Hackad på Steam - Csgo Lounge misstaget..

Permalänk
Medlem

Hackad på Steam - Csgo Lounge misstaget..

Tjena

Ja, då blev man hackad.. hur gick detta till..
Loggar in på csgo lounge för att se vad för trades de finns.. och helt plötsligt ska man logga in igen.. Jag rensa ju hela datorn igår tänkte man, efter flera veckors surfande tog jag bort allt.. Internethistorik och allt sånt.. Så de normalt tänker man..
Detta då jag klickade på en trade. Så jag loggar in, och de står att jag måste skriva in Steam Guard koden.. men får ingen kod i mailet.. Men sen står de på samma ruta, ladda ner SteamGuard för att automatiskt identifiera datorn. Så jag tänkte att de vara något Steam släppt, som typ E-Leg eller Bank Leg appen.. Så jag laddar ner.. Trots varningen jag får från Norton.. ignorerar jag de på grund av att jag var nyvaken och trött.. whatever.. Öppnar appen och den försvinner.. Kall i blodet som man blir.. Loggar jag in i steam.. Och fel lösenord..
Får ett mail på steam om att min mail har bytts.. Här förstår jag inte.. Varför har inte steam gjort att man måste bekräfta de.. utan allt de säger är..

Your email have been changed.. If it wasn't you, please Contact support - Vilket tar VECKOR o svara..

Då man är rätt kunnig inom program o sånt.. så kommer alla NACKDELAR upp i huvudet...

Första jag gör är att ringa banken och spärra kortet för mitt kort är sparad i Steam..
Sen tänker man, han kan ju ta allt i min inventory på csgo.. Men de går ju inte heller.. för när man identifierar en ny dator, så tar de 7 dar innan man kan trada bort items.

De enda han kan göra är att logga in och skicka massa fake trades till mina vänner i chatten steam..

Jag har nu kontaktat steam och efter att jag gick in i trade sidan igen såg jag i länken att de stod www.cslounXXX.com alltså de 3 sista bokstäverna var fel.. X är för att ingen av er ska gå in där.. man vet ju aldrig nyfikenheten Sidan ser identisk ut till steam loggin sidan.. HELT sjukt.. och jag har ALDRIG blivit hackad.. så länge jag kan minnas, så att jag blev det nu är helt sjukt.. Jag känner till alla knep.. Men ändå halka man in.

Frågan är nu, när steam kontot blev hackad, var jag samtidigt inloggad i mitt mail och sweclockers..
och min externa var inkopplad..
Jag kopiera några bilder till min externa.. och därefter koppla bort den, Formatera om datorn bara för att.. bytte lösenord i mailet och sweclockers..
Frågan är.. Kan keyloggern vara i min externa? Min externa innehåller bara filer, textdokument, bilder, filmer, musik.. Tänker att jag ska koppla in den och söka genom den snabbt med Norton.. Och de låter ju inte direkt som något en keylogger skulle vila i.. men någon som vet något?

Snabbt svar och lite med känsla uppskattas ..

OBS. Var ett smurf konto.

Permalänk
Medlem

Nya typen av phishing (polare till mig sa åt oss att få kontot spärrat via scam reports (kan göra det trots privat profil som tur är...)
(då de som nu hade kontot spammade ut samma phishing länk till alla på friends list och om de misstänkte något så tog de bort personen ur friendslist om dne personen inte gick på det.
(profilen blev redan samma dag satt på privat så man kunde ju inte se något ändrat eller någon trading som skett.
(De bryr sig såklart inte vilka som förlorar vad så länge de tjänar pengar utan att åka dit tyvärr...)
Än så länge så har steam inte svarat på hans ticket.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Sidan är ingen keylogger riktigt. När du loggar in får scammern en txt fil med ditt login information. Datorn är ej infekterad.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Nya typen av phishing (polare till mig sa åt oss att få kontot spärrat via scam reports (kan göra det trots privat profil som tur är...)
(då de som nu hade kontot spammade ut samma phishing länk till alla på friends list och om de misstänkte något så tog de bort personen ur friendslist om dne personen inte gick på det.
(profilen blev redan samma dag satt på privat så man kunde ju inte se något ändrat eller någon trading som skett.
(De bryr sig såklart inte vilka som förlorar vad så länge de tjänar pengar utan att åka dit tyvärr...)
Än så länge så har steam inte svarat på hans ticket.

Hur länge har han väntat? Enligt mina IRL vänner ä mitt konto offline atm..

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Sidan är ingen keylogger riktigt. När du loggar in får scammern en txt fil med ditt login information. Datorn är ej infekterad.

Jo men jag ladda ju ner en Steamguard.exe.. som ajg trodde var något som e.leg som bankerna har idag.. så man skulle slippa kolla mailet hela tiden.. Den filen försvann när jag körde den.. Virus sökte efter att jag blivit hackad, och Norton hittade inget därefter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Enligt mina IRL vänner ä mitt konto offline atm..

Han kan ju vara utloggad från Steamchatten

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Kan inte ge dig tips om steam men önskar sig lycka till men det låter osannolikt att det ska komma ifrån din externa. Men jag skulle ha gjort så iaf formatera installera antivirus plus uppgradera stäng av internet sök innan du kopplar in externa. Hittar du inget så slå på externa och sök där igen. Men försök verkligen vara så lite så möjligt online med din dator där du har extra känsliga information. Jag har aldrig min externa online på grund av risken helt enkelt.

Lycka till

Visa signatur

Lev livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Han kan ju vara utloggad från Steamchatten

Jo, men jag bryr mig inte om han gör något annat.. han är ju låst ifrån att trada i 7 dar nu..
För att hans dator är en ny enhet.. Steamguard.. Sålänge han inte förstör mitt rykte..

Skrivet av dj_evil:

Kan inte ge dig tips om steam men önskar sig lycka till men det låter osannolikt att det ska komma ifrån din externa. Men jag skulle ha gjort så iaf formatera installera antivirus plus uppgradera stäng av internet sök innan du kopplar in externa. Hittar du inget så slå på externa och sök där igen. Men försök verkligen vara så lite så möjligt online med din dator där du har extra känsliga information. Jag har aldrig min externa online på grund av risken helt enkelt.

Lycka till

Jo, de sant.. Jag har ju formaterat om datorn nu.. Ska stänga av internet, och koppla in Externa, sedan söka genom den, och ännu en gång genom hela datorn Tänkte inte på de, tackar

Permalänk
Medlem

Du ser inte den nya e-mailen?

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Du ser inte den nya e-mailen?

Klart man inte gör..:/ Steamguard i ett nötskal

Permalänk
Medlem

.....

Skrivet av Hagge:

Jo men jag ladda ju ner en Steamguard.exe.. som ajg trodde var något som e.leg som bankerna har idag..

Kanske missat något, men har aldrig hört talas om att ladda ner steamguard?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Så som du förklarade hände exakt för min vän för nån dag sen men han fick tillbaka kontot igår dock var hans värdefullaste saker borta
Som hans kniv och assimov

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem

"Då man är rätt kunnig inom program o sånt" haha dagens

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Kanske missat något, men har aldrig hört talas om att ladda ner steamguard?

Såg de i något steam forum förr att steam hade planer på att fixa ett program, som identifera datorn snabbt.. så du slapp använda koden varje gång.. Därför blev jag inte så misstänksam..

Skrivet av tompan99:

Så som du förklarade hände exakt för min vän för nån dag sen men han fick tillbaka kontot igår dock var hans värdefullaste saker borta
Som hans kniv och assimov

Hur då, man ska väl vara låst ifrnå att trada i 7 dar..

Skrivet av dulingen:

"Då man är rätt kunnig inom program o sånt" haha dagens

Du förstod nog fel.. Alla program jag har i datorn, är jag kunnig om.. Programmering, Photoshop, virus, spel..
Och jag håller mig up to date om de mesta..

Så jag säger att jag är rätt kunnig inom dagens program.. Alltså jag vet vad saker o ting är..
Detta hände, just pga att snubbe använde q istället för g och I istället för l... Så hemsidan såg identisk ut, borsett från att man ens kolla på hemsidan, för de va så identiskt att ögat bara slog över den.. Om du såg meningen som dagens har du ett jävligt tråkigt liv måste jag säga..

Permalänk
Medlem

Jag fick min mail hackad i Feb, men steam jobbar snabbt då det tog enbart 2 dagar för dom att ge tillbaka mitt konto.
Din mail bör du byta lösen på då det är säkerligen så denna person gjort med dig, annars skulle han aldrig kunna logga in på ditt konto på en annan dator (SteamGuard-relaterat)

Angående ens items man har ifrån spel så som TF2, CSGO etc..
Det tar 15 dagar för ett 'osäkert' konto att kunna byta/köpa nåt, så än så länge är det rätt safe för dig OM du hade SteamGuard aktiverat på det kontot.
Det är inget man laddar ner, bara ett altenativ du ska ange i dina inställningar på det kontot.

Jag blev samtidigt av med mitt konto till Origin och Uplay.
Origin var lika snabba dom men Uplay är ett skämt, tog 2½ månad att få tillbaka mitt konto där.

Hoppas detta hjälper dig!

Visa signatur

[Forgiven Not Forgotten]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Kanske missat något, men har aldrig hört talas om att ladda ner steamguard?

För att det inte existerar. Jag förstår verkligen inte hur detta fortfarande händer. Tråkigt att det hänt TS men, for real? Du får nog bara vänta och hoppas på att Steam supporten kan hjälpa dig snabbt.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Sötast
Skrivet av Hagge:

Ja, då blev man hackad.. hur gick detta till..

Varken du eller ditt konto har blivit "hackat" du har laddat ner en okänd fil och du har medvetet kört den på datorn.

Ungefär som att hälla ostronsoppa i tanken på moppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Såg de i något steam forum förr att steam hade planer på att fixa ett program, som identifera datorn snabbt.. så du slapp använda koden varje gång.. Därför blev jag inte så misstänksam..

Hur då, man ska väl vara låst ifrnå att trada i 7 dar..

Du förstod nog fel.. Alla program jag har i datorn, är jag kunnig om.. Programmering, Photoshop, virus, spel..
Och jag håller mig up to date om de mesta..

Så jag säger att jag är rätt kunnig inom dagens program.. Alltså jag vet vad saker o ting är..
Detta hände, just pga att snubbe använde q istället för g och I istället för l... Så hemsidan såg identisk ut, borsett från att man ens kolla på hemsidan, för de va så identiskt att ögat bara slog över den.. Om du såg meningen som dagens har du ett jävligt tråkigt liv måste jag säga..

A riktigt konstigt han blev av med alla saker typ på direkten och även kontot då :/

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forgiven85:

Jag fick min mail hackad i Feb, men steam jobbar snabbt då det tog enbart 2 dagar för dom att ge tillbaka mitt konto.
Din mail bör du byta lösen på då det är säkerligen så denna person gjort med dig, annars skulle han aldrig kunna logga in på ditt konto på en annan dator (SteamGuard-relaterat)

Angående ens items man har ifrån spel så som TF2, CSGO etc..
Det tar 15 dagar för ett 'osäkert' konto att kunna byta/köpa nåt, så än så länge är det rätt safe för dig OM du hade SteamGuard aktiverat på det kontot.
Det är inget man laddar ner, bara ett altenativ du ska ange i dina inställningar på det kontot.

Jag blev samtidigt av med mitt konto till Origin och Uplay.
Origin var lika snabba dom men Uplay är ett skämt, tog 2½ månad att få tillbaka mitt konto där.

Hoppas detta hjälper dig!

Skrivet av tysonayt:

För att det inte existerar. Jag förstår verkligen inte hur detta fortfarande händer. Tråkigt att det hänt TS men, for real? Du får nog bara vänta och hoppas på att Steam supporten kan hjälpa dig snabbt.

Läste de i någon tråd.. om att steam höll på med en säkerhets program.. Men tycker verkligen steam är skräp när de kommer till sånt här.. inget försvar .. Till och med Runescape har de här fan..

Vill du ändra mail eller lösen, får du ett mail till din epost där du klickar på för att ändra.. Inte ändra i klienten och sen får man mailet om att allt är ändrat.. wtf?!

Mitt mail vart inte hackad, men jag har nu bytt lösen på alla sidor jag är medlem i.
2 dar.. Redan börjat läsa kommentarer på min Steam sida.. redan 2 st personer med - rep och scammer kommentarer.. Detta är ju svinkul.. sitter o smälter här.. och även nu om jag får tillbaka kontot.. kommer mitt ryckte alltid vara förstörd i CSGO lounge.. ingen kommer ens vilja trada en..

Skrivet av Allexz:

Varken du eller ditt konto har blivit "hackat" du har laddat ner en okänd fil och du har medvetet kört den på datorn.

Ungefär som att hälla ostronsoppa i tanken på moppen.

Inget var hackad, utan jag vart hijacked.. rättare sagt.. lurad? Men hackad är väl något man vänt sig vid.. Precis som vissa säger data för dator..

Permalänk
Medlem

Men hur ska Steam skydda dig från att du installerar saker på DIN dator.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Sidan är ingen keylogger riktigt. När du loggar in får scammern en txt fil med ditt login information. Datorn är ej infekterad.

Då är det rätt troligt att han också fick alla lösenord som är sparade i webläsarn också. Ts om du sparar lösenord till mail eller annat viktigt så byt det snarast.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Inget var hackad, utan jag vart hijacked.. rättare sagt.. lurad? Men hackad är väl något man vänt sig vid.. Precis som vissa säger data för dator..

Phishad heter det.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Men hur ska Steam skydda dig från att du installerar saker på DIN dator.

De spelar stor roll.. Jag vill helst vilja acceptera mail och lösenords byte.. Inte få ett mail där allt är bytt.. Förstår du?
Vad ska jag göra med ett mail där det stor att någon bytt mitt mail, vad i hela helvete ska jag göra med det?

Skrivet av deadich:

Då är det rätt troligt att han också fick alla lösenord som är sparade i webläsarn också. Ts om du sparar lösenord till mail eller annat viktigt så byt det snarast.

Skrivet av deadich:

Phishad heter det.

Jag vet vad de heter.. Kan ni snälla sluta med alla korrektioner.. -.- Inte riktigt på humör för de..:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

De spelar stor roll.. Jag vill helst vilja acceptera mail och lösenords byte.. Inte få ett mail där allt är bytt.. Förstår du?
Vad ska jag göra med ett mail där det stor att någon bytt mitt mail, vad i hela helvete ska jag göra med det?

Jag vet vad de heter.. Kan ni snälla sluta med alla korrektioner.. -.- Inte riktigt på humör för de..:/

Steamguard fungerar ju i stort sett på det sättet för utan att få koderna så kan man inte byta mail eller lösenord. Som sagts tidigare så är det dock förjävligt svårt för Steam att skydda en kund som självmant installerat programvara på sin egen dator som sedan snor information och ställer till det. Och ja, det här suger, det förstår jag men att sitta och säga att Steam har undermålig säkerhet är bara att skylla ifrån sig. Är också programvara på datorn så finns en stor chans att även mailen är compromised.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Hagge:

De spelar stor roll.. Jag vill helst vilja acceptera mail och lösenords byte.. Inte få ett mail där allt är bytt.. Förstår du?
Vad ska jag göra med ett mail där det stor att någon bytt mitt mail, vad i hela helvete ska jag göra med det?

Jag vet vad de heter.. Kan ni snälla sluta med alla korrektioner.. -.- Inte riktigt på humör för de..:/

Men det skulle ju betyda att om du får din mail "hackad" så betyder det i princip automatiskt att även ditt steam account försvinner.

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Steamguard fungerar ju i stort sett på det sättet för utan att få koderna så kan man inte byta mail eller lösenord. Som sagts tidigare så är det dock förjävligt svårt för Steam att skydda en kund som självmant installerat programvara på sin egen dator som sedan snor information och ställer till det. Och ja, det här suger, det förstår jag men att sitta och säga att Steam har undermålig säkerhet är bara att skylla ifrån sig. Är också programvara på datorn så finns en stor chans att även mailen är compromised.

Lösenordet på Mailet har jag ändrat.. och inget annat verkar vara compromised förutom steam.. Och de stämmer inte för mig.. Enda gången jag behöver använda koden för Steam Guard är när jag loggar in från en ny enhet.. Inte annars.. Byta mail kan jag göra utan att använda steam guard..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Men det skulle ju betyda att om du får din mail "hackad" så betyder det i princip automatiskt att även ditt steam account försvinner.

Jo, men mailet vart inte hackad.. tack o lov..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Hur länge har han väntat? Enligt mina IRL vänner ä mitt konto offline atm..

Har väl gått snart två veckor...
(Sakerna på hans konto försvann nog samma dag på hans Tf2 inventory dock...
Men det återstår att se vad som försvann om han får kontot tillbaks...)
Själv så kikar man på länkarna först innan man klickar på dem (har även adblock och web of trust tillägget som stoppar länkarna ifall de är falska phishingsidor med en skapligt stor varning om den länken den den är skapligt hjälpsam och det skadar inte att man har esetnod32 som laddar in sin åsikt om saken också och även blockerar infekterade filer som finns på dessa sidor när jag väl kikat närmare på dem.) (Aldrig loggat in på någon sån sida såklart.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Har väl gått snart två veckor...
(Sakerna på hans konto försvann nog samma dag på hans Tf2 inventory dock...
Men det återstår att se vad som försvann om han får kontot tillbaks...)
Själv så kikar man på länkarna först innan man klickar på dem (har även adblock och web of trust tillägget som stoppar länkarna ifall de är falska phishingsidor med en skapligt stor varning om den länken den den är skapligt hjälpsam och det skadar inte att man har esetnod32 som laddar in sin åsikt om saken också och även blockerar infekterade filer som finns på dessa sidor när jag väl kikat närmare på dem.) (Aldrig loggat in på någon sån sida såklart.)

Jo, men jag klicka aldrig på en länk någon i Steam skickade.. Och min Norton har ju alla tillägg som jag ignorera.. :S.. Vet inte varför.. De var som att jag sov medans jag gjorde de.. helt dum i huvet som man är

EDIT: Steam svara nu.. för 10 dar sen skapa jag en ticket angående en gift jag aldrig fick när jag trada med en snubbe..
Och igår skapa jag en ticket om Hijacked.. Nu svara dem, för tråden jag skapa för 10 dar sen.. de satte ihop båda trådarna, och åtgärda en av dem.. de återställde alla items jag trada för den gift jag skulle få vilket var ett spel som personer fått olagligt.. så de återställde alla mina items.. Men hur dumma får man vara? De återställer items till ett konto som är hijackad.. De ger ju i stort sätt items till hijackern..

Permalänk
Medlem

@Tom:
hej tom vill du vara snäll och ringa upp mig **********, vill prata om vad jag ska göra för min sons
steamaccount har blivit kapat/ hackat