Permalänk
Skrivet av TrinitoN:

Om den nu inte funkar med hörlurar direkt i det externa ljudkortet heller så är felkällan ditt ljudkort (eller rättare sagt strömförsörjningen till det). Då felet bara uppträder med ett grafikkort kan man anta att grafikkortets RF/EMI filter inte fungerar som det ska (dvs den skickar en massa skit baklänges på +5VDC linan).

Jag har fått låna en väns ljudkort av modellen Tascam US-122L och oljudet hörs detsamma även där. Precis som du skriver tror jag snarare på att strömförsörjningen till eller ev. krypström från grafikkortet är boven. Ett oscilloskop skulle onekligen sitta fint nu.
Jag tror jag helt enkelt får acceptera att mitt moder- och grafikkort inte lirar så bra tillsammans och får byta ut det ena till något bättre. Antar att moderkortet har mycket att önska då det är ganska gammalt nu.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wowbagged:

Jag har fått låna en väns ljudkort av modellen Tascam US-122L och oljudet hörs detsamma även där. Precis som du skriver tror jag snarare på att strömförsörjningen till eller ev. krypström från grafikkortet är boven. Ett oscilloskop skulle onekligen sitta fint nu.
Jag tror jag helt enkelt får acceptera att mitt moder- och grafikkort inte lirar så bra tillsammans och får byta ut det ena till något bättre. Antar att moderkortet har mycket att önska då det är ganska gammalt nu.

Eller så drar du ut digitalsignal till en galvaniskt separerad dac, endera via toslink eller nån transformatorbaserad lösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wowbagged:

Jag har fått låna en väns ljudkort av modellen Tascam US-122L och oljudet hörs detsamma även där. Precis som du skriver tror jag snarare på att strömförsörjningen till eller ev. krypström från grafikkortet är boven. Ett oscilloskop skulle onekligen sitta fint nu.
Jag tror jag helt enkelt får acceptera att mitt moder- och grafikkort inte lirar så bra tillsammans och får byta ut det ena till något bättre. Antar att moderkortet har mycket att önska då det är ganska gammalt nu.

Hittade du boven?
Har nämligen liknande problem.
Själv har jag dock ojordat uttag, hörlurarna med 3.5 kontakt fungerar ganska bra i frontpanelen, svagt konstant sus bara. Pluggar jag däremot in dem direkt på moderkortets 3.5 out blir det ett jäkla surrande när jag scrollar etc. Läst att det brukar vara tvärtom då frontpanelens kabel korsar massa störande komponenter, märkligt i mitt fall..=/
Tänkte köpa ett ljudkort för att få bukt med problemet, men efter den här tråden vågar jag ju inte hoppas..:P

Edit: Bruset minskar markant om jag ändrar Energiläget i Windows från High Performance till Power Saver..Balanced får fortfarande oljud.

Permalänk
Skrivet av Krittez:

Hittade du boven?

Jag är på jakt efter en galvanisk avskiljare för att försöka bli av med problemet. Det kommer alltså inte lösa roten av problemet utan bara "klippa bort" det mellan ljudkortet och högtalarna.
Eftersom jag testade mig fram med olika komponenter kunde jag komma fram till att det är mitt grafikkort, testa att göra något liknande du också. Öppna lådan och lyssna om du hör samma typ av missljud från någon av komponenterna, hör du inget där skulle jag gissa på att det skulle hjälpa att jorda.

Felformulering
Permalänk

Jag har inte läst igenom alla kommentarer så vet inte om någon har svarat detta innan, men...

Är du helt 100 på att vägguttaget är jordat? Jag har nämligen haft precis samma problem för längesen och det försvann när jag kopplade in datorn i ett vägguttag som var jordat. Min nuvarande dator sitter också i ett ojordat uttag men har inga problem nu med dessa ljud, däremot så kan jag känna detta genom att dra med fingret väldigt lätt på chassit - det känns inte som en slät yta utan "småhoppar" nästan (ännu tydligare om jag, som jag gjort av misstag, håller i chassit och t.ex. ett element samtidigt men det rekommenderas INTE ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av protovaffe:

Jag har inte läst igenom alla kommentarer så vet inte om någon har svarat detta innan, men...

Är du helt 100 på att vägguttaget är jordat? Jag har nämligen haft precis samma problem för längesen och det försvann när jag kopplade in datorn i ett vägguttag som var jordat. Min nuvarande dator sitter också i ett ojordat uttag men har inga problem nu med dessa ljud, däremot så kan jag känna detta genom att dra med fingret väldigt lätt på chassit - det känns inte som en slät yta utan "småhoppar" nästan (ännu tydligare om jag, som jag gjort av misstag, håller i chassit och t.ex. ett element samtidigt men det rekommenderas INTE ).

Det är för att du har halva nätspänningen (~115V) i chassit p.g.a. att det sitter filterkondensatorer i nätagget mellan fas och jord. Det är väldigt små läckströmmar det är frågan om så det är inte direkt farligt, men kan kännas. Men därför heter det att datorers nätagg är gjorda för att kopplas till jordat uttag, då har du jord potential i chassit (0V). Det är även dessa små strömmar som kan ställa till det i ljudsammanhang.

Permalänk
Skrivet av protovaffe:

Jag har inte läst igenom alla kommentarer så vet inte om någon har svarat detta innan, men...

Är du helt 100 på att vägguttaget är jordat?

Alltså jag är inte på något sätt elektriker så jag kan inte hävda att jag är helt 100, men 98 i alla fall!

Permalänk
Medlem

Du kan ju labba lite med ferritkärnor på kablaget. Finns en hel del info om störningsreducering med ferriktärnor.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dunde:

Du kan ju labba lite med ferritkärnor på kablaget. Finns en hel del info om störningsreducering med ferriktärnor.

Ferriter hjälper inte mot jord/potentialproblem men de är bra mot hf skräp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wowbagged:

Alltså jag är inte på något sätt elektriker så jag kan inte hävda att jag är helt 100, men 98 i alla fall!

http://i.imgur.com/xvGrr5P.png

Det är ett "jordat uttag" men om uttaget är jordat går inte att se, dvs. om om en jordkabel faktiskt är ansluten till jordplinten på baksidan av uttaget eller inte. Många gånger stöter man på fuskinstallationer där folk satt in jordade uttag utan att dra fram någon jord till dom bara för att dom vill kunna trycka in jordade stickproppar, absolut inte att rekommendera om någon funderar på att göra så!

Det du får göra om du vill vara 100% säker är att antingen mäta om det finns någon jord i uttaget eller lätta på uttaget och kolla hur det är kopplat, finns säkert någon elkunnig som kan hjälpa dig med det om du är osäker själv.

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör alltid stänga av strömmen innan man pillar med ett uttag, speciellt om man är det minsta osäker, då ska man helst låta bli att röra dem överhuvudtaget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man bör alltid stänga av strömmen innan man pillar med ett uttag, speciellt om man är det minsta osäker, då ska man helst låta bli att röra dem överhuvudtaget.

Alldeles riktigt.

1. Stäng av rätt säkring (helst huvudbrytaren till elcentralen men då blir det mörkt i huset).
2. Se till så ingen annan går och slår på strömmen igen (t.ex. en förälder som undrar varför det blev mörkt.)
3. kontrollera att strömmen verkligen är av med t.ex. en lampa som du vet fungerar kopplad till uttaget i fråga.

Sen utöver det är det alltid bra att vara extra försiktig. Du kan t.ex. ha handskar på dig och köra med isolerade verktyg (skruvmejslar), undvik om möjligt att ta på metalldelar då plasthöljet alltid är 100% strömfritt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ferriter hjälper inte mot jord/potentialproblem men de är bra mot hf skräp.

Jag är rätt säker på att detta inte är ett problem med jordning. Detta är störningar från kraftkomponenter till signalkablage/ledningsbanor.

Permalänk
Medlem

Har du slagit av mic-ingången och line-in på ditt ljudkort?

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Alldeles riktigt.

1. Stäng av rätt säkring (helst huvudbrytaren till elcentralen men då blir det mörkt i huset).
2. Se till så ingen annan går och slår på strömmen igen (t.ex. en förälder som undrar varför det blev mörkt.)
3. kontrollera att strömmen verkligen är av med t.ex. en lampa som du vet fungerar kopplad till uttaget i fråga.

Sen utöver det är det alltid bra att vara extra försiktig. Du kan t.ex. ha handskar på dig och köra med isolerade verktyg (skruvmejslar), undvik om möjligt att ta på metalldelar då plasthöljet alltid är 100% strömfritt osv.

Skrivet av Dunde:

Jag är rätt säker på att detta inte är ett problem med jordning. Detta är störningar från kraftkomponenter till signalkablage/ledningsbanor.

Jag har nu äntligen fått tag på en 3,5 - 6,3 plugg liknande den på bilden och kan således testa mina hörlurar och missljuden försvinner faktiskt helt och hållet, tvärt emot vad jag tidigare fått för mig att det gjort. Vad innebär då detta? Från ljudkortet går det en telekabel till ena av högtalarna, sen går det en högtalarkabel (bild 2) mellan dem.
Sållar pluggen ut missljudet medan högtalarkabeln "tillåter" dem att passera?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wowbagged:

Jag har nu äntligen fått tag på en 3,5 - 6,3 plugg liknande den på bilden och kan således testa mina hörlurar och missljuden försvinner faktiskt helt och hållet, tvärt emot vad jag tidigare fått för mig att det gjort. Vad innebär då detta? Från ljudkortet går det en telekabel till ena av högtalarna, sen går det en högtalarkabel (bild 2) mellan dem.
Sållar pluggen ut missljudet medan högtalarkabeln "tillåter" dem att passera?

http://www.kjell.com/images/Product_130399910340231825/full/1...

http://muzikalna-zona.com/wp-content/uploads/2013/09/Speaker-...

Det innebär troligen att du har olika potential på datorn och ljudsystemet, då behöver du isolera systemen galvaniskt eller åtgärda elen så att de har samma potential på signaljorden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det innebär troligen att du har olika potential på datorn och ljudsystemet, då behöver du isolera systemen galvaniskt eller åtgärda elen så att de har samma potential på signaljorden.

Ok, låter klokt! Åtgärda elen innebär alltså att ta hit elektriker som tittar på vägguttaget så det är korrekt jordat?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wowbagged:

Ok, låter klokt! Åtgärda elen innebär alltså att ta hit elektriker som tittar på vägguttaget så det är korrekt jordat?

Det är bara en del av det, man kan behöva se över apparaterna också, det kan behövas ändringar i dem för elektrikern ordnar bara skyddsjorden inte signaljorden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vänta nu... Du kör telekabel från ljudkort till högtalare? Och du har en Stereo till 2x Mono TRS adapter?

Dina högtalare vill ha balanserad ingång via TRS, men du matar dem med obalanserad ingång. Du parallellkopplar alltså den negativa signalingången med jord. Det är inte nödvändigtvis bra beroende på hur högtalarna tar hand om signalen.

Testa koppla TRS(ljudkort)-->2xRCA(högtalare), troligtvis sitter det OP-ampar eller trafos som omvandlar den obalanserade signalen till en balanserad signal inuti högtalarna då slutsteget troligtvis jobbar i push-pull. Det du nu har kan du få förklarat om du googlar på "pin 1 problem"

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är bara en del av det, man kan behöva se över apparaterna också, det kan behövas ändringar i dem för elektrikern ordnar bara skyddsjorden inte signaljorden.

Ok, då är jag med.

Skrivet av TrinitoN:

Vänta nu... Du kör telekabel från ljudkort till högtalare? Och du har en Stereo till 2x Mono TRS adapter?

Dina högtalare vill ha balanserad ingång via TRS, men du matar dem med obalanserad ingång. Du parallellkopplar alltså den negativa signalingången med jord. Det är inte nödvändigtvis bra beroende på hur högtalarna tar hand om signalen.

Testa koppla TRS(ljudkort)-->2xRCA(högtalare), troligtvis sitter det OP-ampar eller trafos som omvandlar den obalanserade signalen till en balanserad signal inuti högtalarna då slutsteget troligtvis jobbar i push-pull. Det du nu har kan du få förklarat om du googlar på "pin 1 problem"

Med det ljudkort jag kör nu ser det ut som det gör på bilderna här under. Jag har väldigt begränsade kunskaper inom ljud men för mig ser det ut som att det är RCA-output från ljudkortet till tele-input i högtalaren. Till mitt andra ljudkort (Roland UA-11) använder jag en tele-kabel med en hane i ena änden (ska in i ljudkortet) och två i den andra (R/L, ska in i högtalarna).

http://imgur.com/a/TcUSG
(Jag är medveten om att strömbrytaren står på noll för tillfället)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wowbagged:

Ok, då är jag med.

Med det ljudkort jag kör nu ser det ut som det gör på bilderna här under. Jag har väldigt begränsade kunskaper inom ljud men för mig ser det ut som att det är RCA-output från ljudkortet till tele-input i högtalaren. Till mitt andra ljudkort (Roland UA-11) använder jag en tele-kabel med en hane i ena änden (ska in i ljudkortet) och två i den andra (R/L, ska in i högtalarna).

http://imgur.com/a/TcUSG
(Jag är medveten om att strömbrytaren står på noll för tillfället)

Köp : http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/hogtalare-...

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wowbagged:

Ok, då är jag med.

Med det ljudkort jag kör nu ser det ut som det gör på bilderna här under. Jag har väldigt begränsade kunskaper inom ljud men för mig ser det ut som att det är RCA-output från ljudkortet till tele-input i högtalaren. Till mitt andra ljudkort (Roland UA-11) använder jag en tele-kabel med en hane i ena änden (ska in i ljudkortet) och två i den andra (R/L, ska in i högtalarna).

http://imgur.com/a/TcUSG
(Jag är medveten om att strömbrytaren står på noll för tillfället)

TRS in till högtalarna är en balanserad ingång. RCA är obalanserad. Balanserad TRS ser precis ut som en stereo TRS, dvs 6,3mm stift med tre sektioner. En balanserad kabel har: positiv signal, negativ signal och jord. En stereokoppling har signal höger, signal vänster och jord. En mono TRS har två sektioner, bara signal och jord.

Du skall använda en sådan här kabel: http://www.belvaproducts.com/media/catalog/product/cache/1/im... och sedan en 3.5mm till 6,3mm adapter för att få in den i ditt ljudkort.

Permalänk
Skrivet av TrinitoN:

TRS in till högtalarna är en balanserad ingång. RCA är obalanserad. Balanserad TRS ser precis ut som en stereo TRS, dvs 6,3mm stift med tre sektioner. En balanserad kabel har: positiv signal, negativ signal och jord. En stereokoppling har signal höger, signal vänster och jord. En mono TRS har två sektioner, bara signal och jord.

Du skall använda en sådan här kabel: http://www.belvaproducts.com/media/catalog/product/cache/1/im... och sedan en 3.5mm till 6,3mm adapter för att få in den i ditt ljudkort.

Tackar för tipset, kom precis hem med en sådan kabel och det gjorde tråkigt nog ingen skillnad.

Permalänk

Beställde en avskiljare och kan äntligen säga att jag nu är av med problemet. Tack alla för er hjälp!

Länk inlagd
Permalänk
Medlem

Hej hej! Lånar den här tråden då jag har snarlikt problem. Har ett externt ljudkort, focusrite scarlett 2i4 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1411161) som jag nu fått jordproblem med för insignal på XLR-ingång. Har min studio i en gammal industribyggnad och har nyligen bytt rum och har plötsligt fått ett härligt brum. Har uteslutit att felet ligger i dator eller nätagg då brummet försvinner om jag kopplar in datorn i ett uttag inne på ett kontor i en annan del av byggnaden. Ljudkortet försörjs endast via USB. Vad gör man åt sånt här? Vägguttaget ska vara jordat men jag vet inte säkert. Jag har testat att dra en lång förlängningskabel till två andra uttag i lokalen utan att det hjälper. Byggnaden är från 50 eller 60-talet. Min farsa säger att det kan ha med sinusvågen att göra och kan lösas med växelriktare. Stämmer verkligen det? Verkar ju bara finnas för att omvandla likspänning till växelspänning, t ex i husbil. Jag vågar inte prova att jorda datorns chassi, är nojjig som fan att få en kyss.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av merdique:

Hej hej! Lånar den här tråden då jag har snarlikt problem. Har ett externt ljudkort, focusrite scarlett 2i4 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1411161) som jag nu fått jordproblem med för insignal på XLR-ingång. Har min studio i en gammal industribyggnad och har nyligen bytt rum och har plötsligt fått ett härligt brum. Har uteslutit att felet ligger i dator eller nätagg då brummet försvinner om jag kopplar in datorn i ett uttag inne på ett kontor i en annan del av byggnaden. Ljudkortet försörjs endast via USB. Vad gör man åt sånt här? Vägguttaget ska vara jordat men jag vet inte säkert. Jag har testat att dra en lång förlängningskabel till två andra uttag i lokalen utan att det hjälper. Byggnaden är från 50 eller 60-talet. Min farsa säger att det kan ha med sinusvågen att göra och kan lösas med växelriktare. Stämmer verkligen det? Verkar ju bara finnas för att omvandla likspänning till växelspänning, t ex i husbil. Jag vågar inte prova att jorda datorns chassi, är nojjig som fan att få en kyss.

Har du provat att ansluta via en transformator/di-box ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du provat att ansluta via en transformator/di-box ?

Nej, men jag lokaliserade problemet. Det var inte jordfel, det visade sig vara störningar som togs upp av micen. Så jävla trögt av mig att inte testa att byta position på micen men aldrig stött på problemet tidigare, men då hade jag inte behövt slösa flera timmar på felsökning. Mycket fält och annat "smuts" i gamla byggnader. Jag riktade micen åt motsatta hållet och kunde hitta en position där den inte tog upp något som översteg -100db och det är tyst nog för mina inspelningar. Läser lite om att man kan avskärma med speciella tyger eller aluminiumplåt, lär väl bli en dyr historia.