Thief får AMD Mantle och Trueaudio den 18 mars

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Vem vet Nvidia äger väl glide med sitt uppköp av 3dfx korten så vi kanske får ett till.
Mantle= AMD, Glide= Nvidia, DX =Intel, en framtid vi alla längtar efter.
Sen vet ju alla att DX är så långt ifrån hårdvaran man kan komma. MS är alltid den stora boven Stackars X-box.
Hoppas fortfarande på gemensamma standarder, längtar till den 20e så vi får se vad som sägs & vad branschen kommer med.

Glide är skrotat sedan länge. Nvidia valde att lägga ner projektet när de förvärvade 3dfx. DirectX är en relik och så länge som Microsoft vägrar att inse detta så länge kommer prestandan bli lidande. Detta förutsätter att Mantle inte slår igenom totalt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Glide är skrotat sedan länge. Nvidia valde att lägga ner projektet när de förvärvade 3dfx. DirectX är en relik och så länge som Microsoft vägrar att inse detta så länge kommer prestandan bli lidande. Detta förutsätter att Mantle inte slår igenom totalt.

Tycker att DX utvecklats genom åren (dock lite långsammare sen dx8) sen är det konstigt att alla använder det, Open GL har funnits länge utan att ändra på detta. Sen att du älskar Mantle & hatar DX är din röda tråd gissar jag.
Bra av AMD att sätta press på MS med Mantle , hoppas att Nvidia & Intel sätter samma press för att utvecklingen ska fortgå och att en gemensam plattform kommer fram som alla står bakom. Om det blir DX12, Mantle eller Open GL spelar mig ingen roll. Bara vi får snyggare grafik, kraftfullare hårdvara/mjukvara.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Tycker att DX utvecklats genom åren (dock lite långsammare sen dx8) sen är det konstigt att alla använder det, Open GL har funnits länge utan att ändra på detta. Sen att du älskar Mantle & hatar DX är din röda tråd gissar jag.
Bra av AMD att sätta press på MS med Mantle , hoppas att Nvidia & Intel sätter samma press för att utvecklingen ska fortgå och att en gemensam plattform kommer fram som alla står bakom. Om det blir DX12, Mantle eller Open GL spelar mig ingen roll. Bara vi får snyggare grafik, kraftfullare hårdvara/mjukvara.

Nej. Jag hatar inte DirectX. Jag avskyr det håll som Microsoft vandrar åt där de ger upp all innervation bara för att de är störst på marknaden. Hade haft samma åsikt om det gällt Mantle och AMD. Man vill att det ska gå framåt men Microsoft har medvetet hållit tillbaka marknaden för att de ska slippa utveckla DirectX.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej. Jag hatar inte DirectX. Jag avskyr det håll som Microsoft vandrar åt där de ger upp all innervation bara för att de är störst på marknaden. Hade haft samma åsikt om det gällt Mantle och AMD. Man vill att det ska gå framåt men Microsoft har medvetet hållit tillbaka marknaden för att de ska slippa utveckla DirectX.

Pga konsollfokus ,vilket jag också tycker är väldigt synd, förhoppningsvis har dom lärt sig nåt under deras utveckling av sina x-boxar & att vi får dra nytta av det i dx12. Den 20 e får vi mer reklam/info från alla parter, men förhoppningsvis stöd för alla apier av alla. Ett bra dx behöver vi för Windows men om sen Open GL eller Mantle blir/är bättre för pc spel så hoppas jag att alla stöder detsamma.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Pga konsollfokus ,vilket jag också tycker är väldigt synd, förhoppningsvis har dom lärt sig nåt under deras utveckling av sina x-boxar & att vi får dra nytta av det i dx12. Den 20 e får vi mer reklam/info från alla parter, men förhoppningsvis stöd för alla apier av alla. Ett bra dx behöver vi för Windows men om sen Open GL eller Mantle blir/är bättre för pc spel så hoppas jag att alla stöder detsamma.

Nej. Microsoft har helt enkelt slutat att bry sig om datorspelarna TROTS att de hävdar motsatsen. Vettetusan om de ens bryr sig om kunderna på konsolsidan som de avtäckte sin Xbox One..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Tycker att Mantle är intressant och hoppas på att dem slår igenom stort, att alla får ta en del av kakan. Men just nu så känns det som att jag kunde inte bryr mig mer om Mantle när det gäller grafikkort köp.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX5090 Astral
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Taft:

Tycker att Mantle är intressant och hoppas på att dem slår igenom stort, att alla får ta en del av kakan. Men just nu så känns det som att jag kunde inte bryr mig mer om Mantle när det gäller grafikkort köp.

Nej Mantle skall absolut inte avgöra dit köp, se det som en bonus, precis som tex, gsync, eyfinity 3Dvision och PhysX.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej. Microsoft har helt enkelt slutat att bry sig om datorspelarna TROTS att de hävdar motsatsen. Vettetusan om de ens bryr sig om kunderna på konsolsidan som de avtäckte sin Xbox One..

Är kanske därför som dom får konkurans från Linux, steam, sen Mantle på Api sidan +massa kritik mot win 8 som enligt mitt tycke är ett fel steg i utveckling för pc spelandet. (om man inte har en platta, vilket är helt ointressant som entusiast plattform )
Vi får se, hoppas på att win 9 blir bättre, även att dx 12 kommer med nyheter & inte bara är en anpassning till plattor & mobiltelefoner. Omså inte är fallet så finns ju alltid chansen att användare vänder windows ryggen.
Må utvecklingen av hårdvara / mjukvara fortsätta med gemensam strategi från utvecklarna. Om det blir Mantle, Open GL ,Linux, Steam OS, Thunderbolt, scussi, sataexpress osv får framtiden utvisa. Den 20e får vi veta vad MS kommer med i dx12 åtminstånde.
Mest intressant enligt mig är nog Steam OS. synd bara att det anpassas för Vardagsrum för att konkurera med konsoller istället för att konkurera med stationär plattform. (någon som vet hur det ser ut, har steam fler användare än konsollerna ?)
Sen vore det intressant om någon med grafikkort med trueaudio kommer med ett utlåtande hur trueaudio funkar i Thief (om det är någon skillnad) när det släppts den 18e då.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Är kanske därför som dom får konkurans från Linux, steam, Mantle på Api sidan +massa kritik mot win 8 som enligt mitt tycke är ett fel steg i utveckling för pc spelandet. (om man inte har en platta, vilket är helt ointressant som entusiast plattform )
Vi får se, hoppas på att win 9 blir bättre, även att dx 12 kommer med nyheter & inte bara är en anpassning till plattor & mobiltelefoner. Omså inte är fallet så finns ju alltid chansen att användare vänder windows ryggen.
Må utvecklingen av hårdvara / mjukvara fortsätta med gemensam strategi från utvecklarna. Om det blir Mantle, Open GL ,Linux, Steam OS, Thunderbolt, scussi, sataexpress osv får framtiden utvisa. Den 20e får vi veta vad MS kommer med i dx12 åtminstånde.
Mest intressant enligt mig är nog Steam OS. synd bara att det anpassas för Vardagsrum för att konkurera med konsoller istället för att konkurera med stationär plattform. (någon som vet hur det ser ut, har steam fler användare än konsollerna ?)
Sen vore det intressant om någon med grafikkort med trueaudio kommer med ett utlåtande hur trueaudio funkar i Thief (om det är någon skillnad) när det släppts den 18e då.

Vänta nu lite? Linux är inget API. Inte steam heller. Varken Linuxdistar eller Steam har sina egna APIn än så länge.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja hade förstått ditt resonemang om det hade fungerat sämre på Nvidias kort pga Mantle, men det gör det ju inte.
Nvidia har ju lagt till några extra funktioner som programmerarna kan anropa för att snabba upp Nvidias kort, inte bojkottar jag dem för det.
Likaså äger jag Batman och Borderlands 2 som har stöd för Nvidias hårdvara i PhysX, skall jag avinstallera dessa spel bara för att jag äger ett AMD-kort?

Där jag bojkottar är de fall där man medvetet gjort att något fungerar sämre på en viss hårdvara, tex Crysis 2 där man drog på Tesseleringen vansinnigt mycket, bara för att sänka AMD-kort.
Det lustiga var att detta gjorde att det fungerade sämre även på Nvidia kort, även om de inte drabbades lika hårt men det ansågs det tydligen vara värt.
Ett annat exempel är Assasins Creed där man tog bort DX10.1 bara för att AMD:s kort tjänade på detta.

Tycker inte om att spel gynnar en tillverkare genom att använda något grundläggande som Mantle/DX är för spel. PhysX är bara extra saker och inte något grundläggande för att ens se spelet.

Själv äger jag t.ex Crysis 3 som är ett AMD spel men det är helt gjort i DX utan andra saker, Tomb Raider som har TressFX men fungerar bra på nVIDIA kort och är ett bra spel (Båda är).

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Tycker att Mantle är intressant och hoppas på att dem slår igenom stort, att alla får ta en del av kakan. Men just nu så känns det som att jag kunde inte bryr mig mer om Mantle när det gäller grafikkort köp.

Det hade slagit igenom om AMD hade inkluderat alla tillverkare ifrån början men nu är det AMD exklusivt så det kommer inte att vara i många spel förutom AMD sponsrade spel.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tycker inte om att spel gynnar en tillverkare genom att använda något grundläggande som Mantle/DX är för spel. PhysX är bara extra saker och inte något grundläggande för att ens se spelet.

Själv äger jag t.ex Crysis 3 som är ett AMD spel men det är helt gjort i DX utan andra saker, Tomb Raider som har TressFX men fungerar bra på nVIDIA kort och är ett bra spel (Båda är).

Förklara gärna hur Mantle låser ute andra från att "se spelet". Som jag nämnde tidigare. Det är inte som att de gör spelen exklusiva enbart till Mantle..
Precis som PhysX, så kan det ses som en extra bonus i prestanda och bild kvalitet (då man kan trycka upp inställningarna mer) för de som stödjer det. Men det är inte som de medvetet dumpat prestandan på DirectX versionen, bara för att få Mantle versionen att se ut som den presterar bättre. Eller låser bort special effekter..

PhysX låser ut en nästan helt från att "se" dessa effekter om inte man äger nVidia kort.. Och även om man har ett nVidia kort som sekundär kort, och trots hacks har visat detta fungerar fel fritt. Så väljer nVidia att låsa ut andra från att köra GPU accelerationen. Och good luck att försöka köra PhysX på CPUn, på tanke på hur fint de medvetet o-optimerat det för CPUn.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Vänta nu lite? Linux är inget API. Inte steam heller. Varken Linuxdistar eller Steam har sina egna APIn än så länge.

Nu får du ge dig, Har ej påstått att Linux är ett api, Linux kör väl Open GL +Kanske Mantle. Om du läser om så skriver jag om både Hårdvara & mjukvara.
(det var du som drog in windows & hur dåligt det är, detta var bara ett svar på det, att Linux + Steam kan bli alternativ till windows, inte att dom är ett api.)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Fast det gäller ju bara om Mantle har samma inställningar som DX hur långt man ser tydligt, fov ,hur mycket effekter som syns + nivån på desamma. Tycker mig minnas att folk gnällde på dimmig 3d vid inte allt för stora avstånd i BF4 men är ju i för sig fortfarande i beta så.
Tycker också det är bra med press på MS så vi får bättre DX sen kan gärna mantle skrotas för min del.
Jag förstår också vitsen med att kunna jobba närmare hårdvaran, men är inte säker på att det bästa är att hitta på en egen lösning utan att ha med sig dom andra aktörerna på marknaden. Tror Open GL funkar bra i Linux & där har man möjlighet att jobba nära hårdvaran också.

Ja men det är klart att man måste ha samma inställningar om man ska jämföra fps (och det var ju det jag skrev)? Annars kan du ju inte jämföra olika grafikkort eller något annat heller, eller hur tänker du? Mantle är ju inte någon magisk bryggd som AMD helt plötsligt kokat ihop där de försöker fuska sig till bättre prestanda i benchmarks etc, de har bara gjort det som Microsoft borde men inte gjort och en vinst är väntad.

Och som någon redan sagt så gick DICE ut med att dimman var en bugg som inte hade med mantle att göra.

OFT: Är det någon som har ett exempel på ett gratis spel där man kan växla mellan DirectX och Open GL för att jämföra prestanda och visuella skillnader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

OFT: Är det någon som har ett exempel på ett gratis spel där man kan växla mellan DirectX och Open GL för att jämföra prestanda och visuella skillnader?

Känner inte till några direkta spel där man kan ändra APIn mellan DX och OpenGL. Men Unigine Heaven benchmarken låter en switcha mellan DX11 och OpenGL 4.0

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pellepelikan:

Ja men det är klart att man måste ha samma inställningar om man ska jämföra fps (och det var ju det jag skrev)? Annars kan du ju inte jämföra olika grafikkort eller något annat heller, eller hur tänker du? Mantle är ju inte någon magisk bryggd som AMD helt plötsligt kokat ihop där de försöker fuska sig till bättre prestanda i benchmarks etc, de har bara gjort det som Microsoft borde men inte gjort och en vinst är väntad.

Och som någon redan sagt så gick DICE ut med att dimman var en bugg som inte hade med mantle att göra.

OFT: Är det någon som har ett exempel på ett gratis spel där man kan växla mellan DirectX och Open GL för att jämföra prestanda och visuella skillnader?

War Thunder har både OpenGL och DirectX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Ja men det är klart att man måste ha samma inställningar om man ska jämföra fps (och det var ju det jag skrev)? Annars kan du ju inte jämföra olika grafikkort eller något annat heller, eller hur tänker du? Mantle är ju inte någon magisk bryggd som AMD helt plötsligt kokat ihop där de försöker fuska sig till bättre prestanda i benchmarks etc, de har bara gjort det som Microsoft borde men inte gjort och en vinst är väntad.

Och som någon redan sagt så gick DICE ut med att dimman var en bugg som inte hade med mantle att göra.

OFT: Är det någon som har ett exempel på ett gratis spel där man kan växla mellan DirectX och Open GL för att jämföra prestanda och visuella skillnader?

För lång tid sendan med Glide på 3dfx kort så fick du mycket bättre kvalite (snyggare) på grafiken än med dx (med samma upplösning) Det jag var intresserad av var att dom inte gjort några genvägar med Mantle för att få höga fps på bekostnad av någon grafisk kvalite.(fov som ett ex.) Men som jag fattat kommentarerna så är det inte fallet + att som någon nämnde vore konstigt att ingen nämnt det då i sådana fall. Verkar lovande vi får se om dom andra aktörerna backar det bara.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Förklara gärna hur Mantle låser ute andra från att "se spelet". Som jag nämnde tidigare. Det är inte som att de gör spelen exklusiva enbart till Mantle..
Precis som PhysX, så kan det ses som en extra bonus i prestanda och bild kvalitet (då man kan trycka upp inställningarna mer) för de som stödjer det. Men det är inte som de medvetet dumpat prestandan på DirectX versionen, bara för att få Mantle versionen att se ut som den presterar bättre. Eller låser bort special effekter..

PhysX låser ut en nästan helt från att "se" dessa effekter om inte man äger nVidia kort.. Och även om man har ett nVidia kort som sekundär kort, och trots hacks har visat detta fungerar fel fritt. Så väljer nVidia att låsa ut andra från att köra GPU accelerationen. Och good luck att försöka köra PhysX på CPUn, på tanke på hur fint de medvetet o-optimerat det för CPUn.

Mantle uppfyller samma funktion som DirectX men gör det möjligtvis på ett bättre sätt men bara för AMD. PhysX och Mantle gör inte samma sak, PhysX gör spelen mer realistiska medans Mantle bara visar spelen precis som DirectX gör.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ase:

Nu får du ge dig, Har ej påstått att Linux är ett api, Linux kör väl Open GL +Kanske Mantle. Om du läser om så skriver jag om både Hårdvara & mjukvara.
(det var du som drog in windows & hur dåligt det är, detta var bara ett svar på det, att Linux + Steam kan bli alternativ till windows, inte att dom är ett api.)

Du skrev så skumt att jag i mitt trötta tillstånd tolkade som du påstod det. Sorry.

Skrivet av Orici:

Mantle uppfyller samma funktion som DirectX men gör det möjligtvis på ett bättre sätt men bara för AMD. PhysX och Mantle gör inte samma sak, PhysX gör spelen mer realistiska medans Mantle bara visar spelen precis som DirectX gör.

Förutom det faktum att Borderlands 2 med PhysX enabled lyckades bugga sönder hela spelet. Sedan så kringgår du fortfarande påpekandet att gillar du inte Mantle så kan du bara ändra tillbaka till DirectX.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Mantle till bf4 funkar väll fortfarande inte?

Skrivet av Anitramane:

Vad tror ni är bättre? Mantle eller Dx12?

Givetvis dx 12. Detta då inte bara amd kommer stödja det utan även nvidia och intel. Vidare så kommer spelutvecklarna fokusera på dx 12, av de som ligger i framkant. Varför skulle de bekyrma sig om mantle då dx12 erbjuder samma sak? Mantle må däremot ha triggat pyttemjuk att göra ett alternativ till mantle men det känns som amd har spelat ut sin roll där. Kanske att det blir använt på konsoler senare dock.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av IceDread:

Mantle till bf4 funkar väll fortfarande inte?

Givetvis dx 12. Detta då inte bara amd kommer stödja det utan även nvidia och intel. Vidare så kommer spelutvecklarna fokusera på dx 12, av de som ligger i framkant. Varför skulle de bekyrma sig om mantle då dx12 erbjuder samma sak? Mantle må däremot ha triggat pyttemjuk att göra ett alternativ till mantle men det känns som amd har spelat ut sin roll där. Kanske att det blir använt på konsoler senare dock

Dold text

.

Funkar bra för de flesta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Mantle till bf4 funkar väll fortfarande inte?

Givetvis dx 12. Detta då inte bara amd kommer stödja det utan även nvidia och intel. Vidare så kommer spelutvecklarna fokusera på dx 12, av de som ligger i framkant. Varför skulle de bekyrma sig om mantle då dx12 erbjuder samma sak? Mantle må däremot ha triggat pyttemjuk att göra ett alternativ till mantle men det känns som amd har spelat ut sin roll där. Kanske att det blir använt på konsoler senare dock.

Mantle funkar klockrent för många i BF4.. Dessutom vadå erbjuda samma sak? DX12 är som sagt inte ett låg level API och kan därför inte erbjuda samma prestanda som Mantle. Så där har du fel. Det enda som talar för DX12 är just att det fungerar mot alla de stora aktörernas hårdvara.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du skrev så skumt att jag i mitt trötta tillstånd tolkade som du påstod det. Sorry.

Förutom det faktum att Borderlands 2 med PhysX enabled lyckades bugga sönder hela spelet. Sedan så kringgår du fortfarande påpekandet att gillar du inte Mantle så kan du bara ändra tillbaka till DirectX.

Kanske har missuppfattat, men måste inte spelstudion utveckla mot båda för att vi ska kunna välja?
Kan väl finnas studios som bara kör Mantle för att det är för tidskrävande att köra båda? Korkat måhända, men fullt möjligt, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Mantle funkar klockrent för många i BF4.. Dessutom vadå erbjuda samma sak? DX12 är som sagt inte ett låg level API och kan därför inte erbjuda samma prestanda som Mantle. Så där har du fel. Det enda som talar för DX12 är just att det fungerar mot alla de stora aktörernas hårdvara.

Som vanligt talar du i nattmössan.

http://www.sweclockers.com/nyhet/18423-directx-12-till-bade-w...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Kanske har missuppfattat, men måste inte spelstudion utveckla mot båda för att vi ska kunna välja?
Kan väl finnas studios som bara kör Mantle för att det är för tidskrävande att köra båda? Korkat måhända, men fullt möjligt, eller?

Finns nog inga "Mantle-exklusiva" studior eftersom det skulle måla in företagen i ett hörn om Nvidia inte skulle hoppa på tåget. Idag så innebär Mantle stöd absolut inte att DX slopas.

Skrivet av IceDread:

Då borde du ju ställa dig frågan... Vad har fått Microsoft att ändra på sig till den grad att de skriver om DirectX? För DirectX som det ser ut idag är så långt ifrån close to metal man kan komma. Sedan ska vi vara medveten om att Microsoft har historik av att lova en sak men göra något helt annat. Och om de lyckas.. Varför har de inte gjort det tidigare?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Finns nog inga "Mantle-exklusiva" studior eftersom det skulle måla in företagen i ett hörn om Nvidia inte skulle hoppa på tåget. Idag så innebär Mantle stöd absolut inte att DX slopas.

Då borde du ju ställa dig frågan... Vad har fått Microsoft att ändra på sig till den grad att de skriver om DirectX? För DirectX som det ser ut idag är så långt ifrån close to metal man kan komma. Sedan ska vi vara medveten om att Microsoft har historik av att lova en sak men göra något helt annat. Och om de lyckas.. Varför har de inte gjort det tidigare?

Vad har du för problem? Lär dig läsa.
Läs exempelvis min tidigare post.
Du kanske borde sluta yttra dig helt och hållet då du hela tiden har fel?
Står klart och tydligt i min tidigare post and mantle trode ha triggade pyttemjuk men då du har något form av problem så missade du det?
Ser du ut som bilden du har?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Vad har du för problem? Lär dig läsa.
Läs exempelvis min tidigare post.
Du kanske borde sluta yttra dig helt och hållet då du hela tiden har fel?
Står klart och tydligt i min tidigare post and mantle trode ha triggade pyttemjuk men då du har något form av problem så missade du det?
Ser du ut som bilden du har?

Mmm okej. Där bevisade du just att diskussioner står utanför ditt spektrum. Lycka till med livet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Mmm okej. Där bevisade du just att diskussioner står utanför ditt spektrum. Lycka till med livet.

Det går jävligt bra i livet här, ligger i övre delen av toppen när jag jämförde mig med Sveriges ingenjörers statistik

Du lär dock få det svårt när du så ofta i diskussioner har fel och inte läser vad andra skriver.

Jag kan ha fel men, jag ser likheter med dig och de som på seminarium inte håller tyst utan vill avbryta med ovidkommande frågor och frågar om saker som redan förklarats och de andra sitter och suckar och vill gå vidare till nästa punkt då de redan hajat.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Dax för någon mod att låsa denna tråden ?
Verkar som den gått från det normala "x är minsann bättre, och alla som tycker annat har fel" till rena personangrepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

DX i dess nuvarande form är inte close to metal. DX12 finns inte, ännu. Spekulationer finns däremot att DX12 kommer få mantle-liknande lågnivålager. Spekulationer är inte fakta.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara