Ljudpositionering i spel *LÖST*

Permalänk
Medlem

Ljudpositionering i spel *LÖST*

Hej!

Jag sitter i dagsläget med ett par Sennheiser HD595 som är otroligt sköna och levererar riktigt skönt ljud. Det är dock ett problem jag har med dessa lurar vilket är ljudpositionering i spel, specifikt CS:GO. När jag sitter och spelar så kan jag höra till viss måtta vart ljuden kommer ifrån, men har ganska svårt för det och jag hör inte särskilt tydligt exakt vart det kommer ifrån utan bara "från det hållet". Däremot om jag spelar på polarens dator med ett billigt headset med halvtaskigt ljud så hör jag otroligt mycket lättare vart ljuden kommer ifrån, något som underlättar otroligt mycket när man försöker luska fram vart motståndaren gömmer sig.

Jag vet inte exakt vad detta kan bero på, och skulle gärna vilja ha lite tips om någon har det. Basen i Sennheiser HD595 är ganska svag, medans i polarens headset så är basen lite kraftigare vilket ger ett burkigare ljud men det kanske kan ha något med saken att göra?

Min andra tanke är att det är något med mitt ljudkort. Jag sitter med ett PCI Express X-Fi Titanium ljudkort där det finns ett flertal inställningar man kan fippla med såsom CMSS-3D som tydligen ska göra att det blir ett 3d ljud av 2.1 lurar. Jag har noterat att ljudet i Windows är inställt som högtalare, men det kanske orelevant då jag använder ett ljudkort? Är det någon som har ett likadant ljudkort som kan tipsa om inställningarna för FPS spel?

Kan det helt enkelt vara så att mina Sennheiser lurar inte är optimala för ljudpositionering? Är sugen på att köpa ett headset på grund av detta, men vill såklart inte köpa ett i onödan. Kanske det vore enklast att testa polarens headset i min dator? hmm..

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Efter en stunds googlande har jag hittat en del information om detta, och det är mest troligen så att det är ljudkortet som är problemet. Det verkar som att jag behöver mixtra lite med inställningarna för att få till det. Jag hittade denna tråd http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=239405 där en person har skrivit "I've enabled CMSS in the past and couldn't possibly understand what kind of person would ever use it... It sounded muffled and 'airy' or 'spacy'...not sure how else to put that. Basically CMSS makes it sound like you've got giant tin cans over your ears.". Det beskriver EXAKT som jag upplever det! Jag ska testa dra igång 5.1/7.1 i windows när jag kommer hem från jobbet och kolla om det hjälper!

Permalänk
Medlem

Hoppas det funkar!

Permalänk
Medlem

LÖSNINGEN?!

Hittade precis den perfekta förklaringen till mitt problem, skriver in de här utifall att någon annan har samma problem och vill lösa det.

-----

Dolby HPH and CMSS 3D HPH work as follows:

Application produces multichannel sound (5.1 or 7.1) and D-HPH or CMSS-HPH mixes all those sounds with psychoacoustic reverbs and HRTF applied into two channel sound so you can actually hear that something is behind you or even above you.

It's relatively easy to understand it.
You can't create precise sound of something being behind you if you have only stereo source coming from game or other application. You need to have as many channels as possible (more channels --> more precise virtualization).

The problem is that Creative doesn't care about it's customers, and I haven't found a single piece of paper describing on how to use CMSS 3D HPH. Just by my deduction, logical thinking and testing I came to conclusion that you simply need multichannel signal to work on.

And it's not about placebo effect. Set your speakers on headphones and run multichannel capable game on headphones with CMSS HPH enabled and then do the same thing but with enabling 7.1 sound in windows sound panel and inside game setup, but with setting only Creative console on headphones (with CMSS HPH enabled) and then hear the difference.

There are some sound virtualization algorithms that take 2 channel sound and upmix it to 6 or even 8 channels but it can't be precise because it lacks too much data. It's easier to create real sounding binaural sound from 7.1 channels sound instead of making 7.1 sound from stereo recording.

If you still don't believe, try it on yourself. Try Dolby Pro Logic and Dolby HPH with stereo sound (it will do nothing really) and then with multichannel sound.

Shortly, to achieve best results with CMSS 3D HPH you need to do what follows:

---------------
1. Untick "Synchronize with control panel in Creative drivers"
2. Switch windows speaker settings to 7.1
3. Reboot
4. Switch Game Mode into headphone mode (without sync with control panel)
5. Turn Macro FX and Elevation filter to ON
6. In desired app set sound on 7.1 or 5.1

Then try some gameplay and listen, especially to sounds that should come from behind. Try tossing some grenades behind you or play large scale battle game (Operation Flashpoint, Red Orchestra, Battlefield etc.)

---------------

By letting Game Mode set speaker speakers into HPH together with windows control panel you'll end up with CMSS 3D HPH trying to make binaural sound from stereo sound. It will only flatten the sound and at least make it only less tiring.

If someone still argues that there is no difference between "2.0 --> binaural" and "5.1 (7.1) --> binaural" (or changes are pure placebo) then such person must be deaf.

Permalänk
Medlem

LÖST!

Det fungerade! Jag ställde in 5.1 i windows (CS:GO har tydligen endast stöd för 5.1 ljud) och sedan headphones med CMSS-3D i Creative console launcher (Gaming mode). I CS:GO ställde jag in 5.1 ljud. Nu låter det sjukt bra, det "burkiga" ljudet är borta och jag hör extremt bra vart ljudet kommer ifrån nu!

Den här videon passar jävligt bra nu; http://www.youtube.com/watch?v=y6Sxv-sUYtM