Permalänk
Medlem

Slänger upp en bild här! ser ut som det stått stilla i denna tråden ett tag

Trollhättan train station by 9hyx, on Flickr

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Inaktiv

Lek med skärpedjup.

Permalänk

Väldigt läcker bild.
Däremot så tycker jag att texten på den främre bollen stör.;)
Den är oskarp, men man kan se att den har varit vänd så att texten syns med ett större skärpedjup, det blir svart mitt på bollen, om du vrider runt den så att det blir en helvit boll i förgrunden så blir bilden bättre.

Permalänk
Medlem

Håller med Sören, men tycker också att skärpedjupet kunde vara lite längre (alt fokus lite längre bakåt) så att hela bollen skulle bli skarp, inte bara längst fram där texten är.

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Inaktiv

Nokia Lumia 920

Permalänk
Medlem

Trollhättans station. Jag gillar sådana här bilder, snygga linjer som leder ögat och skapar ett härligt djup. Men det ser så tomt ut - tänk om någon suttit på bänken, tror du inte att det skulle tillfört bilden ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verde:

Trollhättans station. Jag gillar sådana här bilder, snygga linjer som leder ögat och skapar ett härligt djup. Men det ser så tomt ut - tänk om någon suttit på bänken, tror du inte att det skulle tillfört bilden ännu mer.

Tackar. ja, tanken är att jag faktiskt ska ta mig tid en morgon och ta om koret då det är fler folk som väntar på tåget till jobbet. Dock var detta kortet taget när jag själv skulle till jobbet vilket tydligen är tidigare än när de flesta andra ska till sina jobb, så de vart ganska folktomt

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

shape by ExcessLight, on Flickr

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem

Rena rama reklamfoto

Snyggt, riktigt snyggt! Glas är spännande att fota. Men trots att jag gillar bilden så mycket så är jag tveksam över att reflektionen av foten är så tvärt avskuren. Ofta pratar man om former som leder ögat ut ur bilden, vilket givetvis bör undvikas. Och så uppfattar jag detta. Mitt öga följer foten på glaset och vips så är jag ute ur bilden trots att jag gillar den så mycket. Det måste gå att göra något, hmmm, vad skulle hända om du gradvis tog bort skärpan ur reflektionen så att det vid nederkanten av bilden nästan är en blurred reflektion? Eller något annat.........som jag inte kommer på just nu. Hur tänkte du själv?

Permalänk

Hade några minuter över på jobbet för ett tag sen. Tog då denna bild och hittade den för någon dag sedan i burken. Tog mig lite tid att försöka fixa till den lite. Vad tror ni?

Hela poängen med bilden var att få med maskinen som jag tycker har en riktigt snygg lackning med Arlanda och dess ikoniska flygledartorn i bakgrunden.
Jag tycker även att markströmsaggregatet ge bilden det där lilla extra, maskinen står ju trots allt uppställd.

Permalänk
Entusiast

Detta är en bild jag själv är väldigt nöjd med. Jag har dock fått kommentarer från en mer insatt än mig om vad jag hade kunnat göra bättre. Det skulle vara kul att höra fler åsikter, kanske till och med om här finns någon utbildad fotograf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Detta är en bild jag själv är väldigt nöjd med. Jag har dock fått kommentarer från en mer insatt än mig om vad jag hade kunnat göra bättre. Det skulle vara kul att höra fler åsikter, kanske till och med om här finns någon utbildad fotograf

http://blargmode.se/files/images/073.jpg

Det du kunde ha gjort är att ha haft lite mer ljus in mot chassit, haft kameran på stativ och använt mindre bländare (>f/8) för att få mer skärpedjupa och på så vis fått flera komponenter skarpa.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Inaktiv

Experimenterar med matfoto. Klicka för originalstorlek

Pastasallad med kyckling

Permalänk
Skrivet av Chrillemeter:

Experimenterar med matfoto.

Pastasallad med kyckling

Har själv försökt mig på lite matfoto emellanåt men inte riktigt fått till det, hur har du löst ljussättningen på bilden?

Själv sitter jag och kollar vidare på bilder jag fotat på jobbet:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SörenKarlsson:

Har själv försökt mig på lite matfoto emellanåt men inte riktigt fått till det, hur har du löst ljussättningen på bilden?

Själv sitter jag och kollar vidare på bilder jag fotat på jobbet:

http://i221.photobucket.com/albums/dd222/Dj_Sir_S/11200sekfp1...

Jag använder ett fototält och två fotolampor på 6400 kelvin. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=5864

Permalänk
Skrivet av Chrillemeter:

Jag använder ett fototält och två fotolampor på 6400 kelvin. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=5864

ok.. ser ut som den box jag använder mig av för diverse produktfoto, har aldrig haft tanken på att ställa mat i den däremot. XD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SörenKarlsson:

ok.. ser ut som den box jag använder mig av för diverse produktfoto, har aldrig haft tanken på att ställa mat i den däremot. XD

http://i221.photobucket.com/albums/dd222/Dj_Sir_S/_DSC0814_zp...

Hehe. Mat är också en slags produkt. Själv tycker jag det blir mycket bättre med tältet, då objektet är avskärmat från störande omgivning. Funderat på att använda en bit tapet som bakgrund istället för dom färgbakgrunder som följer med. Gillar den vita mest, då den gör ett rent och snyggt intryck.
Hur fick du in en hel tågvagn i tältet

Permalänk
Skrivet av Chrillemeter:

Hehe. Mat är också en slags produkt. Själv tycker jag det blir mycket bättre med tältet, då objektet är avskärmat från störande omgivning. Funderat på att använda en bit tapet som bakgrund istället för dom färgbakgrunder som följer med. Gillar den vita mest, då den gör ett rent och snyggt intryck.
Hur fick du in en hel tågvagn i tältet

Det fint två lösningar för tågvagnen. Antingen ett stort tält eller en liten vagn. Du kanske kan gissa vilken lösning jag valde.

En ren produktbild på mat är läckert, men jag tycker att miljön säger mycket om den mat man fotar, jag har försökt använda mig av den lösningen men inte fått något bra resultat än. Det krävs nog mer planering från min sida för att få det resultatet jag letar efter. Efter som jag gillar matlagning och som bäst sitter och finnular på min egna, privata kokbok med den mat jag gillar att laga och äta så måste jag ju fixa en massa grymma bilder att fylla den med.

Permalänk

Sitter fortfarande och leker med de bilder jag fotade tidigare, ska kanske slänga upp ett par på canvas. Vad tros om dessa? Något som kan förbättras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SörenKarlsson:

Sitter fortfarande och leker med de bilder jag fotade tidigare, ska kanske slänga upp ett par på canvas. Vad tros om dessa? Något som kan förbättras?

http://i221.photobucket.com/albums/dd222/Dj_Sir_S/_DSC7692_ca...

http://i221.photobucket.com/albums/dd222/Dj_Sir_S/_DSC7637_zp...

http://i221.photobucket.com/albums/dd222/Dj_Sir_S/test_DSC977...

Tycker de är ganska bra som de är om man ska tänka subjektiv,om du ska ha dem på väggen så är det nog du själv som ska vara nöjd.

Permalänk

Fotade en bekant när hon var på ridlektion med sin dotter. Svårt med färger så här års.

Denna bild har jag svårt att bestämma om jag beskurit den rätt. Jag funderar på om jag skall ta bort mer i underkant. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SörenKarlsson:

Fotade en bekant när hon var på ridlektion med sin dotter. Svårt med färger så här års.
http://i221.photobucket.com/albums/dd222/Dj_Sir_S/_DSC1566_zp...

Denna bild har jag svårt att bestämma om jag beskurit den rätt. Jag funderar på om jag skall ta bort mer i underkant. Vad tycker ni?
http://i221.photobucket.com/albums/dd222/Dj_Sir_S/_DSC1574_zp...

På första bilden känns färgerna överdrivna. Men det är lätt att de hoppar fel så här års med dåligt ljus osv.

Håller med om att andra bilden bör beskäras mer i underkant. Hennes jacka bara plufsade ut mer och mer ju mer man scrollade neråt, tror inte det är den effekten du ville ha. Även här känns färgerna överdrivna på min skärm (kalibrerad IPS). Staketet känns färglagt liksom. Prova att minska färgmättnaden överlag men kanske rent av dra upp den på ögonen för att få mer dynamik i bilden.

Permalänk

Den andra bilden är lite överexponerad och fokus ligger på hennes jackärm istället för ögon. Iom fokusproblemet hade den åkt i soptunnan för mig

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Hej
För att få lägga upp en bild här måste man tydligen kritisera föregående bild. Superexpert och lika superstressad som jag är, så får jag väl slå till med att den kan se aningens ljus ut. Överexponerad alltså.

Bidrar här med ett lika stressigt redigerad bild.

Tack för mig och önskar kritik hård som svag. Allt som kan hjälpa mig att fota bättre framöver. Är det något träd som skulle kunna skäras bort så hade jag säkert kunnat göra det. Är bara lite stressad nu men hit me

Mvh F

Permalänk

Jag tycker den ar lagom exponerad, daremot ar den inte skarp, roterad 90 grader och du har ett trad som vaxer ur hennes huvud. I regel vill man inte kapa folk genom lederna. Iom att ljuset nu kommer nastan underifran hennes ansikte far det en konstig form vilket inte ar smickrande. Jag tror fotot hade gjort sig battre i portrattlage an i landskaplage eftersom du har flera hoga element i bilden du hade kunnat utnyttja battre.

Helheten blir gor om, gor ratt tyvarr.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Skaffa en liten Sony QX10 föra fredagen, ville bara ha en point-and-shoot. Jobbat lite med DSLR innan så är inte 100% nöjd men för en kamera där man i princip bara kan välja var man ska lägga fokus och blir upplösning man sparar bilderna i gör skapliga bilder.

Ge mig gärna kritik och tips på hur man kan styra mer över de automatiska inställningarna, jag brukar t.ex låsa fokus till ett vist djup och sen flytta mig för att t.ex skapa bilden nedan.

Det hade varit så mycket bättre med en blåhimmel, inte för att ursäkta mig men det är lite överexponerat i himmeln p.g.a det. Och HDR kan jag inte ställa in på kameran själv, utan ALLT sköts automatiskt.

Jag testar som sagt bara min nya lilla leksak.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Skaffa en liten Sony QX10 föra fredagen, ville bara ha en point-and-shoot. Jobbat lite med DSLR innan så är inte 100% nöjd men för en kamera där man i princip bara kan välja var man ska lägga fokus och blir upplösning man sparar bilderna i gör skapliga bilder.

Ge mig gärna kritik och tips på hur man kan styra mer över de automatiska inställningarna, jag brukar t.ex låsa fokus till ett vist djup och sen flytta mig för att t.ex skapa bilden nedan.

https://lh6.googleusercontent.com/-ufAr6vuneP8/U7JMN50DjTI/AA...

Det hade varit så mycket bättre med en blåhimmel, inte för att ursäkta mig men det är lite överexponerat i himmeln p.g.a det. Och HDR kan jag inte ställa in på kameran själv, utan ALLT sköts automatiskt.

Jag testar som sagt bara min nya lilla leksak.

Går att fixa. Använd LR, ta en Graduated Filter och dra från toppen av bilden ned till halvvägs där horisonten ligger, mellan huset och växterna.
Sedan sänker du Highlights till -100 och leker runt lite så får du fram himlen.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Går att fixa. Använd LR, ta en Graduated Filter och dra från toppen av bilden ned till halvvägs där horisonten ligger, mellan huset och växterna.
Sedan sänker du Highlights till -100 och leker runt lite så får du fram himlen.

Hmm, jag äger ett äldre Adobe paket, CS7, jag ska kolla om jag har LR i det, men det tror jag. Brukar inte efterbehandla men ska definitivt sätta mig ner och experimentera när jobbdagen är slut. Tack. Återkommer efter behandlingen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Första försöket med panorama bokeh

Permalänk
Medlem

Jag behöver er hjälp att välja ut favoriten bland dessa bilduppsättningar som jag fixat till igår.
Motivet är tagen med ett IR72 filter.

Välj 1 av dessa 6 bilder som din favorit:

Välj 1 av dessa 4 bilder som din favorit:

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain