Permalänk
Medlem
Skrivet av sturko:

Jag tror problemet var att jag inte hade först loggat in på min d-link och satt på dhcp. För nu funkar både wifi och nätet via routern via modemet.

MEN, nu har jag bara 20-40mbit enligt bredbandskollen, och innan hade jag konstant 250mbit. Någon som har en aningen varför det kan bli så?

Löste mitt problem. Det var så att modemet buggade ut och att stänga av det i ungefär fyra timmar löste problemet, gg comhem!

Permalänk
Skrivet av tyvar1:

Verkar som när jag har för många WiFi igång så fungerar inte vissa av mina apparater! Någon som vet varför?

Får låg ip-range möjligen. Kolla spannet i modemet, buggar/är fel i vissa så att du får väldigt lågt spann. ska egentligen vara 10-99 om jag inte missminner mig, när det blir problematik får man väl 10-19 eller dylikt. Har du 15 enheter kommer således ett par av dem att ej fungera

Permalänk

fick ett brev igår att dem hade problem med någon knutpunkt och den skulle uppgraderas i slut av maj. undertiden så sänkte dem hastigheten till 50mbit från 100. Ska också få "billigare" internet från och med problemet började tills det slutar.

Visa signatur

ajax

Permalänk
Medlem
Skrivet av van der vaart:

fick ett brev igår att dem hade problem med någon knutpunkt och den skulle uppgraderas i slut av maj. undertiden så sänkte dem hastigheten till 50mbit från 100. Ska också få "billigare" internet från och med problemet började tills det slutar.

Jag med, var bor du?
Mirakel sker tydligen, fast varför det ska ta 18 månader..

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Jag med, var bor du?
Mirakel sker tydligen, fast varför det ska ta 18 månader..

http://i.imgur.com/KmifR5s.jpg

Com hem är kända för segdragna förhandlingar och är inte heller ett företag som gärna släpper till pengar om de kan slippa.
Man "förhandlar" ju bl a med Viasat sedan ett par år tillbaka om ytterligare HD-kanaler samt tillgång till Viaplay för abonnenter på Viasat tillvalspaket hos Com hem.

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

Jag med, var bor du?
Mirakel sker tydligen, fast varför det ska ta 18 månader..

http://i.imgur.com/KmifR5s.jpg

kristianstad. fick samma brev som du på pricken. men problmet för mig har bara funnits i max 2 månader

Visa signatur

ajax

Permalänk
Medlem

Snyggt att de skickar ett sådant brev - men kasst att det tar så lång tid som det verkar ha tagit för er.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk

Netflix publicerar statistik över hur Netflix fungerar på olika isp:
http://ispspeedindex.netflix.com/sweden
Com hem i topp. Allas erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Mitt Netgear CG3100 hänger sig 1 gång per dygn sen några månader, precis som många andra här skriver.

Jag använder routing på modemet, och tycker det fungerat klockrent fram tills några månader sedan. Väldigt irriterande att behöva stänga av modemet och dra ur strömkabeln varje dag efter jobbet. Gjort det så många gånger att power knappen inte längre fastnar på on läget och måste tejpas fast.

CH supporten ville byta ut modemet, men inte gratis så jag tacka nej. Garantin hade tydligen gått ut.

Det skulle fungera bättre om man bara hade en dator ansluten till modemet så jag köpte en switch för att bara dra 1 TP kabel till modemet men problemet är kvar ändå.

Finns det något man kan göra?

Hastighet 250/50

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dealerovski:

Mitt Netgear CG3100 hänger sig 1 gång per dygn sen några månader, precis som många andra här skriver.

Jag använder routing på modemet, och tycker det fungerat klockrent fram tills några månader sedan. Väldigt irriterande att behöva stänga av modemet och dra ur strömkabeln varje dag efter jobbet. Gjort det så många gånger att power knappen inte längre fastnar på on läget och måste tejpas fast.

CH supporten ville byta ut modemet, men inte gratis så jag tacka nej. Garantin hade tydligen gått ut.

Det skulle fungera bättre om man bara hade en dator ansluten till modemet så jag köpte en switch för att bara dra 1 TP kabel till modemet men problemet är kvar ändå.

Finns det något man kan göra?

Hastighet 250/50

En lösning är att köpa en timer till eluttaget och ställa in den så den bryter strömmen i typ fem minuter varje natt. Fullösning definitivt men det gör att routern håller sig hyfsat fräsch och kostar inte mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Netflix publicerar statistik över hur Netflix fungerar på olika isp:
http://ispspeedindex.netflix.com/sweden
Com hem i topp. Allas erfarenhet?

Är nog så att comhem är den ISP som har minst andel som har låga hastigheter bland sina kunder. Dom saknar ju helt ADSL kunder som drar ner medelvärdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En lösning är att köpa en timer till eluttaget och ställa in den så den bryter strömmen i typ fem minuter varje natt. Fullösning definitivt men det gör att routern håller sig hyfsat fräsch och kostar inte mycket.

Värsta MacGyver lösning, ska testa (:

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Mina problem med ComHem har tidigare varit att det kopplar ner vid förnyelse av IP från deras sida. Både om Compal-modemet agerat router eller varit bryggat. Idag kom det nya. Problemet löst. Har dessutom i dagarna uppgraderat routern hemma och får nu följande hastigheter trådlöst till min MacBook Air:

Just nu är jag alltså en nöjd ComHem-kund. Får se hur länge det varar.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem
Skrivet av cammen3:

Mina problem med ComHem har tidigare varit att det kopplar ner vid förnyelse av IP från deras sida. Både om Compal-modemet agerat router eller varit bryggat. Idag kom det nya. Problemet löst. Har dessutom i dagarna uppgraderat routern hemma och får nu följande hastigheter trådlöst till min MacBook Air: http://forumbilder.se/DCGJN/bbk-resultat.jpg

Just nu är jag alltså en nöjd ComHem-kund. Får se hur länge det varar.

Tycker svarstiden på 17ms känns ganska kass med tanke på den annars höga nedladdningshastigheten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Tycker svarstiden på 17ms känns ganska kass med tanke på den annars höga nedladdningshastigheten!

Förvänta dig inget bättre i Comhems nät.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Tycker svarstiden på 17ms känns ganska kass med tanke på den annars höga nedladdningshastigheten!

Tycker det är ganska bra om man tänker på att han kör trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Tycker det är ganska bra om man tänker på att han kör trådlöst.

Skulle vara intressant att veta pingen med kabel i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Förvänta dig inget bättre i Comhems nät.

Precis. Svarstiden hos ComHem är förhållandevis hög i jämförelse med t.ex. fiber.

Skrivet av iXam:

Tycker det är ganska bra om man tänker på att han kör trådlöst.

Ja, det är det absolut. Kan jag få ner om jag kör in vår fiberanslutning i routern - men här är det ComHem som begränsar.

Här är trådlöst med BBB-fiber (samma router, en Asus RT-AC68U på 5GHz mot min MacBook Air):

Via kabel får jag 5-8ms i ping. Väldigt lika som trådlöst alltså.

Vet inte vad BBB gör - men vi har 100/100 där just nu. Skadar väl dock inte att få lite högre hastighet.

Skrivet av Gaist:

Skulle vara intressant att veta pingen med kabel i så fall.

Via kabel:

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cammen3:

Precis. Svarstiden hos ComHem är förhållandevis hög i jämförelse med t.ex. fiber.

Ja, det är det absolut. Kan jag få ner om jag kör in vår fiberanslutning i routern - men här är det ComHem som begränsar.

Här är trådlöst med BBB-fiber (samma router, en Asus RT-AC68U på 5GHz mot min MacBook Air):
http://forumbilder.se/DCGJR/bbk-resultat-3.jpg

Via kabel får jag 5-8ms i ping. Väldigt lika som trådlöst alltså.

Vet inte vad BBB gör - men vi har 100/100 där just nu. Skadar väl dock inte att få lite högre hastighet.

Via kabel:
http://forumbilder.se/DCGJR/bbk-resultat-2.jpg

Dold text

Jo, självklart skiljer sig svarstiderna lite mellan kabelnätet och fiber. Jag är överlag nöjd med Comhem, hastigheterna brukar vara högre än utlovat och priset med studentrabatt går inte att klaga på. Dock är kvaliteten på modemen ganska kass och det är lite för många avbrott i servicen. Jag betalar i alla fall 100:- per månad för 100/10 och får:

Ganska bra, jag brukar komma upp lite högre i uppladdningshastighet men fortfarande lite mer än vad jag betalar för. Det är heller inga som helst problem att komma upp i dessa hastigheter vid nedladdning så länge det ställe man laddar ner ifrån är hyfsat stabilt, eller typ en torrent med många och/eller snabba seeders.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, självklart skiljer sig svarstiderna lite mellan kabelnätet och fiber.

Det är inte alltid en självklarhet att det ska skilja speciellt mycket. Finns en undersökning via internetstatistik.se där bland annat svarstider granskas.

"Fiber är den teknik som har kortast svarstider med ett genomsnitt på 22 millisekunder(ms) 2013. Det är en liten minskning sedan 2008 då svarstiden var 26 ms.
Svarstiden för kabel-tv har nästan halverats sedan 2008 då den var 51ms till 27ms år 2013. Svarstiden för kabel-tv börjar närma sig samma låga nivå som fiber."
https://www.iis.se/docs/Bredbandskollen_surfhastighet_i_Sveri... sidan 13 presenterar ett diagram över det hela.

Det finns dock ingen närmare granskning kring eventuella parametrar som kan påverka, tex trådlös uppkoppling.

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med packet loss i diverse olika spel. Tog kontakt med support och de verkar nu ha löst problemen. Teknikern ansåg att uPNP var problemet och stängde av detta i kabelmodemet (Netgear CG3100). Jag kan även se att WMM är avstängd nu.

När jag pratade med supporten passade jag på att uppgradera bandbredden från 200/10Mbit/s till 250/50Mbit/, men jag upplever tyvärr försämrade nedladdningshastigheter sedan bytet. Hastigheten är mer ostabil helt enkelt och jag maxar aldrig lika högt som tidigare. Tester i Bredbandskollen visar ironiskt nog att bandbredden har blivit högre. Min fråga till tråden är om min försämrade nedladdningshastighet kan bero på att uPNP/WMM är avstängt i kabelmodemet?

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Skrivet av Katakana:

Det är inte alltid en självklarhet att det ska skilja speciellt mycket. Finns en undersökning via internetstatistik.se där bland annat svarstider granskas.

"Fiber är den teknik som har kortast svarstider med ett genomsnitt på 22 millisekunder(ms) 2013. Det är en liten minskning sedan 2008 då svarstiden var 26 ms.
Svarstiden för kabel-tv har nästan halverats sedan 2008 då den var 51ms till 27ms år 2013. Svarstiden för kabel-tv börjar närma sig samma låga nivå som fiber."
https://www.iis.se/docs/Bredbandskollen_surfhastighet_i_Sveri... sidan 13 presenterar ett diagram över det hela.

Det finns dock ingen närmare granskning kring eventuella parametrar som kan påverka, tex trådlös uppkoppling.

Docsis tekniken som används i Comhems koaxnät ger alltid ett dropp på 4-8 ms utan "congestion". Jag har själv bytt från fiberKoax till fiberLAN via Comhem och min latens förbättrades med 6 ms.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Docsis tekniken som används i Comhems koaxnät ger alltid ett dropp på 4-8 ms utan "congestion". Jag har själv bytt från fiberKoax till fiberLAN via Comhem och min latens förbättrades med 6 ms.

Att använda sig själv eller någon i bekantskapskretsen är sällan bra som referenspunkt. Därför refererar jag inte heller till mig själv och mina upplevelser utan använder istället statistik som täcker ett bredare fält.
Du har en poäng i att en viss förlust uppstår, dock ligger detta i princip alltid inom toleransnivån för en normalanvändare.
Det jag värjer mig emot är att det tycks finnas en viss förvirring på forumet och det verkar som att förlusten snarare ligger på 20-30ms enligt en och annan användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katakana:

Att använda sig själv eller någon i bekantskapskretsen är sällan bra som referenspunkt. Därför refererar jag inte heller till mig själv och mina upplevelser utan använder istället statistik som täcker ett bredare fält.
Du har en poäng i att en viss förlust uppstår, dock ligger detta i princip alltid inom toleransnivån för en normalanvändare.
Det jag värjer mig emot är att det tycks finnas en viss förvirring på forumet och det verkar som att förlusten snarare ligger på 20-30ms enligt en och annan användare.

--- ping.sunet.se ping statistics ---
100 packets transmitted, 100 received, 0% packet loss, time 99146ms
rtt min/avg/max/mdev = 6.058/7.863/12.758/1.102 ms

--- 83.250.0.1 ping statistics ---
100 packets transmitted, 100 received, 0% packet loss, time 99145ms
rtt min/avg/max/mdev = 5.268/6.751/9.851/0.812 ms

Så jo, typ 6-7 ms. torskar den här comhemlinan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katakana:

Det är inte alltid en självklarhet att det ska skilja speciellt mycket. Finns en undersökning via internetstatistik.se där bland annat svarstider granskas.

"Fiber är den teknik som har kortast svarstider med ett genomsnitt på 22 millisekunder(ms) 2013. Det är en liten minskning sedan 2008 då svarstiden var 26 ms.
Svarstiden för kabel-tv har nästan halverats sedan 2008 då den var 51ms till 27ms år 2013. Svarstiden för kabel-tv börjar närma sig samma låga nivå som fiber."
https://www.iis.se/docs/Bredbandskollen_surfhastighet_i_Sveri... sidan 13 presenterar ett diagram över det hela.

Det finns dock ingen närmare granskning kring eventuella parametrar som kan påverka, tex trådlös uppkoppling.

Tror "fan" att svarstiderna går ner när folk flyr från koax till fiber, och de som blir kvar i koaxnätet får då lägre ping på grund av det!

Permalänk
Medlem

Jag hade strul i 3 år med comhem, packetloss dagligen t.ex. och att internet la ner hur fan det ville, fick inget sådant trevligt brev med en ursäkt, inte ens avdrag på fakturan.
Sade upp mitt abonemang på direkten när jag flyttade till lägenhet med fiber och då har comhem mage att ringa mig och erbjuda snabbare internet och även tvkanaler på samma gång. Bad försäljaren att dra åt helvete pga. min irritation.

Det jag ville säga var att era problem pågick redan år 2009 och verkar fortfarande inte ha blivit fixade.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag har ju både fiber och koax-abonnemang här. Vid vanlig surf är skillnaden väldigt väldigt väldigt liten. Vid vanlig surf funkar 4G dessutom helt okej. Det är ju främst om man börjar spela online eller så det kan bli avgörande.

Jag vill mer åt hastigheten än svarstiden.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem
Skrivet av cammen3:

Jag har ju både fiber och koax-abonnemang här. Vid vanlig surf är skillnaden väldigt väldigt väldigt liten. Vid vanlig surf funkar 4G dessutom helt okej. Det är ju främst om man börjar spela online eller så det kan bli avgörande.

Jag vill mer åt hastigheten än svarstiden.

Absolut. Jag tror det är därför Comhem klarar sig undan såpass bra ändå. Många av deras kunder märker inte av det vi kräsna här inne ser som ett problem.

T ex senast jag var hos min faster så testade jag hennes Comhem 10 Mbittare, 7 Mbit ner och runt 25 ms till sunet. 30% hastighetsbortfall och en ping som är 4 gånger högre än den jag visade ovan på en "fungerande" comhemlina är i min mening oacceptabelt, men för hennes surfande & mailande är det ju alldeles tillräckligt.

Permalänk
Skrivet av Katakana:

Att använda sig själv eller någon i bekantskapskretsen är sällan bra som referenspunkt. Därför refererar jag inte heller till mig själv och mina upplevelser utan använder istället statistik som täcker ett bredare fält.
Du har en poäng i att en viss förlust uppstår, dock ligger detta i princip alltid inom toleransnivån för en normalanvändare.
Det jag värjer mig emot är att det tycks finnas en viss förvirring på forumet och det verkar som att förlusten snarare ligger på 20-30ms enligt en och annan användare.

Säger sig självt att det blir fördröjning när man skall omvandla all data för transport med olika tekniker. Är man intresserad av djupare studier på området kan man ju alltid använda Google. Här finns en del matnyttigt om du är intresserad: http://www.cablelabs.com/wp-content/uploads/2013/11/Active_Qu... eller här: http://www.internetsociety.org/sites/default/files/ISOC_laten...

Frågan är ju hur många här i forumet som hade varit nöjda med en latens på 22 ms mot bredbandskollen med sin fiberlina. Den statistiken är nog ganska missvisande då de troligtvis inte har koll om du mäter via ditt trådlösa nätverk eller inte.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut. Jag tror det är därför Comhem klarar sig undan såpass bra ändå. Många av deras kunder märker inte av det vi kräsna här inne ser som ett problem.

T ex senast jag var hos min faster så testade jag hennes Comhem 10 Mbittare, 7 Mbit ner och runt 25 ms till sunet. 30% hastighetsbortfall och en ping som är 4 gånger högre än den jag visade ovan på en "fungerande" comhemlina är i min mening oacceptabelt, men för hennes surfande & mailande är det ju alldeles tillräckligt.

Precis. Jag tycker att jag är väldigt noggrann med att verkligen få ut för det vi ska ha. Något som fler borde vara. Eftersom många inte bryr sig när det fungerar (säkert många som sitter på 250/50 som endast surfar vanligt dessutom och saknar hårdvara som klarar hastigheten trådlöst) så klagar man inte. Eftersom operatörerna inte får in speciellt många klagomål kan de ju leverera en så pass bristfällig tjänst utan att det märks, vilket garanterat blir billigare för operatören. Sedan bryr man sig endast om de kunder som ställer lite högre krav.

Så länge svarstiden ligger under 20ms på en fast anslutning bryr jag mig inte. Det räcker alldeles utmärkt för att surfa med. Sjunker hastigheten däremot ner under mina 300Mbit/s som jag blir garanterad eller om den ligger under 400Mbit/s en längre tid - då kommer jag att klaga.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738