Permalänk
Medlem

jo det var faktist en ganska smart idé... men hur lägger jag ihop dom då? har också tänkt på det... 128olika lägen varav 0 av dom får fläkten att snurra ens känns JÄVLIGT onödigt men bara ja får igång den där jävla transistorn så är jag nöjd

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chille
jo det var faktist en ganska smart idé... men hur lägger jag ihop dom då? har också tänkt på det... 128olika lägen varav 0 av dom får fläkten att snurra ens känns JÄVLIGT onödigt men bara ja får igång den där jävla transistorn så är jag nöjd

Skall ta en liten funderare på jobbet i morron.
Kanske jag kommer på lösningen åt dig hur man sätter ett grundvärde som sedan styrs upp.
Hör av mig i morrn.

Visa signatur

[size="1"]MSI 845E Max2(MS-6398E), PIV 2,53@2,64
512 Mb; ASUS GF4 Ti4600[/size]

Permalänk
Medlem

mjo och tänk på att det ska vara billigt också ska plugga på lite i min bok hur transistorer fuknar sen har ett kopplingsschema för att kontrollera +24vdc som ja gjorde på jobbet pc interface för deras "robotar", dock inte jag som ritade schemat till det

Visa signatur

Permalänk
El-nisse

Kan du inte ta och andvända PWM för att styra fläktarna istället?(jag vet att jag tjatar som en galning om det, men det är jävligt mycket effektivare än att elda värme i en transistor), det behövs nog inte ens en mcu för att göra jobbet. nu har jag iofs inte sett ritningen, men har du tänkt på att en transistor begränsar strömmen och inte spänningen? Blir lite dumt om man byter mellan en delta som drar 0,36A och en liten fjuttfläkt som på sin höjd drar 0,06A

Visa signatur

Imagine a place where every horror comes to life Where every torture is real and time stands still "tar av mössan för dina någorlunda knepiga kunskaper iaf.. ;) och det är fan inte varje dag jag gör det, känn dig utvald eller något ;) :D" - nidas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bengan
Kan du inte ta och andvända PWM för att styra fläktarna istället?(jag vet att jag tjatar som en galning om det, men det är jävligt mycket effektivare än att elda värme i en transistor), det behövs nog inte ens en mcu för att göra jobbet. nu har jag iofs inte sett ritningen, men har du tänkt på att en transistor begränsar strömmen och inte spänningen? Blir lite dumt om man byter mellan en delta som drar 0,36A och en liten fjuttfläkt som på sin höjd drar 0,06A

mjo alla tjatar om det där PWM hela tiden. vad jag har hört så är det ganska stor risk att börjar låta mer än normal då och det vill jag inte :/

och ja, men en transistor slipper jag ändå inte undan så det spelar ingen roll 12spänn kostar den som jag använder nu och den klarar säkert flera deltor samtidigt

Visa signatur

Permalänk
El-nisse

det jag menar är ju att om man har trimmat in DAC'n till att kontrollera 0-0,4A och sedan kopplar in en fläkt som drar betydligt mindre(eller mer) än det så är ju skalan helt åt h*e

Visa signatur

Imagine a place where every horror comes to life Where every torture is real and time stands still "tar av mössan för dina någorlunda knepiga kunskaper iaf.. ;) och det är fan inte varje dag jag gör det, känn dig utvald eller något ;) :D" - nidas

Permalänk
Medlem

mjo ska du trimma in DACen så krävs det 8st transistorer för att kunna förstärka strömmen. för som det ser ut nu så kan man belasta DACen med ungefär 20-40mA per bit, dvs inte mer än cirka 320mA

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Du har inte funderat på att använda en operationsförstärkare eller två? På så sätt så borde du kunna få upp spänningen till 12v (nästan i alla fall) och sedan hänga på en transistor?

Jag har gjort så i mitt temperaturregleringsbygge... det borde gå att göra nåt liknande på ditt bygge.

http://home.swipnet.se/ok-eken/oskar/byggtempreg.htm

Ta en titt på kopplingsschemat där, det kan kanske ge nåt bra tips.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hmm... Mycket intressant tråd! Önskar att jag kunde hjälpa er, fast mina skills är inte de bästa inom el lära :/.
Fortsätt ni, det kommer nog bli bra.
btw, chille, skulle vilja ha ett program som styrde en lysdiod via LPT kabeln, när man får mess...

Visa signatur

||Malum cum malum expoltio est||

Permalänk
Medlem

det där med att fläktar inte snurrar under 5v är det väl olika med?

Mina 120papst (läs 120mm vill ha 7-14v enligt baksidan men den snurrar fint på ca 4v som är det lägsta jag kan få ur min egengjorda electrobus.

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk
Medlem

OSkar000
ska kolla på schemat sen. men det _SKA_ funka med endast transistorer som jag har förstått saken. (kanske förstått fel iofs :/ )
EDIT: är det inte 12 volt som ligger över termistorn(NTC_motståndet)?... behöver juh ett schema som använder 5 volt som styrspänning annars va de en nice idé

TrAmS
är du bra på design så är du välkommen altså designa mjukvaran
och programmet som styr lysdioder från icq/irc/whatever la ja på IS ett tag men det verkar vara tillräckligt stor efterrågan för att jag snart ska få ork att fullföra projectet

Gl-Gnu
det stämmer ganska bra. men tänk då på att från 0-4volt så är alla lägen onödiga förutom OFF. det är altså 85.3 lägen åt skogen

Visa signatur

Permalänk
El-nisse
Citat:

mjo ska du trimma in DACen så krävs det 8st transistorer för att kunna förstärka strömmen. för som det ser ut nu så kan man belasta DACen med ungefär 20-40mA per bit, dvs inte mer än cirka 320mA

självklart(?) menar jag 0-0,4A på transistorn som styr fläkten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jo men där ser du... man slipper inte undan transistorn... lägg på 5kr så har du en transistor som enligt specifikationerna ska tåla 8watt

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

OSkar000
ska kolla på schemat sen. men det _SKA_ funka med endast transistorer som jag har förstått saken. (kanske förstått fel iofs :/ )
EDIT: är det inte 12 volt som ligger över termistorn(NTC_motståndet)?... behöver juh ett schema som använder 5 volt som styrspänning annars va de en nice idé

NTC-motståndet matas med 12v. Tillsammans med 10k motståndet så får man en spänningsdelning så man får ut cirka 3-4v (har jag för mig) till den första operationsförstärkaren.

Du borde kunna göra på nåt liknande sätt. Det är spänningen in i operationsförstärkaren som är interesant, inte matningsspänningen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000

NTC-motståndet matas med 12v. Tillsammans med 10k motståndet så får man en spänningsdelning så man får ut cirka 3-4v (har jag för mig) till den första operationsförstärkaren.

Du borde kunna göra på nåt liknande sätt. Det är spänningen in i operationsförstärkaren som är interesant, inte matningsspänningen.

jaha okej, får kolla lite mer på det där. ska snart gå iväg en beställning till elfa så ja kan juh smyga med en sån där och testa lite i smyg medans ingen ser mig

kollade precis elfa. det står att den arbetar med förstärkningen 1. det måste vel betyda att om ja skickar in 4.45volt som DACen ger så får ja ut 8.9.. och som jag förstog det så var den dubbel, då kan man juh använda ett motstånd där och använda den andra så man kan förstärka det ända upp till 12 volt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har fixat lite programvara för att simulera olika byggen i realtime på en PC så ja kommer börja med bygget nu. ska först försöka få igång så man kan styra en LCD från avr:en. sen så ska jag testa det där med opamp grejen som OSkar000 snackade om

programmet heter proteus6 och finns att ladda ner som demo på http://www.labcenter.co.uk/ så jävla äg så att jag ärligt talat har planer på att köpa det om det inte kostar skojortan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad ska du kunna göra med lcdn från en avr då??

Visa signatur

copyright toffie, citera mig om du vill ha ett svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toffie
vad ska du kunna göra med lcdn från en avr då??

avr:en kommer vara ansluten via ett seriellt interface till en PC. så ja kommer kunna visa text osv :]

EDIT: får inte opamp:en att funka som den ska =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ni som håller på tjata om hemsidan hela tiden... ja den e uppe nu

http://fanbus.djchille.net/

EDIT: såg att den där sidan INTE var så up-to-date.. ganska mycket där som inte stämmer, ska se om ja kan fixa det lite senare idag... ha tålamod

EDIT2: Tack till fredrik @ 64bits som sponsrar med server(min är inte tillräckligt stabil :'( )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hallå Chille.
Händer det nåt med detta projekt, eller har det slocknat?

Visa signatur

[size="1"]MSI 845E Max2(MS-6398E), PIV 2,53@2,64
512 Mb; ASUS GF4 Ti4600[/size]

Permalänk
Medlem

ja de händer grejen... eventuellt så ska ja förska mecka igång OPamen idag eftersom ja fått den

får ja igång den så kommer ja då kunna styra en 8watts fläkt steglöst via skrivarporten... och om ja får mer ork så ska ja se om ja kan designa om DACen eftersom 256olika lägen på fläken är lite väl onödigt... och om ja hinner så ska ja även göra så man kommer kunna styra 4fläktar via LPTporten också

hör av mig ikväll(drar edit så ja inte blir ankalgad för bump, bara så ni vet )

Visa signatur