Jag hade fest igår och körde spotify hela kvällen från en stationär dator. Vi använde TVn för att byta låt mm och allt var frid och fröjd ända tills skärmen blev svart och det kom upp en bild på en lättklädd tjej. Den var där en stund, sedan försvann den. Detta skedde några gånger under kvällen med olika bilder och bland annat en bild på en av de som var på festen! Ovanför bilden var någon form av menyrad, såg ut som något bildvisarprogram. Vi tror bilden på kompisen togs från facebook eller linkedin, men den kan också komma från min egen dator. Alla trodde det var någon på festen som körde nåt prank och hade kopplat in något till datorn eller TVn, alternativt ett datorvirus. Jag trodde datorn hade låsts sig eftersom jag inte kunde få bort bilden självmant. En kompis kom på att den försvann när han växlade HDMI input på TVn och sedan tillbaka till datorns signal igen, vilket bättrade på teorin att någon jävlades med en inkopplad telefon eller något. Den sista bilden som visades var en svart skärm med texten "You have been hacked". Jag kan ju inte påstå att jag var för så smart igår natt, det var en och annan öl involverat, så vi stängde ner systemet.
Det var inte förrän nu dagen efter när alla visade sig vara oskyldiga som jag insåg att det måste varit den jäkla TV som blivit hackad! Det finns ingen annan logisk förklaring just nu. Jag jobbar med IT så jag har bra koll på säkerhet. Min dator och tv är bakom en router med brandvägg och wlanet som TV ligger på kör WPA2 med säkert lösenord. Jag har sökt igenom datorn med flera antivirusprogram och malwarebytes utan att hitta något suspekt. Bara en kompis låg på samma wlan igår med en iphone 5. Jag har googlat hela förmiddagen och jag hittar inte en enda person som råkat ut för detta. Jag hittar bara några artiklar som säger att en samsung tv (som jag har) kan eller kunde förut bli hackad men ingen info om att det hänt i verkliga livet. Jag kommer gå till botten med detta även med Samsung för jag ser inte lätt på detta kan jag säga! Nu har jag ingen kamera i min TV men tänk vilka konsekvenser det kan få för andra om någon har ett titthål in i andras vardagsrum eller sovrum.. Det är en kränkning på hög nivå om det går att få access till den hårdvaran.
Nu har jag stängt av wlanet i TVn och kommer inte koppla in det förrän jag vet vad som hände och att det inte händer igen. Min smartTV blev en dumTV om den inte redan var det..
Någon som har någon erfarenhet av detta?