Nätverkstrubbel - 2 datorer hitar inte varann

Permalänk

Nätverkstrubbel - 2 datorer hitar inte varann

Detta är säkert en klassiker men som okunnig skulle jag behöva lite hjälp. Har suttit över telefon och försökt vägleda en polare att koppla ihop sin stationära dator till den bärbara. Korsad TP-kabel är inköpt och inpluggad, so far so good.

Båda datorerna har XP och han körde igenom "guiden konfigurera hemnätverk" på båda datorerna. File Sharing är också inlagt på båda i Nätverksegenskaperna. Efter att ha stångat min skalle blodig i telefonen och nätverket fortsatte att vägra fungera kollade jag i faq:en och såg detta:

"Ingen kan komma åt min dator i nätverket! Jag har Windows 2000 eller XP. Vad skall jag göra?

antagligen har du ditt gäst-konto inaktiverat. Det är det som standard i både Windows XP och Windows 2000. För att fixa det kan du göra sähår:
start --> installningar --> kontrollpanelen --> administrationsverktyg --> datorhantering --> lokala användare och grupper --> användare
där skall du högerklicka på användaren gäst och välja egenskaper. kryssa bort alternativer "kontot är inaktivt"...

Ok, tänkte jag skulle kolla upp detta med som sista utväg.

Då visar det sig att på ingen av hans datorer så existerar det en kategori som heter "Lokala användare och grupper". Vad är det nu jag kan ha missat för att dessa inte ens dyker i Datorhantering?

Permalänk
Medlem

Att inte komma åt varandra och inte hittar varandra är två helt olika saker.

Visa signatur

Det är aldrig försent att ge upp

Permalänk

Just nu kan han varken hitta eller komma åt något på respektive dator

Permalänk
Medlem

Vad har de för ipaddresser? Båda måste ha t.ex 192.168.2.* för att hitta varandra, kommer aldrig gå om de inte ligger på samma subnät.

Visa signatur

// iBear

Permalänk
Medlem

På stationär: ping [ip bärbar]
Aja, se till att ha dom på samma nätmask o.s.v. (Som ibear skriver)

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk

Skriv cmd i kör

Du får då upp commando fönster.

Gör då följande

1. Skriv ipconfig, då får du upp datorns egna påhittade ip nummer som bör börja på 169 om du inte har ett större nät vilket jag anatar att du inte har.

2. Gå över till den andra datron skriv cmd i kör. Du får upp samma fönster och skriver in ping 169.blaablabla alltså den andra datorns ip nummer.

Får du svar att den har hittat den andra datorn så har du kommit så långt att datorerna hittar varandra.

Om du inte kommer hit så får du kolla närmare på din sladd lr på dina nätverkskort.

När du har kommit hit så kan du till och börja med bara logga in på windows 200o datorn med XP datorn och inte tvärt om.

Sedan kan du öppna nätverket, välja andra nätverks platser och sedan kolla på grupper. Då bör du hitta den andra datorn där någonstans.

Om inte detta funkar direkt fast du jar kontakt testa att starta om den andra datorn och låta dom stå si så där någon minut och testa sedan med att högerkicka inne på andra nätverksplatser och sedan välja uppdatera

Lycka till!!1

/ Marcus

Visa signatur

Leon