, är inte det skitsvårt att mina?

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Thorped:

Har folk gått tillbaka till LTC nu, är inte det skitsvårt att mina?

Inte mycket svårare än de flesta andra scrypt-valutorna mot vad man får ut i pengar.
Diff ligger just nu på ca 4700.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Kontorsdator? Nej.

Arbetsdator? Möjligen såvida du använder OpenCL för renderingar eller liknande. Extremt sällan jag kan se att en Jobbdator får vara överklockad då just tunga renderingar inte får bli fel. Det är inte värt risken helt enkelt.

Tja, jag kallar en dator man använder på jobbet för kontorsdator. Arbetsdator kanske är mer korrekt namn, men det var inte det viktiga heller. Och jo, den är optimerad för OpenCL-prestanda (videokomprimering, hantera större grafik med filter osv), då 280x är de bästa kort som finns som har fullt stöd i OS X. Men iaf, dessa kort kan du köpa för just över 2000:- / st och får ut samma minigresultat oavsett vilken dator du stoppar dom i. Du har tjänat igen grafikkorten på 3-4 månader senast (och du har ju kvar korten, så det är ren vinst också, även om man får räkna med lite värdeminskning), sedan är det gratispengar så länge den står på. 280x i crossfire blir en bra jobb/speldator och funkar samtidigt för mining utan att du behöver bygga nån special-rigg, och du drar in till en krogrunda i månaden eller så, jag tycker det är bättre än "nästan inget alls" iaf

Permalänk
Skrivet av stingray454:

Tja, jag kallar en dator man använder på jobbet för kontorsdator. Arbetsdator kanske är mer korrekt namn, men det var inte det viktiga heller. Och jo, den är optimerad för OpenCL-prestanda (videokomprimering, hantera större grafik med filter osv), då 280x är de bästa kort som finns som har fullt stöd i OS X. Men iaf, dessa kort kan du köpa för just över 2000:- / st och får ut samma minigresultat oavsett vilken dator du stoppar dom i. Du har tjänat igen grafikkorten på 3-4 månader senast (och du har ju kvar korten, så det är ren vinst också, även om man får räkna med lite värdeminskning), sedan är det gratispengar så länge den står på. 280x i crossfire blir en bra jobb/speldator och funkar samtidigt för mining utan att du behöver bygga nån special-rigg, och du drar in till en krogrunda i månaden eller så, jag tycker det är bättre än "nästan inget alls" iaf

Nu har jag inte 280x själv , men om man räknar på det och är väldigt optimistisk i räkningen, säger vi att du får ihop 1400kh på dina 2kort räknat med ett 500w och låg elräkning (0,1) blir det alltså rätt exakt 2ltc /vecka -elräkningen,om du minar 24/7 alltså rätt mycket mindre än du själv räknar med, ska man sen räkna av kostnaden för korten, förusatt att svårighetsgraden inte höjs och värdet inte sjunker blir det bra många månader innan den där krogrundan är betald!du gör givetvis som du själv vill, men tycker inte man ska slänga fantasisiffror för de som inte vet bättre kanske tror dig.

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Skrivet av stingray454:

Använder vi ditt räkneexempel ovan på de mer rimliga 2ltc/vecka och att du då inte jobbar med"jobb datorn" utan minar 24/7.räknar på 17 $ /st ca 220kr minus din 100kr i el ca 120kr kvar så typ 450kr mån OM du minar 24/7 och då är inte något avdraget för inköp av grafikkort. Det säger jag fortfarande , ja det är plus och NEJ det kallar inte jag hyfsad avkastning.

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Skrivet av AnteBellum:

Nu har jag inte 280x själv , men om man räknar på det och är väldigt optimistisk i räkningen, säger vi att du får ihop 1400kh på dina 2kort räknat med ett 500w och låg elräkning (0,1) blir det alltså rätt exakt 2ltc /vecka -elräkningen,om du minar 24/7 alltså rätt mycket mindre än du själv räknar med, ska man sen räkna av kostnaden för korten, förusatt att svårighetsgraden inte höjs och värdet inte sjunker blir det bra många månader innan den där krogrundan är betald!du gör givetvis som du själv vill, men tycker inte man ska slänga fantasisiffror för de som inte vet bättre kanske tror dig.

Jag vet inte riktigt var du fåt 2 ltc per vecka från. Jag har satt min auto-utbetalning på 2 LTC. Jag mineade bara på nätterna i början av förra månaden, men om jag kollar på mina senaste utbetalningar sen den fått minea 24/7 fram tills jag behövde datorn till nästa jobbprojekt i början av denna vecka så är utbetalningarna följande datum (feb): 9, 13, 16, 19, 22, 27, 4 (mars), 8. Det ger alltså 4-3-3-3-4-5-4 i dagar för varje 2 LTC, vilket är betydligt mer än 2 i veckan, snittet ligger just under 4 dagar per 2 ltc. Det är alltså ingen uppskattning, utan det är vad jag fått ut till min wallet.

Datorn köptes in till jobbet och jag skulle ha köpt den oavsett - det var faktiskt efter jag köpt den som jag bestämde mig för att testa mining eftersom jag hade hyffsat bra utrustning för det som stog oanvänd längre tider. Visst kostade det pengar, men det hade det gjort vare sig jag minear eller ej.

Hittills har jag tagit ut ca 3500:- på miningen sedan januari (första månaden jag körde låg kursen i 25+) - det är ju inga jättepengar, men om du vill räkna bort grafikkorten t ex så har jag snart fått mina grafikkort gratis.

Sedan ska nog avkastning räknas i % istället för kronor. Om vi säger att jag på ett år får igen kostnaden för hårdvara + lika mycket till har jag gjort 100% vinst på satsat kapital (påhittade siffror, men har jag snart gått +/- 0 på tre månader är det inte orimligt att tro att jag drar in lika mycket till innan året är slut, även medräknat ökande svårighetsgrad). Jag kan köpa mining rigs för en miljon och tjäna två miljoner, osv. En årlig avkastning på 100% är inte direkt dåligt, hur man än vrider och vänder på det, och man kan sälja sin hårdvara efteråt och säkert få tillbax 50% av insatsen. Frågan var väl om det är värt besväret att minea, och i mitt tycke är svaret ja, avkastningen är betydligt bättre än räntan på ett bankkonto eller de flesta aktier, även om det nog ser helt annorlunda ut nästa år.

Permalänk
Skrivet av stingray454:

Jag vet inte riktigt var du fåt 2 ltc per vecka från. Jag har satt min auto-utbetalning på 2 LTC. Jag mineade bara på nätterna i början av förra månaden, men om jag kollar på mina senaste utbetalningar sen den fått minea 24/7 fram tills jag behövde datorn till nästa jobbprojekt i början av denna vecka så är utbetalningarna följande datum (feb): 9, 13, 16, 19, 22, 27, 4 (mars), 8. Det ger alltså 4-3-3-3-4-5-4 i dagar för varje 2 LTC, vilket är betydligt mer än 2 i veckan, snittet ligger just under 4 dagar per 2 ltc. Det är alltså ingen uppskattning, utan det är vad jag fått ut till min wallet.

Datorn köptes in till jobbet och jag skulle ha köpt den oavsett - det var faktiskt efter jag köpt den som jag bestämde mig för att testa mining eftersom jag hade hyffsat bra utrustning för det som stog oanvänd längre tider. Visst kostade det pengar, men det hade det gjort vare sig jag minear eller ej.

Hittills har jag tagit ut ca 3500:- på miningen sedan januari (första månaden jag körde låg kursen i 25+) - det är ju inga jättepengar, men om du vill räkna bort grafikkorten t ex så har jag snart fått mina grafikkort gratis.

Sedan ska nog avkastning räknas i % istället för kronor. Om vi säger att jag på ett år får igen kostnaden för hårdvara + lika mycket till har jag gjort 100% vinst på satsat kapital (påhittade siffror, men har jag snart gått +/- 0 på tre månader är det inte orimligt att tro att jag drar in lika mycket till innan året är slut, även medräknat ökande svårighetsgrad). Jag kan köpa mining rigs för en miljon och tjäna två miljoner, osv. En årlig avkastning på 100% är inte direkt dåligt, hur man än vrider och vänder på det, och man kan sälja sin hårdvara efteråt och säkert få tillbax 50% av insatsen. Frågan var väl om det är värt besväret att minea, och i mitt tycke är svaret ja, avkastningen är betydligt bättre än räntan på ett bankkonto eller de flesta aktier, även om det nog ser helt annorlunda ut nästa år.

Nej, frågan var om det är värt att mina nu inte förra månaden! ^^ eller har du tillgång till en tidsmaskin får du gärna dela med dig, det hade varit nice.

2ltc kommer från http://www.coinwarz.com/calculators/litecoin-mining-calculato...

med nuvarande svårighetsgrad, och pris, och det var alltså det som var frågan! vad får man ut nu!! med tanke på hur dåligt det går för altcoinsen kommer folk dra sig till mer säkra kort som ltc vilket borde innebära att svårighetsgraden kommer skjuta i höjden där, så att räkna med att du kommer få in som du gjort hitills är ju itne heller realistiskt.

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Skrivet av AnteBellum:

Nej, frågan var om det är värt att mina nu inte förra månaden! ^^ eller har du tillgång till en tidsmaskin får du gärna dela med dig, det hade varit nice.

2ltc kommer från http://www.coinwarz.com/calculators/litecoin-mining-calculato...

med nuvarande svårighetsgrad, och pris, och det var alltså det som var frågan! vad får man ut nu!! med tanke på hur dåligt det går för altcoinsen kommer folk dra sig till mer säkra kort som ltc vilket borde innebära att svårighetsgraden kommer skjuta i höjden där, så att räkna med att du kommer få in som du gjort hitills är ju itne heller realistiskt.

Ok, låt oss säga att din kalkyl stämmer (vilket den inte gör för MIG, jag får fortfarande ut minst 3 ltc i veckan med nuvarande svårighetsgrad o dyl). Det gör att om du satsat drygt 4000:- på två st 280x, så får du in 450:- i månaden, dvs ca 10% av insatsen, eller 12*10% på ett år = 120%. Svårighetsgraden kommer såklart att öka, men jag gissar att du iaf hamnar runt 100% på ett år. Du kan sedan sälja korten igen för minst halva priset. Det innebär att du blivit av med ca 4000:- på hårdvaran, och tjänat 4000 i vinst + 2000 i försäljning av hårdvaran efter ett år. Dvs iaf 2000 mer i fickan än du hade förra året, eller så kan du räkna hem grafikkorten som gratis.

Är det miljonbelopp? Nej. Men det är ändå storleksordningen 50% avkastning på satsade pengar, vilket är tiofalt mer än de kanske 1-3% du får på sparkontot. En aktie som går 10% i vinst på ett år räknas som att den går riktigt bra, så jag vet inte hur du kan påstå att det är dålig avkastning. Några hundringar är inte mycket pengar, men som sagt handlar det inte om vad du tjänar på ett enda grafikkort - tänk procent, och satsa sen så mycket du vill/kan.
Ingen vet såklart hur prisutvecklingen på coinsen ser ut, de kan öka tiofalt och de kan krascha till 0, men det här är förutsatt att man säljer det man får in direkt.

Edit: räknefel

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AnteBellum:

Stämmer väldigt bra med vad jag får ut:
1440kHash/s
550W
0.33LTC/dag

Skrivet av stingray454:

Det var ju förra månaden med en svårighetsgrad på ca 3200. Nu ligger den på 4700

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det var ju förra månaden med en svårighetsgrad på ca 3200. Nu ligger den på 4700

Kikade på difficultyhistoriken nu, stämmer att den ökat.. Däremot ökar den inte ca 30% per månad normalt, den har legat helt still från januari till mars och senaste månaden hoppat upp ett rejält snäpp. Svårt att avgöra hur det kommer att se ut under resten av året.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av stingray454:

Kikade på difficultyhistoriken nu, stämmer att den ökat.. Däremot ökar den inte ca 30% per månad normalt, den har legat helt still från januari till mars och senaste månaden hoppat upp ett rejält snäpp. Svårt att avgöra hur det kommer att se ut under resten av året.

Helt rätt. Låg på dryga 2200 i början av december. Pendlat mellan 2800-3200 Januari-mars.
Nu ligger den ganska mycket högre. Jag får ut förnuvarande ca 1/3LTC per dag. Detta stämmer även om man beräknar utbetalningarna med kalkylatorerna som finns omkring.

Visa signatur