Permalänk

Min SmartTV hackad!

Edit:
Det var ett väl utfört prank tydligen. Men läskigt ändå om de nu skulle kunna bli hackade..

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker det låter som om nån använt sin telefon som fjärr till tvn, de behöver ju inte använda ditt wifinätverk till det utan kan göra det via internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt. Låter som att någon kompis jäklades, jag vet att mina hade gjort det. Fast jag vet inte hur en smarttv funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joohansson:

Jag hade fest igår och körde spotify hela kvällen från en stationär dator. Vi använde TVn för att byta låt mm och allt var frid och fröjd ända tills skärmen blev svart och det kom upp en bild på en lättklädd tjej. Den var där en stund, sedan försvann den. Detta skedde några gånger under kvällen med olika bilder och bland annat en bild på en av de som var på festen! Ovanför bilden var någon form av menyrad, såg ut som något bildvisarprogram. Vi tror bilden på kompisen togs från facebook eller linkedin, men den kan också komma från min egen dator. Alla trodde det var någon på festen som körde nåt prank och hade kopplat in något till datorn eller TVn, alternativt ett datorvirus. Jag trodde datorn hade låsts sig eftersom jag inte kunde få bort bilden självmant. En kompis kom på att den försvann när han växlade HDMI input på TVn och sedan tillbaka till datorns signal igen, vilket bättrade på teorin att någon jävlades med en inkopplad telefon eller något. Den sista bilden som visades var en svart skärm med texten "You have been hacked". Jag kan ju inte påstå att jag var för så smart igår natt, det var en och annan öl involverat, så vi stängde ner systemet.

Det var inte förrän nu dagen efter när alla visade sig vara oskyldiga som jag insåg att det måste varit den jäkla TV som blivit hackad! Det finns ingen annan logisk förklaring just nu. Jag jobbar med IT så jag har bra koll på säkerhet. Min dator och tv är bakom en router med brandvägg och wlanet som TV ligger på kör WPA2 med säkert lösenord. Jag har sökt igenom datorn med flera antivirusprogram och malwarebytes utan att hitta något suspekt. Bara en kompis låg på samma wlan igår med en iphone 5. Jag har googlat hela förmiddagen och jag hittar inte en enda person som råkat ut för detta. Jag hittar bara några artiklar som säger att en samsung tv (som jag har) kan eller kunde förut bli hackad men ingen info om att det hänt i verkliga livet. Jag kommer gå till botten med detta även med Samsung för jag ser inte lätt på detta kan jag säga! Nu har jag ingen kamera i min TV men tänk vilka konsekvenser det kan få för andra om någon har ett titthål in i andras vardagsrum eller sovrum.. Det är en kränkning på hög nivå om det går att få access till den hårdvaran.

Nu har jag stängt av wlanet i TVn och kommer inte koppla in det förrän jag vet vad som hände och att det inte händer igen. Min smartTV blev en dumTV om den inte redan var det..

Någon som har någon erfarenhet av detta?

Det är någon av dina polare som lekt runt bara, du har "den skyldige" i din vänskapskrets kan jag garantera dig och som driver med dig, särskilt roligt blir det när du säger "jag jobbar med IT" och är antagligen därför din polare gör det här, för att visa att din IT kunskap är vad denne anser låg eller lägre jämfört med denne

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Luuuuuugn nu. Nån av dina kompisar kopplade upp sig mot TVn med Wifi-direct. Inga konstigheter alls.
http://skp.samsungcsportal.com/integrated/popup/FaqDetailPopu...

Permalänk

Ja det vill jag också tro. Det enda som talar mot det egentligen är att det är väldigt nära kompisar som borde ha sagt något vid det här laget för de är medvetna om att jag håller på att driva detta vidare. Alla sov över i mitt hus och vi diskuterade det flitigt på morgonen. Vi får se vad detta tar vägen helt enkelt. Jag avvaktar lite.

Permalänk

Jao det är ju inga konstigheter. Du får ju upp på telefonen om tv'n kör öppet mot ditt nätverk att välja Show/share picture. Och wipps så visas bilden ifrån telefonen på TV'n. Själv gjort det som prank när man ändå är och pissar eller dylikt.

Och varför skulle man erkänna ? Roligare att se personen klia sig i huvudet i evigheter och lyssna på dess otroliga olika teorier som kan komma

Permalänk

Ni hade rätt. Kompisen visste dock inte att jag blir helt besatt av säkerhetsfrågor, därav fördröjningen. Han erkände nu när jag sa att jag skulle stämma samsung Men jag fick kollat över mitt system ordentligt idag så det fick ju något gott med sig!

Permalänk
Medlem