Thief får AMD Mantle och Trueaudio den 18 mars

Permalänk
Melding Plague

Thief får AMD Mantle och Trueaudio den 18 mars

Efter en mindre försening är AMD och Eidos Montreal redo att rulla ut gränssnitten Mantle och Trueaudio för Thief. Den 18 mars väntar uppdatering av både drivrutiner och spelmjukvara.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vad tror ni är bättre? Mantle eller Dx12?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Avstängd

Ska bli nice att testa det med Mantle med mitt nya Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC som borde komma i början av nästa vecka. Var så trött på 7970 referensdesignens ljudnivå så sålde "skiten"

Sitter just nu med det inbyggda i mitt 4770k och det går knappt och spela Brothers - A Tale of Two Sons på det, så fort lite vatten kommer upp på skärmen så dyker det ner till runt 15-20 fps Annars ett underbart spel!

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anitramane:

Vad tror ni är bättre? Mantle eller Dx12?

Själv håller jag tummarna för Mantle, skulle vara så skönt om man kunde slänga Windows i soppkorgen och börja med Linux eller liknande

Plus att Mantle fungerade riktigt bra sist jag provade i Battlefield 4!

Visa signatur

CPU: 4770K | GPU: 2x EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 SLI | RAM: 16GB Kingston HyperX 1600MHz | PSU: EVGA Supernova G2 850W | Moderkort: Gigabyte Z87X-OC | SSD: Samsung 830 256GB & Samsung 850 Pro 512GB | HDD: 2TB | Chassi: NXZT H440 Black/Orange | CPU Kylning: Hydro H100i | Skärm: LG IPS277L 27"

Permalänk
Inaktiv

Så allt gällande Thief handlar om AMD's hårdvara?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ha, väldigt passande. Får hem mitt nya 290X den 18e

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Entusiast

Har AMD släppt någon mer information om TrueAudio och den inbyggda DSPn? Hur generell är den och vad krävs för att få tillgång till den? Kommer det finnas ett öppet API?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Vad tror ni är bättre? Mantle eller Dx12?

På många sätt en irrelevant fråga.

Nvidia's senaste grafikkort stödjer inte ens senaste Direct 11.2 versionen. Därutöver så kommer DX12 inte ut förrän minst om ett år, och sedan måste du ha nya GFX kort som har stöd för det och därefter så måste spelutvecklare börja implementera funktioner från DX12. Och eftersom PS4 inte kommer ha DX12 så kommer vi se väldigt, väldigt få multiplattform spel som har stöd för DX12. Ingen PC-utvecklare kommer troligen heller att använda sig av DX12 eftersom det blir knutet till Windows 9 och majoriteten av PC-spelare kommer inte ha Win 9 på många år, kanske aldrig.

Med andra ord: glöm DX12 för minst 3-4 år framöver. Det kommer bli relevant för Xbone och vissa nischade PC-spel, men inte för den stora massan på ett väldigt bra tag framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

På många sätt en irrelevant fråga.

Nvidia's senaste grafikkort stödjer inte ens senaste Direct 11.2 versionen. Därutöver så kommer DX12 inte ut förrän minst om ett år, och sedan måste du ha nya GFX kort som har stöd för det och därefter så måste spelutvecklare börja implementera funktioner från DX12. Och eftersom PS4 inte kommer ha DX12 så kommer vi se väldigt, väldigt få multiplattform spel som har stöd för DX12. Ingen PC-utvecklare kommer troligen heller att använda sig av DX12 eftersom det blir knutet till Windows 9 och majoriteten av PC-spelare kommer inte ha Win 9 på många år, kanske aldrig.

Med andra ord: glöm DX12 för minst 3-4 år framöver. Det kommer bli relevant för Xbone och vissa nischade PC-spel, men inte för den stora massan på ett väldigt bra tag framöver.

Kanske inte så smart att skriva dina vilda gissningar som ren fakta.
Irrelevant inlägg om något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

På många sätt en irrelevant fråga.

Nvidia's senaste grafikkort stödjer inte ens senaste Direct 11.2 versionen. Därutöver så kommer DX12 inte ut förrän minst om ett år, och sedan måste du ha nya GFX kort som har stöd för det och därefter så måste spelutvecklare börja implementera funktioner från DX12. Och eftersom PS4 inte kommer ha DX12 så kommer vi se väldigt, väldigt få multiplattform spel som har stöd för DX12. Ingen PC-utvecklare kommer troligen heller att använda sig av DX12 eftersom det blir knutet till Windows 9 och majoriteten av PC-spelare kommer inte ha Win 9 på många år, kanske aldrig.

Med andra ord: glöm DX12 för minst 3-4 år framöver. Det kommer bli relevant för Xbone och vissa nischade PC-spel, men inte för den stora massan på ett väldigt bra tag framöver.

Underskatta inte MS's behov av en "killer app" på W8.
Och dom kommer att använda DX12 som just det, att tvinga användare att nergradera till W8.
W8 har fortfarande efter 16 månader (japp snart 2 år av död-häst misshandel) bara c:a 1/3 så många användare mot W7 bland datorentusiaster (enligt steam HW/SW survey).
Och globalt sett så är siffrorna ännu bättre, W7 c:a 45% och W8 runt 10%.

Så om DX12 även kommer till W7 så kommer jag äta min hatt, även om det under skalet knappt skiljer nånting mot W8 och såklart skulle fungera perfekt med DX12.
MS kommer ha verktyg redo för spelutvecklare supersnabbt (om dom inte redan har det, under NDA såklart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOMBAii:

Själv håller jag tummarna för Mantle, skulle vara så skönt om man kunde slänga Windows i soppkorgen och börja med Linux eller liknande

Plus att Mantle fungerade riktigt bra sist jag provade i Battlefield 4!

JA om det kommer till Linux + att det nog kommer dröja nåt år om stöd kommer.
Ska bli intressant den 20e om hur utvecklingen fortskrider.
Hoppas själv på DX12 eller Open GL som är öppen standard (i Windows då (Mantle kanske))

Sen tycker jag att utvecklarna borde ha fokuserat på att göra ett bättre spel istället för att skriva kod för Mantle.
Speciellt i ett spel där FPS inte har största betydelse.(Bara det är spelbart)
Fast gissar att dom fått rätt bra betalt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

På många sätt en irrelevant fråga.

Nvidia's senaste grafikkort stödjer inte ens senaste Direct 11.2 versionen. Därutöver så kommer DX12 inte ut förrän minst om ett år, och sedan måste du ha nya GFX kort som har stöd för det och därefter så måste spelutvecklare börja implementera funktioner från DX12. Och eftersom PS4 inte kommer ha DX12 så kommer vi se väldigt, väldigt få multiplattform spel som har stöd för DX12. Ingen PC-utvecklare kommer troligen heller att använda sig av DX12 eftersom det blir knutet till Windows 9 och majoriteten av PC-spelare kommer inte ha Win 9 på många år, kanske aldrig.

Med andra ord: glöm DX12 för minst 3-4 år framöver. Det kommer bli relevant för Xbone och vissa nischade PC-spel, men inte för den stora massan på ett väldigt bra tag framöver.

Plus att Mantle redan finns. AMD har ett försprång här med andra ord. Även om DX12 kommer redan imorgon så kommer ingen att kunna använda det

Skrivet av Ase:

JA om det kommer till Linux + att det nog kommer dröja nåt år om stöd kommer.
Ska bli intressant den 20e om hur utvecklingen fortskrider.
Hoppas själv på DX12 eller Open GL som är öppen standard (i Windows då (Mantle kanske))

Sen tycker jag att utvecklarna borde ha fokuserat på att göra ett bättre spel istället för att skriva kod för Mantle.
Speciellt i ett spel där FPS inte har största betydelse.(Bara det är spelbart)
Fast gissar att dom fått rätt bra betalt.

Men det finns väl redan stöd i 14.2? eller påbörjad sådan

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Underskatta inte MS's behov av en "killer app" på W8.
Och dom kommer att använda DX12 som just det, att tvinga användare att nergradera till W8.
W8 har fortfarande efter 16 månader (japp snart 2 år av död-häst misshandel) bara c:a 1/3 så många användare mot W7 bland datorentusiaster (enligt steam HW/SW survey).
Och globalt sett så är siffrorna ännu bättre, W7 c:a 45% och W8 runt 10%.

Så om DX12 även kommer till W7 så kommer jag äta min hatt, även om det under skalet knappt skiljer nånting mot W8 och såklart skulle fungera perfekt med DX12.
MS kommer ha verktyg redo för spelutvecklare supersnabbt (om dom inte redan har det, under NDA såklart).

Nedgradera? Jag förstår inte varför så många anser att W8 är en nedgradering från W7. Visst, den första dagen (eller dagarna) är saker lite annorlunda, men efter att du har fått in 8.1 känns W7 gammalt och segt. Sen behöver man aldrig använda modern UI heller eftersom det går att starta direkt till desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

På många sätt en irrelevant fråga.

Nvidia's senaste grafikkort stödjer inte ens senaste Direct 11.2 versionen. Därutöver så kommer DX12 inte ut förrän minst om ett år, och sedan måste du ha nya GFX kort som har stöd för det och därefter så måste spelutvecklare börja implementera funktioner från DX12. Och eftersom PS4 inte kommer ha DX12 så kommer vi se väldigt, väldigt få multiplattform spel som har stöd för DX12. Ingen PC-utvecklare kommer troligen heller att använda sig av DX12 eftersom det blir knutet till Windows 9 och majoriteten av PC-spelare kommer inte ha Win 9 på många år, kanske aldrig.

Med andra ord: glöm DX12 för minst 3-4 år framöver. Det kommer bli relevant för Xbone och vissa nischade PC-spel, men inte för den stora massan på ett väldigt bra tag framöver.

Vem bryr sig om PS4 Är bara positivt om utvecklarna gör olika spel för PS4 & PC eftersom man blivit rätt less på förenklade fördummade spel med begränsning på utnyttjande av hårdvara.
Byter gärna hårdvara när det är dags för DX12 om det behövs, byter ut hårdvara med jämna mellanrum i vilket fall, hoppas på framsteg inte stagnation pga konsoller.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Plus att Mantle redan finns. AMD har ett försprång här med andra ord. Även om DX12 kommer redan imorgon så kommer ingen att kunna använda det

Men det finns väl redan stöd i 14.2? eller påbörjad sådan

Fast är fortfarande låst till AMD kort & där borde dom nog bli bättre på att fixa drivrutiner.
Mantle blir intressant först Intel & Nvidia stöder detta annars ointressant.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Fast är fortfarande låst till AMD kort & där borde dom nog bli bättre på att fixa drivrutiner.
Mantle blir intressant först Intel & Nvidia stöder detta annars ointressant.

Vem kör Intel grafik? dom har väl inget vettigt att komma med

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vem kör Intel grafik? dom har väl inget vettigt att komma med

HD4000 är det mest använda "grafikkortet" enligt steam:
http://store.steampowered.com/hwsurvey/

Lite orättvis jämförelse kanske då man borde klumpa ihop de olika tillverkarna, men ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

HD4000 är det mest använda "grafikkortet" enligt steam:
http://store.steampowered.com/hwsurvey/

Lite orättvis jämförelse kanske då man borde klumpa ihop de olika tillverkarna, men ändå

Det har man gjort på grafen ovan om det är det du menar? Och då sitter 16,23% med Intel grafikkort.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vem kör Intel grafik? dom har väl inget vettigt att komma med

Ganska ointressant frågeställning dom flesta kör intel grafik (enligt annan kommentar) men för vi entusiaster spelar intel, inte så stor roll (Grafikkortsmässigt då). Men är forfarande bara AMD som har stöd för Mantle (vilket kan, men troligtvis ej kommer att ändras)
Det som är intressant är om Dom ger stöd för det (Intel , Nvidia) ,annars så kommer Mantle bli precis som Phys x, bara utvecklarna som sponsras som ger stöd för det. Vilket inte är så bra varken för oss pc spelare eller för utvecklingen.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Gött att man satar på extra bra ljud de va längesen ljud blev bättre kommer ihåg dom gamla goa Soundblaster X-fi dagarna

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Vad tror ni är bättre? Mantle eller Dx12?

Menar du på Win7-, Win8, eller Win8.1 system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Menar du på Win7-, Win8, eller Win8.1 system?

Troligtvis bara på win9 men en får väl se.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Gött att man satar på extra bra ljud de va längesen ljud blev bättre kommer ihåg dom gamla goa Soundblaster X-fi dagarna

Do We Really Need AMD TrueAudio?
http://www.techpowerup.com/191486/do-we-really-need-amd-truea...

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Gött att man satar på extra bra ljud de va längesen ljud blev bättre kommer ihåg dom gamla goa Soundblaster X-fi dagarna

Nu har vi true audio & Mantle på AMD sidan, Phys x & säkert nåt mer som e Nvidia exlusivt. Synd att Marknaden splittras på standarder ,blir väl att den som har mest pengar & sponsra med som får ut spel, så i slutändan så blir det väl EA som enda aktör på att släppa spel,+ 2 -3 läger av unika spelsläpp för den ena parten & andra spelsläpp för andra parten. Tråkig utveckling. (tveksam att Nvidia kommer ge stöd för Mantle eller trueaudio)
Tycker det varit bra med Windows som plattform för att ena utvecklingen, Linux är ju ett alternativ men behövs gemensam utveckling av standarder.(inte kritik mot Linux)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

"Stödet är dock begränsat till grafikkort med andra generationens GCN-arkitektur, det vill säga Radeon HD 7790, R7 260, R7 260X, R9 290, R9 290X samt den integrerade grafikdelen i AMD A-serien "Kaveri"

Så mitt R9 270X klarar inte Trueaudio? Nu blev jag lite ledsen faktiskt.

Kul för de som kan dra nytta av både Mantle och Trueaudio.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

En presentation/ visning av hur Mantle ser ut vore trevligt, om det visuellt är lika snyggt som dx11,1(2) att det får mer fps i ett spel som BF4 säger ju inget om grafisk kvalite, vilket för mig är det viktigaste, är rök, vatten,explosioner,3d-djup,field of view, +andra effekter, lika snygga? eller har man bara fler fps?

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

På många sätt en irrelevant fråga.

Nvidia's senaste grafikkort stödjer inte ens senaste Direct 11.2 versionen. Därutöver så kommer DX12 inte ut förrän minst om ett år, och sedan måste du ha nya GFX kort som har stöd för det och därefter så måste spelutvecklare börja implementera funktioner från DX12. Och eftersom PS4 inte kommer ha DX12 så kommer vi se väldigt, väldigt få multiplattform spel som har stöd för DX12. Ingen PC-utvecklare kommer troligen heller att använda sig av DX12 eftersom det blir knutet till Windows 9 och majoriteten av PC-spelare kommer inte ha Win 9 på många år, kanske aldrig.

Med andra ord: glöm DX12 för minst 3-4 år framöver. Det kommer bli relevant för Xbone och vissa nischade PC-spel, men inte för den stora massan på ett väldigt bra tag framöver.

Mantle är också bara för vissa nischade spel. DirectX har fördelen att den stöder alla tillverkare ifrån start.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Nu har vi true audio & Mantle på AMD sidan, Phys x & säkert nåt mer som e Nvidia exlusivt. Synd att Marknaden splittras på standarder ,blir väl att den som har mest pengar & sponsra med som får ut spel, så i slutändan så blir det väl EA som enda aktör på att släppa spel,+ 2 -3 läger av unika spelsläpp för den ena parten & andra spelsläpp för andra parten. Tråkig utveckling. (tveksam att Nvidia kommer ge stöd för Mantle eller trueaudio)
Tycker det varit bra med Windows som plattform för att ena utvecklingen, Linux är ju ett alternativ men behövs gemensam utveckling av standarder.(inte kritik mot Linux)

Ja, synd att det splittras. För tillfället köper jag ej spel som har eller kommer implementera Mantle/True Audio. Denna teknik (*Mantle*) som är så grundligt för spel "visning" borde inte vara så här, PhysX är inte det eftersom det tillför extra saker.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ja, synd att det splittras. För tillfället köper jag ej spel som har eller kommer implementera Mantle/True Audio. Denna teknik (*Mantle*) som är så grundligt för spel "visning" borde inte vara så här, PhysX är inte det eftersom det tillför extra saker.

Snart så har vi väl att man måste ha en Microsoft dator (Hårdvaru-mässigt) för att köra windows. (precis som apple gör)
Spel som utvecklas exlusivt för AMD & andra för Nvidia. EA spel för att köra Rift,osv . Gemensam standard= bra allt annat negativt för PC världen.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Kommer TrueAudio göra något åt 3d positioneringen eller ligger det helt hos Windows? För jag får knappt något grepp alls om vart motståndaren är i spel längre, särskilt inte på höjden!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA