Google prisdumpar Drive

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

En av fördelarna med dropbox är deltasync / "differential synchronization", där om du t.ex. editerar lite meta data på en film så slipper du ladda ner/upp hela filmen utan bara det förändrade materialet. Något drive inte klarar i någon kapacitet alls.

Visa signatur

Listen to the mission listen Miss as I do work

Asus Rampage IV Formula | i7-3820 | Asus R9 290-DC2OC | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 850 Pro 250GB | Steelseries Rival | Corsair K70 Cherry Red | ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

Kör hellre med ownCloud så slipper man Google och deras spioneri.

Google är ett amerikanskt företag, och NSA övervakar dom alla och skickar NSL (National Security Letters) så dom måste hålla tyst om det.

Permalänk
Medlem

Vid de 4 sista raderna värt det en aningen rörigt med alla siffror

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag köpte 1TB.

Grymt som andra backup för alla bilder (Fotograf med 16,000-18,000 RAW bilder).

Vet inte varför folk klagar så mycket... Ni är väl paranoida av en anledning. Jag har inget att dölja och jag lägger inte upp saker där som skulle vara skadligt för mig om det släpps. Självklart så räknar man ju inte med att saker och ting kommer släppas men man vet ju aldrig.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Snusfri

Skulle behöva minst 500GB för backup av mina bilder vilket känns lite dyrt i dagsläget, men man kanske skall hoppa på tåget snart även fast jag är mycket skeptisk mot molnlagring och gärna vill ha allt lokalt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Personligen gillar jag molnlagring för till exempel skolarbete så att alla man vill ska kunna nå exempelvis ett grupprojekt men föredrar en NAS när det kommer till lagring. 1 TB är en del, men personligen behöver jag mer

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle behöva minst 500GB för backup av mina bilder vilket känns lite dyrt i dagsläget, men man kanske skall hoppa på tåget snart även fast jag är mycket skeptisk mot molnlagring och gärna vill ha allt lokalt.

Jag har ju allt lokalt också, på en 3TB WD Red, sen är det också Time Machine backup på det, samt en separat backup på filerna på en annan extern hårddisk. Så jag har ju backups lokalt med, men det smidigt att alltid kunna komma åt filerna, samt att faktiskt ha allt sparat ifall allt verkligen failar.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Gillar Google Drive och det blev genast 100GB. Perfekt!

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Perfekt. Satt med utgående Dropbox-prenumeration jag fick genom Samsung för två år sedan. 100 GB räcker gott och väl till alla foton som backup... för en kostnad av 2,5 USD (inkl skatt) per månad. Som hittat.

Funkar precis likadant som Dropbox med klienten, men tycker hastigheterna är högre med Google Drive.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kör hellre med ownCloud så slipper man Google och deras spioneri.

Google är ett amerikanskt företag, och NSA övervakar dom alla och skickar NSL (National Security Letters) så dom måste hålla tyst om det.

Crap.. varför så inte någon detta innan till mig.. ladda precis upp mina planer på att störta USA

Permalänk
Medlem

Underbart! Jag fick ett e-post från Google angående detta och jag blev väldigt glad ^^ Mina 200 GB blir per automatik 1 000 GB den 11 april

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Har snabb lina och en ypperlig server här hemma för backup och lagring som jag kan nå överallt så skulle gärna inte lämmna ut mina filer till någon annan oavsett pris.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Naivt av folk att tro att deras filer är mer utsatta på Googles servrar än på sin hyperkrypterade HemPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redruM:

Naivt av folk att tro att deras filer är mer utsatta på Googles servrar än på sin hyperkrypterade HemPC.

Så att man litar på sig själv över andra är naivt? Sen att det är bra mycket roligare för många att göra det själv samt om man har en stor filserver stående varför betala för en tjänst? Varför skulle jag vilja slänga upp allt jag äger i andras händer och vara beroende av att deras tjänst fungerar felfritt, när mitt krånglar kan jag ialafall göra något åt det.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Så vad skulle en 12TB
Lösning kosta

Jämfört med att sätta upp en nas med ftp access?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Att de har en välfungerande Linux-klient är trevligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Obegränsat utrymme

Pogoplug ger obegränsat med cloud-utrymme för 32 kronor i månaden.

https://pogoplug.com/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spawnbadboy:

Crap.. varför så inte någon detta innan till mig.. ladda precis upp mina planer på att störta USA

Vad dom har åtkomst till är oviktigt för mig.
Jag vill inte att dom ska komma åt mina pokémon bilder, för dom är mina.
Ser ingen anledning till att någon ska komma åt något av mitt utan mitt godkännande.

Handlar inte om att man har något att dölja, det handlar bara om att alla har rätt till ett privatliv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kör hellre med ownCloud så slipper man Google och deras spioneri.

Google är ett amerikanskt företag, och NSA övervakar dom alla och skickar NSL (National Security Letters) så dom måste hålla tyst om det.

Låter konstigt men skulle inte förvåna mig att du har rätt.
För det står väl i Gdrives policy att dina filer är dina filer och INGEN annan kan läsa dem? Så ett NSL säger emot juridiken. Men nu är det USA...

Jag använder molntjänster till lite drivrutiner, benchmarks, överklockning och den typen av program men skulle aldrig få för mig att ladda upp mitt CV t.ex

Men, jag antar Google vet mer om mig än vad jag själv vet....

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spawnbadboy:

Crap.. varför så inte någon detta innan till mig.. ladda precis upp mina planer på att störta USA

Du behöver inte göra någonting, bara vänta och se.
Landet är ändå störtat.
Arbetslösheten är hög, ekonomin går dåligt, folk är inte försäkrade, hälsovården är dyr, klasskillnader är stora, inkomstgapet mellan fattiga och rika är enormt.
Evolution ska inte undervisas i skolan, och dom har kreationism i skolan, landet är fullt av kristna religiösa fanatiker, över hälften tror på gud.
Sedan Snowden så är (vad jag förstått) Europeiska företag mindre villiga att lagra data i USA.
Deras patentsystem med mjukvarupatent gör det svårt för nya företag att starta upp.
Politisk lobbyism gör företagande svårt, tex försöker bilförsäljare stoppa Tesla Motors.

Skrivet av candyraver:

Låter konstigt men skulle inte förvåna mig att du har rätt.
För det står väl i Gdrives policy att dina filer är dina filer och INGEN annan kan läsa dem? Så ett NSL säger emot juridiken. Men nu är det USA...

Jag använder molntjänster till lite drivrutiner, benchmarks, överklockning och den typen av program men skulle aldrig få för mig att ladda upp mitt CV t.ex

Men, jag antar Google vet mer om mig än vad jag själv vet....

I USA så har dom hemliga domstolar och hemliga rättegångar, så det finns ingen transparens och insyn in rättssystemet och man kan inte överklaga.
Viket företag som helst kan få ett NSL, och det betyder att dom måste göra vad som står i NSL, dom kan inte överklaga eller någonting. Står det att dom vill ha data, så måste dom leverera begärda uppgifter. Får man ett NSL kan man inte gå ut med detta, eller säga det till någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

I USA så har dom hemliga domstolar och hemliga rättegångar, så det finns ingen transparens och insyn in rättssystemet och man kan inte överklaga.
Viket företag som helst kan få ett NSL, och det betyder att dom måste göra vad som står i NSL, dom kan inte överklaga eller någonting. Står det att dom vill ha data, så måste dom leverera begärda uppgifter. Får man ett NSL kan man inte gå ut med detta, eller säga det till någon.

Jag är ingen expert.

Men hur vet du att Google har fått ett NSL om dom inte ens själva får säga det - vi får väl helt enkelt anta att dom just har fått ett NSL (för att det är USA.. )

Finns det ens något som heter hemliga rättegångar/domstolar i USA? Till och med medborgare blir "duty called to court" för att alla ska ha insyn på domen (om dom inte är inkallad som "Jury"'s). I Sverige kallad vi dom nämndemän men står i princip alltid på åklagarens sida ändå...

Skitsamma jag kanske yrar, skulle inte förvåna mig ett dyft att FED har sina egna domstolar för det är väl enda kryphålet...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Månadsbetalning på molnbaserad lagring? Så vad händer om man missar en betalning, Raderar dom allt då? Låter ju suveränt, nej tack.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem

Duplicati kanske kan vara något

Skrivet av Dimman:

Givetvis handlar det om att de säljer mer kapacitet än vad de faktiskt har. Det är långt från alla som utnyttjar sin kapacitet till max.

Slår man ut kostnaden på ett helt år och jämför med hårddiskar så känns det inte som priserna är helt orimliga? Jag skulle gissa att de åtminstone har sålt 10x mer uttrymme än vad de fysiskt har.

Ja, de flesta använder långt ifrån det utrymme de betalar för, det är därför exempelvis Box pytsat ut "livstids" 50GB-utrymmen till höger och vänster. Tror jag har 4 st box-konton, inget är fyllt till mer än 25% än. 2 typ oanvända. De gödslar med dem som sagt, det första fick jag gratis via min Sony Ericsson och kör som backup på foton från mobilen.

Har även lekt lite med Duplicati som såvitt jag vet gör krypterade backuper till exempelvis Box, Google Drive, Sky drive, etc. Skulle passa fint med en sådan backuptjänst till priserna som nu verkar komma. (Som komplement till hårdisk och Bluray-backuper)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av candyraver:

Jag är ingen expert.

Men hur vet du att Google har fått ett NSL om dom inte ens själva får säga det - vi får väl helt enkelt anta att dom just har fått ett NSL (för att det är USA.. )

Finns det ens något som heter hemliga rättegångar/domstolar i USA? Till och med medborgare blir "duty called to court" för att alla ska ha insyn på domen (om dom inte är inkallad som "Jury"'s). I Sverige kallad vi dom nämndemän men står i princip alltid på åklagarens sida ändå...

Skitsamma jag kanske yrar, skulle inte förvåna mig ett dyft att FED har sina egna domstolar för det är väl enda kryphålet...

USA har hemliga FISA domstolar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Så att man litar på sig själv över andra är naivt? Sen att det är bra mycket roligare för många att göra det själv samt om man har en stor filserver stående varför betala för en tjänst? Varför skulle jag vilja slänga upp allt jag äger i andras händer och vara beroende av att deras tjänst fungerar felfritt, när mitt krånglar kan jag ialafall göra något åt det.

Nu är ju en av poängerna med en sådan här tjänst att INTE ha sakerna i hemmet. Sätter jag upp en filserver hemma får jag ju ändå ta backup på mina bilder på externa diskar och lämna hemma hos någon annan i händelse av brand. Enklare att synka upp på Google Drive.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Inaktiv

Dags att Dropbox svarar med lägre priser nu då! Helst innan mitten av april då jag måste förnya

Skrivet av Kilen81:

Månadsbetalning på molnbaserad lagring? Så vad händer om man missar en betalning, Raderar dom allt då? Låter ju suveränt, nej tack.

Dropbox slutar synka helt enkelt. Du kan inte ladda upp nåt mer. Vet inte hur google gör men jag antar att det är samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Nu är ju en av poängerna med en sådan här tjänst att INTE ha sakerna i hemmet. Sätter jag upp en filserver hemma får jag ju ändå ta backup på mina bilder på externa diskar och lämna hemma hos någon annan i händelse av brand. Enklare att synka upp på Google Drive.

Nu är det så att jag har min backup server i verkstaden/garaget och sen har jag en inne så att både garaget och huset skall brinna upp är inte så sannolikt.
Sen är det kanske för dig lätt att ge någon backup hos någon bekant och synka men jag har 40TB data jag inte vill bli av med och det växer för varje vecka så det är en helt annan femma än lite bilder på sub 1TB.

Ser absolut ingen annledning för mig att behöva en online tjänst som även kommer ta rätt lång tid att ladda upp allt till och brandrisken är jag inte så orolig över i mitt fall då både garage/verkstad och hus säkerligen inte brinner ner samtidigt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

En fråga som är viktig för mig om jag skulle välja en molntjänst. Kan man gå tillbaka ifall filer har slängts av misstag. Tex, om någon får tag i ditt login å lösen, går in och slänger allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Furu since 1984 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av furan:

En fråga som är viktig för mig om jag skulle välja en molntjänst. Kan man gå tillbaka ifall filer har slängts av misstag. Tex, om någon får tag i ditt login å lösen, går in och slänger allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har för mig att Dropbox har en sån funktion. Att man kan gå in och kolla borttagna filer, och återställa efter behov. Vet dock inte om man kan rensa den listan heller.

För övrigt gillar jag verkligen Dropbox feature att den sparar "Print Screen" till fil automatiskt. Utan att man måste in i nått program och klistra in och ha sig

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av furan:

En fråga som är viktig för mig om jag skulle välja en molntjänst. Kan man gå tillbaka ifall filer har slängts av misstag. Tex, om någon får tag i ditt login å lösen, går in och slänger allt.

Skickades från m.sweclockers.com

På Drive hamnar filerna i papperskorgen när man slänger dom, skulle man sedan tömma den är dom permanent borta. Ser man det som ett problem är det ju bara att använda sig av Google Authenticator, vilken man dock ändå borde göra