Permalänk

GTX 780 klarar knappt lol?

Ett annat problem jag har för de som läst min första tråd är att mitt grafikkort verkar underprestera grovt, jag köpte ett GTX 780 för att spela BF4 i ultra då jag ville ha ett stort hopp från mitt förra grafikkort som laggade sönder på low detail.

Nu så har det börjat att underprestera, det får bara ihop ca 40 fps på league of legends, i ultra så laggar det grovt så jag var tvungen att spela på min detail igen och det laggar fortfarande, har testat att uppdatera drivrutiner och uppdaterat allti nvidea panelerna

min dator är densamma sen när jag köpte kortet, har en i5 som gör 3GHz.

Permalänk
Medlem

prova använda andra hdmi portar
är nättagget tillräckligt starkt?

Permalänk
Skrivet av FriZZco:

prova använda andra hdmi portar
är nättagget tillräckligt starkt?

kan testa det

vet att nätagget inte är helt 100, lämnade in datorn när jag skulle ändra lite grejer, han sa då att det är precis på gränsen, så vi bytte ut nätverkskortet till en usb sak som låter dig köra trådlöst, har dock kunnat köra bf4 ultra med skithög fps med samma problem, kan det fortfarande vara det?

Permalänk
Medlem

Exakt vad för grejer sitter det i datorn?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon34life:

kan testa det

vet att nätagget inte är helt 100, lämnade in datorn när jag skulle ändra lite grejer, han sa då att det är precis på gränsen, så vi bytte ut nätverkskortet till en usb sak som låter dig köra trådlöst, har dock kunnat köra bf4 ultra med skithög fps med samma problem, kan det fortfarande vara det?

Fortsätt felsöka hårdvara och kolla att nätagget klarar det det ska, om jag inte helt missminner mig rekommenderar man ofta ur värme/ljudnivå-synpunkt att ha lite mer kräm än man behöver i nättagget för att det inte ska behöva maxa hela tiden.

Men apropos LoL, kräver inte det rätt mycket mer av cpu än det kräver av gpu?

Edit: Såg dina specs nu och den cpu:n borde klara LoL utan problem. Jag lutar åt nätagget men det är säkert någon annan som kan hjälpa dig bättre och kalla mig idiot i samma andetag här.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Sätt på maximal prestanda i nvidiakontrollpanelen för just LOL som kommer den att alltid hålla högre klocka vilket bör resultera i högre FPS.

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Skrivet av Release:

Fortsätt felsöka hårdvara och kolla att nätagget klarar det det ska, om jag inte helt missminner mig rekommenderar man ofta ur värme/ljudnivå-synpunkt att ha lite mer kräm än man behöver i nättagget för att det inte ska behöva maxa hela tiden.

Men apropos LoL, kräver inte det rätt mycket mer av cpu än det kräver av gpu?

så bättre nätagg?

det är fullt möjligt, kanske processorn börjar spela spratt med mig nu med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon34life:

så bättre nätagg?

det är fullt möjligt, kanske processorn börjar spela spratt med mig nu med...

Editerade mitt tidigare svar, men släng upp en annons här om nytt nätagg på köpes om du vill ha tag på något billigt men starkare bara för att testa (så du inte slänger en tusenlapp eller två på ett starkare 80+ gold i onödan menar jag) och se om det gör någon skillnad.

MEN använd inte prestandan i olika spel som mätinstrument på hur väl komponenterna fungerar när du ska felsöka, börja med att benchmarka och när du är nöjd med DET resultatet kolla vad du kan tweaka i spelen för att få ut mesta möjliga ur ett väl fungerande system. Känns som att man börjar i fel ände annars.

Edit 2: Snabb googling visade på 600W MINIMUM requirement psu för GTX780, med tanke på vad du har i burken i övrigt skulle jag rekommendera 650-750W iallafall.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av Release:

Editerade mitt tidigare svar, men släng upp en annons här om nytt nätagg på köpes om du vill ha tag på något billigt men starkare bara för att testa (så du inte slänger en tusenlapp eller två på ett starkare 80+ gold i onödan menar jag) och se om det gör någon skillnad.

MEN använd inte prestandan i olika spel som mätinstrument på hur väl komponenterna fungerar när du ska felsöka, börja med att benchmarka och när du är nöjd med DET resultatet kolla vad du kan tweaka i spelen för att få ut mesta möjliga ur ett väl fungerande system. Känns som att man börjar i fel ände annars.

problemet är att jag inte kan sätta ihopp datorn själv då, förra gången jag testade hamnade en kabel fel och ett par tusenlappar gick ispillo, skulle ju gärna vilja ha en 850w isf då jag nyligen köpte mitt 600w nätagg och vill inte behöva uppgradera det åter igen

Permalänk
Medlem

Att säga att ditt nätagg är på 600w säger oss inte så mycket. 600 W ska i sig inte vara några problem att driva runt din dator med, om det är av hyffsad kvalité.

Har du kopplat in HDMI-sladden i grafikkortet? Så du inte kör på moderkortet eller något.

Du kan även gå in i BIOS och slå av din integrerade grafik för att utesluta att något klyddar där.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon34life:

problemet är att jag inte kan sätta ihopp datorn själv då, förra gången jag testade hamnade en kabel fel och ett par tusenlappar gick ispillo, skulle ju gärna vilja ha en 850w isf då jag nyligen köpte mitt 600w nätagg och vill inte behöva uppgradera det åter igen

Moderkortets instruktionsbok brukar visa vilka sladda som skall vart, gör man det lugnt och metodiskt och trippekollar allt man gör bör det inte vara någon fara. Men jag förstår om du är tveksam eller osäker när det handlar om mycket pengar, du borde heller inte lita på enbart mina förslag då jag verkligen inte är någon expert. Det kanske dyker upp fler svar här om du gör titeln lite mer utförlig och listar exakt hårdvara och vad du får för resultat i benchmarks i första inlägget?

Edit: och vad Rydisen sa î

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk

har kört på moderkortet igen, min bror lånar datorn ibland och byter saker, kan se om det hjälper, annars återkommer jag

Permalänk
Medlem

Ja skärmkablarna skall ju förstås vara kopplade till grafikkortet

Visa signatur

[ASUS P8Z77-V] [INTEL Core i5-3570K@4.2ghz] [HyperX1600/16gb]
[Asus GTX1070] [Samsung 830 256gb x2 ]
[BENQ XR3501] [Logitech G27] [Logitech 3D PRO]

Permalänk
Medlem

Cpu flaskhals gissar jag på

Visa signatur

i5 4670K CM Hyper 212 EVO (Corsair SP Fans) | MSI GTX 760 2GB OC | MSI Z87 G45 Mobo | 8GB Corsair Pro Series Black | Samsung 840 EVO Series 120GB SSD | Seagate 1TB HDD | Win 8.1 | Corsair CX 750M PSU | Fractal Design Arc Midi Black | Win 8.1 | KRK RP5G3 Studio Monitors

Permalänk

Ingen annan hårdvara än grafikkortet kan vara orsaken till sånt lagg, absolut inte nätagget.
Låter mest som att du inte har korrekta drivare installerade?

Permalänk
Medlem

Själv kör jag på GTX 780 sli och får ut ca 140 fps i lol, jag märkte att korten ligger kvar på lägsta klocken, dvs dem går aldrig upp i 3D inställningarna, ändrar du det i nvidas kontrollpanel så kommer det funka. Eller gjorde för mig iaf.

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyper996:

Cpu flaskhals gissar jag på

Det var min första tanke med då det var en I5-4430 och sedan ett GTX 780,stor sannolikhet att det är CPU:n då det ska passa generellt men att cpu:n inge hänger riktigt med när det är stor skillnad.

Permalänk
Skrivet av Hardy:

Det var min första tanke med då det var en I5-4430 och sedan ett GTX 780,stor sannolikhet att det är CPU:n då det ska passa generellt men att cpu:n inge hänger riktigt med när det är stor skillnad.

Det finns inte en chans att en Haswell i5 cpu inte skulle räcka till lol, Det är uppenbarligen något annat problem

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av H4nsson:

Det finns inte en chans att en Haswell i5 cpu inte skulle räcka till lol, Det är uppenbarligen något annat problem

Mm säger det samma.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Låter som de simpla felet som 2 redan påpekat, du har antagligen kopplat HDMI sladden till moderkortet.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Det finns inte en chans att en Haswell i5 cpu inte skulle räcka till lol, Det är uppenbarligen något annat problem

Mhm. Bettar min middag ikväll på att TS har råkat dra in kabeln från skärmen in i moderkortet istället.

Permalänk
Medlem

Om TS har kopplat skärmen till moderkortet så kan han ju lika gärna ta ur sitt 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Det finns inte en chans att en Haswell i5 cpu inte skulle räcka till lol, Det är uppenbarligen något annat problem

lol är inge krävande men som TS ville och spela BF4 i Ultra = typ omöjligt då definitivt kommer inte att funka,knappt att min I5-4670K gör.

Permalänk

Mina gissningar är någon energi-inställning eller så är den integrerade grafiken aktiverad. Med 90% av min tro är det det sistnämnda.

Permalänk

Mobo bör inte ge bild när det sitter ett gfx i, men om det gör de så vore det en logisk förklaring.

Permalänk
Medlem

Vi behöver fortfarande veta vad det är för 600W agg och ur gammal den är.

Stirrar du dig blind på antal watt igen så kommer du för eller senare att köpa ett budget eller skräp agg. Såna vill man INTE köra med bra grafikkort oavsett hur höga siffror det står på nätagget.

Permalänk
Skrivet av TriggerHappy:

Mobo bör inte ge bild när det sitter ett gfx i, men om det gör de så vore det en logisk förklaring.

Jag kör min andra skärm i mobo:t
Troligtvis körs den på integrerade grafiken i min i7 2700k men den upptäcks ändå av amd ccc

Till TS
Din cpu är flaskhals i tyngre spel, men inte LoL
Körde LoL på high settings 60-80fps med en e6550 och ett gt 8800
Din rigg ska klara driva 3 LoL på samma gång

Har inte läst din andra tråd, men har du kollat tempsen på cpu och gpu?
Om någon av dem överhettar så klockar de ner sig, vilket kan leda till dålig prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Vi behöver fortfarande veta vad det är för 600W agg och ur gammal den är.

Stirrar du dig blind på antal watt igen så kommer du för eller senare att köpa ett budget eller skräp agg. Såna vill man INTE köra med bra grafikkort oavsett hur höga siffror det står på nätagget.

Försök hitta skräp nätaggregat från någon av dom stora återförsäljarna.
Är väldigt svårt att göra än vad man tror.

Permalänk
Inaktiv

Du får vad du betalar för, speciellt när det gäller märkeskläder.