Permalänk
Medlem

Projekt "Tyst dator"

Hajje alla!

Jag ska sluta tjata om Creative slix nu, efter att inte ha fått ett övertygande "JA" svar på att den är tyst så har jag frågar lite olika butiker och de instämmer... den är inte så tyst...

Så, nya tag krävs!

Min nya PC kommer bli (hade jag tänkt mig iaf) en P4, 2.53 ghz, 1gb ram på ett abit BE7 moderkort, tänkte köpa ett GeForce Ti4200 grafikkort och hänga på en zalman kylfläns för att det skall bli tyst.... moderkortet har en kylfläns på northbridge (tror jag det är iaf hehe) så det lär va rätt så tyst...

so far so good

nu till det lite mera bökiga, jag måste ha ett chassi som är tyst men med god kylning för jag antar att grafikkortets kylfläns lär bilda varmluft...

tänkte på ett Thermaltake Miditower Xaser II 5000A Plus, verkar inte så jättedyrt, ser rätt ok ut (i mina ögon iaf) och fläktarna skall enligt uppgift bullra i 21db (inte så mycket) och kan regleras enkelt på framsidan

vad mer... jo, ett PSU som är tyst men ändå rätt så kraftfullt, har ingen aning om vad som är bra, men Zalmans APF 300W ATX Silent klarade sig rätt OK i en halvgammal test från Toms... men är det kanske för klent om jag i framtiden vill ha ett GeForceFX och lite mera lull lull på maskinen ??

Processorfläkt är ju ett måste, jag har inte här någon större koll på vad marknaden har att erbjuda, men den som verkade vettigast när jag surfade på mycom.com är Arctic Cooling Super Silent 4 TC Socket 478 , skall hålla en ljudnivå på mellan 9 och 21 db...

Några synpunkter ? är jag helt ute och simmar på någon punkt ??

givetvis så skulle jag vilja ha ett vattenkylt system, teoretiskt skulle man kunna få dom mycket tystare än luftkylda, men pengarna finns inte....

skriv gärna en rad eller två om ni känner till någon produkt som jag har missat som är tystare än de jag hade tänkt mig

/jymden

Visa signatur

problem händer, adelsmärket är hur man löser dom.

Permalänk

problemet är att om det var så enkelt att bygga ett tyst system så skulle slix knapt ha nån marknad!
vet inte om det finns nått tystare nätagg än Zalmans, men redan det kan var i nivå med slixen.
de tystaste nätaggen är nog de som man själv har ersatt fläktarna till Papst 12dB. De blir varmare men med hyvsad värmenivå i övrigt så klarar dom sig (inget att ha med till 30gradiga bastu-lan dock).
Zalmans grafikfläns är bra, (men kräver att systemfläkten funkar).
Glöm inte att ljudisolera lådan och hårddiskarna - dem kommer du att höra när fläktarna blir tysta!

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Frostyfog, menar du att Zalmans nätagg är lika tyst eller lika bullrigt som slixen ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

de va juh mågon tråd om helt passiv kylning.. kolla på kylning/överklockning ska finnas en bra länk där till en sida som säljer helt tysta passiva nätagg m.m. o kylning genom chassit och så vidare... *trött som vanlingt*

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk

Jymden - tyst eller bullrig är en defenitionsfråga (=är glaset halvtomt eller halvfullt?) - det jag menade är att för att få en normal luftcirkulation i lådan kommer det att behövas större fläktar ju större lådan blir (stor volym= mycket luft att byta), oavsett hur tysta fläktar man väljer så kommer det vara fler ut av den i en fullstor låda än i en slix, då kan ljudet ändå hamna på samma nivå.

Jag lyckoönskar dock alla försök att bygga tysta datorer, då jag bara kan leva med min i ett annat rum än vad skärmen står i.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Har gett upp jakten på en helt tyst och snabb dator... men min är hyfsat tyst numera...

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

Compu Case ATX MidiTower svart 300w nätagg ligger mellan 20-26 db.
edit: och har 2 120mm fläktplatser

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Det blir ju bara svårare o svårare att få en tyst dator. Grejjerna blir ju bara värmare och värmare....

OBS! även en 120mm fläkt på 5V "dönar" tyvärr..

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattepat

OBS! även en 120mm fläkt på 5V "dönar" tyvärr..

Nä det beror ju på....hur bra den sitter....vad den sitter på....och vilket märke....

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

En Slix låter ju för fan inte ett skit. En polare har en... min dvd låter mer när den spelar en skiva ungefär!

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Medlem

Konstigt att cdromenheter låter mer än t.ex fläktar?...

Mitt system låter knappt nånting, bara ett svagt bzzz men knappt det hör man. Jag har 1 fläkt, 120mm, monterad på baksidan, och en fläkt i nätagget.

120mm papst 26dbA, 0-5-7V.

krympslang...

nytt bakstycke i plexi för radiator och nätagg.

bakstycke monterat...

gamla mobot å prollen...

....grafikkortet + lite slang i mobo trayen...

.......
Kommer nog så småningom dämpa burken med mattor oxå, istället för att som med förra, så den blir "ännu" tystare.... hör den knappt, kanske nån hd då å då, men det kan ja leva med :P....skära ut plexi... ser ingen mening med det längre, nu ska det vara tyst inget annat, :P.

bildkvalité?... nja...

nöjd?... inte än.

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk
Medlem

Asså grabbar! miCro har löningen på allas era porblem
Allt som behövs för att få en tyst, snygg, snabb dator finns på www.whynoi.se
Själv har jag inte införskaffat mig det än men polarn min har det o jag lovar man hör inte hans dator.
Låter kanske för bra för att vara sant? men det är det
I PC för alla hade man ett test på några olika tysta datorpaket (ja man kan köpa alla delar löst på deras sida också) när dom mätte hur mycket detta lät så fick dom sätta en stjärna i kanten, på förklaringen till stjärnan stod det "Så låg ljudnivå att den ligger under konsumentverkets nivå för mätbart"

*edit* hmm sidan verkar vara nere :/ prova en annadag

Visa signatur

Asus P4C800 - P4 2,4 C - 2x512 Twinmos - HIS Excalibur 9700pro - 2 x Seagate 120gb 8mb cache - LiteOn RW - Antec Sonata
http://service.futuremark.com/compare?2k1=6779665

Permalänk
Medlem

Den var inte nere...

Men: Varför köpa en färdigdämpad burk?... det är ju inte skoj. (Iof om man inte har tid...)

Ska mäta lite temperaturer i cdromenheterna och sen lägga in tunna dämp mattor ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

umm.. förstår inte varför alla ska ha så tysta datorer, lägg dit en eller flera ordentliga fläktar och sen lägger ni bara på lite musik så e saken biff
en tyst fläkt är ju int direkt effektiv tysta fläktar ligger ju runt 30cfm... sen när de kommer "TYSTA" fläktar som har 60+ cfm så då kan man ju börja tänka på saken

nåjaa.. alla har vi våra egna passioner o grejjs

Permalänk
Medlem

ja kör ju iof vattenkylning eller vilken av bilderna är det du inte ser?... jag föredrar tyst dator framför klockad och massa ONÖDIGA oljud... å den fläkten på radiatorn... den gör bara 5 graders skillnad... men den ser fin ut...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Simppi: Det är ganska skönt att kunna sova på nätterna!? För jag det får i alla fall inte min dator 8).

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

lol
Det är ju inte vårt fel att vissa har hörselproblem, jag menar slår de av hörapparaten så hör de knappt sin dator... WOW asså!

Men jag orkar inte, har en tejp här, jag ska göra något kreativt istäkllet för att diskutera så uppenbara saker som att datorn ska hålla käft

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem

Jag föredrar tyst och klockad... Är dock inte helt färdig med min lösning om man säger så... Slut på stålar dessutom....

Permalänk
Medlem

Simppi - För min egen skull så gör det inget att maskinen låter lite, eller mycket... men jag har 2 passioner i livet (ok, lite fler, men 2 som är datorrelaterade) det är att spela spel och NHL... NHL.com sänder alla matcher via internet (typ radio) och dessa går på natten... när tanten min ligger och försöker sova... då underlättar det att maskinen är tyst så hon inte stör mitt i matchen och ber mig stänga av för åbäket lever om så mycket!

Visa signatur