Ljudpositionering i spel *LÖST*
Hej!
Jag sitter i dagsläget med ett par Sennheiser HD595 som är otroligt sköna och levererar riktigt skönt ljud. Det är dock ett problem jag har med dessa lurar vilket är ljudpositionering i spel, specifikt CS:GO. När jag sitter och spelar så kan jag höra till viss måtta vart ljuden kommer ifrån, men har ganska svårt för det och jag hör inte särskilt tydligt exakt vart det kommer ifrån utan bara "från det hållet". Däremot om jag spelar på polarens dator med ett billigt headset med halvtaskigt ljud så hör jag otroligt mycket lättare vart ljuden kommer ifrån, något som underlättar otroligt mycket när man försöker luska fram vart motståndaren gömmer sig.
Jag vet inte exakt vad detta kan bero på, och skulle gärna vilja ha lite tips om någon har det. Basen i Sennheiser HD595 är ganska svag, medans i polarens headset så är basen lite kraftigare vilket ger ett burkigare ljud men det kanske kan ha något med saken att göra?
Min andra tanke är att det är något med mitt ljudkort. Jag sitter med ett PCI Express X-Fi Titanium ljudkort där det finns ett flertal inställningar man kan fippla med såsom CMSS-3D som tydligen ska göra att det blir ett 3d ljud av 2.1 lurar. Jag har noterat att ljudet i Windows är inställt som högtalare, men det kanske orelevant då jag använder ett ljudkort? Är det någon som har ett likadant ljudkort som kan tipsa om inställningarna för FPS spel?
Kan det helt enkelt vara så att mina Sennheiser lurar inte är optimala för ljudpositionering? Är sugen på att köpa ett headset på grund av detta, men vill såklart inte köpa ett i onödan. Kanske det vore enklast att testa polarens headset i min dator? hmm..
Tacksam för tips!